F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

22.01.2019

Guanyu Zhou został kierowcą testowym i rozwojowym Renault

FIA i Liberty naciskają na wprowadzenie limitów budżetowych

Marko: Gasly nie będzie kierowcą numer dwa

21.01.2019

Sauber ogłosił datę prezentacji bolidu na sezon 2019

Racing Point pozyskało sponsora tytularnego?

Sainz: F1 musi tworzyć pozytywny przekaz wokół zmian na sezon 2021

Sainz Senior: McLaren obrał zupełnie nową filozofię projektując bolid

Tost: Honda nie znajduje się daleko od czołowych producentów

Przyszłość Renault w Formule 1 znajduje się pod znakiem zapytania?

20.01.2019

Finlandia myśli o organizacji Grand Prix F1

Ricciardo: Nie chciałem ryzykować startów z silnikiem Hondy

Vettel: Michael byłby dumny z osiągnięć syna

19.01.2019

Mick Schumacher dołączył do juniorskiego programu Ferrari

18.01.2019

Kubica: W sezonie 2019 będę bardziej debiutantem niż weteranem

Albon: Chcę jak najszybciej osiągnąć konkurencyjne tempo

Green: Bolidy w sezonie 2019 będą dużo wolniejsze

17.01.2019

Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie

16.01.2019

Niki Lauda został wypisany ze szpitala

Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)

Elkann dementuje spekulacje o kolejnych roszadach w Ferrari

Więcej wiadomości

  Archiwum 2005
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Zespół Williams zaprezentował w Walencji nowy bolid

Marek Roczniak, 31 stycznia 2005, wyświetlenia: 1612<< | lista | T- | T+ | >>
Dziś w znajdującej się przy lotnisku w Walencji hali Air Nostrum odbyła się oficjalna prezentacja nowego bolidu zespołu BMW WilliamsF1, FW27, na którą zostało zaproszonych 200 gości i przedstawicieli mediów. Po prezentacji stajnia z Grove przeprowadziła pierwszą jazdę próbną nowego auta na torze Circuit de la Comunitat Ricardo Tormo, poprzedzającą intensywne czterodniowe testy (1-4 luty).

Na konstrukcję FW27 największy wpływ miały zmiany w przepisach, obejmujące podniesienie przedniego skrzydła o 50 milimetrów w górę, przysunięcie tylnego skrzydła o 150 milimetrów do przodu, redukcję wysokości dyfuzora i odsunięcie podłogi oraz karoserii o tylnych kół. „Nowe ograniczenia aerodynamiczne spowodowały znaczną utratą siły dociskowej, dochodzącą do 30 procent”, mówi dyrektor techniczny Williamsa, Sam Michael. „Próby przeprowadzone na symulatorze wykazały pogorszenie czasów średnio o trzy sekundy na okrążeniu. Poza nowymi ograniczeniami FW27 jest jednak daleko rozwiniętą wersją poprzedniego modelu FW26, który w ostatecznej wersji rozwojowej był w stanie wygrywać”.

„Skoncentrowaliśmy się na podstawowych sprawach i respektując zmiany w przepisach staraliśmy się udoskonalić wszystkie obszary samochodu, zarówno pod względem aerodynamicznym, jak i mechanicznym”, kontynuuje Michael. „Każdy element samochodu został zoptymalizowany w celu zmniejszenia wagi, zmniejszenia tarcia lub zwiększenia sztywności – w zależności od potrzeb. Przy okazji redukcji ciężaru szczególną uwagę zwróciliśmy na niezawodność, zwłaszcza jeśli chodzi o skrzynię biegów. Skrzynia biegów do FW27 testowana jest na torze od listopada 2004 i dotąd nie natrafiliśmy na większe problemy, a wszystkie wątpliwe kwestie związane z zeszłoroczną skrzynia zostały rozwiązane”.

Największe wyzwanie dla projektantów stanowiło w ostatnich miesiącach odzyskanie jak największej ilości utraconej w wyniku zmiany przepisów siły dociskowej. Skupiono się między innymi na ekstremalnym obniżeniu karoserii w okolicy silnika i przycięciu bocznych wlotów powietrza. Wymagało to oczywiście dostosowania wydajności systemu chłodzenia do nowych potrzeb. Przysunięcie tylnego skrzydła wymagało z kolei dostosowania wszystkich znajdujących się w jego pobliżu elementów aerodynamicznych, aby wszystko działało ze sobą w harmonii. Jeśli chodzi o przód bolidu, to ze względu na podniesienie przedniego skrzydła bardzo ważne stało się optymalne wykorzystania charakterystycznego dołka w środkowej sekcji skrzydła. Wpływ na konstrukcję samochodu miało także ograniczenie do tylko jednego zestawu opon na kwalifikacje i wyścig. „Musimy uzyskać jak najlepszą przyczepność bez zbytniego niszczenia opon i w związku ze zmianami w przepisach stało się to bardzo trudnym wyzwaniem, ale jesteśmy przekonani, że udało nam się dokonać znaczących postępów przez zimę”, powiedział Michael.

Nie tylko opony będą musiały być znacznie bardziej wytrzymałe w sezonie 2005, ale również i silniki, których żywotność została wydłużona z jednego do dwóch weekendów Grand Prix. „Kiedy w lipcu stało się jasne, że silniki będą musiały wytrzymywać dwa pełne weekendy w 2005, zarzuciliśmy koncepcję nowego silnika, nad którą pracowaliśmy do tego momentu”, mówi dyrektor BMW Motorsport, Mario Theissen. „Za podstawę wzięliśmy wówczas P84, nasz silnik z sezonu 2004 i na jego podstawie opracowaliśmy nową jednostkę napędową na sezon 2005. Pracując nad P84/5 postawiliśmy sobie za cel wyprodukowanie kolejny raz najlepszego silnika w Formule Jeden”.

Wydłużenie żywotności silnika nie dotyczy tylko i wyłącznie samej konstrukcji, ale również i sposobu użytkowania. „Są dwie możliwości – przejeżdżać mniej okrążeń lub ograniczyć prędkość silnika. Pierwsza opcja jest niezbyt pożądana, tak więc podczas wolnych treningów, kiedy zespół będzie pracował nad ustawieniami i dokonywał wyboru typu opon, będziemy ograniczali maksymalną szybkość silnika”, wyjaśnia Theissen. Podobnie jak w zeszłym roku, wymiana silnika przed kwalifikacjami oznaczać będzie obniżenie pozycji startowej o 10 miejsc, natomiast po kwalifikacjach będzie równoznaczna ze startem z końca stawki. Tylko gdy kierowca nie zdoła ukończyć wyścigu, silnik będzie można wymienić bez żadnej kary. Kierowcy mogą jednak celowo nie kończyć wyścigów, gdy nie będą mieli szansy na zarobek punktowy, bo w ten sposób zyskają możliwość rozpoczęcia następnego weekend Grand Prix z nowym silnikiem. Dopóki oczywiście FIA nie ukruci takich praktyk.

Założyciel zespołu, Frank Williams ma nadzieję, że w tym roku kierowcę z jego stajni będzie można częściej zobaczyć na najwyższym stopniu podium. „Nie możemy powtórzyć błędów z 2004 roku. Musimy wykorzystać nowy przepisy do uzyskania przewagi i być z nimi w pełnej zgodności. Wierzę, że mamy odpowiednią siłę, aby stanąć na przeciw nowym wyzwaniom. Każda bez wyjątku osoba w zespole emanuje ambicją i motywacją”. Nawiązując do nowego składu kierowców w postaci Marka Webbera i Nicka Heidfelda, szef stajni z Grove powiedział: „Nowi kierowcy wniosą świeżość do zespołu. Nie chcę bynajmniej umniejszać osiągnięć Ralfa i Juana w żaden sposób, jednakże ciekawość związana z pracą z nowymi kierowcami jest inspirująca. Z kolei nowi kierowcy każdą okazję będą chcieli wykorzystać do udowodnienia, że byli trafnym wyborem”.

Dyrektor techniczny Sam Michael dodał: „Dużo czasu poświęciliśmy na testy z udziałem Nicka Heidfelda i Antonio Pizzonii (Brazylijczyk zgodził się pozostać kierowcą testowym i zarazem rezerwowym). To był bardzo intensywny i zarazem owocny okres. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, że tak dobrzy kierowcy są częścią zespołu”.

Dane techniczne bolidu FW27 znajdują się w dziale zespoły, natomiast zdjęcia z prezentacji można znaleźć na stronie F1Racing.net.

Źródło: BMW.WilliamsF1.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
06.01.2019  Bottas: Kubica i Russell pomogą Williamsowi w dążeniu do poprawy formy
04.01.2019  Kubica: Niełatwo było odrzucić ofertę zostania rozwojowym kierowcą Ferrari
31.12.2018  Lowe: Szkoda, że nie możemy mieć więcej niż dwóch kierowców
27.12.2018  Russell: Chciałem otrzymać takiego partnera jak Robert Kubica
09.12.2018  Williams: Zespół potrzebuje ducha walki Roberta Kubicy
Tagi:
Williams
Prezentacje

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca