F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Aintree

Historia torów, 5 czerwca 2006, wyświetlenia: 6877
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
W tym roku Grand Prix Wielkiej Brytanii już po raz 40. rozegrana zostanie na torze Silverstone, który stał się w zasadzie synonimem brytyjskiej rundy Formuły 1. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego, gdyż to właśnie na tym obiekcie odbył się pierwszy wyścig po utworzeniu Mistrzostw Świata Formuły Jeden w 1950 roku.

Było to już przeszło pół wieku temu, a więc wynika z tego jasno, że tor Silverstone nie zawsze był domem dla Grand Prix Wielkiej Brytanii. Niektórzy pamiętają zapewne, iż pomiędzy 1964 i 1986 rokiem wyścig ten był rozgrywany także na torze Brands Hatch, ale był jeszcze inny obiekt, na którym wcześniej kierowcy F1 walczyli o Wielką Nagrodę Zjednoczonego Królestwa.

../img/tory/aintree.jpg
Tor Aintree

Otóż pomiędzy 1955 i 1962 rokiem wyścig ten pięciokrotnie odbył się na zapomnianym już w zasadzie torze Aintree niedaleko Liverpoolu. Aintree to przede wszystkim miejsce rozgrywania słynnych wyścigów konnych Grand National, jednakże właścicielom tego obiektu trudno było początkowo związać koniec z końcem z racji organizowania zaledwie kilku imprez rocznie i na początku 1954 roku zrodził się pomysł wybudowania toru wyścigowego Grand Prix wokół toru konnego, tak aby można było wykorzystać istniejące trybuny.

Długi na równo trzy mile (4,828 km) tor z dziesięcioma zakrętami, został wybudowany w zaledwie trzy miesiące nakładem 100 tysięcy funtów, a jego otwarcie nastąpiło w maju 1954 roku. Początkowo wyścigi miały się na nim odbywać w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, jednak kiedy tor ten otrzymał prawo do zorganizowania Grand Prix Wielkiej Brytanii w 1955 roku, jazda odbywała się już w odwrotnym kierunku. Wysokie trybuny zapewniały widzom bardzo dobrą widoczność, co jak na tamte czasy było czymś niespotykanym i dlatego rozgrywane tutaj wyścigi samochodowe cieszyły się dużym powodzeniem.

Już pierwszy wyścig F1 na torze Aintree zapisał się w historii, bowiem pierwszy raz Grand Prix Wielkiej Brytanii zdołał wygrać kierowca pochodzący właśnie z tego kraju. Mowa o Stirlingu Mossie, dla którego było to jednocześnie pierwsze zwycięstwo w królowej sportów motorowych. Brytyjczyk pokonał wówczas minimalnie swojego partnera z zespołu Mercedes-Benz, Juana Manuela Fangio. Po wyścigu pojawiły się plotki, jakoby Argentyńczyk celowo odpuścił na ostatnich metrach, umożliwiając w ten sposób swojemu partnerowi wygranie domowego wyścigu, ale oczywiście Fangio nigdy tego nie potwierdził. Ponadto w wyścigu tym zadebiutował przyszły trzykrotny mistrz świata, Jack Brabham.

Drugi wyścig F1 na torze Aintree odbył się w 1957 roku i tym razem przyniósł z kolei pierwsze zwycięstwo brytyjskiego kierowcy w brytyjskim samochodzie. Było to wspólne zwycięstwo Mossa i Tony'ego Brooksa wywalczone samochodem Vanwall. Kolejny wyścig w 1959 roku wygrał Brabham, zdobywając w tym sezonie swój pierwszy tytuł mistrzowski, natomiast Grand Prix Wielkiej Brytanii z 1961 roku przyniosła potrójne zwycięstwo Ferrari – wygrał Wolfgang von Trips, a na pozostałych stopniach podium stanęli Phil Hill i Richie Ginther. Po raz ostatni tor Aintree gościł rundę mistrzostw F1 w 1962 roku, kiedy to Jim Clark odniósł stosunkowo łatwe zwycięstwo na swoim Lotusie-Climax, mając na mecie 49 sekund przewagi nad Johnem Surteesem.

Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Aintree w 1962 roku:
Jim Clark prowadzi przed Surteesem, Gurneyem i Brucem Mclarenem

Ponadto na obiekcie tym w latach 1954-1964 odbywał się rozgrywany na dystansie 200 mil nie zaliczany do mistrzostw świata wyścig Aintree 200, w którym aż czterokrotnie triumfował Moss – dwa razy na Maserati, raz na Cooperze-Climax i raz na Porsche. Po 1964 roku kierowcy F1 przestali pojawiać się na tym obiekcie i odbywały się już tutaj tylko imprezy mniejszego kalibru, głównie wyścigi klubowe. W końcu tor popadł w ruinę i jego część obecnie wykorzystywana jest już tylko przez samochody z kamerami filmujące wyścigi konne.

Nie tak dawno, bo w 2004 roku, odbył się tam co prawda "Aintree Festival of Motorsport" i chociaż przyszło go obejrzeć 19 tysięcy fanów sportów motorowych, to jednak nie udało się przekonać lokalnych władz do zachowania toru w nienaruszonej formie. W ramach modernizacji wkrótce w miejscu zakrętu Tatts wybudowana zostanie zatem dodatkowa trybuna dla widzów oglądających wyścigi konne i tym samym tor Grand Prix w Aintree przestanie istnieć.

Źródło: Formula1.com, e-Tracks
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
oligator, 06.06.2006 09:45[!]
a propos widocznosci z trybun (ktora ponoc na Aintree jest rewelacyjna), czy byl ktos kiedys na GP francji? mam 2 bilety i nie wiem za bardzo czy bede cos widzial... Bede na "enceinte GOLF"
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca