F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

19.11.2018

Szafnauer: Kalendarz liczący 21 wyścigów to maksimum dla zespołów

Leclerc: Nie spodziewaliśmy się tak mocnego finiszu sezonu

Wolff: Hamilton nie był do końca zadowolony po GP Meksyku

Force India chce zatrudnić ponad stu nowych pracowników

18.11.2018

F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu

Dan Ticktum wygrał wyścig o Grand Prix Makau (akt.)

17.11.2018

Ricciardo spodziewa się emocjonalnego pożegnania z Red Bullem

Naoki Yamamoto otrzyma szansę występu w piątkowym treningu F1?

16.11.2018

Stroll: Williams nie dokonał żadnych postępów z koszmarnym FW41

Hamilton może otrzymać karę cofnięcia na starcie GP Abu Zabi

Gasly: Opony tracą osiągi po przejechaniu trzech zakrętów za innym bolidem

15.11.2018

Bob Fernley stanie na czele zespołu McLarena w Indianapolis 500

Thierry Koskas zostanie nowym prezesem Renault Sport

Raikkonen: Nie obawiam się przejścia do Saubera

Ferrari rozważa przetasowania w pionie technicznym przed sezonem 2019

14.11.2018

Autosport: Andreas Seidl zamierza podjąć pracę w Formule 1

Sauber utworzył juniorski program przy współpracy z Charouz Racing

Sainz: Wątpię, że Verstappen mógł zablokować moje przejście do Red Bulla

Brawn optymistycznie ocenia zmiany w przepisach na sezon 2019

Vandoorne: Nie koncentruję się na jak najszybszym powrocie do F1

Więcej wiadomości

  Archiwum 2008
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

W wieku 86 lat zmarł Jean-Marie Balestre

W latach 1979-1991 był on prezydentem FISA, a także prezydentem FIA od 1986 do 1993 roku.
Marek Roczniak, 28 marca 2008, wyświetlenia: 4791<< | lista | T- | T+ | >>
Jak poinformowały dzisiaj francuskie media, w wieku 86 lat zmarł Jean-Marie Balestre, który w latach 1979-1991 był prezydentem FISA, a także prezydentem FIA od 1986 do 1993 roku.

Urodzony w 1921 roku Balestre był jednym z założycieli Francuskiej Federacji Sportu Samochodowego (FFSA) i w 1973 roku został wybrany na jej prezydenta. W tym czasie utworzył FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile – oddział FIA odpowiedzialny za wyścigi samochodowe) i był mocno zaangażowany w wojnę z FOCA (organizacja zrzeszająca konstruktorów F1) o kontrolę na finansami sportu we wczesnych latach 80. ubiegłego stulecia.

W końcu Francuz zgodził się na kompromisowe rozwiązanie z szefem FOCA – Bernie Ecclestone'em i podpisał pierwsze w historii Formuły Jeden Concorde Agreement. Pozostawszy u władzy w FISA, Balestre rozpoczął następnie kampanię na rzecz poprawy bezpieczeństwa w tym sporcie – domagając się między innymi zakazania silników z turbo w 1989 roku.

Jego działania były jednak często krytykowane – zarzucano mu nadużywanie władzy. Miało to zwłaszcza miejsce po kolizjach Ayrtona Senny i Alaina Prosta na torze Suzuka w latach 1989 i 1990. Senna twierdził otwarcie, że Balestre faworyzuje Prosta, który także był Francuzem. Balestre zażądał nawet przeprosin, jeśli Brazylijczyk miał otrzymać superlicencję na sezon 1990. Rok później, kiedy Balestre stracił posadę prezydenta FISA, Senna ujawnił, że jego kolizja z Prostem na Suzuce w 1990 roku była wynikiem złości na Francuza za niewyrażenie zgody na zmianę strony, po której było pole position. Senna wiedział, że startując z pole position po ustalonej stronie straci prowadzenie, więc spowodował kolizję w pierwszym zakręcie.

Starsi fani pamiętają także zapewne zdarzenie z Grand Prix Wielkiej Brytanii na Silverstone w 1989 roku, kiedy to Balestre przeszedł przez tor tuż po starcie i tylko cudem nie został potrącony przez Osellę, za której kierownicą siedział Nicola Larini. Francuz przegrał wybory na prezydenta FISA w 1991 roku z Maxem Mosleyem. Dwa lata później, spodziewając się także przegranej w wyborach na prezydenta FIA, sam ustąpił z tego stanowiska i zaproponował zniesienie FISA, której funkcje przejęła FIA. Do 1996 roku Balestre pełnił funkcję prezydenta FFSA.

Obecny prezydent Francuskiej Federacji Sportu Samochodowego – Nicolas Deschaux tak skomentował śmierć Balestre w wypowiedzi dla telewizji TF1: „To wielka strata dla motosportu. On zawsze wiedział, jak powinien brzmieć głos instytucji, którymi zarządzał”. Były kierowca grand prix – Jacques Laffite powiedział z kolei gazecie L'Equipe: „My kierowcy zawsze go kochaliśmy. Zrobił dla nas bardzo dużo. Mamy u niego ogromny dług wdzięczności”.

Max Mosley także oddał hołd swojemu poprzednikowi: „Z niezwykłym smutkiem odnotowaliśmy śmierć Jeana-Marie. Jego wkład w sporty motorowe we Francji, a w istocie także na całym świecie był wyjątkowy. Wszyscy zaangażowani w nasz sport będą za nim bardzo tęsknić i mam nadzieję, że dołączą się do naszych kondolencji, jakie składamy na ręce jego rodziny w tych trudnych chwilach”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
16.11.2018  Gasly: Opony tracą osiągi po przejechaniu trzech zakrętów za innym bolidem
14.11.2018  Autosport: Andreas Seidl zamierza podjąć pracę w Formule 1
14.11.2018  Brawn optymistycznie ocenia zmiany w przepisach na sezon 2019
14.11.2018  Lowe: Przykład Manora pokazuje wadę obecnego systemu punktowego
13.11.2018  Perez: Przykład Alonso pokazuje, jak w złym stanie znajduje się F1
Tagi:
F1 ogólnie
FIA
Mosley M.
Senna A.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
TobaccoBoy, 28.03.2008 20:02[!]
Szkoda mi go jako propagatora wielu wspaniałych akcji (typu "zapnij pasy" czy nacisk na producentów samochodów w sprawie stref zgniotu), które poprawiły bezpieczeństwo, ale jako szef FISA..... a wy narzekacie na Maxa. max nie ma nawet 1% tego g*wna jakim charakteryzowała się jego prezydentura. Walka o kasę (przez co wiele wyścigów było bojkotowanych przez zespoły FOCA), próba ustawiania wyników , walka polityczna i stan -parafrazując red. Zarembę - "permanentnego kryzysu", który sztucznie utrzymywał. dziś tego wielu nie pamięta, ale w 1991 roku Balestre odchodzi w niesławie, a zwycięstwo Maxa było fetowane przez dłuugio czas.

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci w dziejach sportu samochodowego odeszła.
jędruś, 28.03.2008 20:05[!]
No cóż . Odszedł człowiek który przez wiele lat twardą ręką rządził F1 . Świeć panie nad jego duszą .
michal2111, 28.03.2008 20:06[!]
No szkoda go. Na pewno był lepszym prezydentem FISA (FIA) niż Mosley. Więcej zrobił dla F1 i wogóle dla motorsportu.
Pieczar, 28.03.2008 20:26[!]
michal2111 - oglądałeś F1 w latach 80, czytałeś post Tobbaco, czy prawisz tylko populizm? Balestre zrobił jeden wielki bajzel wokół F1, dochodziło do strajków kierowców, kierowcy (np. Senna) otwarcie go krytykowali. Mosley może i jest kontrowersyjny, ale zrobił nieporównywalnie więcej dobrego dla F1 niż Balestre.
A.S., 28.03.2008 22:09[!]
O zmarłych nie powinno się źle mówić ale ten człowiek z niczym dobrym mi sie nie kojarzy.
Bajzel to mało powiedziane co działo się za czasów tego pana. W pewnym momencie gdyby nie podpisano porozumienia Concorde mogło nawet dojść do wstrzymania startów wyścigów GP. A wszystko rozbijało się o wpływy i kasę.
Sytuacja z Senną i Prostem została omówiona w powyższym newsie więc nie będę do tego wracać, ale taki właśnie był Balestre - robił co chciał.
marrcus, 28.03.2008 23:11[!]
widać nie doceniamy co mamy, lepiej żeby takich stronniczych oszołomów nie było więcej u władzy
F1-HELP, 28.03.2008 23:58[!]
Nie będę palił świeczek bo gościa po prostu nie znam na tyle dobrze. To sprawa jego najbliższej rodziny, znajomych i współpracowników. Jeśli chodzi o akcję typu "zapnij pasy" to z tą propagacją nie wyszło chyba najlepiej bo w końcu wprowadzono przymus (przynajmniej u nas). A coś co jest przymusowe niekoniecznie jest dobre bo inaczej nie byłoby przymusowe. Moim zdaniem powinna to być indywidualna decyzja czy zapinać czy nie. Można wskazać zarówno plusy jak i minusy obu podejść. Jestem przeciwko nakazowi co nie znaczy, że sam w ogóle nie zapinam.
Twarzer, 29.03.2008 01:24[!]
Szkoda czlowieka. Ah te wojenki Ecclestone vs Balestre... kiedys to byla kupa tych skandali na linii foca-fisa, ot chocby Jarama 1980.
rafaello85, 30.03.2008 11:55[!]
Balestre ja zawsze będę kojarzył z tym konfliktem w który popadł z Senną;) Widać, że Francuz był stronniczy i to bardzo! Tak nie powinno być, taka osoba nie może zasiadać w fotelu Prezydenta. Mosleyowi można wiele zarzucić, ale chyba nie stronniczość, a przynajmniej nie aż TAKĄ.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca