F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 112, najnowszy:
Monako okiem fana F1
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 38, najnowszy:
Rozmawiamy z Robinem Frijnsem - o Audi, Red Bullu i trudach Formuły 1
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 11, najnowszy:
'Mark Webber. Moja Formuła 1' - recenzja Wyprzedź Mnie!
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?

Zrozumieć Formułę 1, 19 lipca 2014, wyświetlenia: 6078
Paweł Zając<< | lista | T- | T+
Tradycji stało się zadość i GP Niemiec prawie co roku związane jest ze znaczącymi zmianami technicznymi w Formule 1. Rok temu przed wyścigiem na Nurburgringu zmieniono konstrukcję opon, w sezonie 2011 mieliśmy aferę dyfuzorową, a pewnie jeszcze kilka przypadków by się znalazło. Teraz FIA zdecydowała się na zakazanie stosowania zawieszenia typu FRIC. Pytanie zatem co to dokładnie jest?

Front-and-Rear Interconnected Suspension (czyli w skrócie FRIC) w wolnym tłumaczeniu można określić jako system łączący przednie i tylne zawieszenie. Pierwsze próby z tym rozwiązaniem pojawiały się już w latach '70, jednak tamte systemy opierały się na kablach, podczas gdy obecnie stosowane rozwiązania są hydrauliczne. FRIC nie jest więc nowy, a obecnie stosowany był przez wszystkie zespoły. W rozmowie z dziennikarzami przed GP Niemiec Lewis Hamilton zdradził nawet, że McLaren MP4-23, który doprowadził go do tytułu w sezonie 2008 również był w niego wyposażony.

Fot: Ferrari

Jak to działa?

Głównym zadaniem systemu FRIC jest utrzymywanie podłogi bolidu ma możliwe stałym poziomie, co przynosi korzyści aerodynamiczne. W pewnym sensie symuluje to prace aktywnego zawieszenia, które zostało zakazane w F1 po sezonie 1993, ale najważniejsze zalety obecnych systemów uwydatniają się przede wszystkim podczas hamowania.

Podczas wytracania prędkości następuje transfer masy, który sprawia, że przód bolidu się obniża, a tył idzie do góry. To pociąga za sobą zmiany również w aerodynamice, gdyż w tym momencie zwiększa się docisk z przodu i maleje z tyłu. Dodając do tego zmienne obciążenie przednich i tylnych opon otrzymamy sporą niestabilność w trakcie hamowania i wejścia w zakręt.

FRIC pozwala natomiast przenieść obciążenie z przedniego zawieszenia na tylne, dzięki czemu podłoga nie podnosi się do góry, lub robi to w mniejszym stopniu. Aerodynamika bolidu utrzymuje się więc na stałym poziomie dzięki czemu jest więcej docisku oraz ogólnej przyczepności samochodu. Jeśli system jest wystarczająco zaawansowany, to może on łączyć także poszczególne koła samochodu (np. lewe przednie z prawym tylnym) – zespoły dzięki temu mogą korzystać z bardziej miękkich ustawień zawieszenia bez zwiększania przechyłów bocznych, a kierowcy są w stanie bardziej atakować tarki.

Oczywiście ciężko jest dokładnie opisać system, gdyż rozwiązania poszczególnych zespołów mogą się od siebie różnić, jednak ogólnie w jego skład wchodzą cztery siłowniki (po jednym na każde koło auta, które umieszczone są w punktach oznaczonych numerami 1 i 2). Za pomocą przewodów hydraulicznych są one połączone z głównym akumulatorem/zbiornikiem (nr 3), który pełni rolę "mózgu" całego systemu. Dodatkowo, obok niego jest umieszczony kolektor sterujący (nr 4).

Grafika: Piotr Słota

Jak będzie wyglądało życie bez FRIC?

GP Niemiec pokazało nam, że bolidy bez systemu trudniej się prowadzą, przez co kierowcom przydarza się więcej błędów i wycieczek poza tor. Z jednej strony kwestia będzie nasilać się przy większej ilości zakrętów, jednak zawodnicy na pewno będą coraz lepiej przyzwyczajać się do nowej charakterystyki bolidu. Nico Rosberg przed GP Węgier stwierdził, że brak systemu nie ma szczególnie dużego wpływu na prowadzenie się Mercedesa W05, choć obniży on prędkości w zakrętach, gdyż wraz z podniesieniem samochodu do góry spadnie odrobinę docisk aerodynamiczny.

Póki co największym wygranym na tej zmianie wydaje się Sauber, jednak analizy po wyścigu na Hockenheim wskazują, że praktycznie każdy zespół odzyskał choć odrobinę dystansu do Mercedesa. Dokładniejszą odpowiedź powinny dać nam kolejne tory z bardziej zróżnicowanymi zakrętami, ale póki co wygląda na to, że zmiana jest bardzo na plus – stawka jest bardziej zbita, a zawodnikom trudniej się jeździ, więc powinno być więcej akcji.
<< | lista | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
cravenciak, 24.07.2014 21:55[!]
Za dużo "jednak" w tekście. Poza tym zgrabnie wyjaśnione.
pawel92setter, 24.07.2014 22:19[!]
Teoretycznie można to osiągnąć czysto mechanicznie, przez anti-dive i mocny anti-roll bar.
KamBar, 25.07.2014 09:53[!]
Hmm nostalgia mnie dopadła podczas czytania tego newsa. Przez ładnych parę lat miałem przyjemność powozić Citroena Xantię i wydaje mi się, że wiele nowoczesnych samochodów drogowych nawet tych o sportowym zacięciu mogłoby brać przykład z tego jak ten samochód potrafi być stabilny podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy. Nie mówiąc już o komforcie jazdy. Ogólnie Citroen ze swoim zawieszeniem hydraulicznym to bardzo ciekawe zagadnienie technologiczne. Szkoda, ze wycofują się z tych rozwiązań. Księgowi niestety wygrywają ....
ROOK, 28.07.2014 08:49[!]
.    Dla mnie to jest po prostu aktywne zawieszenie i dziwię się, że wcześniej tego nie zakazano?
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca