F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Valencia.
Telefonica Grand Prix of Europe 200824 sierpnia
Valencia Street Circuit
Długość toru: 5,419 km
Liczba okrążeń: 57
Pełny dystans: 308,883 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Felipe Massa wygrał pierwszy w historii wyścig Formuły 1 w Walencji, choć z początku nie było wiadomo, jaką karę mogą mu przyznać sędziowie za to, że zespół Ferrari wypuścił go zbyt wcześnie ze stanowiska serwisowego w boksach. Skończyło się jednak tylko na reprymendzie i grzywnie w wysokości 10.000 euro dla Ferrari. Drugie miejsce zajął Lewis Hamilton (McLaren), a na najniższym stopniu podium stanął wreszcie po kilku nieudanych wyścigach Robert Kubica (BMW Sauber). Jednym z największych pechowców był tymczasem Kimi Raikkonen (Ferrari), który najpierw potrącił mechanika w boksach, by ostatecznie odpaść z wyścigu po awarii silnika.

Massa wystartował bardzo dobrze i utrzymał się na prowadzeniu. Kubica próbował wyprzedzić w pierwszym zakręcie Lewisa Hamiltona (McLaren), ale ostatecznie nie udało się i Polak pozostał na trzeciej pozycji. Tymczasem Heikki Kovalainen (McLaren) wyprzedził Raikkonena i awansował na czwarte miejsce. Sebastian Vettel (Toro Rosso) i Jarno Trulli (Toyota) utrzymali się na miejscach 6 i 7, natomiast Nick Heidfeld (BMW Sauber) został wyprzedzony przez Nico Rosberga (Williams) i spadł na 9 miejsce. Ponadto Timo Glock (Toyota) wyprzedził Sebastiena Bourdaisa (Toro Rosso) i awansował do pierwszej dziesiątki.

W dalszej części pierwszego okrążenia Kazuki Nakajima (Williams) uderzył w tył bolidu Fernando Alonso (Renault), eliminując Hiszpana z domowego wyścigu. Japończyk po wymianie przedniego skrzydła powrócił tymczasem na tor na ostatnim miejscu. Ponadto jakąś przygodę miał David Coulthard (Red Bull), który wpadł po kontakcie z innym bolidem w poślizg, ale stracił z tego powodu bardzo mało czasu. Szkot szybko przystąpił do odrabiania strat, wyprzedzając na 5 okrążeniu jadącego na 16 pozycji Nelsona Piqueta Jr (Renault). Na 7 okrążeniu Coulthard próbował wyprzedzić także Adriana Sutila (Force India), ale zaczepił o jego tylne koło i wpadł w poślizg, który kosztował go spadek na 18 miejsce.

Po 10 okrążeniach przewaga Massy nad Hamiltonem wynosiła 3,8 sekundy. Kubica tracił już do lidera 13 sekund i jechał wyraźnie wolniej od czołówki. Polak sugerował nawet przez radio, że może mieć jakiej problemy z bolidem, ale na razie kontynuował jazdę, utrzymując za plecami Kovalainena i Raikkonena. W tym momencie tempo Kubicy zaczęło się jednak poprawiać i wyglądało na to, że sytuacja nie jest taka zła. Zespół poinformował przez radio, że dostrzegł jakiś przedmiot przyczepiony w przedniej części auta, i że usunie go podczas postoju. Na 12 okrążeniu Polak zdołał odskoczyć Kovalainenowi na ponad dwie sekundy, a na kolejnym kolko zszedł poniżej jednej i minuty i 40 sekund, a więc był już bardzo szybki.

W międzyczasie Sutil wyprzedził kolegę z zespołu Force India – Giancarlo Fisichellę i awansował na 14 miejsce. Na 14 okrążeniu pierwszy postój wykonał Coulthard. Na kolejnym kółku w boksach pojawił się także lider wyścigu – Massa. Brazylijczyk na tor powrócił tuż przed Raikkonenem na czwartej pozycji. Hamilton po znalezieniu się na prowadzeniu narzucił bardzo szybkie tempo i zaczął budować przewagę przed postojem, który odbył na 16 okrążeniu, wraz z Vettelem. Brytyjczyk na tor powrócił za Raikkonenem na piątej pozycji, a tymczasem prowadzenie objął Kubica. Polak pierwszy postój odbył na 17 okrążeniu wraz z Raikkonenem. Kubica na tor wrócił za Rosbergiem na szóstej pozycji, a Raikkonen za Glockiem na 9 pozycji.

Na 19 okrążeniu postoje odbyli Trulli i Bourdais, a tymczasem na prowadzeniu znalazł się Kovalainen. Fin w boksach pojawił się na 20 okrążeniu, a na tor powrócił tuz przed Heidfeldem na czwartej pozycji. Massa, Hamilton i Kubica powrócili w tym momencie na miejsca 1-3. Postój miał już za sobą także Rosberg, który spadł na 10 miejsce. Przed nim jechali Heidfeld, Glock (obaj jeszcze bez postoju), Trulli i Vettel. Heidfeld swój pierwszy postój wykonał na 22 okrążeniu, po którym spadł za Marka Webbera (Red Bull) na 11 miejsce. Ostatni kierowca bez postoju w czołówce – Glock podążał spokojnie na piątej pozycji i wyglądało na to, że może jechać tylko na jeden stop. W podobnej sytuacji był Webber – Australijczyk postój wykonał na 28 okrążeniu i na tor powrócił na 13 pozycji na bardziej miękkich oponach, potwierdzając taka właśnie strategię.

Po 30 okrążeniach Massa miał już ponad 8 sekund przewagi nad Hamiltonem. Trzeci Kubica tracił ponad 24 sekundy do lidera, mając z kolei blisko pięć sekund przewagi nad Kovalainenem. Glock w boksach pojawił się w końcu pod koniec 30 okrążenia, a po powrocie do walki zajmował 9 miejsce. Fakt, że miał już zatankowany bolid do końca wyścigu oznaczał, że Niemiec był w dość dobrym położeniu, mając perspektywy na 6-8 miejsce. Tylko na jeden pit-stop jechał także Piquet, który w boksach pojawił się na 34 okrążeniu. Brazylijczyk po powrocie na tor zajmował 12 miejsce, mając blisko 20 sekund straty do Bourdaisa.

Massa swój drugi i zarazem ostatni postój wykonał na 37 okrążeniu i spadł tymczasowo na drugie miejsce. Brazylijczyk o mały włos nie zderzył się z Sutilem w wyjeździe z boksów, ale wszystko skończyło się szczęśliwie. Hamilton drugi postój odbył na 39 okrążeniu, ponownie wraz z Vettelem. Wcześniej w boksach był także Rosberg. Massa powrócił w tym momencie na prowadzenie, a na 40 okrążeniu ostatni postój wykonał Kubica, mając już osiem sekund przewagi nad Kovalainenem. Tymczasem sędziowie zaczęli analizować niebezpieczny wyjazd z boksu Massy, a więc pojawiła się groźba kary przejazdu przez boksy. W końcu jednak organizatorzy poinformowali, że incydent Massy zostanie rozpatrzony dopiero po wyścigu.

Na 41 okrążeniu drugie postoje odbyli Trulli i Heidfeld, a na kolejnym okrążeniu w boksach pojawili się Kovalainen i Raikkonen. Obaj kierowcy mieli problemy, przy czym Raikkonen znacznie większe, gdyż ruszył z miejsca jeszcze przed odczepieniem węża do tankowania, przewracając mechanika, który po chwili trafił na noszach do centrum medycznego na torze. Fin w końcu powrócił na tor za Trullim na szóstej pozycji, ale na 46 okrążeniu w jego bolidzie zepsuł się silnik i kierowca Ferrari odpadł z walki. Pierwsza dziesiątka wyglądała w tym momencie następująco: Massa, Hamilton (+7,6s), Kubica (+35,2s), Kovalainen (+40,3s), Trulli (+47,7s), Vettel (+51,1s), Glock (+62,5s), Rosberg (+64,0s), Heidfeld (+78,1s) i Bourdais (+81,5s).

Na 53 okrążeniu Nakajima wyprzedził Rubensa Barrichello (Honda) i awansował na 15 miejsce. Do końca wyścigu kolejność kierowców nie uległa już zmianie. Massa odniósł czwarte zwycięstwo w tym sezonie, a na pozostałych stopniach podium stanęli Hamilton i Kubica. Na pozostałych pozycjach punktowanych finiszowali Kovalainen, Trulli, Vettel, Glock i Rosberg.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
deZZember, 24.08.2008 16:23[!]
Wow, ale szybciutko! Chyba, Maraz, na bieżąco pisałeś tą relację :)
Maraz, 24.08.2008 16:28[!]
:)
intro, 24.08.2008 16:35[!]
Moim zdaniem to był dobry wyścig zważając na to że było mało akcji, emocji lecz najbardziej się ciesze z Roberta
Maraz, 24.08.2008 16:54[!]
Opis poprawiony, Massa otrzymał tylko reprymendę.
mkpol, 24.08.2008 16:57[!]
Maraz to napisał już wczoraj, a dziś tylko nazwiska powstawiał. Z takim doświadczeniem można spokojnie przewidzieć przebieg wyścigu :-)
intro, 24.08.2008 17:40[!]
przy okazji może ktoś mi powiedzieć jak się dodaje foto do profilu. Z góry dzięki
Jędruś, 24.08.2008 17:42[!]
Nie wiem czy ktoś zauważył ale był to wyścig numer 100 dla Massy ...
intro, 24.08.2008 17:45[!]
czyli jubileusz:)
Ferrari, 24.08.2008 19:42[!]
ale macie problemy nie ma co haha. Pozdrawiam!
pasior, 24.08.2008 19:53[!]
niech no zgadnę co to za bolid dzisiaj zakaszlał ?
opowiedź jest tylko jedna scuderFIA ferrari.
POZDRAWIAM
Sylwek1092, 24.08.2008 20:31[!]
Najlepszy był Massa z tymi gestami xD
SpeedKing, 24.08.2008 22:33[!]
Ciekawe, dlaczego Massa w nagrodę dostał to, co odpadło z Renówki Alonso...? :)
kyniu1975, 25.08.2008 08:36[!]
Wszystko wskazuje na to że KUB jest juz w Ferrari. Za bardzo się lubi z MAS i z jego ekipą.
Szkot, 25.08.2008 09:33[!]
SpeedKing ---> :D:D:D

Mieliśmy w tym wyścigu zarówno kamikaze (Nakajima) jak i kimikaze (Räikkönen) :D
Zomo, 25.08.2008 10:41[!]
Do adminow - czy aby nie bylo zadecydowane ze posty w stylu Pasior-a (scuderFIA ferrari) beda usuwane z forum ? Czy dotyczy to jedynie przerabiania nazwiska Hamiltona ?
michal2111, 25.08.2008 10:45[!]
A ja znalazłem też przerobienie nazwiska Hamiltona w newsie: "    Hamilton mógł nie wystartować w Walencji". Uważam, że oba te prekręcenia powinny zostać rozpatrzone.

Przepraszam za offtopa, ale czas najwyższy, by ktoś zrobił z tymi wyzwiskami porządek. Wszystkimi wyzwiskami.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca