FIA potwierdza legalność innowacyjnego systemu hamulcowego
Autosport donosi, że Federacja zaaprobowała system już w styczniu 2011 roku.
11.01.1215:22
5751wyświetlenia

Międzynarodowa Federacja Samochodowa ogłosiła, że nowatorski system hamulcowy zespołu Lotus jest całkowicie zgodny z przepisami, co prawdopodobnie zmusi inne zespoły do jego zaadaptowania jeszcze przed startem sezonu 2012.
Wokół legalności innowacji opracowanej przez inżynierów z Enstone, a testowanej po raz pierwszy podczas ubiegłorocznych testów dla młodych kierowców w Abu Zabi, pojawiało się wiele wątpliwości. System pozwala na utrzymanie optymalnej wysokości prześwitu na dohamowaniach, czyli tam, gdzie zazwyczaj przód samochodu kieruje się do dołu.
Rywale Lotusa obawiali się jednak o jego legalność, ponieważ artykuł zamieszczony w La Gazetta dello Sport sugerował, że to kierowca jest odpowiedzialny za obsługę systemu poprzez naciśnięcie pedału w kokpicie bolidu. W myśl obowiązujących regulaminów, jeśli kierowca miałby wpływ na regulowanie wysokości prześwitu, nowinka techniczna stałaby w sprzeczności z zapisami wprowadzonymi po to, aby uniknąć przypadku z sezonu 2010, gdy McLaren opracował i zastosował w świetle prawa osławiony kanał F.
Okazuje się jednak, że dostosowanie wysokości prześwitu, które wpływa na stabilność podczas hamowania i stopień degradacji ogumienia nie pochodzi ze strony kierowcy. System automatycznie reaguje na moment naciśnięcia pedału hamulca i jest połączony bezpośrednio z zawieszeniem samochodu, więc nie może być klasyfikowany jako ruchome urządzenie aerodynamiczne. Fakt, że kierowca nie jest zaangażowany w obsługę systemu oraz to, że jest on częścią zawieszenia oznacza, że jest on w pełni zgodny z przepisami Formuły 1.
Autosport ujawnił, że Lotus w pełni współpracował z Federacją przy opracowywaniu radykalnego układu hamulcowego i po propozycji, jaka wpłynęła do FIA jeszcze w 2010 roku, otrzymał zgodę na jego zastosowanie już w styczniu 2011. Magazyn donosi również, że co najmniej jeden zespół z obecnej stawki zaprezentował już Organowi Zarządzającemu podobny plan nowinki technicznej, który ma zostać wykorzystany w tym sezonie.
Źródło: autosport.com
KOMENTARZE