F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Silverstone.
Santander British Grand Prix 20086 lipca
Silverstone Circuit
Długość toru: 5,141 km
Liczba okrążeń: 60
Pełny dystans: 308,355 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:18,233 - Kimi Raikkonen (McLaren), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:18,739 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
222,630 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Lewis Hamilton (McLaren) odniósł w pełni zasłużone zwycięstwo w bardzo mokrym, chaotycznym wyścigu na torze Silverstone. Drugie miejsce zajął Nick Heidfeld (BMW Sauber), a podium uzupełnił również po wspaniałej jeździe Rubens Barrichello (Honda).

Aktualny Mistrz Świata Kimi Raikkonen musiał zadowolić się czwartym miejscem, a tymczasem drugi kierowca Ferrari – Felipe Massa po niezliczonych poślizgach zajął ostatnie miejsce. To spowodowało, że obecnie mamy trzech liderów mistrzostw, jako że Hamilton, Raikkonen i Massa mają teraz po 48 punktów.

Wyścig rozpoczął się przy niewielkich opadach deszczu. Tor był jednak dość mokry i wszyscy kierowcy zdecydowali się na start na pośrednich oponach. Kovalainen wystartował nienajlepiej i był bliski utraty prowadzenia na rzecz Hamiltona, który popisał się świetnym startem, wyprzedzając od razu Raikkonena i Marka Webbera (Red Bull), a w pierwszym zakręcie niemal także Kovalainena. Hamilton w końcu odpuścił, ale bolidy obydwu kierowców otarły się kołami i Kovalainen ledwo uniknął poślizgu.

Jeszcze na pierwszym okrążeniu Webber wpadł w poślizg i spadł na koniec stawki, ale był w stanie kontynuować jazdę. W chwilę później podobny los spotkał również Massę. Tymczasem pod koniec okrążenia doszło do kolizji pomiędzy Davidem Coulthardem (Red Bull) i Sebastianem Vettelem (Toro Rosso). Obaj kierowcy wypadli z toru i to był dla nich koniec jazdy. Na trzecim okrążeniu Fernando Alonso (Renault) wyprzedził Heidfelda i awansował na czwartą pozycję. Tymczasem Massa znowu wpadł w poślizg – tym razem na wyjściu z ostatniego zakrętu i miał już ponad 40 sekund straty do lidera.

Hamilton był wyraźnie szybszy od Kovalainena i trzymał się cały czas blisko niego. W końcu na czwartym okrążeniu udało mu się wyprzedzić Fina w zakręcie Stowe, tak więc objął prowadzenie wyścigu i dosyć szybko zaczął uciekać do przodu. Za Heidfeldem na szóstej pozycji jechał Nelson Piquet Jr (Renault), a punktowaną ósemkę zamykali w tym momencie Jarno Trulli (Toyota) i Kubica. Webber po 9 okrążeniach zajmował już 12 miejsce po tym, jak udało mu się wyprzedzić na jednym kółku Sebastiena Bourdaisa (Toro Rosso) i Adriana Sutila (Force India). W międzyczasie Kovalainen wpadł w poślizg, tracąc w efekcie drugie miejsce na rzecz Raikkonena.

Okr. 11: Sutil wpadł w poślizg tuż przed nosem atakującego go Bourdaisa i wypadł z toru, kończąc jazdę w żwirze.

Okr. 15: Webber zajmuje już 10 pozycję po tym, jak udało mu się wyprzedzić obydwu kierowców Hondy – Barrichello i Jensona Buttona.

Okr. 18: Webber zjechał na pierwszy postój, po którym spadł na P15.

Okr. 19: Kovalainen także zaliczył swój pierwszy postój i spadł na P6. Tymczasem Kubica wyprzedził Trullego i awansował na P7.

Okr. 20: Alonso w boksach, na tor powraca na P8. Kubica awansuje na P6.

Okr. 21: Swoje pierwsze postoje wykonali jadący na czele stawki Hamilton i Raikkonen, których dzieliła w tym momencie niespełna sekunda. Obaj kierowcy wyjechali na tor w tej samej kolejności, przy czym w bolidzie Raikkonena nie zostały wymienione opony. Prowadzenie wyścigu objął tymczasowo Heidfeld, mając za sobą Hamiltona, Raikkonena i Piqueta. W chwilę później w boksach pojawił się jadący na P15 Massa. Brazylijczyk po powrocie na tor był ostatni.

Okr. 22: Heidfeld i Piquet wykonali pierwsze postoje, po których znaleźli się kolejno na P9 i P10. Hamilton i Raikkonen powrócili w tym momencie na czoło stawki.

Okr. 23: Heidfeld wyprzedził Trullego i Alonso niemal za jednym razem w końcówce okrążenia i awansował na P5. Tymczasem Kubica wykonał swój pierwszy postój, po którym spadł na P11. W międzyczasie Glock wyprzedził Alonso i awansował na P6.

Okr. 24: Kolejność kierowców w Top 10: Hamilton, Raikkonen, Kovalainen, Heidfeld, Trulli, Glock, Alonso, Button, Piquet i Kubica (Polak wskoczył na P10 po postoju Barrichello).

Okr. 25: Glock po swoim pierwszym postoju spadł na P10. Piquet wyprzedził Alonso i awansował na P6. Kubica zajmował w tym momencie P8.

Okr. 26: Trulli zjechał na swój pierwszy postój, a wraz z nim drugą wizytę w boksach zaliczył Alonso, który wcześniej nie zmienił opon. Kubica awansuje na P6. Tymczasem kontynuujący jazdę na starych oponach Raikkonen traci już 20 sekund do prowadzącego Hamiltona.

Okr. 27: Kovalainen wyprzedził Raikkonena, a następnie obydwu kierowców pokonał Heidfeld, awansując prosto na P2! Tymczasem z wyścigu po własnym błędzie odpadł Giancarlo Fisichella (Force India).

Okr. 28: Kolejność kierowców w Top 10: Hamilton, Heidfeld, Kovalainen, Raikkonen, Piquet, Kubica, Barrichello, Glock, Trulli i Alonso.

Okr. 29: Nakajima wyprzedził Massę i awansował na P14.

Okr. 30: Kubica dogonił Piqueta i po wyprzedzeniu go awansował na P5. Polak zaatakował od razu także dość bezbronnego Raikkonena i przesunął się na P4. W chwilę później Fina pokonał także Piquet i dopiero wtedy kierowca Ferrari zjechał do boksów po nowe opony. Postój ten kosztował go spadek na P11. Tymczasem deszcz zaczął coraz mocniej padać.

Okr. 31: Massa zjechał na drugi pit stop i ponownie spadł na ostatnie miejsce.

Okr. 32: Kolejność kierowców w Top 11: Hamilton, Heidfeld, Kovalainen, Kubica, Piquet, Barrichello, Glock, Trulli, Alonso, Button, Raikkonen.

Okr. 33: Kubica dogonił w błyskawicznym tempie Kovalainena i wyprzedził go w zakręcie Stowe, awansując na P3.

Okr. 35: Kovalainen zjechał na drugi postój i spadł na P9. W pogarszających się coraz bardziej warunkach Glock wypadł na chwilę z toru i stracił P7 na rzecz Trullego. Tymczasem w boksach po opony na ekstremalnie mokry tor zjawili się Barrichello i Button.

Okr. 36: Jadący na P4 Piquet wypadł z toru i zakończył udział w wyścigu. Hamilton i Kubica po krótkich wizytach na poboczu kontynuowali jazdę. Massa wpadł w kolejny poślizg, ale także mógł nadal jechać. Raikkonen także miał kłopoty z utrzymaniem się na niezwykle mokrym torze, a tymczasem jadący na "ekstremalnych" oponach Button zdołał się oddublować, wyprzedzając Hamiltona.

Okr. 37: Kolejność kierowców w Top 10: Hamilton, Heidfeld, Kubica, Trulli, Alonso, Kovalainen, Raikkonen, Barrichello, Glock i Button.

Okr. 38: Hamilton i Heidfeld zjechali na drugie postoje, po których nadal zajmowali miejsca 1 i 2. Obaj kierowcy wybrali pośrednie opony. W chwilę później w boksach pojawił się też Kubica, który po swoim drugim postoju spadł na P7. Raikkonen (P8) i Webber (P12) znowu zaliczyli po poślizgu, ale nie stracili z tego powodu ani jednego miejsca. Tymczasem nad torem zaczęło się przejaśniać.

Okr. 40: Barrichello pędzi jak rakieta na oponach na ekstremalnie – Brazylijczyk wyprzedził Alonso i awansował na P4. Tymczasem Kubica wpadł w poślizg podczas walki z Kovalainenem o P6 i wypadł z toru, kończąc udział w tym wyścigu. Jazdę zakończył także Button, natomiast Rosberg wjechał w tył bolidu Glocka, stracił przednie skrzydło i musiał zjechać do boksów. W efekcie spadł z P9 na P11.

Okr. 41: Kolejność kierowców w Top 10: Hamilton, Heidfeld, Barrichello, Trulli (Włoch stracił P3 na rzecz Barrichello), Alonso, Kovalainen, Raikkonen, Glock (Niemiec zaliczył kolejny poślizg), Nakajima i Webber.

Okr. 43: Barrichello wyprzedził Heidfelda i awansował na P2. Jego strata do Hamiltona wynosiła w tym momencie 44 sekundy.

Okr. 44: Glock znowu znalazł się poza torem, ale wrócił na niego po chwili, a po wykonaniu drugiego postoju spadł z P8 na P11. Za nim znajdowali się już tylko Bourdais i Massa. Tymczasem nad torem zaczęło świecić słońce.

Okr. 45: Kolejność kierowców: Hamilton, Barrichello, Heidfeld, Trulli, Alonso, Kovalainen, Raikkonen, Nakajima, Webber, Rosberg, Glock, Bourdais i Massa.

Okr. 46: Barrichello zjechał na po raz trzeci do boksów, zamieniając "ekstremalne" opony na pośrednie. Brazylijczyk miał przed tym postojem 19 sekund przewagi nad Heidfeldem, a po powrocie na tor znalazł się na P3.

Okr. 47: Kovalainen wyprzedził Alonso i awansował na P5. Bourdais zaliczył niegroźny poślizg. Trulli wykonał drugi postój w tym wyścigu i spadł z P4 na P8. Tymczasem Massa i Webber znowu zakręcili się na torze.

Okr. 49: Kovalainen po poślizgu spadł z P4 na P6. Massa także wykonał pirueta – jego strata do Hamiltona wynosiła już dwa okrążenia.

Okr. 50: Kolejność kierowców: Hamilton, Heidfeld, Barrichello, Alonso, Raikkonen, Kovalainen, Nakajima, Trulli, Rosberg, Webber, Bourdais, Glock i Massa.

Okr. 52: Massa wykonał trzeci postój.

Okr. 53: Raikkonen zaatakował pod koniec okrążenia Alonso, ale Hiszpan zdołał się bronić.

Okr. 54: Kolejny atak Raikkonena, tym razem w zakręcie Stowe i udany – Fina awansował na P4. Alonso od razu znalazł się pod presją ze strony Kovalainena.

Okr. 55: Alonso nadal broni się przed Kovalainenem, a do obydwu kierowców zbliżają się Nakajima i Trulli.

Okr. 58: Kovalainen wyprzedził w końcu Alonso i awansował na P5.

Okr. 60: Hamilton wygrywa przed własną publicznością. za nim linię mety przekraczają: Heidfeld, Barrichello, Raikkonen, Kovalainen, Alonso, Trulli, Nakajima (Japończyk stracił w końcówce P7 na rzecz Trullego), Rosberg, Webber, Bourdais, Glock i Massa.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Banditto, 07.07.2008 12:24[!]
F1.PL: Twój błąd, czy to efekt ustawień bardziej na suchy tor?
Robert Kubica: Gdybym wyleciał z toru w zakręcie, to można by powiedzieć, że przesadziłem. Jednak wszystko stało się na prostej i ciężko coś poradzić na tak niespodziewane zachowanie samochodu. Zacząłem się obracać przy 240 km/h, no i wylądowałem w żwirze.

F1.PL: Gdyby pobocze było asfaltowe, to dałbyś radę pojechać dalej?
Robert Kubica: Nie, bo silnik zgasł. Z reguły tak się nie dzieje, tym razem jednak doszło do takiej sytuacji.
~źródło: F1.pl
sniezek, 07.07.2008 12:42[!]
Brawo Honda ! Świetny wyścig !
modlicha, 07.07.2008 14:19[!]
Witam!

Muszę wyrazić swoją frustrację! :-)
Okropnie wkurzają ewidentne błędy strategów BMW – bo tylko oni mieli możliwość odpowiedniej reakcji.
Przypominacie sobie ten moment gdy Heidfeld zasugerowal swojemu teamowi założenie extremalnych opon. Kazali mu jechac ile się da na tym co ma i że mają prognozy że za chwile
przestanie padać. A warunki się pogarszały. Zresztą pal licho z prognozami! Wystarczyło
podglądać innych!
Honda zmieniła swoim kierowcom opony na extremalne na 35 kółku.Kierowcy BMW zjechali na 38. Ja osobiście widzialem na Live Timing że Barich wykrecił czasy 1:38 , a reszta na poziomie
1:48 – 1:51. Ponad 10 sekund szybciej na okrążeniu. Mówiąc językiem ekonomicznym – nawet
gdyby trzeba było zjeżdżać tak jak Barichello ponownie po opony standard wet i poświęcić 20
sekund na dodatkowy pit stop to zmiana na extremalne "zwróciła" się po zaledwie 2 kółkach.

Stratedzy BMW jako jedyni mieli idealne warunki i wszystkie niezbędne dane (zwłaszcza czasy kierowcówHondy) aby zmienić strategię. Takiego komfortu nie mieli Raikkonen, Kovalainen, Alonso,Webber bo zjechali na drugi pitstop wcześniej. Gdy zjeżdżali kierowcy BMW mówiłem na głos: No dajcie im extreme wet! Gdy założyli Nickowi zwykłe, łudzilem się że "zaeksperymentują" na Robercie – nic z tego stratedzy BMW to są bez jaj! Do tego ślepi!
Gdyby zastosowali strategię o której mówię wynik byłby taki: 1.Ham 2.Hei 3.Kub
PINHEAD, 07.07.2008 16:34[!]
ja chce szybko zapomnieć ten wyścig. Hamilton wygrał (niestety mówi sie trudno)
Ferrari daleko szkoda. wkurza mnie jak ktoś mówi "dobrze jakby popadało, to Kubica miałby wieksze szanse"
a powiedzcie czy tylko Kubica umie jeżdzić w deszczu? Chyba na pewno nie!!
Znależli sie wielcy znawcy formuły1, a interesują sie tylko dlatego bo Kubica jeżdzi. Nawet nie wiedzieli by co to bolid.
Banditto, 07.07.2008 17:24[!]
PINHEAD, nie pień się.
1. HAM w pełni zasłużył na wygraną.
2. KUB umie jeździć w deszczu (Monako), ale jak mu się podkłada kłody pod nogi w postaci źle ustawionego bolidu to tutaj nic nie pomoże...
3. Nie wiem, czego ty chcesz od tego wyścigu przecież był bardzo ciekawy!
pioter, 07.07.2008 21:45[!]
Banditto--> co do Kubicy to masz absolutną rację: Kierowca może być tylko tak dobry jak jego bolid, a bolid Kubicy już od piątkowych treningów nie spisywał się nadzwyczajnie czego efekty mogliśmy oglądać lub raczej nie ogladać w sobotnim Q3. Mechanicy niewiele poprawili, jesli w ogóle, tylne zawieszenie na które się uskarżał. „Bolid był za nisko ustawiony - już w sobotę w kilku miejscach toru podłoga dobijała do nawierzchni”, odpowiedział Kubica zapytany przez serwis f1.pl czy problemem były ustawienia. „W takiej sytuacji opony tracą styczność z torem i - zwłaszcza na mokrym - łatwo stracić kontrolę nad samochodem. Silne podmuchy wiatru także nie ułatwiają sytuacji zwłaszcza, jeśli wieje „od czoła” i bolid jest bardziej dociskany do toru.” To wszystko układa się dla mnie w logiczną całość. Co więcej, prawdopodobnie Massa miał ten sam problem zbyt niskiego ustawienia swojego bolidu, bo jego wycieczki poza tor zdarzały się na prostych (o ile dobrze pamiętam). Nie sądzę aby Massa i Kubica nagle zapomnieli jak się jeździ.
W kwestii Hamiltona to można powiedzieć jak już ktoś na tym forum, i wydaje się trafnie, że jest jedynie mistrzem pustego toru. Gdy przychodzi mu walczyć na torze z kimkolwiek w porównywalnym, często wykazuje się brakiem odporności psychicznej i popełnia głupie, szczeniackie błędy. To nie jest mój typ na mistrza.Już bardziej Massa, czy Kubica niż Hamilton.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca