F1 2017Australia  Chiny  Bahrajn  Rosja  Hiszpania  Monako  Kanada  Azerbejdżan  Austria  Wielka Brytania  Węgry  Belgia  Włochy  Singapur  Malezja  Japonia  USA  Meksyk  Brazylia  Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Analiza wyścigu na wykresach - instrukcja  [  T-  |  T+  ]
Wymagania


Do działania aplikacji Wykresy GP niezbędne jest włączenie w przeglądarce obsługi języka JavaScript.
Jeśli ktoś ma to wyłączone, aby włączyć należy wykonać poniższe kroki:

Przeglądarka Firefox (od wersji 1.5)

1. Kliknij menu "Narzędzia".
2. Wybierz polecenie "Opcje".
3. Z górnego paska wybierz ikonę "Treść".
4. Zaznacz opcję "Włącz obsługę języka JavaScript".
5. Kliknij przycisk "OK".


../img/../wykresy/jscriptFF.png
Menu Firefoxa

Przeglądarka Explorer (wersja 6.x)

1. Kliknij menu "Narzędzia".
2. Wybierz polecenie "Opcje".
3. Wybierz kartę "Zabezpieczenia".
4. Kliknij na dole "Poziom niestandardowy".
5. Przewiń do części "Obsługa skryptów".
6. Wybierz opcję "Włącz" dla pozycji "Wykonywanie aktywnych skryptów".
7. Kliknij przycik "OK".


../img/../wykresy/jscripte6.png
Menu Explorera


Explorer jest wolną przeglądarką, jeśli chodzi o obsługę JavaScript- Firefox jest kilkukrotnie szybszy. Dla komfortowej pracy na wolniejszych komputerach Explorer nie jest więc najlepszym wyborem.


Praca z wykresami


Kierowcę, którego wykres tempa chcemy obejrzeć, wybieramy z górnego panelu sterującego zaznaczając pole wyboru zlokalizowane obok nazwiska. Dla czytelności do każdego bolidu przypisano różny kolor na wykresie, stały podczas całego sezonu. Jeśli jakiś kierowca nie odnotował żadnego czasu, nie jest dostępny do wyboru w panelu- przykładowo Kovalainen (KOV) na rysunku poniżej.

../img/../wykresy/instr1.png
Wybór kierowców

Aby zaznaczyć wszystkich uczestników GP wystraczy kliknąć przycisk "wszyscy/nikt", jego ponowne naciśnięcie szybko odznacza wszystkie pola wyboru kierowców. Kolejne 2 przyciski "punktująca ósemka" i "bez punktów" wybierają odpowiednio kierowców, którzy zajęli miejsca od pierwszego do ósmego lub poza pierwszą ósemką.

Każdorazowo, gdy chcemy dodać lub usunąć z wykresu jednego lub kilku kierowców, wystarczy zaznaczyć lub odznaczyć skojarzone z nimi pola i przycisnąć "Odśwież wykresy". Na wolniejszych komputerach odświeżenie wykresu z wszystkimi kierowcami może zająć kilka sekund.

Przycisk "Skaluj automatycznie" odświeża wykres stosowując pełną skalę na osiach czyli usuwa jakiekolwiek, wcześniej ustawione powiększenie. Po użyciu tej funkcji maksymalną i minimalną wartością pionowej osi będą odpowiednio najwyższy i najniższy czas zanotowany spośród wybranych kierowców.

../img/../wykresy/instr-zoom-type.png
Wybór powiększenia wykresu czasów

Różnice w czasie okrążenia pomiędzy kierowcami są niewielkie, a wydarzenia takie jak wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa lub zjazd bolidu na pit-stop znacząco wydłużają czas okrążenia – na wykresie obserwowane jako ostre skoki i spadki w ciągu 2 okrążeń. Aby poprawić czytelność i uwidocznić różnice w tempie między kierowcami, aplikacja oferuje funkcję powiększania. Do wyboru jest wygodne powiększenie predefiniowane przez administratora i dostępne po naciśnięciu "Wygodne powiększenie". Wygodne powiększenie jest domyślnym ustawieniem wykresu po uruchomieniu aplikacji.
Własne powiększenie jest rówież osiągalne- w tym celu wystarczy wciskając lewy przycisk myszki i przeciągając kursor zaznaczyć do powiększenia interesujący nas obszar (jasnoniebieski kolor podczas zaznaczania). Parametry powiększenia są zapamiętywane za każdym razem, stąd po powrocie do wygodnego lub automatycznego skalowania aby przywrócić własne powiększenie wystarczy kliknąć przycisk "Moje powiększenie", który staje się aktywny w momencie wybrania własnego pola do powiększenia.

../img/../wykresy/instr-my-zoom.png
Zaznaczanie własnego obszaru do powiększenia (po lewej) i rezultat operacji (po prawej)

Moment, kiedy kierowca zjechał na pit-stop zaznaczony jest na jego krzywej czarnym kółkiem. Ponieważ czas postoju jest zdecydowanie dłuższy niż różnice pomiędzy kolejnymi okrążeniami, to na wykresie powstają kreski w górę. Przy większej liczbie kierowców zamazuje to czytelność wykresu. Pomocna w tym momencie będzie opcja "Łagodne pit-stopy". Jej wybranie powoduje ukrycie pit-stopów na wykresie czasów poprzez zrównanie czasów do okrążenia przed zjazdem lub pozostawienie tylko niewielkich skoków (zachowanie zależy od toru). Ukryciu nie podlegają nietypowe pitstopy czyli zjazd na pierwszym okrążeniu, będący rezygnacją lub pierwszy z dwóch kolejno po sobie występujących (okrążenie po okrążeniu).

../img/../wykresy/instr-lagodne-ps.png
Wykres z pełnymi czasami pits-topów (po lewej) i z ukrytymi (po prawej)

Zbliżając kursor myszki do punktów załamań krzywej, można podejrzeć dokładny czas (time)- jest on podawany w prawym, dolnym rogu pola wykresu razem z informacją o okrążeniu (LAP)- biały napis na czarnym tle.

Drugi typ wykresu przedstawia pozycję kierowcy na kolejnych okrążeniach wyścigu. Kolory reprezentujące kierowców są te same, co na wykresie czasów. Zaczynając od lewej strony i przesuwając się w prawo można prześledzić, jak dany kierowca awansował bądź tracił pozycje na przestrzeni wyścigu. Taki sam wykres dostępny jest w aplikacji Live Timing na stronie Formula1.com. Nagle kończąca się łamana oznacza, że kierowca w tym momencie zakończył wyścig, na przykład z powodu awarii lub wypadku. Okres neutralizacji czyli okrążenia z samochodem bezpieczeństwa na torze zaznaczone są żółtym kolorem tła, natomiast szary kolor podkreśla kierowców zdublowanych.

../img/../wykresy/instr5.png
Pozycje na okrążeniach

Ostatni wykres przedstawia stratę kierowcy do prowadzącego na okrążeniu. Pit-stopy zostały zaznaczone również czarnym kółkiem, po zbliżeniu do krzywej w prawym, dolnym rogu dostępna jest dokładna informacja o wartości straty (bądź przewagi).
Na tym wykresie także jest dostęne własne powiększenie poprzez zaznaczenie kursorem interesującego nas obszaru. Dla ułatwienia wprowadzono możliwość synchronizacji powiększenia pomiedzy wykresami czasów i straty- po zaznaczeniu opcji "Synchronizuj z wykresem czasów" obydwa wykresy będą korzystały z tego samego zakresu okrążeń, a odświeżenie wykresu czasów spowoduje również zmiany na wykresie straty. Aby szybko usunąć powiększenie, wystarczy kliknąć "Usuń powiększenie" i wracamy do pełnego wykresu od startu do ostatniego okrążenia.

../img/../wykresy/instr-gap-chart.png
Wykres straty do zwycięzcy

Ponieważ nie każdy może odwrócić monitor do pozycji pionowej i przechodzenie z ostatniego wykresu do pierwszego lub menu wybierania kierowców wymaga przewijania strony, to istnieje możliwość ukrycia wykresów klikając na ikonkę minimalizacji, która znajduje się po prawej stronie belki z tytułem wykresu. Ponowne kliknięcie przywraca wykres.

../img/../wykresy/instr-ukryj-wykres.png
Przycisk ukrywania wykresu

Przykład


Dla przykładu i lepszego zrozumienia przyjrzyjmy się wynikom z GP Singapuru 2008.
Wypadek Piqueta na 14 okrążeniu i wyjazd samochodu bezpieczeństwa skutkowały wydłużeniem czasu okrążenia z około 1min 48s do 3 minut, a feralny incydent Massy z wężem podczas tankowania zaowocował czasem ponad 3min 50s – skala pionowa mieści się więc w przedziale od około 1:47 do 3:53 i trudno odczytać dokładne czasy przy braku powiększenia (skala automatyczna).

Tak wygląda pełny wykres po naciśnięciu "Skaluj automatycznie" dla wybranych wszystkich kierowców:

../img/../wykresy/instr2.png
Wykres w skali automatycznej

a tak po naciśnięciu "Wygodne powiększenie":

../img/../wykresy/instr4.png
Wykres w wygodnym powiększeniu

Dla wyścigu w Singapurze wygodne okno zostało ustawione na zakres czasów od 1:45 do 1:55.

Powiększmy ręcznie fragment pomiędzy startem a 17 okrążeniem zaznaczając kursorem prostokątny obszar.

../img/../wykresy/instr3.png
Powiększony fragment wykresu

Widać teraz wyraźnie, że po kilku okrążeniach od startu uformowały się dwie grupy – szybsza, prowadzona przez Massę oraz druga, wstrzymywana przez wolniej jadącego Trullego ze stratą ponad 4s do lidera. Między 6 a 8 okrążeniem od wolniejszej grupy odrywają się w dół 3 linie – to Rosberg, Nakajima oraz Alonso zdołali wyprzedzić Toyotę Jarno.

Mariusz Glugla



F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca