F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 114, najnowszy:
Honda - od katastrofy z McLarenem do umowy z Red Bullem
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 42, najnowszy:
Paliwo kluczem do sukcesu - rozmowa z inżynierem ExxonMobil (Część 2)
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Podsumowanie 40 lat startów zespołu McLaren

Historia zespołów, 26 maja 2006, wyświetlenia: 5174
Marek Roczniak<< | lista | >> | T- | T+
W dniu 22 maja 1966 roku Nowozelandczyk Bruce McLaren wystartował po raz pierwszy na swoim bolidzie M2B w Grand Prix Monako, rozpoczynając w ten sposób karierę jednego z najbardziej utytułowanych zespołów w historii Formuły 1.

Bruce McLaren za kierownicą M2B

Od tamtej pory minęło równo 40 lat, a w tym czasie zespół McLaren:
  1. Uczestniczył w 602 Grand Prix Formuły 1.

  2. Wygrał w sumie 148 wyścigów.

  3. Zdobył 11 tytułów Mistrza Świata Kierowców i ośmiokrotnie był Mistrzem Świata Konstruktorów

  4. Wygrał trzykrotnie Indianapolis 500, pięciokrotnie zdobył Mistrzostwo Can Am, a także wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans.

  5. 40 razy odniósł podwójne zwycięstwo.

  6. 122 razy zdobył pole position.

  7. 70 razy wygrał po starcie z pole position.

  8. 255 razy rozpoczynał Grand Prix z pierwszego rzędu.

  9. 51 okupował cały pierwszy rząd na starcie.

  10. 126 razy ustanowił najlepszy czas w wyścigu.

  11. Był na podium 387 razy, co oznacza maksymalnie 1161 litrów szampana wylanych przez kierowców.

  12. Ścigał się na sześciu kontynentach i w 28 krajach, z czego w 25 wygrywał wyścigi.

  13. Jest jedynym zespołem w historii, który wygrał w całym sezonie wszystkie wyścigi oprócz jednego – było to w 1988 roku, kiedy to Ayrton Senna i Alain Prost wygrali 15 z 16 wyścigów.

  14. Reprezentowało go w sumie 42 kierowców z 16 różnych krajów.

  15. Zatrudniał 10 Mistrzów Świata w okresie 40 lat. Sześciu z nich zdobyło w sumie 11 tytułów mistrzowskich będąc kierowcami McLarena.

  16. Może się pochwalić najdłuższym związkiem partnerskim w sporcie, jako że od 25 lat zespół w uniformy zaopatruje firma HUGO BOSS.

  17. Miał w sumie tylko trzech tytułowych sponsorów w całej swojej 40-letniej historii.

  18. Wybudował i przeprowadził się do nagrodzonego w dziedzinie architektury Centrum Technologii McLaren, które zostało oficjalnie otwarte przez Jej Wysokość Królową Elżbietę II w maju 2004 roku (więcej na ten temat można przeczytać w wiadomości z 13 maja 2004).

Centrum Technologiczne McLaren

W 1995 roku do McLarena dołączył Mercedes-Benz i od tamtej pory:
  1. Związek McLaren-Mercedes zaowocował 44 zwycięstwami, 43 pole position, 58 najszybszymi okrążeniami, 134 podium, 224 zarobkami punktowymi i 14 podwójnymi zwycięstwami na 192 starty.

David Coulthard odniósł pierwsze zwyciestwo dla pary
McLaren-Mercedes w Grand Prix Australii w 1997 roku

Od swojego debiutu w Monako, zespół odgrywał dominującą rolę na ulicach Monte Carlo.
  1. W 1966 roku Grand Prix Monako składała się ze 100 okrążeń po 3,130 km każde, czas na kwalifikacjach wyniósł 1m29.9, a średnia najwyższa prędkość na jednym okrążeniu wyniosła 126,080 km/h. W 2005 roku było 78 okrążeń po 3,340 km każde. Czas pole position uzyskany przez Kimi Raikkonena wyniósł 1m13.644, a jego średnia prędkość w całym wyścigu wyniosła 158,540 km/h.

  2. Pierwszy bolid był biały z zielonym paskiem. Powodem tego było kręcenie filmu Grand Prix wyreżyserowanego przez Johna Frankenheimera, w którym właśnie wykorzystywany był bolid McLaren. Zespół wspomógł twórców filmu, chcąc w ten sposób zdobyć fundusze na swój pierwszy sezon w Formule 1. Trzygodzinny film zdobył trzy Oscary.

  3. W sumie cztery osoby asystowały Bruce'owi McLarenowi podczas Grand Prix Monako w 1966 roku. Dla porównania w tym roku Team McLaren Mercedes wysłał do Monte Carlo 137 osób, wliczając w to kierowców, inżynierów, mechaników, pracowników marketingu i personel wspierający.

  4. Z pierwotnych pracowników z 1966 roku, dwóch nadal pracuje w McLaren Racing. Tyler Alexander podróżuje z zespołem jako inżynier ds. systemów, natomiast Ray Rowe pracuje jako mechanik od skrzyni biegów.

  5. Na swoje pierwsze zwycięstwo zespół czekał zaledwie 24 wyścigi, a wywalczył je Bruce McLaren w Grand Prix Belgii w 1968 roku.

  6. McLaren pierwsze zwycięstwo na ulicach Księstwa odniósł w 1984 roku z Alainem Prostem.

  7. Od tego czasu McLaren zwyciężył w Grand Prix Monako w sumie 13 razy. To więcej niż jakikolwiek inny zespół w historii tego sportu. Ponadto począwszy od Grand Prix Monako w 1998 roku McLaren Mercedes wygrywał w Księstwie czterokrotnie.

  8. W 1986 roku McLaren zaliczył pierwsze ze swoich 40 podwójnych zwycięstw, kiedy to w Monako Alain Prost przekroczył jako pierwszy linię mety przed Keke Rosbergiem.

  9. Do nieżyjącego Mistrza Świata Ayrtona Senny nadal należy rekordowa liczba sześciu zwycięstw w Monako, z czego pięć odniesionych w barwach McLarena.

  10. McLaren startował w Monako dziesięciokrotnie z pole position.

  11. W zeszłym roku kierowcy Team McLaren Mercedes, Kimi Raikkonen i Juan Pablo Montoya, ścigali się w Monako w najdroższych kaskach noszonych kiedykolwiek przez kierowcę Formuły 1. Oba kaski zostały przyozdobione w sumie 600 diamentami Steinmetz.

  12. Team McLaren Mercedes będzie jedynym zespołem na starcie z dwoma byłymi zwycięzcami Grand Prix Monako w składzie kierowców – Kimi Raikkonen wygrał tu w 2005 roku, a Juan Pablo Montoya dwa lata wcześniej.

Ron Dennis, Kimi Raikkonen i Juan Pablo Montoya

A oto niektóre z pierwszych rozwiązań technicznych / osiągnięć
wprowadzonych / uzyskanych przez McLarena w okresie ostatnich 40 lat:
  1. W 1981 roku jako pierwszy użył podwozie wykonane z włókna węglowego, MP4/1.

  2. MP4/8 z 1993 roku był pierwszym bolidem z pionowymi deflektorami za przednimi kołami.

  3. Kolejny element spotykany w dzisiejszych bolidach, środkowe skrzydło, został po raz pierwszy użyty na MP4/10 w 1995 roku.

  4. Ważny element układu chłodzenia, kominy wylotowe, został po raz pierwszy zaprezentowany na MP4-15 w 2000 roku.

  5. McLaren był pierwszym konstruktorem, który mógł poszczycić się zwycięstwami w Formule 1, Can Am, Indy 500 i Le Mans.

  6. W 1998 roku Team McLaren Mercedes zaprezentował pierwszy dwuosobowy bolid Formuły 1, MP4-98T, którym w sumie przejażdżkę życia zaliczyło 151 pasażerów, w tym Król Hiszpanii Juan Carlos, Jim Corr, Murray Walker, Vanessa Mae i rosyjski kosmonauta Vasili Tsieliyev.

  7. Przez lata McLaren przodował w dziedzinie gościnności na torach, jako pierwszy wprowadzając dwupiętrowe "domy na kółkach" (ang. motorhome), a w ostatnim okresie innowacyjne Centrum Komunikacyjne Zespołu w 2002 roku.

  8. McLaren w połączeniu ze swoim korporacyjnym partnerem, HUGO BOSS, jako pierwszy wprowadził szyte na miarę ubranie dla swoich pracowników do noszenia podczas wyjazdów na wyścigi i testy.

  9. McLaren był pierwszym zespołem, który zaczął wydawać własny miesięcznik. W czerwcu ukaże się setny numer Racing Line.

Źródło: McLaren.com
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
deZZember, 26.05.2006 21:22[!]
Brawo McLaren! Oby większość sukcesów była jeszcze przed Wami!
buran, 26.05.2006 22:20[!]
nudy poczekajmy jescze 40
kuba_new, 26.05.2006 22:46[!]
od zera do bohatera!!!
McLuke, 26.05.2006 22:53[!]
McLaren 4 ever with Formula 1!!
robi, 26.05.2006 23:07[!]
Kimi się śmieje :-)
marcin760, 26.05.2006 23:23[!]
Imponujące statystyki, oby się nie skończyły jak ich kupi Merc po 40 latach...a abranka mają może dopasowane, ale pan Haug psuje trochę styl w swojej czarnej skórze.
Pussik, 27.05.2006 08:26[!]
Literówka w 24 i 34 punkcie.
Przystępne statystyki do czytania.
Wie ktoś co zostało zmienione na torze Monte Carlo, że wydłużył się dystans?
Maraz, 27.05.2006 10:27[!]
Dzięki za info o błędach. Układ toru w Monako był wielokrotnie modyfikowany, ale ogólny kształt jest mniej więcej cały czas taki sam. Ostatnie niewielkie zmiany nastąpiły w 1999 roku (z 3,238 na 3,366 km), w 2000 (na 3,370km) i w 2003 (na 3,340 km). Ta ostatnia zmiana była przygotowaniem pod wybudowanie garaży dla zespołów.
adams, 27.05.2006 10:42[!]
trzymamy kciuki
Metalpablo, 27.05.2006 16:09[!]
Pieknie:D.!!!McLaren !!!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca