F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

22.01.2019

Alonso: Większość kierowców dołączyłaby do McLarena przed sezonem 2015

Abiteboul broni wysokiego kontraktu Ricciardo z Renault

Guanyu Zhou został kierowcą testowym i rozwojowym Renault

FIA i Liberty naciskają na wprowadzenie limitów budżetowych

Marko: Gasly nie będzie kierowcą numer dwa

21.01.2019

Sauber ogłosił datę prezentacji bolidu na sezon 2019

Racing Point pozyskało sponsora tytularnego?

Sainz: F1 musi tworzyć pozytywny przekaz wokół zmian na sezon 2021

Sainz Senior: McLaren obrał zupełnie nową filozofię projektując bolid

Tost: Honda nie znajduje się daleko od czołowych producentów

Przyszłość Renault w Formule 1 znajduje się pod znakiem zapytania?

20.01.2019

Finlandia myśli o organizacji Grand Prix F1

Ricciardo: Nie chciałem ryzykować startów z silnikiem Hondy

Vettel: Michael byłby dumny z osiągnięć syna

19.01.2019

Mick Schumacher dołączył do juniorskiego programu Ferrari

18.01.2019

Kubica: W sezonie 2019 będę bardziej debiutantem niż weteranem

Albon: Chcę jak najszybciej osiągnąć konkurencyjne tempo

Green: Bolidy w sezonie 2019 będą dużo wolniejsze

17.01.2019

Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie

16.01.2019

Niki Lauda został wypisany ze szpitala

Więcej wiadomości

  Archiwum 2008
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

W wieku 86 lat zmarł Jean-Marie Balestre

W latach 1979-1991 był on prezydentem FISA, a także prezydentem FIA od 1986 do 1993 roku.
Marek Roczniak, 28 marca 2008, wyświetlenia: 4833<< | lista | T- | T+ | >>
Jak poinformowały dzisiaj francuskie media, w wieku 86 lat zmarł Jean-Marie Balestre, który w latach 1979-1991 był prezydentem FISA, a także prezydentem FIA od 1986 do 1993 roku.

Urodzony w 1921 roku Balestre był jednym z założycieli Francuskiej Federacji Sportu Samochodowego (FFSA) i w 1973 roku został wybrany na jej prezydenta. W tym czasie utworzył FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile – oddział FIA odpowiedzialny za wyścigi samochodowe) i był mocno zaangażowany w wojnę z FOCA (organizacja zrzeszająca konstruktorów F1) o kontrolę na finansami sportu we wczesnych latach 80. ubiegłego stulecia.

W końcu Francuz zgodził się na kompromisowe rozwiązanie z szefem FOCA – Bernie Ecclestone'em i podpisał pierwsze w historii Formuły Jeden Concorde Agreement. Pozostawszy u władzy w FISA, Balestre rozpoczął następnie kampanię na rzecz poprawy bezpieczeństwa w tym sporcie – domagając się między innymi zakazania silników z turbo w 1989 roku.

Jego działania były jednak często krytykowane – zarzucano mu nadużywanie władzy. Miało to zwłaszcza miejsce po kolizjach Ayrtona Senny i Alaina Prosta na torze Suzuka w latach 1989 i 1990. Senna twierdził otwarcie, że Balestre faworyzuje Prosta, który także był Francuzem. Balestre zażądał nawet przeprosin, jeśli Brazylijczyk miał otrzymać superlicencję na sezon 1990. Rok później, kiedy Balestre stracił posadę prezydenta FISA, Senna ujawnił, że jego kolizja z Prostem na Suzuce w 1990 roku była wynikiem złości na Francuza za niewyrażenie zgody na zmianę strony, po której było pole position. Senna wiedział, że startując z pole position po ustalonej stronie straci prowadzenie, więc spowodował kolizję w pierwszym zakręcie.

Starsi fani pamiętają także zapewne zdarzenie z Grand Prix Wielkiej Brytanii na Silverstone w 1989 roku, kiedy to Balestre przeszedł przez tor tuż po starcie i tylko cudem nie został potrącony przez Osellę, za której kierownicą siedział Nicola Larini. Francuz przegrał wybory na prezydenta FISA w 1991 roku z Maxem Mosleyem. Dwa lata później, spodziewając się także przegranej w wyborach na prezydenta FIA, sam ustąpił z tego stanowiska i zaproponował zniesienie FISA, której funkcje przejęła FIA. Do 1996 roku Balestre pełnił funkcję prezydenta FFSA.

Obecny prezydent Francuskiej Federacji Sportu Samochodowego – Nicolas Deschaux tak skomentował śmierć Balestre w wypowiedzi dla telewizji TF1: „To wielka strata dla motosportu. On zawsze wiedział, jak powinien brzmieć głos instytucji, którymi zarządzał”. Były kierowca grand prix – Jacques Laffite powiedział z kolei gazecie L'Equipe: „My kierowcy zawsze go kochaliśmy. Zrobił dla nas bardzo dużo. Mamy u niego ogromny dług wdzięczności”.

Max Mosley także oddał hołd swojemu poprzednikowi: „Z niezwykłym smutkiem odnotowaliśmy śmierć Jeana-Marie. Jego wkład w sporty motorowe we Francji, a w istocie także na całym świecie był wyjątkowy. Wszyscy zaangażowani w nasz sport będą za nim bardzo tęsknić i mam nadzieję, że dołączą się do naszych kondolencji, jakie składamy na ręce jego rodziny w tych trudnych chwilach”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
22.01.2019  FIA i Liberty naciskają na wprowadzenie limitów budżetowych
21.01.2019  Sainz: F1 musi tworzyć pozytywny przekaz wokół zmian na sezon 2021
17.01.2019  Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie
14.01.2019  Prezentacje zespołów F1 przed sezonem 2019
09.01.2019  Tost: Władze F1 powinny zredukować docisk bolidów o 40-50 procent
Tagi:
F1 ogólnie
FIA
Mosley M.
Senna A.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
TobaccoBoy, 28.03.2008 20:02[!]
Szkoda mi go jako propagatora wielu wspaniałych akcji (typu "zapnij pasy" czy nacisk na producentów samochodów w sprawie stref zgniotu), które poprawiły bezpieczeństwo, ale jako szef FISA..... a wy narzekacie na Maxa. max nie ma nawet 1% tego g*wna jakim charakteryzowała się jego prezydentura. Walka o kasę (przez co wiele wyścigów było bojkotowanych przez zespoły FOCA), próba ustawiania wyników , walka polityczna i stan -parafrazując red. Zarembę - "permanentnego kryzysu", który sztucznie utrzymywał. dziś tego wielu nie pamięta, ale w 1991 roku Balestre odchodzi w niesławie, a zwycięstwo Maxa było fetowane przez dłuugio czas.

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci w dziejach sportu samochodowego odeszła.
jędruś, 28.03.2008 20:05[!]
No cóż . Odszedł człowiek który przez wiele lat twardą ręką rządził F1 . Świeć panie nad jego duszą .
michal2111, 28.03.2008 20:06[!]
No szkoda go. Na pewno był lepszym prezydentem FISA (FIA) niż Mosley. Więcej zrobił dla F1 i wogóle dla motorsportu.
Pieczar, 28.03.2008 20:26[!]
michal2111 - oglądałeś F1 w latach 80, czytałeś post Tobbaco, czy prawisz tylko populizm? Balestre zrobił jeden wielki bajzel wokół F1, dochodziło do strajków kierowców, kierowcy (np. Senna) otwarcie go krytykowali. Mosley może i jest kontrowersyjny, ale zrobił nieporównywalnie więcej dobrego dla F1 niż Balestre.
A.S., 28.03.2008 22:09[!]
O zmarłych nie powinno się źle mówić ale ten człowiek z niczym dobrym mi sie nie kojarzy.
Bajzel to mało powiedziane co działo się za czasów tego pana. W pewnym momencie gdyby nie podpisano porozumienia Concorde mogło nawet dojść do wstrzymania startów wyścigów GP. A wszystko rozbijało się o wpływy i kasę.
Sytuacja z Senną i Prostem została omówiona w powyższym newsie więc nie będę do tego wracać, ale taki właśnie był Balestre - robił co chciał.
marrcus, 28.03.2008 23:11[!]
widać nie doceniamy co mamy, lepiej żeby takich stronniczych oszołomów nie było więcej u władzy
F1-HELP, 28.03.2008 23:58[!]
Nie będę palił świeczek bo gościa po prostu nie znam na tyle dobrze. To sprawa jego najbliższej rodziny, znajomych i współpracowników. Jeśli chodzi o akcję typu "zapnij pasy" to z tą propagacją nie wyszło chyba najlepiej bo w końcu wprowadzono przymus (przynajmniej u nas). A coś co jest przymusowe niekoniecznie jest dobre bo inaczej nie byłoby przymusowe. Moim zdaniem powinna to być indywidualna decyzja czy zapinać czy nie. Można wskazać zarówno plusy jak i minusy obu podejść. Jestem przeciwko nakazowi co nie znaczy, że sam w ogóle nie zapinam.
Twarzer, 29.03.2008 01:24[!]
Szkoda czlowieka. Ah te wojenki Ecclestone vs Balestre... kiedys to byla kupa tych skandali na linii foca-fisa, ot chocby Jarama 1980.
rafaello85, 30.03.2008 11:55[!]
Balestre ja zawsze będę kojarzył z tym konfliktem w który popadł z Senną;) Widać, że Francuz był stronniczy i to bardzo! Tak nie powinno być, taka osoba nie może zasiadać w fotelu Prezydenta. Mosleyowi można wiele zarzucić, ale chyba nie stronniczość, a przynajmniej nie aż TAKĄ.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca