F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2016
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Rosji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Niemiec
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Malezji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2016
Klasyfikacje generalne 2016
Statystyki z sezonu 2016

  Wszystkie sezony
2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Catalunya.
Gran Premio de España Pirelli 201615 maja
Circuit de Barcelona-Catalunya
Długość toru: 4,655 km
Liczba okrążeń: 66
Pełny dystans: 307,104 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:19,954 - Q2, Rubens Barrichello (Brawn), 2009
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:21,670 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008
Największa średnia prędkość wyścigu:
198,102 km/h - Felipe Massa (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Po wczorajszy kwalifikacjach, gdzie Ferrari miało rzucić rękawicę Mercedesowi, kibice F1 mogli czuć się nieco rozczarowani. Dzisiejszy wyścig zapowiadał się dość oczywiście, ale mamy nadzieję, że nikogo nie odwiodło to od telewizora, gdyż wyścig nadrobił wszelkie braki w emocjach, a o dzisiejszym GP Hiszpanii będzie mówiło się jeszcze przez długi czas.

Najpierw trzęsienie ziemi...

Weekend Grand Prix Hiszpanii jest wyjątkowy pod wieloma względami. Z jednej strony tor Catalunya jest ekstremalnie trudny w kwestii wyprzedzania, ale z drugiej za każdym razem mamy tutaj niespodzianki na najwyższym stopniu podium. Przecież to tutaj w 2012 roku zwyciężył nie kto inny jak Pastor Maldonado. Wczorajsze kwalifikacje zapowiadały spacer Mercedesa do mety i dzisiaj jedyne pytanie brzmiało: Hamilton czy Rosberg?

Tuż po zgaszeniu czerwonych świateł genialnie wystartował Nico Rosberg i już w pierwszym zakręcie wyprzedził obecnego mistrza świata. Anglik pod żadnym pozorem nie chciał odpuszczać i rzucił się w następnych zakrętach do ataku tak mocno, aż nagle musiał się bronić przed kolizją wyjazdem poza tor. Jednak na trawie stracił przyczepność i uderzył w swojego partnera zespołowego, kończąc tym samym zmagania dla obu kierowców Srebrnych Strzał. Na pit wall Mercedesa powiało grozą, a na torze od razu pojawił się samochód bezpieczeństwa. Wszyscy zacierali ręce, gdyż zapowiadał się wyścig, który miał pokazać jak wygląda walka bez dominującej ekipy.

A później emocje tylko rosną

Po neutralizacji na czele znalazł się Red Bull z Danielem Ricciardo i Verstappenem. Za nimi podróżowali zawodnicy Ferrari z Vettelem na przodzie. Pomiędzy tymi ekipami mieliśmy jeszcze Sainza, który popisał się genialnym startem. Jednak chwilę później Hiszpan musiał uznać wyższość Ferrari. Tymczasem pierwsze postoje rozpoczął Felipe Massa na 8 okrążeniu. Jak niemal wszyscy po nim założył pośrednie opony. W kilka kolejnych kółek cała stawka miała już za sobą postoje, najpóźniej zjechali Vettel oraz kierowcy Haasa, jednak do tego momentu strategie praktycznie się nie różniły.

Na 21 okrążeniu bolid Nico Hulkenberga odmówił posłuszeństwa, a chwilę później rozpoczęły się drugie postoje i tutaj strategie zaczęły grać, jak się później okazało, kluczowe role. Do tego momentu na czele podróżował Red Bull przed goniącym go Ferrari. Na 26 kółku zjechał Massa i Kwiat, a na 28 Ricciardo po miękkie opony. Jego ruch okrążenie później powtórzył Vettel. Kolejna fala postojów nastąpiła od 34 do 37 kółka, a wśród zmieniających opony znaleźli się między innymi Raikkonen i Verstappen, choć założyli pośrednie opony.

Strategiczne rozstrzygnięcia

Co ciekawe, na 37 kółku ponownie do boksów zjechał Vettel, by pozbyć się miękkich opon na rzecz pośrednich. Tutaj Ricciardo postanowił poczekać i założył białe Pirelli dopiero na 43 kółku i było wtedy jasne, że z Niemcem będzie musiał uporać się na torze. Takie strategie spowodowały, że na czele znalazł się Verstappen przed Raikkonenem. Każde kolejne okrążenie powodowało wzrost emocji, gdyż Raikkonene dojechał do Verstappena, a Ricciardo do Vettela.

Walka wśród obu par przybierała na temperaturze. Ricciardo szalenie atakował Niemca, a Raikkonen robił co mógł by pokonać Holendra. W pewnym momencie Ricciardo zrównał się z rywalem, ale atak był zbyt optymistyczny. Na ostatnim kółku na domiar złego, w bolidzie Australijczyka doszło do przebicia tylnej lewe opony, ale udało mu się utrzymać czwartą lokatę.Tym samym na mecie zjawił się jako pierwszy nie kto inny jak Max Verstappen, od dzisiaj najmłodszy zwycięzca wyścigu w Formule 1 w historii!

Za czołową czwórką walka była umiarkowanie zacięta, dopiero o ostatnie punktowane pozycje walczyło sporo kierowców. Ostatecznie na dziewiątym miejscu przyjechał Button, przed Kwiatem, głównie dzięki awarii Alonso, u którego awarii uległa jednostka napędowa. Teraz przed nami gorące dwa tygodnie komentarzy w sprawie Hamiltona i Rosberga, a przy okazji świat F1 będzie żył nową super gwiazdą sportu.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 37°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 0,3m/s
Wilgotność powietrza: 61%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Carolius, 15.05.2016 16:25[!]
Wyścig obfitował w emocje, na początku kraksa Mercedesów, a później zwycięstwo tego młodego chłopaka. Dokonał czegoś niesamowitego, przy okazji po raz kolejny pokazując skalę talentu. :)
polek, 15.05.2016 16:29[!]
No, może nie za każdym razem mamy niespodzianki na najwyższym stopniu podium na Catalunyi. Ostatni raz właśnie 4 lata temu. A wcześniej... eee... nigdy? ;)
Ale ten wyścig był chyba najciekawszy ze wszystkich GP Hiszpanii. Ciekawe, kto teraz nie kibicuje Verstappenowi. :)
Agila, 15.05.2016 16:29[!]
no teraz beda mówić jaki to uber kierowca, utalentowany i wogóle hiper super ale na wygraną złożyły sie zepsute strategie i duzo szczęścia, jedyne co pokazał Max to bezbłedna jazda
zobaczymy jak bedzie dalej
polek, 15.05.2016 16:31[!]
Bezbłędna jazda przed dwoma mistrzami świata w Ferrari, których miał na karku. To się nazywa mieć jaja. A o to coraz trudniej wśród kierowców.
Agila, 15.05.2016 16:34[!]
od kiedy to tytuły wygrywaja - nie ośmieszaj się
to powiedz innym kierowcą co jechali przed Macami też się ucieszą
Sgt Pepper, 15.05.2016 17:27[!]
Dzień Maxa. Niepodważalnie. Niech się chłopak cieszy jak potrafi, bo na drugi raz będzie musiał trochę poczekać. Trochę wspaniałej jazdy ze stalowymi jajami, trochę szczęścia, bo wypadły Mercedesy, trochę strategia. Wszystko to sprawiło że młodziak jest dzisiaj w siódmym niebie, a wyścig był do końca emocjonujący. Świetny kierowca z ogromnym opanowaniem i talentem.
Yurek, 15.05.2016 18:35[!]
Cytat Agila :
jedyne co pokazał Max to bezbłedna jazda

No tak. Gdyby jakiegoś bączka wykręcił, to byłoby coś, a tak "tylko bezbłędna jazda". Przecież każdy 18-latek tak potrafi. Sam dziesięć lat temu przecież wygrałem Grand Prix Monako po, jak pamiętasz, efektownym ataku na Schumacherze.
marios76, 15.05.2016 18:41[!]
@Yurek Kolega jest dziś bardzo na hejtowanie wszystkich nastawiony, wie nie przegadasz;)
mar2nakonek16, 15.05.2016 19:16[!]
Gdyby nie kraksa Mercedesów to chyba ten wyścig nie był by taki ciekawy :))) Szkoda tylko tego pecha jak przydarzył się Danielowi Riccardo :(
jpslotus72, 15.05.2016 20:26[!]
Daaawno się nie odzywałem - i pewnie nieprędko znowu to zrobię. Uatrakcyjniona F1 z ostatnich lat sprawiła, że moje wyścigowe sympatie ulokowałem gdzieś indziej - przede wszystkim w WEC (szkoda tylko że kalendarz w porównaniu z F1 jest tak ubogi - chociaż samo Le Mans to rekompensuje), nawet WTCC w tym sezonie budzi we mnie większe emocje niż F1 - mówię to zupełnie serio... No, mniejsza z tym - to tak dla wyjaśnienia, gdyby ktoś pamiętał jeszcze moją (w swoim czasie) częstą tu obecność...
Ale że mamy zapis do historii, to dwa zdania. Czytam jak to Red Bull zepsuł strategię Ricciardo, popełniając elementarne błędy. Moim skromnym zdaniem po prostu strategia wyścigowa została podporządkowana strategii marketingowej - w myśl idei "dwie pieczenie na jednym ogniu". Pamiętajmy kto wystawia zespół Red Bull. Otóż pan Mateschitz ładuje w różne dyscypliny sportu góry swoich pieniędzy nie z czystej filantropii czy zamiłowania kibica, tylko dlatego, że odrobił w przedszkolu lekcję pt. "Reklama dźwignią handlu". Jakim wydarzeniem byłoby dzisiaj zwycięstwo Ricciardo, a jakim jest zwycięstwo Verstappena? Skala, że tak powiem, "wydarzeniowości" jest tu nieporównana (nie muszę chyba tego tłumaczyć). O wygranej Verstappena będzie się mówiło w serwisach, które w przypadku innego wyniku nie wspomniałyby być może w ogóle o tym wyścigu. Ktoś może to nazwać teorią spiskową, ale po wypadnięciu Mercedesów jakoś tak dziwnie oczekiwałem strategii Red Bulla ustawionej pod Verstappena.
Co jednak ważne - w niczym nie umniejsza to osiągnięcia samego Maxa, ponieważ do tego wszystkiego musiał on włożyć swoją działkę - bezbłędnie wykonaną pracę. I to właśnie zrobił. Gratulacje!
Aeromis, 15.05.2016 21:13[!]
@jpslotus72
Ależ jasne że pamiętam. W końcu kto nam tłumaczył ten jakże podobny a jak inny język w którym choć wszystko inaczej, to jednak też do celu. Zdecydowanie brak mi Twoich komentarz, jak i Akkim-a (on też tak po czesku na odwrót się nazwał, pewnie jakaś zmowa).
Ocena strategii prawdopodobnie trafna, w końcu całkiem nie tak dawno Webber musiał stale oszczędzać paliwo ;]
Zomo, 15.05.2016 21:56[!]
Zamienil Vettel siekierke na kijek - chyba dlugo bedzie zalowal swojej awantury o styl jazdy Kviata. Jak dobrze pojdzie Max wykasuje go z wszystkich jego rekordow w F1!
mcracer1993, 15.05.2016 23:54[!]
@Zomo Żeby Verstappen zdobył tytuł w przyszłym roku to jest jeden istotny warunek: Zdecydowana poprawa jednostki napędowej Renault (TAG-Heuer to jest też Renault). Bo RBR na pewno przygotuje znakomity bolid na przyszły rok pod względem aerodynamicznym (będzie oczywiście zupełnie inny przez zmianę przepisów) i co jest więcej niż pewne, Max już zostanie w tym pierwszym zespole RB - bo jak już raz wygrał to nie ma wyjścia. Tylko w tej sytuacji szkoda Daniła Kwiata...
macieiii, 16.05.2016 00:58[!]
@jpslotus72 również miałem ten obraz na korzyść Verstappena przed oczami. Inna rzecz, że już nikt nie powie tocząc wojnę na argumenty powrotu Kwiata: "osiągał lepsze wyniki". Nie osiągał i już pewnie nie będzie mu to dane. Bzdury o adaptacji do nowego bolidu miały tylko uśpić czujność. Nie oglądałem kwalifikacji do końca ale Ricciardo zaznaczył drobną przewagę. Można powiedzieć że w wyścigu nie była specjalnie widoczna.
Po głowie powoli zaczęły mi chodzić nawet teorie spiskowe RBR: "będziemy żąglować kierowcami, Ricciardo i tak prędzej czy później może od nas odejść". Myślę, że w Monako RBR i z Mercedesami może nawiązać walkę. Verstappen już wygrał. To już było. Teraz Ricciardo powinien mieć wolną rękę co do walki na torze.
jpslotus72, 16.05.2016 11:48[!]
@macieiii
Obawiam się, że jak zasugerował @Aeromis (pozdro! :), Ricciardo może teraz pełnić w RBR rolę Webbera... W końcu też Australijczyk. :) Ale mówiąc serio - Verstappen ma podobne atuty do tych, jakie miał w Red Bullu Vettel. Bardzo młody talent, który ma wystarczające umiejętności by osiągać satysfakcjonujące dla zespołu wyniki, jeśli dostanie sprawny bolid i dobrą strategię. Max ma wszelkie dane by stać się nową "ikoną" Red Bulla - i przed sobą jeszcze kilka rekordów Vettela do pobicia. Z różnych względów Verstappen to w tej chwili bardziej atrakcyjny towar do sprzedania w ofercie Red Bulla. O wiele więcej oczu jest teraz skierowanych na niego niż na Daniela... A wiadomo, ze reklama jest najbardziej skuteczna tam, gdzie jest największa oglądalność...
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca