F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

13.12.2018

Monza chce otrzymać 100 milionów euro na modyfikacje toru

Motorsport.com: Schumacher bliski dołączenia do Akademii Kierowców Ferrari

Vettel: Mam mieszane odczucia związane z powrotem Kubicy

12.12.2018

Zespoły odrzuciły propozycję likwidacji przepisu o starcie na oponach z Q2

Kubica: Sezon 2019 jest perfekcyjnym momentem na powrót do F1

Sainz: McLaren nie kopiuje bolidu Red Bulla

Sirotkin został zaproszony przez Audi na testy samochodu DTM

11.12.2018

Bottas weźmie udział w Arctic Lapland Rally

Andreas Seidl dołączy wkrótce do McLarena

Binotto otrzymał oferty pracy z konkurencyjnych stajni

Przyszłość GP Meksyku stoi pod znakiem zapytania?

10.12.2018

Pirelli wybrało mieszanki ogumienia na pierwsze wyścigi sezonu 2019

Gasly nie obawia się o swój status w Red Bullu

Vettel: Potrzebujemy ostatniego kroku, aby skuteczniej walczyć o tytuł

Wolff wieszczy Mickowi Schumacherowi udaną karierę w F1

Verstappen: Nie możemy od razu stracić cierpliwości do Hondy

Sirotkin i Wehrlein liczą się w walce o posadę kierowcy rozwojowego Ferrari

09.12.2018

Williams: Zespół potrzebuje ducha walki Roberta Kubicy

08.12.2018

Hartley: Byłem przekonany, że mam wieloletni kontrakt na starty w F1

Kubica: Żałuję, że już nie będę ścigał się w F1 z Alonso

Więcej wiadomości

  Archiwum 2004
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Jaguar wycofuje się z Formuły 1

Marek Roczniak, 17 września 2004, wyświetlenia: 2407<< | lista | T- | T+ | >>
Od pewnego czasu krążyły plotki na temat planów związanych z przemianowaniem zespołu Jaguar Racing na Forda od przyszłego sezonu. Cały czas istniało jednak ryzyko, iż Ford może wycofać się całkowicie z Formuły 1 i tak niestety właśnie się dzisiaj stało. Wiadomość o zakończeniu działalności stajni z Milton Keynes z końcem sezonu 2004 została ogłoszona przez wiceprezydenta grupy Ford – Richarda Parry-Jonesa, nadzorującego jednocześnie oddział Premier Performance Division, który jest odpowiedzialny za udział Forda w sportach motorowych.

O kłopotach finansowych zarówno Forda, jak i podlegającego mu Jaguara, świadczy chociażby ogłoszenie zamknięcia jednej z fabryk tego ostatniego – Browns Lane w Coventry, zatrudniającej 2000 pracowników i produkującej Jaguary XK i XJ. Ponadto z raportów publikowanych w Stanach Zjednoczonych wynika, iż Ford z roku na rok sprzedaje coraz mniej samochodów na tym rynku i chociaż koncern ten jest nadal w czołówce, to jednak w ciągu ostatnich 10 lat jego udział na amerykańskim rynku spadł z blisko 22% do 16.6%.

Zamknięcie stajni Jaguar Racing niestety pociąga za sobą konsekwencje dla dwóch innych zespołów F1, korzystających obecnie z silników produkowanych przez firmę Cosworth Racing – Jordan i Minardi. Co prawda zarówno Jaguar Racing, jak i oddział Coswortha opracowujący silniki F1, zostaną wystawione na sprzedaż, ale nie ma pewności, że ewentualny nowy właściciel będzie chciał udostępniać silniki innym zespołom. Tymczasem zbliża się koniec sezonu i trzeba już na poważnie myśleć o przyszłorocznych bolidach. Zespół Jordan był podobno bliski podpisania umowy z Toyotą na dostawę silników, ale japońskim koncern w zamian za udostępnianie silników mniejszym stajniom, zarządał gwarancji dotyczących pozostawienia w F1 pewnych technologii od władz sportu, co oczywiście nie zostało spełnione.

Parry-Jones stwierdził, że wycofanie się z F1 jest związane z brakiem reform, które miały doprowadzić do gruntownego zmniejszenia kosztów i lepszego podziału zysków pomiędzy zespoły. Na razie różne firmy odpowiedzialne za prawa do transmisji i inne sprawy organizacyjne otrzymują największe zyski. Parry-Jones jest przekonany, że z pewnością znajdzie się wielu chętnych do wykupienia zespołu i/lub Coswortha, ale musi się to stać przed połową grudnia, gdyż do tego czasu FIA oczekuje na zgłoszenia zespołów chcących uczestniczyć w przyszłorocznych mistrzostwach. Jeśli zgłoszonych zostanie tylko dziewięć zespołów, to wówczas pozostałe stajnie zgodnie z porozumieniem Concorde będą musiały wystawić trzecie bolidy, aby liczba kierowców na starcia wynosiła co najmniej 20. Zespoły, które wystawią trzecie bolidy nie będą za nie otrzymywać punktów do klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Dzisiejsze doniesienia to z pewnością zła wiadomość zarówno dla fanów zespołów Jaguar, Jordan i Minardi, jak i całej Formuły 1. Niestety sprawdza się przepowiednia prezydenta FIA – Maxa Mosleya, który ostrzegał, że koncerny samochodowe mogą wycofać się ze sportu z dnia na dzień, jeśli przestaną widzieć korzyści. Skoro Ford nie może już sobie pozwolić na starty w F1, to kogo będzie na to stać? Być może decyzja Forda przyczyni się do szybszego obniżenia kosztów, gdyż w przeciwnym razie F1 znajdzie się w poważnych kłopotach, o ile już tak się nie stało.

Zespół Jaguar istnieje od 2000 roku, tak więc zakończy swoją działalność po zaledwie pięciu sezonach. W swojej historii nie uzyskał zbyt olśniewających rezultatów – największym osiągnięciem była trzecia pozycja wywalczona przez Eddiego Irvine'a w wyścigu o Grand Prix Włoch w 2002 roku. Do tej pory stajnia ta zgromadziła na swoim koncie 49 punktów.

Źródło: GrandPrix.com, pitpass.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
15.07.2011  Jaguar planuje powrót do Le Mans z autem LMP1
06.02.2010  Ostatnie wieści dotyczące wyścigu 24 Godziny Le Mans
02.06.2008  Berger następcą Mosleya?
08.08.2006  Jaguar na sprzedaż?
15.11.2004  Jaguar Racing i Cosworth sprzedane
Tagi:
Jaguar
Ford
Cosworth

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca