Verstappen rozpoczyna weekend w Turcji od najlepszego czasu

Pierwszy trening stał pod znakiem zerowej przyczepności nowej nawierzchni Istanbul Park.
13.11.2010:36
Mateusz Szymkiewicz
2583wyświetlenia
Embed from Getty Images

Max Verstappen był najszybszy w pierwszym treningu do Grand Prix Turcji, który stał pod znakiem walki o utrzymanie się na nieprzyczepnym torze.

Jako pierwsi dziewięcioletnią ciszę na Istanbul Park przerwali Max Verstappen z Red Bulla, a także duet McLarena - Carlos Sainz i solenizant Lando Norris. Już po pierwszych metrach kierowcy zwrócili uwagę na całkowity brak przyczepności na nowej nawierzchni, twierdząc, że jazda po niej jest gorsza niż po lodzie, czy narzekając na walkę o utrzymanie samochodu nawet na prostych. Sytuacji nie ułatwiał również fakt, że po porannym czyszczeniu asfaltu, Istanbul Park w kilku fragmentach pozostawał mokry.

Po około pięciu minutach od rozpoczęcia treningu, jako pierwszy w tabeli pojawił się Sebastian Vettel z rezultatem 2:01,145. Niespełna kilka sekund później sędziowie podjęli decyzję o wywieszeniu czerwonej flagi, w związku z obecnością na torze słupka wyznaczającego zjazd do alei serwisowej. Winowajcą był Charles Leclerc, który trącił go wychodząc z poślizgu.

Po dziesięciu minutach sesja została wznowiona i do akcji wkroczył jako jedyny Valtteri Bottas. Fin podczas pierwszych okrążeń niemalże we wszystkich zakrętach musiał kontrować bolid, lecz ostatecznie złożył czas 1:44,948 na twardym zestawie, wskakując na pierwsze miejsce. Z kolei kilka minut później zawodnik Mercedesa zdołał podnieść poprzeczkę do 1:43,009.

Po pierwszych trzydziestu minutach zaledwie ośmiu zawodników miało na koncie więcej niż jedno okrążenie, natomiast Daniił Kwiat oraz Lewis Hamilton nawet nie opuścili swoich garaży. Zespoły zdając sobie sprawę z zerowej przyczepności Istanbul Park, postanowiły ograniczyć swoją pracę do minimum. Jednym z najbardziej wytrwałych zawodników na tym etapie był Kimi Raikkonen, który przejechał sześć kółek i na każdym z nich wykazywał się umiejętnościami zdobytymi w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Krótko przed półmetkiem pierwszego treningu sytuacja na torze znacznie się ożywiła. W kulminacyjnym momencie w akcji było osiemnaście samochodów, w tym Mercedes prowadzony przez Hamiltona, a także AlphaTauri Daniiła Kwiata. Chwilę później w pierwszym zakręcie wywieszono żółtą flagę po piruecie Pierre'a Gasly, który na wciąż wilgotnej partii rozpoczął poszukiwania limitów toru w Turcji. Z kolei Max Verstappen został nowym liderem tabeli, wykręcając czas 1:41,741, także korzystając z opon Pirelli oznaczonych białym kolorem.

35 minut przed flagą w szachownicę, prowadzenie odzyskał Valtteri Bottas na twardym zestawie, który okrążył Istanbul Park w 1:38,915. Niecałe dziesięć minut później do pracy wrócił Max Verstappen, znów odbierając kierowcy Mercedesa najlepszy rezultat, tym razem wynoszący 1:37,151. Krótko po przejeździe Holendra, na torze ogłoszono wirtualną neutralizację w związku z awarią w drugim sektorze w bolidzie Carlosa Sainza. Hiszpan, który skarżył się na brak mocy i utratę wspomagania, zatrzymał McLarena tuż przy luce w barierach, lecz zepchnięcie MCL35 wymagało większego wysiłku ze strony porządkowych.

Kwadrans przed końcem dwa pierwsze miejsca należały do duetu Ferrari - Charlesa Leclerca (1:35,507) oraz Sebastiana Vettela (1:35,620). Finalnie to jednak bolidy Red Bulla ustanowiły najlepsze czasy z Maksem Verstappenem na czele, który na ostatnim okrążeniu uzyskał wynik 1:35,077, tak jak reszta korzystając z twardych opon. Drugi był Alexander Albon ze stratą 0,241 sekundy.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 21°C
Temperatura powietrza: 16°C
Prędkość wiatru: 2,6 m/s
Wilgotność powietrza: 65%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Max Verstappen (33)Red Bull RB161:35,07729
2Alexander Albon (23)Red Bull RB161:35,3180,2410,24127
3Charles Leclerc (16)Ferrari SF10001:35,5070,4300,18926
4Pierre Gasly (10)AlphaTauri AT011:35,5430,4660,03626
5Sebastian Vettel (5)Ferrari SF10001:35,6200,5430,07729
6Daniił Kwiat (26)AlphaTauri AT011:36,7381,6611,11827
7Lando Norris (4)McLaren MCL351:37,2162,1390,47821
8Antonio Giovinazzi (99)Alfa Romeo C391:37,5032,4260,28721
9Valtteri Bottas (77)Mercedes W11 EQ Performance1:37,6292,5520,12623
10Esteban Ocon (31)Renault R.S.201:38,4283,3510,79923
11Nicholas Latifi (6)Williams FW431:38,5083,4310,08018
12Sergio Perez (11)Racing Point RP201:38,6123,5350,10422
13Lance Stroll (18)Racing Point RP201:39,4844,4070,87221
14Romain Grosjean (8)Haas VF-201:40,0254,9480,54125
15Lewis Hamilton (44)Mercedes W11 EQ Performance1:40,2255,1480,20012
16Kimi Raikkonen (7)Alfa Romeo C391:41,0355,9580,81023
17Kevin Magnussen (20)Haas VF-201:41,8546,7770,81921
18Daniel Ricciardo (3)Renault R.S.201:45,15610,0793,30220
19Carlos Sainz (55)McLaren MCL351:46,46211,3851,30612
20George Russell (63)Williams FW431:49,25614,1792,79417
107% najlepszego czasu: 1:41,732