Newey wyjaśnił zastosowanie tajemniczej szpary w nosie RB8

Służy ona do prostego celu, jakim jest chłodzenie kokpitu kierowcy.
07.02.1215:24
Nataniel Piórkowski
3971wyświetlenia

Po ogromnej liczby domysłów snutych nad przeznaczeniem tajemniczej szpary w nosie zaprezentowanego wczoraj bolidu Red Bull Racing, dyrektor techniczny zespołu rozwiał dziś wszystkie teorie snute przez dziennikarzy.

Adrian Newey przyznał, że rozchwytywany przez media otwór RB8 służy do chłodzenia kokpitu kierowców, a projektując taką koncepcję chciał poprawić wygląd nosa.

Po dokładniejszym przyjrzeniu się fotografiom z toru Jerez można rzeczywiście zauważyć, że na czubku nosa samochodu Sebastiana Vettela i Marka Webbera nie ma już charakterystycznego i powszechnie używanego przez konkurencyjne ekipy otworu, który ma za zadanie dostarczać chłodne powietrze do wnętrza kokpitu.

Źródło: @andrewbensonf1

KOMENTARZE

24
Tomos
08.02.2012 07:50
Chłodzenie czyli zapobieganie sytuacji, żeby Markowi czy Sebowi nie zagotowało się to i owo bo inaczej jajecznica będzie:)
Adakar
07.02.2012 10:16
@Przemysław Te dziury nie są (jeśli są) tylko do chłodzenia przedziału kierowcy. IMO są one najbardziej potrzebne przedniemu zawieszeniu, które podczas tak ekstremalnej jazdy jakiej doświadcza na torze, pracuje. Pracując, wytwarza ciepło, a z racji że wnętrze bolidu nie należy do przewiewnych, potrzebna jest: niewielka dziurka w dziobie spora prędkość bolidu i mamy "wymuszony" obieg powietrza, wokół zawieszenia, elektroniki i przy okazji nóg kierowcy Nosy mogą mieć różne wersje, w zależności od temperatur panujących na danym GP. Np. tegoroczny Williams ją ma
Przemysław
07.02.2012 06:52
No taaak, przecież na torze w Jerez mają teraz straszne upały i taka dziura jest konieczna do chłodzenia kierowcy. Hahaha.
sas
07.02.2012 06:30
Aha, to może trzeba sobie było te pytania zadać zanim odpowiedziałeś "Siii" ? :) Pytam po prostu skąd wiesz, że kiedykolwiek ta dziura służyła do chłodzenia kierowcy? Gdzieś o tym czytałeś czy widziałeś? Skoro pytam o prostą rzecz, mianowicie czy tak było czy nie, a ty odpowiadasz "Sii" to zakładam, ze nie rzuciłeś monetą tylko jednak skądś to wiesz! Skąd?
IceMan11
07.02.2012 05:52
@sas A kim ja jestem? Skąd mam mieć takie rzeczy? Być może nie mam racji i tyle. Szkoda zachodu.
sas
07.02.2012 05:16
@IceMan11 pokaż jakieś szkice techniczne czy opis gdzie jest pokazane chłodzenie przedziału kierowcy w dowolnym boldzie z ostatnich lat z dziurką w nosie.
Adakar
07.02.2012 05:09
[quote]Służy ona do prostego celu, jakim jest chłodzenie kokpitu kierowcy.[/quote] .... nie kupuje tego Adrian.
sas
07.02.2012 05:02
może się źle wyraziłem bo nie o to pytałem z tym Ferrari. Zresztą nie ważne, bo chyba nie ma sensu rozwodzić się na patentem Ferrari sprzed dwóch lat. Zastanwiałem się po prostu jak wtedy niby sf miało poprowadzone kanały do chłodzenia kierowcy (w istnienie których nadal powątpiewam) skoro przez nos na wylot szedł ten kanał. Musieli chyba puścić go bokiem. Zostawmy sf sorry za zamieszanie. W każdym razie o chłodzeniu nóg kierowcy nie słyszałem. A tutaj pewien opis tegoż wlotu, i nie ma tu słowa o chłodzeniu kierowcy, jest natomiast o chłodzeniu "gratów" w nosie. http://www.formula1.com/news/technical/2007/775/425.html
Metalpablo
07.02.2012 04:48
http://www.v10.pl/archiwum/f1/aktualnosci/ferrari/THUMBS/THUMB_WIDE_ferrari_radical_nose_barcelona_2.jpg - otwór w Ferrari, który pojawił się ze dwa, trzy lata temu. To jednak trochę inna konstrukcja niż to co mamy w Red Bullu.
IceMan11
07.02.2012 04:44
@sas To chyba raczej o tą. Tak, wprowadzili ją w Hiszpanii w sezonie 2008. Dziura ta miała na celu poprowadzenie powietrza na tylne skrzydło :) Używali jej tylko na torach wymagających większego docisku.
sas
07.02.2012 04:41
Zależy o co pytasz. Chodzi mi o wlocik który ma każdy bolid na nosie, a o którym Newey powiedział, że to służyło do chłodzenia kierowcy tylko go przeniesli. Jeśli pytasz o ten nos w Ferrari to skąd mogę wiedzieć, czy to wprowadzili w Hiszpani, skoro nawet nie jestem pewny czy to rok 2008 był :p.
IceMan11
07.02.2012 04:38
@sas Chodzi ci o dziurę, którą wprowadzili w Hiszpanii?
sas
07.02.2012 04:32
No to jestem zaskoczony, bo zawsze sądziłem, że to powietrze ma chłodzić podzespoły takie jak amortyzatory, czy pompy i zbiorniczki z płynem hamulcowym. O chłodzeniu przedziału kierowcy to słyszałem, ale w LeMans :p. Poważnie w ubiegłych latach przez ten wlot wiało na nogi? A jak miało to rozwiązane SF kiedy mieli ten dziurawy nos (bodajże 2008 rok)?
IceMan11
07.02.2012 04:19
@sas Siii :)
sas
07.02.2012 04:18
A tu dziura na nosie to kiedykolwiek służyła do chłodzenia kokpitu?
Karol26
07.02.2012 04:02
Lepszej bajki nie widziałem :D
Arya
07.02.2012 03:27
No przecież nie widzicie, o ileż piękniejszy jest bolid bez tego wlotu na nosie? Ta zmiana się tak rzuca w oczy :P Oni dbają o urodę samochodu, nie to, co te szkarady Ferrari :>
YAHoO
07.02.2012 03:17
Hehe, gęba się sama uśmiecha gdy się czyta że Newey coś zrobił aby "poprawić wygląd" :)
IceMan11
07.02.2012 02:50
Lotus twierdzi, że czołowa trójka (RBR, McLaren, Ferrari) mimo zakazu wciąż "dmucha".
jpslotus72
07.02.2012 02:49
Zapomnieliście dodać do tego łobuzerski "uśmieszek" Newey'a... :) Mistrz Adrian ma dobry humor przed sezonem - zła wróżba dla konkurencji? :) Może przy okazji jest to inny sposób chłodzenia - ale żeby Newey bawił się w takie coś dla "poprawienia wyglądu", bez jakichś dodatkowych korzyści?...
sebastian1234567893
07.02.2012 02:48
dokładnie zgadzam się z tobą gdyby powiedział przykładowo że to jest f-duct to zespoły chciały by to skopiować albo FIA zakazała by im tego rozwiązania.
xdomino996
07.02.2012 02:40
@Il Capitano Hah myślisz że ktoś taki jak Newey zadbał oto aby bolid był ładny i zrobił klimę kierowcom...? Brawo. Aha i na pewno w mediach powie do czego to naprawdę służy...
sebastian1234567893
07.02.2012 02:38
a mi się wydaje ze to nie jest tylko otwór jako chłodzenie dla kierowców
Il Capitano
07.02.2012 02:32
Hah wczoraj an konkurencyjnym portalu, napisałem że ten otwór to klima dla kierowców. Nie pomyliłem się, ciekawe czy ktoś to skopiuje