Prezentacja nowego bolidu Sauber C23

12.01.0400:00
Marek Roczniak
1370wyświetlenia

Dla uczczenia dziesięciolecia współpracy z firmą Red Bull zespół Sauber Petronas na prezentację nowego bolidu wybrał w tym roku lotnisko w Salzburgu, a konkretnie znajdujący się tam Hangar-7, należący właśnie do austriackiego producenta napojów energetycznych. W związku z tym, iż ukończony niedawno w Hinwil nowoczesny tunel aerodynamiczny będzie gotowy do użytku dopiero za kilka tygodni, sztab inżynierów pod wodzą dyrektora technicznego szwajcarskiej stajni - Willy'ego Rampfa projektując bolid C23 myślał przede wszystkim o stworzeniu auta, które będzie stanowić dobrą podstawę do dalszego rozwoju. Nacisk został położony głównie na zwiększenie sztywności mechanicznych elementów bolidu bez zwiększania jego całkowitej wagi. Pozwala to na osiągnięcie lepszego środka ciężkości i umożliwia bardzo elastyczne rozłożenie balastu, co jest jednym z najważniejszych czynników związanych z dalszym rozwojem opon. Przez wzgląd na przednie zawieszenie zrezygnowano z koncepcji bliźniaczego wzdłużnego wiązania konstrukcji skorupowej. Dolne ramiona przedniego zawieszenia są teraz połączone z centralnym słupem mocowniczym. "Jeśli chcesz osiągnąć większą sztywność, to jest to jeden ze sposobów dających znaczne korzyści" - powiedział Rampf.


Zmiany poczyniono także w tylnej części bolidu. W tym roku zespół Sauber otrzyma dokładnie taki sam typ silnika co zespół Ferrari. Wraz z silnikiem, który nosi oznaczenie Petronas 04A, szwajcarska stajnia otrzymała także siedmiobiegową półautomatyczną skrzynię biegów Ferrari, do której montuje się tylne zawieszenie. Nowa wersja tylnego zawieszenia także cechuje się zwiększoną sztywnością, jednak jest ona oparta na tym samym pomyśle. W związku ze zmnianą przepisów pokrywa na silnik uległa znacznemu zwiększeniu, zwłaszcza jeśli patrzy się z bocznego profilu. Tylny spojler także został przeprojektowany i w przeciwieństwie do poprzedniego sezonu składa się już tylko z dwóch górnych elementów. Spowodowało to zmniejszenie wytwarzanej przez niego siły dociskowej i w tej sytuacji na większości torów tylne skrzydło będzie skonfigurowane w ten sposób, aby wytworzyć jak największą dostępną siłę dociskową.


W tym roku zespół Sauber reprezentował będzie całkowicie inny skład kierowców w stosunku do poprzedniego sezonu. Pierwszy kierowca - Giancarlo Fisichella to nowa twarz w szwajcarskiej stajni. Dla Włocha związanie się z zespołem Sauber to w pewnym stopniu spełnienie marzeń, gdyż zawsze chciał on jeździć w barwach Ferrari.

Nie chodzi tu tylko o to, że bolidy Sauber napędzane są silnikami Ferrari, ale również i o to, że najprawdopodobniej dzięki więzi istniejącej pomiędzy obydwoma zespołami Fisichella być może będzie mógł wziąć udział w testach włoskiej stajni. Na razie jednak Ferrari korzysta tylko z usług Felipe Massy, który po w miarę udanym debiucie w barwach zespołu Sauber w zeszłym roku pełnił obowiązki drugiego kierowcy testowego Ferrari. Po przejściu szkolenia pod okiem najbardziej skutecznej w okresie ostatnich kilku lat ekipy w Formule Jeden Brazylijczyk został ponownie zatrudniony przez zespół Sauber, a jego dalsze usługi dla Ferrari będą przynosić również korzyści dla szwajcarskiej stajni. Wiąże się to z tym, iż zespół Sauber ze względu na ograniczony budżet nie może przeprowadzać zbyt wielu testów. Tymczasem Massa prowadząc Ferrari będzie miał do czynienia z takimi samymi oponami Bridgestone, a także z identycznym silnikiem i skrzynią biegów.

Wraz z bolidem C23 szwajcarska stajnia przedstawiła dzisiaj także dwóch nowych sponsorów. Pierwszym z nich jest Port Sokhna - ultra-nowoczesne centrum logistyczne umiejscowione strategicznie nad wybrzeżem Morza Czerwonego w Zatoce Sueskiej. Port ten został otwarty w 2002 roku. Tymczasem drugim sponsorem jest chińska firma ubezpieczeniowa Tai Kang Life, której aktywa w czerwcu 2003 roku oszacowano na ponad dwa i pół miliarda USD. Nawiązanie umowy z tymi właśnie sponsorami jest oczywiście związane z pierwszymi wyścigami Formuły Jeden na Bliskim Wschodzie i w Chinach, które odbędą się w tym roku. Pierwsze testy nowego bolidu C23, którego dane techniczne można znaleźć w dziale zespoły, zostały zaplanowane na pojutrze (środa, 14 stycznia) i odbędą się na hiszpańskim torze Ricardo Tormo w Walencji.

Źródło: Sauber-Petronas.com