F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2016
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Rosji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Niemiec
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Malezji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2016
Klasyfikacje generalne 2016
Statystyki z sezonu 2016

  Wszystkie sezony
2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Sepang.
Petronas Malaysia Grand Prix 20162 października
Sepang International Circuit
Długość toru: 5,543 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 310,408 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:32,582 - Q1, Fernando Alonso (Renault), 2005
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:34,223 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
205,397 km/h - Giancarlo Fisichella (Renault), 2006
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]


Daniel Ricciardo odniósł niespodziewane zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Malezji, korzystając na awarii silnika, do jakiej doszło w bolidzie Lewisa Hamiltona. Australijczyk utrzymał za sobą swego zespołowego kolegę z Red Bulla – Maxa Verstappena, a na najniższym stopniu podium stanął Nico Rosberg.


Start pod znakiem dwóch wirtualnych neutralizacji

Już na starcie okrążenia formującego pech dopadł Felipe Massę, który nie ruszył z miejsca i zgłosił problem z działaniem przepustnicy. Podczas gdy kierowcy pokonywali kolejne zakręty dogrzewając opony i przygotowując się do rozpoczęcia rywalizacji, samochód Massy spychany był w kierunku wyjazdu z alei serwisowej. Spadającą moc silnika zgłaszał z kolei broniący barw Renault Jolyon Palmer.

Pierwszy zakręt przyniósł dramatyczne rozstrzygnięcia, rzutujące na walce o tegoroczne mistrzostwo świata. Sebastian Vettel doprowadził do kontaktu z bolidem Nico Rosberga, który po obrocie spadł na dwudzieste pierwsze miejsce. Vettel uszkodził lewe przednie zawieszenie swego Ferrari, wypychając przy okazji na zewnętrzną Maxa Verstappena, który spadł z trzeciego na piąte miejsce.

Na trzecią pozycję wysunął się Sergio Perez. Solidny awans zaliczył również Esteban Ocon – Francuz zajmował dziesiąte miejsce, przed Sainzem i Alonso. Wprowadzenie okresu wirtualnej neutralizacji zaowocowało zmianami w strategii niektórych kierowców: podczas gdy Magnussen i Gutierrez zostali zmuszeni do zjazdów przez uszkodzenia, Kwiat i Massa zawitali na swoje stanowiska serwisowe wyłącznie w celu wymiany ogumienia. Na trzecim okrążeniu kierowcy powrócili do ścigania – moment ten wykorzystał Verstappen, który odzyskał P3. W tym samym czasie Rosberg plasował się na P16.

Hamilton nie był w stanie uwolnić się spod presji wywieranej przez jadącego na drugiej lokacie Daniela Ricciardo. Australijczyk utrzymywał tempo zbliżone do kierowcy Mercedesa, co pozwalało mu na korzystanie z DRS. Raikkonen z powodzeniem zaatakował Pereza w drugim zakręcie, a Alonso, który po karze za wymianę części składowych silnika rozpoczął zawody z 22. pola, jechał już na na dziewiątym miejscu po udanym manewrze wyprzedzania wykonanym na Grosjeanie. Wkrótce Hiszpan ścigał już następnego w kolejce Valtteriego Bottasa. Siódme okrążenie przyniosło kolejne problemy Felipe Massy, który został wezwany na kolejny postój z powodu przebicia jednej z przednich opon.

Po kilku okrążeniach względnie wyrównanej walki, Hamilton oddalił się od Ricciardo na dwie sekundy. W tym samym czasie Rosberg jechał już na dwunastej pozycji, "siedząc" na tylnym skrzydle bolidu Toro Rosso prowadzonego przez Sainza. Na dziewiątym okrążeniu doszło do kolejnej wirtualnej neutralizacji, po tym jak z powodu awarii hamulców z wyścigu odpadł Grosjean. Korzystając z VSC Red Bull podjął decyzję o ściągnięciu Verstappena do alei serwisowej i założenia do jego bolidu kolejnego kompletu miękkich opon. W pit lane pojawili się także Perez, Hulkenberg, Button, Alonso i Rosberg. Niemiec powrócił do walki na twardej mieszance i po zakończeniu wirtualnej neutralizacji od razu przystąpił do ataku na Hulkenberga. Manewr zakończył się powodzeniem, podobnie jak dwa kolejne, przeprowadzone na Nasrze i Buttonie, do jakich doszło na dwunastym kółku.

Hamilton rozpoczyna realizację strategii jednego postoju

Hamilton okrążenie po okrążeniu budował powoli przewagę nad Danielem Ricciardo. Pół godziny po rozpoczęciu wyścigu wynosiła ona już cztery sekundy. Kierowca z Perth powiększał z kolei dystans dzielący go od jadącego na czwartej pozycji Raikkonena (+5s), za którym ze stratą siedmiu sekund podążał Verstappen. Czołową piątkę uzupełniał Bottas, który czuł na swoich plecach oddech Carlosa Sainza (1,2s). Piętnaste kółko przyniosło walkę Rosberga z Perezem – pojedynek nie trwał długo, a Niemiec przypieczętował awans na ósmą pozycję pewnym wyprzedzaniem na dohamowaniu do dziewiątego zakrętu. W międzyczasie sędziowie nałożyli na Ocona karę doliczenia 5s do czasu najbliższego postoju za przekroczenie dozwolonej prędkości w pit lane.

Na osiemnastym okrążeniu Kevin Magnussen został poproszony o zjazd do boksu i wycofanie się z wyścigu z powodu usterki technicznej. W tym samym czasie Rosberg zyskał kolejne miejsce, z powodzeniem atakując Ericssona na dojeździe do T1. Z kolei na dwudziestym okrążeniu Hamilton zjechał na swój pierwszy pit stop zakładając twarde opony. Jedno kółko później na podobne taktyczne posunięcie zdecydował się Red Bull w przypadku Daniela Ricciardo.

Po powrocie na tor Hamilton zajmował drugie miejsce, za Maxem Verstappenem, który miał w perspektywie konieczność zjazdu do boksów po oznaczone pomarańczowym kolorem Pirelli PZero. W momencie gdy młoda gwiazda Red Bulla rozpoczynała dublowanie wolniejszych kierowców, Hamiltonowi udało się urwać sekundę ze straty do pozycji lidera, wynoszącej około 8s. Co więcej Holender zaczął zgłaszać przez team radio komplikująca mu jazdę utratę przyczepności.

Dokładnie na półmetku wyścigu Verstappen zaliczył drugi pit stop, otrzymując twardą mieszankę. Hamilton natychmiast uzyskał najlepszy międzyczas w pierwszym sektorze, ustanawiając następnie rekordowy rezultat okrążenia Po trzydziestu okrążeniach pokonanych na pośrednich oponach mechaników Williamsa odwiedził Valtteri Bottas (również wymiana na twardą mieszankę), który opuścił pit lane na ósmym miejscu. Krótko po tym Mercedes ściągnął na postój Rosberga. Niemiec, wyposażony w twarde opony, powrócił do walki na szóstej lokacie, za Perezem. Po tym jak Meksykanin również pojawił się w pit lane, najbliższym konkurentem Rosberga został Kimi Raikkonen.

Na dwadzieścia okrążeń przed metą Verstappen tracił dwadzieścia sekund do Hamiltona, stopniowo zmniejszając stratę do zajmującego drugie miejsce Ricciardo. W tym samym czasie Hamilton, starający się kontrolować degradację twardej mieszanki, zgłaszał inżynierom Mercedesa pierwszy odczuwalny spadek osiągów swego ogumienia. Rosbeg konsekwentnie redukował dystans do zajmującego czwarte miejsce Raikkonena, przypuszczając na 29. kółku agresywny acz udany atak na mistrza świata z 2007 roku. W międzyczasie Verstappena i Ricciardo dzieliła tylko jedna sekunda. Holender czaił się za Australijczykiem i próbował swego szczęścia po świetnym wyjściu z wirażu numer cztery – kierowca z Perth nie zamierzał jednak tanio sprzedawać skóry i kontrolując emocje utrzymał pozycję wicelidera.

Hamilton odpada z rywalizacji, Red Bulle walczą o zwycięstwo

Na czternaście okrążeń przed metą Lewis Hamilton odpadł z wyścigu po awarii jednostki napędowej (dokładnie silnika spalinowego), przekazując prowadzenie w ręce Daniela Ricciardo.

Ze względu na wirtualną neutralizację Red Bull podjął decyzję o ściągnięciu do boksów obu swych kierowców, którzy otrzymali do dyspozycji zestawy miękkich opon. W pit lane pojawił się także zajmujący trzecie miejsce Rosberg. Na Niemca nałożono jednak 10-sekundową karę czasową za zderzenie z Raikkonenem, do jakiego doszło wcześniej w drugim zakręcie. Z kolei Gutierrez został zmuszony do zatrzymania swego bolidu na poboczu toru, po tym jak odpadła z niego lewa przednia opona. Po zakończeniu okresu VSC walczących o zwycięstwo Ricciardo i Verstappena dzieliły tylko dwie sekundy.

Podczas gdy Rosberg starał się zapewnić sobie przewagę wystarczającą do utrzymania trzeciego miejsca (na 44. okrążeniu różnica pomiędzy oboma kierowcami oscylowała w granicach 8 sekund), Ricciardo kontrolował wyścig z pozycji lidera, utrzymując dwusekundową przewagę nad Verstappenem. Dalej fani mogli obserwować wyrównaną walkę o piąte miejsce toczoną między Bottasem i Perezem. Po pierwsze punkty w tym sezonie jechał z kolei Jolyon Palmer, plasujący się na dziesiątym miejscu.

Pięć okrążeń przed metą Verstappen tracił do Ricciardo 1,2s. W międzyczasie Nasr wycofał się z wyścigu z powodu usterki technicznej, a Rosberg jechał już dwanaście sekund przed Raikkonenem. Kolejny trudny wyścig kończył Daniił Kwiat zgłaszający problemy z działaniem układu hamulcowego.

Daniel Ricciardo do samego końca wytrzymał presję ze strony zespołowego partnera – Maxa Verstappena (+2,5s), odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo w tym sezonie. Rosbergowi udało się wypracować ponad 10-sekundową przewagę nad Raikkonenem, broniąc tym samym miejsca na najniższym stopniu podium. Czołową piątkę uzupełnił Bottas. Dalsze punktowane lokaty przypadły Perezowi, Alonso, Hulkenbergowi, Buttonowi i Palmerowi.


Pogoda na koniec wyścigu:
Temperatura toru: 51°C
Temperatura powietrza: 34°C
Prędkość wiatru: 3,2 m/s
Wilgotność powietrza: 52%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
paymey852, 02.10.2016 12:50[!]
@Gerard Dzisiaj Rosbergowi na 9 okrążeniu (tak jak na Spa)pomógł samochód bezpieczeństwa ale wirtualny.
SC na początku wyścigu pomaga ale żeby od razu dawało szanse na zwycięstwo, litości
mcracer1993, 02.10.2016 12:59[!]
Wyścig jak na Malezję bardzo dramatyczny. Najpierw kolizje Vettela z Rosbergiem (za które Seb powinien dostać 2 punkty karne) oraz Kwiata z Magnussenem (tutaj powinno być to samo w przypadku Danego), potem awaria hamulców Grosjeana, a na deser awaria silnika spalinowego w bolidzie Hamiltona. Ja nie chcę nic mówić, że to jest wszystko robione, żeby Rosberg był mistrzem świata. To nie tak. Po prostu Lewis ma jakiegoś strasznego pecha w tym sezonie i tyle w temacie. Zresztą Nico jeździ jak jeździ (czyli strasznie nierówno i zbyt agresywnie) ale nie zmienia to faktu, że ma w tym wszystkim dużo szczęścia. Natomiast dzisiaj najbardziej zaimponowali mi:
1. Ricciardo swoją obroną pozycji przed Verstappenem, bo ona miała potem decydujące znaczenie, jeśli chodzi o kolejność na mecie
2. Alonso, który startował z końca stawki, zdobył sporo punktów i moim zdaniem powinien zostać kierowcą dnia. Tyle w temacie.
Masio, 02.10.2016 13:00[!]
Dobrze w końcu widzieć, jak ktoś spoza Mercedesa wygrywa wyścig. Należało się Danielowi. ;)
robertunio, 02.10.2016 14:34[!]
W koncu Red Bulle tam gdzie byc powinny - szkoda ze to tylko jednorazowy incydent; miejmy nadzieje ze w przyszlym sezonie RBR powroci na szczyt.
mcracer1993, 02.10.2016 15:08[!]
@robertunio Przy nowych przepisach jest to prawdopodobne. :)
NoName, 02.10.2016 16:24[!]
@mcracer1993 Raczej to nie wina Danego jechał tuż tuż za Magnussenem musiałby wyczuć hamowanie Duńczyka lub mieć jakąś boską reakcje żeby uniknąć zderzenia z jego Renówą
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca