F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2003
GP Australii
GP Malezji
GP Brazylii
GP San Marino
GP Hiszpanii
GP Austrii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Włoch
GP Stanów Zjednoczonych
GP Japonii
Strona główna sezonu 2003
Klasyfikacje generalne 2003
Statystyki z sezonu 2003

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Red Bull Ring .
Grosser A1 Preis von Österreich 200318 maja
Red Bull Ring
Długość toru: 4,326 km
Liczba okrążeń: 69
Pełny dystans: 298,494 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:08,082 - Rubens Barrichello (Ferrari), 2002
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:09,298 - Michael Schumacher (Ferrari), 2002
Największa średnia prędkość wyścigu:
210,228 km/h - Jacques Villeneuve (Williams), 1997
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Szczegółowy opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Ze względu na awarię silnika tuż przed rozpoczęciem wyścigu Fernando Alonso (Renault), który zakwalifikował się na przedostatniej pozycji, został zmuszony do startu z linii boksów w zapasowym bolidzie. Oprócz Hiszpana na start z boksów zdecydował się również Mark Webber (Jaguar), by w ten sposób zyskać szansę na uzupełnienie zapasu paliwa w swoim bolidzie. Po zakończeniu okrążenia rozgrzewającego mechanicy z zespołu Jaguar dolali paliwa swojemu kierowcy i rozpoczęła się procedura startowa. Po zapaleniu się trzeciego czerwonego światła stojący na 13 pozycji startowej Cristiano da Matta (Toyota) zasygnalizował zgaśnięcie silnika w swoim bolidzie, spowodowane problemami z systemem kontroli startu. W związku z tym start został przerwany, natomiast Brazylijczyk do ponownego startu musiał się ustawić na ostatniej pozycji. Ponadto dystans wyścigu został skrócony do 70 okrążeń. Niestety podczas kolejnego startu powtórzyła się ta sama historia i wszystkich kierowców znów czekała wątpliwa przyjemność spędzenia kolejnych kilku minut na prostej startowej, a dystans wyścigu został oczywiście skrócony o kolejne okrążenie. Zgodnie ze starym powiedzeniem "do trzech razy sztuka" za trzecim razem wyścig w końcu się rozpoczął, choć kierowca Toyoty ponownie miał problemy z ruszeniem z miejsca. Do trzeciego startu nie przystąpił jednak Heinz-Harald Frentzen, gdyż w jego podstawowym bolidzie wysiadło sprzęgło, a na przygotowanie zapasowego auta, które było dostosowane do upodobań drugiego kierowcy z zespołu Sauber – Nicka Heidfelda, po prostu zabrakło czasu.

Michael Schumacher (Ferrari) wystartował bardzo dobrze i niezagrożony zmierzał w kierunku pierwszego zakrętu. Mniej udany start miał tymczasem Kimi Raikkonen (McLaren), którego od razu wyprzedził Juan Pablo Montoya (Williams), awansując w ten sposób na drugą pozycję. Podczas pokonywania wirażu Castrol Fina po zewnętrznej próbował również wyprzedzić drugi kierowca Ferrari – Rubens Barrichello, który tuż po starcie wyminął Heidfelda. Raikkonen zdołał się jednak obronić i w ten sposób zachował trzecią pozycję, natomiast Brazylijczyk musiał się zadowolić zyskaniem tylko jednego miejsca. Z kolei Heidfelda podczas pokonywania pierwszego zakrętu próbował dodatkowo wyprzedzić Jarno Trulli (Renault), jednak pojedynek ten rozstrzygnął się dopiero na drugim zakręcie i to na korzyść Niemca, który utrzymał się w ten sposób na piątej pozycji. Pojedynek pomiędzy Jensonem Buttonem (B.A.R) i Antonio Pizzonią (Jaguar) o siódmą pozycję także rozstrzygnął się dopiero pod koniec drugiej, łagodnie skręcającej najpierw w prawą, a potem w lewą stronę prostej, ale na korzyść Brazylijczyka, który w dodatku pod koniec trzeciej prostej wyprzedził także Trullego i awansował na szóstą pozycję. Za Buttonem na dziewiątej pozycji znalazł się drugi kierowca z zespołu Williams – Ralf Schumacher, który tuż przed pierwszym zakrętem wyprzedził Giancarla Fisichellę (Jordan), a następnie także i Oliviera Panisa (Toyota). Pod koniec drugiej prostej Francuza wyprzedził również Fisichella, powracając w ten sposób do pierwszej dziesiątki.

Startujący z 13 pozycji David Coulthard (McLaren) tuż przed pierwszym zakrętem wyprzedził Jacquesa Villeneuve'a (B.A.R). Kanadyjczyk nie stracił jednak kontaktu ze Szkotem i podczas pokonywania drugiego zakrętu zdołał odzyskać 12 pozycję, a następnie tuż przed trzecim zakrętem wyprzedził Panisa, zyskując w ten sposób jedno miejsce. W chwilę później kierowcę Toyoty wyminął również Coulthard, spychając go w ten sposób na 13 pozycję. Na dwóch kolejnych pozycjach utrzymali się Ralph Firman (Jordan) i Justin Wilson (Minardi), a tuż za nimi na 16 pozycji znalazł się da Matta, który tuż po starcie wyprzedził drugiego kierowcę z zespołu Minardi – Josa Verstappena. Holender dopiero po chwili zdołał ruszyć z miejsca, jednak awaria skrzyni biegów spowodowała, iż pod koniec prostej startowej musiał zrezygnować z dalszego udziału w wyścigu. Sytuacja ta zmusiła organizatorów wyścigu do wypuszczenia na tor samochodu bezpieczeństwa pod koniec drugiego okrążenia, gdyż usunięcie bolidu Minardi z prostej startowej nie było możliwe bez zwolnienia tempa wyścigu. Moment ten Panis i Wilson wykorzystali do odbycia pierwszych postojów w boksach, po których znaleźli się na ostatnich pozycjach. Dzięki temu Firman, da Matta, a także startujący z boksów Alonso i Webber awansowali kolejno na pozycje od 13 do 16.

Wznowienie wyścigu nastąpiło pod koniec czwartego okrążenia. Moment ten Montoya próbował wykorzystać do awansowania na pierwszą pozycję, jednak Michael Schumacher miał zbyt dużą przewagę pod koniec prostej startowej i dzięki temu utrzymał się na prowadzeniu. Tymczasem pod koniec drugiej prostej Firman wyprzedził Coultharda i awansował na 12 pozycję. Na siódmym okrążeniu awaria zawieszenia wyeliminowała z wyścigu Panisa. Prawdopodobnie było to następstwem najechania na jakiś przedmiot znajdujący się na torze, gdyż oprócz uszkodzenia zawieszenia przebita została również jedna z przednich opon. Po 10 okrążenia przewaga Michaela Schumachera nad Montoyą wynosiła blisko pięć sekund. Jadący na trzeciej pozycji Raikkonen miał z kolei ponad dwie sekundy straty do Kolumbijczyka, a tuż za nim podążał Barrichello. Na 12 okrążeniu Webber wyprzedził Alonso i awansował na 15 pozycję. Pod koniec kolejnego okrążenia pierwszą rundę postojów w boksach zapoczątkował jadący na piątej pozycji Heidfeld. Następnie pierwsze postoje odbyli również Pizzonia, Firman, Ralf Schumacher i Fisichella. W międzyczasie Webber został ukarany 10-sekundowym postojem w boksach, gdyż ze względu na przerwanie startu pierwsze okrążenie rozgrzewające zostało unieważnione i sędziowie uznali, iż uzupełnienie paliwa, które odbyło się po tuż po nim, było niezgodne z obowiązującymi przepisami. Po odbyciu kary kierowca z zespołu Jaguar znalazł się na ostatniej pozycji.

Ralf Schumacher i Heidfeld po pierwszych postojach znaleźli się na 11 i 12 pozycji, natomiast Fisichella, Pizzonia i Firman na tor powrócili za Wilsonem na pozycjach od 14 do 16. Tymczasem nad torem A1-Ring zaczął padać deszcz. Najbardziej śliski wydawał się pierwszy zakręt, o czym przekonał się jadący na piątej pozycji Trulli. Włoch po zaliczeniu piruetu na 16 okrążeniu jazdę kontynuował na siódmej pozycji, gdyż został wyprzedzony przez kierowców z zespołu B.A.R – Buttona i Villeneuve'a. Michael Schumacher postanowił nie podejmować zbyt wielkiego ryzyka na śliskiej nawierzchni toru i z tego powodu jego przewaga nad Montoyą w przeciągu dwóch okrążeń zmalała do zaledwie trzech sekund. Raikkonen także zbliżył się do Niemca, natomiast drugi kierowca Ferrari – Barrichello podobnie jak starszy z braci Schumacherów jechał nieco bardziej ostrożnie. Wkrótce jednak deszcz przestał padać i wszystko zaczęło wracać do normy. Na 17 i 18 okrążeniu postoje w boksach zaliczyli Trulli i da Matta. Kierowcy ci po powrocie na tor znaleźli się kolejno na 15 i 16 pozycji. W międzyczasie Pizzonia popełnił błąd na przedostatnim zakręcie, ale zanim to się stało, został wyprzedzony przez Firmana oraz Webbera i zajmował ostatnią pozycję. Na 20 okrążeniu udało mu się jednak wyprzedzić da Mattę i w ten sposób znalazł się na 16 pozycji.

Pod koniec 20 okrążenia tankowanie paliwa i zmianę opon zaliczyli Montoya oraz Coulthard. Kolumbijczyk po powrocie na tor znalazł się za kierowcami z zespołu B.A.R na szóstej pozycji, natomiast kierowca z zespołu McLaren w trakcie postoju został wyprzedzony przez Alonso, Ralfa Schumachera, Heidfelda, Wilsona oraz Fisichellę, ale za to na tor udało mu się powrócić przed Firmanem na 12 pozycji. Na kolejnym okrążeniu w boksach pojawił się pierwszy kierowca Ferrari – Barrichello. Ze względu na problemy z zatankowaniem paliwa postój Brazylijczyka przedłużył się do blisko 20 sekund i po powrocie na tor kierowca ten znalazł się na siódmej pozycji. W chwilę później Barrichello wraz z Montoyą przesunął się o jedno miejsce do przodu, gdyż na 22 okrążeniu postój w boksach odbył Villeneuve. Kanadyjczyk po powrocie na tor znalazł się ponownie za Fisichellą na 11 pozycji. Na następnym okrążeniu do boksów zjechali Michael Schumacher, Raikkonen i Button. Postój drugiego kierowcy Ferrari miał o wiele bardziej dramatyczny przebieg, gdyż w trakcie tankowania część paliwa zaczęła się wydostawać na zewnątrz i po zetknięciu z gorącą powierzchnią bolidu zaczęła płonąć. Dopływ paliwa został oczywiście natychmiast odcięty, jednak mechanicy mieli spore trudności z odczepieniem węża paliwowego. Dopiero po kilku sekundach sytuacja została w końcu opanowana i po zażegnaniu niebezpieczeństwa Niemiec mógł wreszcie opuścić stanowisko serwisowe włoskiej stajni, choć ze względu na zwłokę po powrocie na tor znalazł się za Montoyą i Raikkonenem na trzeciej pozycji. Button tymczasem na po odbyciu swojego postoju na tor zdołał powrócić tuż przed Barrichello na czwartej pozycji. W międzyczasie Webber wyprzedził Firmana i awansował na 13 pozycję.

Na 24 okrążeniu drugi postój w tym wyścigu zaliczył jadący na dziewiątej pozycji Wilson. Po powrocie na tor kierowca z zespołu Minardi znalazł się na ostatniej pozycji. Tymczasem ani jednego postoju na swoim koncie nie mieli jeszcze jadący na ósmej i dwunastej pozycji Alonso oraz Webber. Jako pierwszy do boksów na 30 okrążeniu zjechał kierowca z zespołu Jaguar, który w trakcie tego postoju został wyprzedzony przez Firmana, Trullego, Pizzonię oraz da Mattę i po powrocie na tor znalazł się na przedostatniej pozycji. Na kolejnym okrążeniu Fisichella został wyprzedzony przez Villeneuve'a oraz Coultharda i spadł na 11 pozycję. Na 32 okrążeniu nastąpiła dosyć niespodziewana zmiana na prowadzeniu, na co złożyły się na to dwa czynniki. Po pierwsze w bolidzie Montoi nastąpiła awaria silnika, pozbawiając w ten sposób Kolumbijczyka szansy na odniesienie drugiego zwycięstwa w karierze, a po drugie Michael Schumacher podczas pokonywania drugiego zakrętu wyprzedził po zewnętrznej Raikkonena i w ten sposób powrócił na pierwszą pozycję, którą utracił w wyniku problemów podczas postoju w boksach. Kłopoty z silnikiem zaczął mieć również jadący na siódmej pozycji Heidfeld, którego na 33 okrążeniu wyprzedził Villeneuve. Na kolejnym okrążeniu kierowca z zespołu Sauber został również wyprzedzony przez Coultharda i spadł na dziewiątą pozycję. Na 35 okrążeniu Barrichello wyprzedził Buttona i awansował na trzecią pozycję.

Pod koniec 37 okrążenia pierwszy postój w boksach odbył w końcu jadący na piątej pozycji Alonso. W trakcie postoju Hiszpan został wyprzedzony przez Ralfa Schumachera, Villeneuve'a oraz Coultharda i po powrocie na tor znalazł się na ósmej pozycji. Na kolejnym okrążeniu drugą rundę postojów zapoczątkował da Matta. Następnie od 39 do 43 okrążenia drugie postoje w boksach odbyli Trulli, Heidfeld, bracia Michael i Ralf Schumacherowie oraz Firman. Raikkonen awansował tymczasowo na pierwszą pozycję, natomiast starszy z braci Schumacherów, który drugi postój musiał odbyć nieco wcześniej ze względu na fakt, iż podczas pierwszego postoju nie otrzymał tyle co trzeba paliwa, na tor powrócił tuż za drugim kierowcą Ferrari na trzeciej pozycji. Z kolei Ralf Schumacher w trakcie postoju został wyprzedzony przez Villeneuve'a oraz Coultharda i znalazł się na siódmej pozycji. Trulli, da Matta i Firman po drugich postojach zajmowali pozycje od 12 do 14, natomiast mający coraz większe problemy z silnikiem Heidfeld spadł na ostatnią pozycję.

Na 45 okrążeniu w wyniku kolejnej podczas tego wyścigu awarii silnika z toru wypadł jadący na ósmej pozycji Alonso. Hiszpan nie powrócił już oczywiście do wyścigu, a na jego miejscu znalazł się Pizzonia, który chwilę wcześniej wyprzedził Fisichellę. W dodatku pozostawiony na torze przez bolid Renault olej spowodował, iż kłopoty z pokonaniem pierwszego zakrętu mieli bracia Schumacherowie, ale obyło się bez większych dramatów. Od 46 do 50 okrążenia drugie postoje w boksach zaliczyli Fisichella, Button, Pizzonia, Raikkonen, Villeneuve, Barrichello i Coulthard, natomiast Wilson już po raz trzeci odwiedzał boksy. Po 51 okrążeniach kolejność pierwszych pięciu kierowców wróciła do stanu sprzed drugiej rundy postojów, tj. na prowadzeniu ponownie znalazł się Michael Schumacher, a za nim podążali Raikkonen, Barrichello, Button i Ralf Schumacher. Tymczasem zajmujący przed drugą rundą postojów szóstą pozycję Villeneuve spadł aż na przedostatnią pozycję, gdyż awaria elektroniki spowodowała, iż w boksach spędził bardzo dużo czasu. Dzięki temu na pozycje od szóstej do dwunastej awansowali Coulthard, Webber, Trulli, Pizzonia, Fisichella, da Matta i Firman, a w międzyczasie Heidfeld wycofał się z wyścigu.

Na 54 okrążeniu Webber odbył drugi planowany, a licząc karę na 15 okrążeniu w sumie trzeci postój w boksach podczas tego wyścigu, po którym nadal zajmował siódmą pozycję. Trzy okrążenia później Ralf Schumacher popełnił błąd podczas hamowanie przed zakrętem Gosser, w wyniku którego wypadł na chwilę z toru. Moment ten Coulthard wykorzystał do awansowania na piątą pozycję, natomiast kierowca z zespołu Williams jazdę kontynuował na szóstej pozycji. Na 62 okrążeniu awaria układu paliwowego wyeliminowała z rywalizacji jadącego na 10 pozycji Fisichellę. W międzyczasie Pizzonia był bliski wyprzedzenia Trullego tuż przed drugim zakrętem, jednak Włoch zdołał się obronić. Ostatnim zdarzeniem w tegorocznej edycji Grand Prix Austrii była zacięta walka pomiędzy Raikkonen i Barrichello o drugą pozycję. Brazylijczyk na 62 okrążeniu dopadł kierowcę z zespołu McLaren i od tego momentu podążał za nim jak cień. Najdogodniejszą okazję do awansowania na drugą pozycję Barrichello miał trzy okrążenia przed końcem wyścigu, jednak pomimo najszczerszych chęci nie zdołał pokonać Raikkonena i ostatecznie musiał zadowolić się najniższym stopniem na podium.

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca