Zobacz wątek - Przegląd nowinek technicznych w bolidach • Forum Wyprzedź Mnie!

Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytania i odpowiedzi na sprawy dotyczące funkcjonowania F1

Moderator: Ekipa F1

Postprzez FM WMR Cz cze 02, 2016 0:26  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Nigdy nie zwracałem uwagi na felgi, ale po Monako jakoś mnie zaciekawiły.Zespoły używają felg różnych producentów,a ci producenci produkują różne obrecze.Te dziwne wycięcia w felgach służą do ragulacji cisnien w oponach nie naruszając przepisów dot.opon.Gdyby tak zniesli trochę tych zakazów to rok w rok mielibyśmy rekordy torów.
F1 jest jak życie.Jedni mają talent,drudzy kasę.
FM WMR
 
Dołączył(a): Wt gru 09, 2014 13:58
Lokalizacja: okolice

Postprzez Woolf Wt lip 04, 2017 19:19  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Mercedes eksperymentował w Baku z niesymetrycznymi kanałami chłodzącymi hamulce (czerwone strzałki). Po piątkowych treningach powrócono jednak do symetrycznego układu, by poprawić dogrzewanie przednich opon.

Obrazek

https://www.formula1.com/en/latest/tech ... rakes.html
"Badania przeprowadza się na studentach, bo jest ich dużo, oraz na szczurach, bo są inteligentne."
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 8:47

Postprzez baron Cz paź 19, 2017 12:00  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Nie wiem czy to dobry temat, ale lepszego nie mogę znaleźć.

Ciekawe porównanie znalazłem na AMuS. Pochylenie poszczególnych bolidów(nie wiem jak to nazwać fachowo, ale wiadomo o co chodzi).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
baron
 
Dołączył(a): Pt lip 13, 2007 14:15
Lokalizacja: Konin

Postprzez Arnulf Cz paź 19, 2017 14:31  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Myślę, że jest to rzecz ciągle ustawiana przez zespoły i nie jest to stałe pochylenie przez cały sezon :-).
Arnulf
 
Dołączył(a): Pn sie 25, 2008 9:56
Lokalizacja: Mielec/Kraków

Postprzez Lejnus Wt paź 24, 2017 18:26  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

No nie jest tak do końca. Mogą pracować w jakimś określonym oknie z tym prześwitem, jednak jest to zależne w dużej mierze od charakterystyki podłogi (ze szczególnym wskazaniem na dyfuzor). Red Bull w sumie odkąd pamiętam szalał z tym kątem i na więlu obrazkach w ostatnich latach dostrzegłem już ten ich spory prześwit. Nie wiedziałem jednak, że Ferrari też poszło w tą stronę.
Tutaj przykład z 2013 roku. Porónanie Red Bulla z Ferrari w tym samym miejscu na torze w trakcie wyścigu (to samo obicążenie paliwa i aero)

http://racingcardynamics.com/wp-content ... 0/rake.jpg
Lejnus
 
Dołączył(a): N cze 22, 2014 7:23

Postprzez Woolf Wt lut 27, 2018 23:20  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Przeglądam sobie nowe cuda inżynierii F1 A.D. 2018 i... widzę rozwiązanie genialne w swojej prostocie - bolid VF-18 konstrukcji Haasa posiada dodatkowe profile aerodynamiczne zainstalowane w obszarze bocznych deflektorów.

Płaty zorientowane są bokiem do kierunku jazdy (!), mają sumarycznie całkiem dużą powierzchnię i co jest genialne w tym rozwiązaniu - generują dodatkowy docisk aerodynamiczny niemal zerowym kosztem w postaci oporu.

Dlaczego tak? Przepływ powietrza w tym obszarze niekoniecznie jest skierowany zgodnie z kierunkiem jazdy. To strefa, w której deflektory poprzedzające chłodnicę powodują wzrost ciśnienia powietrza, aby je wystarczająco spowolnić i zturbulizować przed wejściem do chłodnic. Efektem ubocznym jest powstająca bańka nadciśnienia, która wypycha naddatkowy przepływ do zewnątrz, zmieniając jego zwrot (w kierunku prostopadłym do kierunku jazdy lub zbliżonym). Takie powietrze przepływając przez płaty zainstalowane na bocznych deflektorach generuje klasycznie dwie siły - jedną skierowaną w dół, prostopadle do kierunku przepływu (docisk) oraz równoległą do kierunku przepływu, która w normalnych okolicznościach dawałaby siłę oporu - ta jednak jest skierowana pod kątem prostym do kierunku jazdy, dając siłę boczną. Siła boczna nie jest tu problemem, ponieważ przy symetrycznie zainstalowanych elementach siły boczne o przeciwnych znakach po prostu się wzajemnie znoszą i zostajemy z praktycznie darmowym dociskiem.

Rozwiązania tego nie dopatrzyłem się u konkurencji - albo Haas wpadł na to pierwszy, albo pozostali uznali, że rozwiązanie w przypadku ich bolidów nie działa. Jestem ciekaw rozwoju sytuacji w trakcie sezonu.

Obrazek
"Badania przeprowadza się na studentach, bo jest ich dużo, oraz na szczurach, bo są inteligentne."
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 8:47

Postprzez Sar trek N mar 04, 2018 21:59  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Nie zdziwię się, jeśli na Australię będą mieli to wszyscy.

Za to kocham Formułe 1. Inżynierowie ciągle zaskakują nas swoimi pomysłami.
wyścigowe historie - strona o historii wyścigów Indy Car
Avatar użytkownika
Sar trek
 
Dołączył(a): Śr mar 26, 2008 22:25

Postprzez bartoszcze N mar 04, 2018 22:29  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Jak nie będzie pasować do pakietu, to nie będzie używane. Tylko inżynierowie wiedzą, co odrzucili.
"w ubiegłym tygodniu w telewizji pokazywano Grand Prix z 1990 i 1989 roku, gdzie zdublowane nie zostały tylko cztery bolidy. Dzisiaj i tak myślimy o tym okresie jak o złotej erze z wielkimi nazwiskami" /F.Alonso, 2018/
Avatar użytkownika
bartoszcze
 
Dołączył(a): Pn wrz 09, 2013 22:39
Lokalizacja: Jeden z Wszechświatów

Postprzez pawel92setter Pn mar 05, 2018 1:16  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Jeśli to działa w ten sposób co napisałeś, to może nawet zmniejszać nieco wypadkową siły odśrodkowej w zakręcie! (Na zewnętrzną stronę auta dostaje się nieco mniej powietrza.) Bardzo ciekawe rozwiązanie. Jeśli są w stanie tam doprowadzić odpowiednio dużo powietrza, to powinno to dać Haasowi olbrzymią przewagę. Niestety, znajduje się to za obszarem przedniego zawieszenia i kół, w miejscu gdzie potrzebują sporo powietrza na chłodnicach, więc to raczej jakieś grosze.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 8:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Woolf Pn mar 05, 2018 13:59  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Siły odśrodkowej bym w to nie mieszał. Zależy ona od masy i prędkości pojazdu. Natomiast wypadkowa siła boczna tego rozwiązania wynosi 0, ponieważ jest zachowana symetria, więc w żaden sposób nie wpływa na równowagę boczną samochodu.
"Badania przeprowadza się na studentach, bo jest ich dużo, oraz na szczurach, bo są inteligentne."
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 8:47

Postprzez pawel92setter Wt mar 06, 2018 18:47  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Na zewnętrzną stronę auta dostaje się nieco mniej powietrza podczas pokonywania zakrętów.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 8:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Woolf Wt mar 06, 2018 21:15  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Jeśli elementy są symetryczne względem płaszczyzny symetrii samochodu, powstające siły boczne się zerują. Dlaczego siła odśrodkowa miałaby ulec zmianie?
"Badania przeprowadza się na studentach, bo jest ich dużo, oraz na szczurach, bo są inteligentne."
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 8:47

Postprzez pawel92setter Śr mar 07, 2018 20:17  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Dlaczego układasz pytania do postów poprzedzających? ;)

Podczas przejazdu przez zakręt siły działające na bolid nie są symetryczne. (W tym aerodynamiczne) Przecież gdyby tak było, to stosowanie płetwy rekina nie miałoby zbytniego sensu.
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 8:48
Lokalizacja: Poznań

Postprzez Woolf Śr mar 07, 2018 22:45  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Pytam, bo ciekawi mnie Twój tok rozumowania, a tak się składa, że jesteśmy na forum dyskusyjnym :wink: A pytań zadałem dokładnie jedno.

Nie sądzę, by różnica sił bocznych na sidepodach miała odczuwalny wpływ na siłę odśrodkową - szybkie zakręty, gdzie aerodynamika ma znaczenie, mają zbyt duży promień, a zatem powodują zbyt małą różnicę w prędkościach liniowych przepływu po przeciwnych stronach bolidu. W moim odczuciu. Nie zweryfikujemy tego jednak bez wglądu do danych z tunelu, więc każdy z nas może mieć rację.

pawel92setter napisał(a):Podczas przejazdu przez zakręt siły działające na bolid nie są symetryczne. (W tym aerodynamiczne)

Temu nie przeczę. Do tej pory cały czas rozmawiałem o rozwiązaniu sidepodów w Haasie, w tym wysnułęm teorię, że siły boczne generowane przed takie sidepody są w przybliżeniu symetryczne.
"Badania przeprowadza się na studentach, bo jest ich dużo, oraz na szczurach, bo są inteligentne."
Avatar użytkownika
Woolf
 
Dołączył(a): Pt lip 18, 2008 8:47

Postprzez pawel92setter Śr mar 07, 2018 23:05  Re: Przegląd nowinek technicznych w bolidach

Oczywiście, że nie zbadamy jaki to ma wpływ. Przepraszam za to, że może trochę grubiańsko odniosłem się do Twojego pytania. Ja wysnułem jedynie hipotezę o ewentualnym "efekcie ubocznym" takiego rozwiązania. A różnica nie musi być duża. Gdyby różnica sił wyniosła średnio 0,5% wartości siły odśrodkowej na zakręcie to pozwalałoby to już na 0,4 sekundy zysku w Barcelonie. Przy zakręcie przejeżdżanym z przeciążeniem 3G to jest 100 N. (10 kg) To nie jest tak dużo przy tych prędkościach. ;)
Wspieram PUT Motorsport!

"I win or I learn, but I never lose." Melinda Emerson
Avatar użytkownika
pawel92setter
 
Dołączył(a): Śr lut 27, 2008 8:48
Lokalizacja: Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Technika i przepisy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość