FIA zaprezentowała samochód na 2026 rok

Nowe samochody mają być przystosowane do nowych jednostek napędowych.
07.06.2410:09
Łukasz Godula
2150wyświetlenia

FIA zaprezentowała pierwsze zdjęcia samochodu opartego o przepisy na 2026 rok. Regulacje mają za to zostać zatwierdzone do końca obecnego miesiąca.

Przed GP Kanady FIA ujawniła szczegóły zwrotnego konceptu samochodu, który zadebiutuje wraz z nowymi jednostkami napędowymi. Mają one być zasilane zrównoważonym paliwem. Wprowadzono aktywną aerodynamikę, samochody mają być lżejsze o 30kg i będą zarówno węższe, jak i krótsze.

Rozstaw osi zostanie zmniejszony z 3600mm do 3400mm, a szerokość samochodu spadnie z 2000mm do 1900mm. Co więcej, maksymalna szerokość podłogi zostanie zmniejszona o 150mm. Podczas gdy zostaną utrzymane 18 calowe felgi to zmniejszona zostanie szerokość przednich kół o 25mm, a tylnych o 30mm. Przewiduje się jednak, że nie spowoduje to znacznego spadku przyczepności.

Duży nacisk położono na przygotowanie podwozia do nowych silników, tak samo jak sposobie na podążanie za autem poprzedzającym. W związku z tym obniżono docisk o 30%, a opór aerodynamiczny o 55%.

Kluczowe elementy aerodynamiczne, w które wchodzą ruchome skrzydła, zostały zaprojektowane z myślą o minimalizowaniu efektu brudnego powietrza, który przeszkadza w obecnym ściganiu. Przednie skrzydło zostało zwężone, pozbyto się osłon kół i części sekcji bocznych.

Z tyłu samochodu pojawi się trzyelementowe aktywne tylne skrzydło, które będzie zawierało prostsze owiewki. Niewidoczne zmiany obejmują częściowo płaską podłogę i mniej efektywny dyfuzor, by zmniejszyć efekt przypowierzchniowy. Chodzi o pozbycie się uzależnienia od ustawień bardzo niskiego prześwitu i twardego zawieszenia.

Samochody będą miały również poprawione kwestie bezpieczeństwa, włączając w to podwójną sekcję zderzeniową z przodu i poprawioną boczną. Wytrzymałość roll hoopa będzie zwiększona z 16G do 20G. Dodatkowo tylne światła będą jaśniejsze. Dyrektor do spraw samochodów jednomiejscowych w FIA, Nikolas Tombazis określił nowe regulacje jako umiarkowaną rewolucję, jednak uważa, że idealnie pasują do tego czym F1 powinna być.

Dzięki tym regulacjom FIA stara się rozwijać samochody zgodne z DNA Formuły 1 - powiedział. Samochody, które są lekkie, niesamowicie szybkie i zwinne, jednak w dalszym ciągu prezentują najnowszą technologię. By to osiągnąć zastosowaliśmy koncept, który nazwaliśmy "zwrotnym samochodem. Lżejsze, mocniejsze i bardziej skupione na umiejętnościach kierowcy. Nowe regulacje powstały, by zapewnić zaciętą walkę, zwiększyć konkurencyjność zespołów i poprawić spektakl.

Prezes FIA, Mohammed Ben Sulayem dodał: Naszym celem wraz z Formułą 1 było stworzenie samochodu, który jest odpowiedni dla przyszłości sportu. Uważamy, że udało nam się osiągnąć ten cel.

Regulacje na rok 2026 mają zostać zatwierdzone 28 czerwca podczas Światowej Rady Sportów Motorowych.