F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

15.01.2019

Haas będzie kontynuował bliską współpracę techniczną z Ferrari

Mick Schumacher dołączy do akademii młodych kierowców Ferrari?

14.01.2019

Verstappen: Współpraca z sędziami była konstruktywnym doświadczeniem

Prezentacje zespołów F1 przed sezonem 2019

Budkowski: Przed Renault trzy lata atakowania rywali

Mercedes przygotował zupełnie nowy silnik na sezon 2019?

Stefano Domenicali może powrócić do Ferrari?

11.01.2019

Toro Rosso STR14 uzyskało homologację FIA

Brown: Nie zamierzamy wywierać zbyt dużej presji na Norrisie

Rosberg: Vettel może mieć problem z pokonaniem Leclerca

Ferrari: Musieliśmy zwolnić Arrivabene, aby w zespole pozostał Binotto

10.01.2019

Ocon zdeterminowany, by powrócić do Formuły 1 w sezonie 2020

Andreas Seidl został nowym dyrektorem zarządzającym McLarena

Valtteri Bottas stracił wsparcie wieloletniego sponsora

09.01.2019

Tost: Władze F1 powinny zredukować docisk bolidów o 40-50 procent

Ocon: Racing Point zniweluje stratę do czołowej trójki

Grosjean: Renault powinno obawiać się Haasa w sezonie 2019

Sirotkin zostanie drugim kierowcą rozwojowym Ferrari?

Sauber zaprezentuje nowy bolid 14 lutego?

08.01.2019

Laurent Mekies faworytem do objęcia posady dyrektora technicznego Ferrari

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Wywiad z Christianem Klienem

"Bolid HRT odbiega od standardów F1, jednak łatwo można przyspieszyć go o całą sekundę".
owca, 8 maja 2010, wyświetlenia: 2017<< | lista | T- | T+ | >>
Christian Klien powrócił w piątek do Formuły 1 po tym, jak został zakontraktowany jako trzeci kierowca zespołu HRT. Austriak od razu zdał sobie sprawę z poważnych problemów nękających zbudowany przez Dallarę bolid hiszpańskiego teamu.

W rozmowie z serwisem AUTOSPORT, Klien opowiada o osiągach F110 oraz o tym, jak zdołał zapewnić sobie posadę trzeciego kierowcy w jednym z trzech najmłodszych zespołów w F1.

Jak wyglądała sytuacja z twoją superlicencją przed piątkowymi treningami?

„Wszystko działo się w ostatniej chwili. Oczekiwaliśmy na podpis Jeana Todta, który miał potwierdzić, że według niego wszystko jest w porządku. Musieliśmy wysłać kontrakt i wszystko inne do Contract Recognition Board, dokumenty dotarły do nich w piątek rano. Musieli je tam najpierw przejrzeć, a następnie trafiły do Todta. On musiał je podpisać, jednak między godziną 9 a 10 rano był obecny na spotkaniu. Na szczęście o 9:50 dostaliśmy zielone światło ze strony FIA i wszystkie papiery pojawiły się u Charliego Whitinga zaledwie na dwie minuty przed rozpoczęciem pierwszej sesji treningowej”.

Czy był jakiś problem w związku z tym, że w dalszym ciągu byłeś związany kontraktem z teamem BMW Sauber?

„Tak, było coś, co CRB musiała sprawdzić. Sprawdzają wszystkie kontrakty kierowców i w sytuacji, kiedy nie masz żadnego kontraktu z żadnym innym zespołem, to możesz podpisać umowę. Jest to normalna procedura. Normalnie musisz złożyć wniosek o przyznanie superlicencji dwa tygodnie wcześniej przed rozegraniem grand prix, jednak ja podpisałem umowę we wtorek, zaledwie dwa dni przed weekendem w Hiszpanii. Było trochę nerwowo, ale na szczęście FIA pracowała szybko i dała mi możliwość jazdy już teraz”.

Jakie to uczucie powrócić do bolidu Formuły 1?

„Oczywiście bardzo dobre, zwłaszcza, że znów znajdowałem się w samochodzie w trakcie weekendu wyścigowego. Jest to oczywiście mały krok naprzód. HRT to nowy zespół, a ich bolid walczy na końcu stawki, jednak team zapytał się mnie czy, nie pojeździł bym trochę dla nich, żeby dostarczyć inżynierom informacji, jak wypada ich bolid w porównaniu z autami BMW czy Hondy. Samochód oczywiście nie mieści się zbytnio w standardach F1 – ma o wiele za mały docisk i detale nie są tak dobre, jak w innych bolidach czołowych drużyn. Tak więc jest dosyć łatwo wskoczyć do tej maszyny i powiedzieć inżynierom wiele rzeczy na temat tego, w których obszarach inne bolidy są lepsze od tego”.

„Jak dla mnie po 20 okrążeniach było proste wskazać, gdzie tkwiły największe problemy samochodu i mam nadzieje, że wraz z coraz większą ilością spostrzeżeń możemy poprawić bolid. Sądzę, że nawet bez wkładania żadnych nowych części do bolidu możemy skrócić czas okrążenia. Pracując nieco więcej tylko nad samymi ustawieniami możemy zyskać na pewno co najmniej pół czy nawet całą sekundę. Możemy też zyskać zajmując się elektroniką, aby uczynić samochód łatwiejszym w prowadzeniu, ponieważ obecnie ciężko się nim jeździ po torze – trudno jest osiągać powtarzalne rezultaty”.

A jak wygląda sytuacja z mocą bolidu?

„Cóż, silnik Coswortha był ustawiony na tryb treningowy, co jak myślę zmniejsza moc o jakieś 50 koni mechanicznych, ale zrobiłem też jedno okrążenie z silnikiem przestawionym na tryb wyścigowy. Jednostka napędowa sprawuje się dobrze – nie sądzę, aby to silnik był największym problemem – z całą pewnością nie. Jest to bardziej kwestia podwozia”.

Czy bolid HRT można poprawić w krótkim czasie, czy jest tyle rzeczy do zrobienia, że lepiej od razu skupić się na przyszłym roku?

„Pytanie brzmi, jak dużo pieniędzy ma być przeznaczonych na ten samochód. Jest dosyć jasne, że niczego nie wygrasz z tym podwoziem, więc zasadniczo musisz zbudować nowy bolid od podstaw. Jednakże sezon jest długi, a zespół w dalszym ciągu chce pracować nad tym samochodem – przynajmniej takie odniosłem wrażenie w tym tygodniu. Uważam, że możemy wyciągnąć około jednej sekundy z tego bolidu, bez konieczności wkładania do niego żadnych drogich, nowych części”.

Czy nie sądzisz, że przyjęcie oferty kierowcy rezerwowego w zespole z końca stawki jest dla ciebie nieco ryzykowne?

„W trakcie zimy rozmawiałem z Renault i Sauberem, jednak nic z tego nie wyszło. Ostatecznie musisz prowadzić bolid F1, a jeśli robisz to podczas weekendu grand prix, to nawet lepiej, ponieważ ludzie mogą cie dostrzec. Poza tym pojawiasz się w mediach, co jest najważniejsze w próbie powrotu na posadę kierowcy wyścigowego. Jeśli spojrzysz na to z tej strony, to zobaczysz, że był to dobry ruch, zbliżający mnie o jeden krok bliżej do F1. Jest to niewielki postęp, ale nareszcie tutaj jestem”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
11.07.2013  Klien zadebiutuje w Auto GP podczas rundy na Mugello
19.05.2011  Klien nie liczy na dalsze starty w Formule 1
25.03.2011  Wyścigi długodystansowe: Klien w Aston Martinie, Herbert w Audi
09.03.2011  Klien: Musimy iść naprzód
06.03.2011  Klien ciągle walczy o posadę w HRT
Tagi:
HRT
Wywiady
Klien C.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
kkacper, 08.05.2010 19:52[!]
Mi się wydaje że będzie szybka podmianka Bruno na Kliena jeszcze w 2010 ;)
rolnik sam w dolinie, 08.05.2010 19:59[!]
tak ten bolid można poprawić bez wkładania do niego drogich części
wystarczy tam włożyć Kliena i po kłopocie ;P
bolekse, 08.05.2010 20:26[!]
niewiele ona da jak mówi Cristian, ale życze mu szybkiego powrotu do bolidu na wyscigi :)
Simi, 08.05.2010 20:27[!]
Mi wcale nie zależy na powrocie Kliena. Rewelacją nie jest, więc ja nie podmieniałbym go za Sennę.
Maly-boy, 09.05.2010 09:20[!]
dallara twierdziła ,że ten bolid będzie szybszy od nowych zespołów o 1 sek ,a na razie to są ciągle na poziomie gp2 ;p
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca