F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Istanbul.
Petrol Ofisi Grand Prix of Turkey 200811 maja
Istanbul Park
Długość toru: 5,338 km
Liczba okrążeń: 58
Pełny dystans: 309,396 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:25,850 - Q2, Michael Schumacher (Ferrari), 2006
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:24,770 - Juan Pablo Montoya (McLaren), 2005
Największa średnia prędkość wyścigu:
219,497 km/h - Kimi Raikkonen (McLaren), 2005
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Felipe Massa wygrał po raz trzeci w karierze wyścig o Grand Prix Turcji, jednak nie był to już pokaz podobnej dominacji Ferrari, jak przed dwoma tygodniami na torze Catalunya, gdzie włoska stajnia odniosła podwójne zwycięstwo. Tym razem McLaren pokazał, że ma bardzo konkurencyjny bolid, czego potwierdzeniem było drugie miejsce i świetna postawa Lewisa Hamiltona. Tymczasem lider klasyfikacji generalnej kierowców Kimi Raikkonen musiał zadowolić się najniższym stopniem podium.

Massa utrzymał na starcie prowadzenie, a tuż za nim znalazł się Hamilton, który wykorzystał start z czystej strony do wyprzedzenia zespołowego partnera Heikkiego Kovalainena. Bardzo dobrze wystartował także Robert Kubica (BMW Sauber), który awansował na trzecią pozycję, wyprzedzając po zewnętrznej w pierwszym zakręcie walczących ze sobą dwóch Finów – Kovalainena i Raikkonena. Kierowca Ferrari w drugim zakręcie został jeszcze wyprzedzony przez Fernando Alonso (Renault) i spadł na szóste miejsce.

Tymczasem z tyłu stawki doszło do spektakularnej kolizji po tym, jak startujący z ostatniej pozycji Giancarlo Fisichella (Force India) całkiem spóźnił się z hamowaniem przed pierwszym zakrętem i wpadł na Kazukiego Nakajimę (Williams), wzbijając się w powietrze i przelatując tuż nad głową Japończyka. Obaj kierowcy ze względu na uszkodzenia bolidów odpadli z wyścigu – Fisichella od razu, a Nakajima po dojechaniu do boksów bez tylnego skrzydła.

Na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, jednak neutralizacja trwała tylko do końca drugiego okrążenia i wyścig szybko został wznowiony. W tym momencie w boksach pojawił się Kovalainen, który otarł się o bolid Raikkonena tuż po starcie i prawdopodobnie uszkodzeniu uległa jedna z jego opon, dlatego zespół McLaren zdecydował się na wymianę kół i dotankowanie jego bolidu. Niestety dla Fina oznaczało to spadek na koniec stawki i znaczną stratę do lidera (ponad pół minuty). Wcześniej postoje wykonali także Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Adrian Sutil (Force India).

Po wznowieniu wyścigu Raikkonen wyprzedził Alonso na trzecim okrążeniu i awansował na czwartą pozycję. Dziesięć okrążeń później Kovalainen wyprzedził Sutila i znalazł się na 17 pozycji. Na 14 okrążeniu udanym atakiem popisał się także Nelson Piquet Jr (Renault), wyprzedzając przed 12 zakrętem Vettela. Po 15 okrążeniach Massa prowadził z zaledwie 0,7 sekundy przewagi nad Hamiltonem. Trzeci Kubica miał już ponad siedem sekund straty do lidera i sekundę przewagi nad Raikkonenem.

Jako pierwsi na planowane postoje zdecydowali się Alonso i Hamilton, zatrzymując się w boksach odpowiednio pod koniec 16 i 17 okrążenia. Kubica awansował w tym momencie na drugie miejsce, a Hamilton i Alonso znaleźli się tymczasowo na pozycjach 6 i 10. Na 18 okrążeniu Kovalainen wyprzedził Vettela i awansował na 16 miejsce. W następnej kolejności pierwsze postoje odbyli Mark Webber (Red Bull), Massa i Kubica. Prowadzenie wyścigu na 20 okrążeniu objął tymczasowo Raikkonen, który narzucił niesamowite tempo i zanosiło się na to, że zdoła przeskoczyć Kubicę.

Fin postój odbył na 21 okrążeniu wraz z Nickiem Heidfeldem (BMW Sauber) i zgodnie z przewidywaniami udało mu się powrócić na tor przed Kubicą. Po 22 okrążeniach na czoło wyścigu powrócili Massa i Hamilton, których nadal dzieliła bardzo niewielka różnica. Raikkonen tracił do lidera ponad osiem sekund, mając jednocześnie trzy sekundy przewagi nad Kubicą. Tymczasem Hamilton zaczął coraz mocniej naciskać Massę i na 24 okrążeniu przed dwunastym zakrętem udało mu się wyprzedzić Brazylijczyka, który zostawił mu miejsce po wewnętrznej. Tym samym Hamilton objął prowadzenie wyścigu i dosyć szybko zaczął uciekać do przodu.

Po 30 okrążeniach Hamilton miał już ponad sześć sekund przewagi nad Massą. Trzeci Raikkonen tracił ponad 10 sekund do lidera, a za nim jechali Kubica (+21,3s), Heidfeld (+34,2s), Alonso (+40,6s), Webber (+45,9s) i Jenson Button (+46,4s – kierowca Hondy był jeszcze bez postoju). Hamilton swój drugi postój wykonał na 32 okrążeniu i wtedy stało się jasne, że Brytyjczyk zdecydował się na trzystopową strategię, bowiem jego drugie tankowanie było bardzo krótkie. Massa powrócił w tym momencie na prowadzenie, natomiast Hamilton na tor powrócił pomiędzy Raikkonenem i Kubicą na trzeciej pozycji.

Na 35 okrążeniu Kovalainen wyprzedził po długiej i zaciętej walce Timo Glocka (Toyota) i awansował na 13 miejsce. Na kolejnym okrążeniu jeszcze ciekawszy pojedynek stoczyli Piquet i Button – Brazylijczyk po odważnym ataku w przedostatnim zakręcie awansował na 11 miejsce. W chwilę później Buttona wyprzedził także Kovalainen i kierowca Hondy spadł na 13 miejsce. Pod koniec 40 okrążenia w boksach pojawili się Massa i Kubica w celu wykonania swoich ostatnich postojów w tym wyścigu. Obaj kierowcy na tor powrócili na miejscach 3 i 5, a na czele stawki znaleźli się tymczasowo Raikkonen i Hamilton.

Na 42 okrążeniu drugi postój wykonał także Heidfeld, który zajmował w tym momencie czwarte miejsce. Niemiec na tor powrócił na szóstej pozycji, a na kolejnym okrążeniu ostatnie tankowanie paliwa i zmianę opon zaliczył Raikkonen. Fin po postoju spadł na trzecie miejsce, a na prowadzeniu znalazł się Hamilton, który swój trzeci postój odbył na 45 okrążeniu. Brytyjczyk stał na stanowisku serwisowym McLarena mniej niż sześć sekund i na tor udało mu się powrócić przed Raikkonenem, a więc odzyskał drugie miejsce, które zajmował tuż po starcie wyścigu.

Tymczasem Massa powrócił na prowadzenie, mając na 10 okrążeń przed końcem wyścigu pięć sekund przewagi nad Hamiltonem. Trzeci Raikkonen tracił do lidera ponad sześć sekund, a za nim jechali: Kubica (+22,7s), Heidfeld (+37,8s), Alonso (+48,5s), Webber (+54,8s) i Rosberg (+66,0s). W międzyczasie Kovalainen wyprzedził Coultharda, a na 50 okrążeniu udało mu się także pokonać Rosberga i awansował do punktowanej ósemki. Fin wkrótce zjechał jednak na swój ostatni postój i spadł nad 13 miejsce, a tymczasem Rosberg wrócił na ósme miejsce.

Na 55 okrążeniu Kovalainen wyprzedził Glocka i awansował na 12 pozycję – była to ostatnia zmiana w kolejności kierowców tym wyścigu. Tym samym Massa odniósł siódme zwycięstwo w karierze, a drugie w tym sezonie, co zapewniło mu awans w klasyfikacji kierowców na drugie miejsce. Na pozostałych stopniach podium stanęli Hamilton i Raikkonen – Fin utrzymał prowadzenie w mistrzostwach, ale jego przewaga nad Massą i Hamiltonem (obaj kierowcy mają obecnie po 28 punktów) zmalała do siedmiu punktów.

Kolejne dwa miejsca zajęli kierowcy BMW – Kubica i Heidfeld, a więc niemiecka stajnia zdołała powiększyć swoją przewagę nad McLarenem do dwóch punktów. Strata BMW do Ferrari wynosi tymczasem 19 oczek. Punktowaną ósemkę zamknęli dzisiaj Alonso, Webber i Rosberg. Dla Alonso był to pierwszy zarobek punktowy od Grand Prix Malezji, a Webber już trzeci raz w tym sezonie zajął siódme miejsce. Oprócz Nakajimy i Fisichelli do mety nie dojechał tylko Sebastien Bourdais (Toro Rosso), który wypadł z toru na 25 okrążeniu. Kolejny wyścig odbędzie się za dwa tygodnie w Monako.

•  Rezultat wyścigu o Grand Prix Turcji na torze Istanbul Park

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 3,7 m/s
Wilgotność powietrza: 55%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Szkot, 14.05.2008 13:31[!]
FIAmiltonek wrócił na salony... :/
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca