Informacje o kierownicach w pigułce.

GP4, Richard Burns Rally, Pro Evolution Soccer...

Moderator: Ekipa Gry

Postprzez SoBcZaK Wt gru 09, 2008 19:59  Informacje o kierownicach w pigułce.

Jako, że temat o kierownicach w tym dziale przeistoczył się praktycznie w powielanie tych samych pytań i tych samych odpowiedzi i porad postanowiłem zebrać informacje na temat kierownic w jednym temacie. Wcześniejszy temat będzie służył tylko i wyłącznie w celu poszukiwania pomocy technicznej a nie handlowej tzn. co kupić? itp. Dlatego też odtąd wszelkie pytania co do tego jaką kierownice kupić będą kasowane możliwie jak najszybciej bez podawania powodu.
A teraz do rzeczy.... Żeby sobie trochę ułatwić postanowiłem skorzystać z artykułów ze strony http://www.simracing.pl oraz własnych sugestii.

Logitech G25
Kierownica ta jest swoistym "połączeniem" Momo Force - w której zastosowano skórę i metal, z czego wyszedł trwały i ekskluzywny produkt - z kierownicą DFP, oferującą nowatorskie rozwiązania: 900 stopni obrotu i potencjometr optyczny. Można powiedzieć, że to w sumie nic nowego, ale na tym nie koniec! W konstrukcji G25 zastosowano dwa silniki do Force Feedbacka (do tej pory zawsze był jeden), dzięki czemu pozbyto się trzech zasadniczych wad DFP. Po pierwsze, G25 nie ma żadnego luzu na FF podczas obrotu prawo-lewo (DFP miała ok. 1mm). Po drugie, kierownicą można kręcić zdecydowanie szybciej niż DFP, co pomaga w przypadku kontr itp. Po trzecie, dzięki dwóm silnikom - jak się okazało - można odczuć więcej efektów FF.
O ile konstrukcję samej kierownicy można nazwać "ewolucyjną", o tyle pedały dołączane w zestawie z G25 są całkowicie nową i, rzekłbym, rewolucyjną konstrukcją (!) - z kilku powodów. Przede wszystkim, mamy trzy pedały, czyli po raz pierwszy w produkcie Logitech mamy dostępne sprzęgło! Dodatkowo, zastosowano różne stopnie "twardości" pedałów w taki sposób, że każdy z nich pracuje odpowiednio do swojej funkcji. Innymi słowy, pedał gazu jest miękki w całym zakresie, hamulec zaś jest bardzo twardy i staje się coraz twardszy w miarę wciskania. Jakby tego było mało, wykonanie pedałów jest jakościowo nienaganne - cały mechanizm jest metalowy, z tworzywa sztucznego wykonano jedynie obudowę.
Zapewne już teraz przyznacie, że G25, to ciekawy produkt, ale to nadal nie koniec nowości! Logitech postanowił dodać do kompletu coś jeszcze. Jest to shifter, czyli lewarek zmiany biegów, ale uwaga - pracuje on w dwóch trybach: sekwencyjnym (znanym z Momo Racing i DFP), ale również w układzie H, czyli tak, jak w samochodach drogowych z ręczną skrzynią biegów. Jako ciekawostkę można dodać, że shifter jest samodzielnym urządzeniem - ma osobną obudowę i mocowanie, zatem możemy go sobie zamontować gdzie nam wygodnie.

Czas na podsumowanie. G25, to zestaw składający się z 3 części, dających w sumie prawdziwy zestaw do simracingu. Na uwagę zasługuje nowa, ulepszona konstrukcja kierownicy oraz rewolucyjne pedały. Jako dopełnienie zestawu otrzymamy lewarek zmiany biegów wraz z zestawem przycisków. Dopełnieniem całości jest wykonanie w wersji "de-lux", czyli skóra i metal.

Na koniec, po tych peanach na cześć G25, spójrzmy na produkt krytycznym okiem. Niewątpliwą wadą zestawu jest oczywiście jego cena. Obecnie (kwiecień 2007), potencjalny nabywca musi liczyć się z wydatkiem co najmniej 850zł. Na domiar złego trzeba przyznać, że - owszem - cały zestaw jest imponujący, ale sam lewarek zmiany biegów nie zasługuje na miano "wersji de-lux", jak to nazwaliśmy przed chwilą. Jego działanie nie daje pełnego odczucia prawdziwej zmiany biegów - lewarek działa zbyt lekko, żeby nie rzec „plastikowo”. Co gorsza, konstrukcja wewnętrzna ma wady i wiele osób zgłasza problemy (nie działają biegi) - żeby było ciekawiej, winne temu są urywające się przewody z płytki (!).



Driving Force Pro
Ten kontroler jest głównym konkurentem Momo Force. Jeżeli chodzi o samą kierownice jest to konstrukcja bardzo udana, charakteryzująca się regulowanym obrotem aż do 900 stopni. Producent zintegrował na niej 10 przycisków, 2 paddlesy oraz pseudo-analogowy krzyżak. Dodatkowo przy kierownicy umieszczony jest drążek, wykorzystywany najczęściej do zmiany biegów lub hamulca ręcznego.


Niestety teraz jest bardzo trudno o tę kierownicę dlatego trzeba szukać na Allegro lub jakoś natknąć sie na użytkowników, którzy planują pozbycie sie tego sprzętu lub wymianę na coś innego. (czyt. G25)
Według mnie kierownica nie jest idealna tzn. zdarzają sie problemy techniczne np. restartujące się potencjometry lub problemy z paddlesami. Ale problemy te da sie rozwiązać. Ponadto producent nie dołącza do kierownicy sterowników, użytkownik sam musi je sobie pobrać z Internetu. Mimo wszystko za tę cenę nic lepszego sie nie dostanie na rynku no chyba, że DFP GT, które różni się głównie wyglądem i lepszym FF.

Momo Racing Force
Momo Racing Force – Kierownica okrzyknięta następczynią rewelacyjnej MOMO Force - czy spełniła oczekiwania swoich użytkowników? Solidnie wykonana, precyzyjna, ubrana w czarną wytonowaną obudowę - znalazła wielu sympatyków w świecie symulacji samochodowych. Właśnie przy tym kontrolerze po raz pierwszy Logitech umieścił sekwencyjną dźwignię zmiany biegów, z możliwością wyboru strony jej mocowania (po prawej lub po lewej stronie kontrolera). Sześć przycisków oraz 2 paddles zapewniły szeroką gamę konfiguracyjną. Rewelacyjny, bardzo mocny optyczno-mechaniczny Force Feedback dostarczał doznań, których próżno szukać w innych kontrolerach. Niestety szybko miało się okazać, że wadliwość pedałów będzie spędzać sen z powiek niejednemu kierowcy.


Kierownica posiada zakres 240 stopni, 6 przycisków, 2 łopatki zmiany biegów i shifter. Kierownicę można dostac jeszcze na aukcjach internetowych za w miarę rozsądną cenę.

Saitek R440
To dobra kierownica za niewielkie pieniądze. Solidnie wykonana, z dobrym force feedbackiem, łatwym i solidnym mocowaniem do blatu. Jest ciekawą alternatywą dla osób z budżetem poniżej 300 zł, które myślą o zakupie czerwonego Logi. Produkt Logitecha jest bardziej awaryjnym sprzętem, natomiast Saitek nie przysparza praktycznie żadnych problemów, nie było nigdy kłopotu ze zrzucaniem biegów paddlesami, co wydaje się trapić chyba wszystkie wyroby Logitecha. Kierownica kosztuje 249 zł, a czasem na Allegro trafiają się fabrycznie nowe „czterystaczterdziestki” w cenie 169 zł. Za takie pieniądze trudno jest znaleźć inną nową kierownicę z FF.

Byłem posiadaczem tej kierownicy więc co nieco mogę napisać od siebie. Kierownica droga nie jest więc większość początkujących powinna dać rade z uskładaniem od 100-200 zł (za używke). Kierownica ma 180 stopni obortu, 4 przyciski, 2 duże łopatki zmiany biegów i bardzo dobre mocowanie.
Wadą jest brak większego kąta obrotu i brak shiftera oraz podstawka pod stopy, na którą pasuje położyć jakiś mały ręczniczek bo inaczej będziemy odczuwali ból w piętach. Pedały są solidne i mają potencjometry optyczne dlatego można liczyć na ich trwałość i niezawodność. Wyglądem proszę się nie zrażać bo w realu kierownica wygląda ładniej niż na zdjęciach ;]

A jeżeli ktoś ma jeszcze mniej pieniędzy to może poszukać Saiteka R220, który wygląda bardzo podobnie do R440, ale nie posiada FF.
W ofercie Saiteka jest jeszcze model R660, który różni się głównie wyglądem, dodano również do niego shifter.


Logitech Formula Force EX (recenzja Yankessa)
Napewno uwadze każdego początkującego simracera z niezbyt zasobnym budżetem nie uciekła kierownica Logitech Formula Force EX.
Jest to względnie dobry sprzęt w tym przedziale cenowym. Po pierwszym roku użytkowania w zasadzie nie widziałem różnic w działaniu kierownicy, jednak z czasem zaczął mnie dotykać problem, który w końcu dotyka prawie wszystkie kierownice logitecha z niższej półki. Pojawił się luz w okolicach położenia nautralnego. Mogłem sobie kręcić kierownicą po 3 stopnie w każdą strone i nic się nie działo. Co gorsza, czasami położenie neutralne przesuwało się w obrębie tych 6 stopni i czasami żeby jechać prosto musiałem mieć skręconą kierownicę. Było to wybitnie nie wygodne. Dlatego też zdecydowałem się sprzedać ową kierownice i kupić DFP. Po tej przesiadce dopiero zobaczyłem, jak bardzo nieprecyzyjnego kontrolera używałem. Również kiedy 'zasmakowałem" force feedbacka w DFP, to stwierdziłem, że FF w EX oddaje to, co się dzieje z samochodem co najwyżej średnio. Jednak taki jest urok tego przedziału cenowego i za te pieniądze napewno nie dostaniemy niczego lepszego, a FF jest napewno lepszy od sprężyny w najtańszych kierownicach (bo na takich też miałem [nie]przyjemność jeździć).
Podsumowując - Formula Force EX jest dobrą kierownicą dla początkującego i średnio zaawansowanego simracera, ale niestety ok. półtora roku intensywnego używania powoduje odczuwalne braki w precyzji sterowania.

Teraz najważniejsze, czego nie wolno kupować:
Wszystko co nowe i w cenie poniżej 200zł
Wszystko co ma w nazwie Vibration. Jedynym porządanym przez nas układem wstrząsowym to Force Feedback (FFB).
Kierownice producentów: Mediatech, Tracer, SpeedLink, Manta, Destiny, Supreme Compressor, Apollo i wszystkie inne śmieszne wynalazki, tłoczące się na półkach super i hiper marketów.


Jeżeli ktoś będzie chciał coś dodać lub zauważy jakieś błędy to prosze pisać do mnie na PW. Cytowane materiały pochodzą ze strony http://www.simracing.pl i moga być nieco podstarzałe, zwłaszcza tam gdzie jest mowa o cenie. Jeśli chodzi o aktualne ceny tych produktów to jasne jest, że można je znaleźć na aukcjach bądź w sklepach.
Formuła 1 kiedyś- kosztowna, szybka, piękna...
Formuła 1 dziś- coraz tańsza, coraz wolniejsza, coraz brzydsza...
Avatar użytkownika
SoBcZaK
moderator
 
Dołączył(a): So lut 03, 2007 20:55
Lokalizacja: from SPARTA!!!
GG: 24742679

Powrót do Pozostałe symulacje F1 i inne gry

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość