F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2008
GP Australii
GP Malezji
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Turcji
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Chin
GP Brazylii
Strona główna sezonu 2008
Klasyfikacje generalne 2008
Statystyki z sezonu 2008

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Spa-Francorchamps.
ING Belgian Grand Prix 20087 września
Circuit de Spa-Francorchamps
Długość toru: 7,004 km
Liczba okrążeń: 44
Pełny dystans: 308,052 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:45,070 - Q2, Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:48,036 - Felipe Massa (Ferrari), 2007
Największa średnia prędkość wyścigu:
229,266 km/h - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2007
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Felipe Massa (Ferrari) został ogłoszony oficjalnym zwycięzcą Grand Prix Belgii na torze Spa. Drugie miejsce przyznano Nickowi Heidfeldowi (BMW Sauber), natomiast najszybszy na torze Lewis Hamilton (McLaren) otrzymał karę doliczenia 25 sekund do końcowego wyniku za ścięcie szykany w czasie walki z Kimim Raikkonenem (Ferrari). Jedyny Polak w stawce – Robert Kubica musiał zadowolić się szóstym miejscem, choć gdyby nie kłopoty z tankowaniem paliwa podczas ostatniego postoju, być może zająłby miejsce na podium.

Wyścig rozpoczął się na wilgotnym torze w kilku miejscach, ale wszyscy kierowcy mieli założone opony na suchy tor. Hamilton wystartował rewelacyjnie i utrzymał się na prowadzeniu, szybko uciekając reszcie stawki. Kimi Raikkonen (Ferrari) awansował na drugie miejsce po wyprzedzeniu Heikkiego Kovalainena (McLaren) i Massy. Kovalainena wyprzedził także Sebastien Bourdais (Toro Rosso), który po atomowym starcie awansował na czwarte miejsce, choć po drodze zaliczył niewielką kolizję z Jarno Trullim (Toyota), a tymczasem Fin po bardzo słabym starcie spadł aż na trzynaste miejsce.

Na drugim okrążeniu Raikkonen dogonił nagle Hamiltona, który wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie, ale o dziwo utrzymał prowadzenie. Fin zaatakował jednak Brytyjczyka przed zakrętem Les Combes i wyprzedził go, awansując na pierwsze miejsce. Tymczasem Fernando Alonso (Renault) wyprzedził Bourdaisa i awansował na czwarte miejsce. Szósty był w tym momencie drugi kierowca Renault – Nelson Piquet Jr, który podobnie jak Bourdais popisał się rewelacyjnym startem. Na trzecim okrążeniu Brazylijczyk został jednak wyprzedzony przez Marka Webbera (Red Bull), a na piątym kółku także przez Kovalainena i spadł na ósme miejsce. Ostatecznie Piquet nie dojechał do mety, gdyż rozbił się na 13 okrążeniu.

Raikkonen i Hamilton jechali blisko siebie do pierwszych postojów, dość szybko oddalając się od Massy. Podczas pierwszej rundy postojów Hamilton stracił jednak trochę dystansu do Raikkonena, gdyż w boksach pojawił się jako pierwszy na 12 okrążeniu, a potem utknął jeszcze na pewien czas za Bourdaisem i Kubicą, który w międzyczasie awansował na czwartą pozycję, zanim wraz z Francuzem zjechał na swój pierwszy postój. Kiedy Hamilton powrócił w końcu na drugie miejsce, przewaga Raikkonena wzrosła do pięciu sekund. Tymczasem Kovalainen po spowodowaniu kolizji z Webberem w szykanie Bus Stop na 11 okrążeniu otrzymał karę przejazdu przez boksy i po jej wykonaniu oraz swoim rutynowym postoju spadł na dalsze miejsce.

Sytuacja w czołówce nie uległa większym zmianom w trakcie drugiego przejazdu, a dopiero po drugich postojach, kiedy Hamilton założył twardsze opony, walka o prowadzenie stała się ponownie otwarta, jako że kierowca McLarena zaczął szybko doganiać Raikkonena. Fin zdołał później odjechać jeszcze Hamiltonowi na dwie sekundy, ale gdy zaczęło padać, szybko stracił całą przewagę i pod koniec 42 okrążenia został zaatakowany przez Brytyjczyka po zewnętrznej przed szykaną Bus Stop. Obaj kierowcy omal nie zderzyli się ze sobą i wtedy Hamilton, któremu zabrakło miejsca zdecydował się na ścięcie szykany. Zaraz po tym oddał prowadzenie Raikkonenowi, ale utrzymał się bardzo blisko niego, co umożliwiło mu atak przed pierwszym zakrętem – tym razem po wewnętrznej. Manewr powiódł się i Hamilton objął prowadzenie.

Bynajmniej nie był to koniec emocji, jako że w dalszej części 43 okrążenia Hamilton popełnił błąd na śliskim torze i spadł z powrotem na drugie miejsce. Raikkonen także miał kłopoty z utrzymaniem bolidu na torze i po chwili wpadł w poślizg, ponownie oddając prowadzenie Hamiltonowi, który utrzymał je już do końca wyścigu, odnosząc piąte zwycięstwo w tym sezonie. Tymczasem Raikkonen popełnił jeszcze jeden błąd i gdy próbował powrócić na tor z mokrego asfaltowego pobocza w Blanchimont, stracił panowanie nad bolidem i uderzył w bandę, kończąc tym samym udział w wyścigu. W tej sytuacji drugie miejsce zajął Massa, a tymczasem na trzecie miejsce wskoczył na ostatnim okrążeniu Heidfeld, który podobnie jak Alonso i kilku innych kierowców zdecydował się na założenie deszczowych opon w końcówce wyścigu.

Heidfeld w dużym zamieszaniu zdołał wyprzedzić wielu kierowców jadących na zwykłych oponach rowkowanych, którzy byli od niego dużo wolniejsi – między innymi obydwu kierowców Toro Rosso i Kubicę – by linię mety minąć 23 sekundy za Hamiltonem i 9 sekund za Massą. Bourdais, który po trzecich postojach Heidfelda i Alonso awansował na trzecie miejsce, miał duże kłopoty z utrzymaniem bolidu na torze i ostatecznie zajął dopiero siódme miejsce. Przed Francuzem na miejscach 4-6 uplasowali się Alonso, Vettel i Kubica, a ósme miejsce zajął Timo Glock (Toyota). Pierwszą dziesiątkę zamknęli tymczasem Webber i Kovalainen, choć ten ostatni zjechał na pobocze na ostatnim kółku

Po wyścigu Hamilton otrzymał karę za ścięcie szykany i wykorzystanie tego faktu do wyprzedzenia Raikkonena. W tej sytuacji zwycięzcą został uznany Massa, który traci obecnie tylko dwa punkty do Brytyjczyka w klasyfikacji generalnej. Tymczasem Kubica przeskoczył Raikkonena i awansował na trzecie miejsce, a jego strata do Hamiltona wynosi 18 punktów.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
gnt3c, 07.09.2008 23:15[!]
macie onboard lewisa i kimiego: http://pl.youtube.../watch?v=yKQbjYkN-Rc , zmieniam zdanie...kara była niesłuszna!!!
sceptyk, 07.09.2008 23:30[!]
No nie, z tego onboardu na pewno nie wynika, że HAM konsekwentnie oddał pozycję i nie skorzystał z calej sytuacji.
Pamiętajcie, że to była wciąż ta sama prosta a wszystko rozegrało się w ciągu kilku sekund.
DeZZember - mi też szkoda Hamiltona, pokazał niezłe jaja i twardą walkę.
Mógł wykazać trochę sprytu i odpuścić na jeden dwa zakręty - i tak miażdzył Raikkonena i w efekcie wciągnąłby go nosem...
gnt3c, 07.09.2008 23:46[!]
wyraźnie widać jak HAM zwolnił, żeby KIMIego przepuścić i go przepuścił...a to, że Kimas dał mu sie wyprzedzić pod koniec prostej to już ewidentnie wina Raikkonena...obie sytuacje nie mają ze sobą kompletnie nic wspólnego.
lordshaitis, 08.09.2008 00:10[!]
wygladalo to jak by Kimi nie rozwinal pelnej predkosci po wyjezdzie z zakretu wlasnie przez Hamiltona ktory mu sie zaplatal z lewej przed nosem, zauwazcie jak Lewis szybko lyknal ferrarke zaraz z drugiej strony, nawet chlopaki z force india tak latwo nie wymiekaja :) mnie ta decyzja bardzo cieszy nie podoblo mi sie to zagranie juz w trakcie wyscigu, przyznaje sie nie lubie Hamiltona ;)
marrcus, 08.09.2008 02:51[!]
chodzi o to że HAM tk oddał miejsce że odrazu usiadł mu naogonie i bezpośrednio po tym zaatkował, tak więc wykorzystał sytuacje slipstream RAIkonnena

W wypadku RAI pomogł rosberg który mocno zwolnił na łuku, być może stracił docisk wyjechał na pobocze a tam ślisko i sruuu
mielony, 08.09.2008 03:38[!]
W sumie wyścig rozstrzygnął się na dwóch pierwszych i dwóch ostatnich okrążeniach. Nie licząc może wyczynów Kovalainena (zarówno in plus jak in minus) i skopanego pit-stopu Kubicy.

BMW zwaliło pit-stop Roberta a Nicka tylko pytają czy na pewno chce zmienić opony, nie informując wcześniej ile okrążeń zostało. Eeech...

Sytuacja z Hamiltonem? Niedawno chwalił się jak to Massę wyprzedził "podręcznikowym manewrem". Kimi zrobił to samo ale broniąc się i go czysto wypchnął. Gdyby wrócił nie ścinając straciłby kilka sekund (i tak by je odrobił). Mimo to decyzja kontrowersyjna bo pozycję oddał, może jednak niezbyt wyraźnie (dużo więcej zyskał na ścięciu szykany, niż ustąpił Kimiemu).

Potwierdza się opinia, że Ferrari są "łagodniejsze" dla opon niż Maki i lepiej sobie radzą na miękkich oponach niż inni, za to na twardych nie lepiej albo i gorzej. O problemach z dogrzewaniem opon nie tylko Kimi ale nawet Massa napomknął. Na twardych na mokrym Ferrari z Makiem nie miało szans - Massa też mocno zwolnił.

Jeszcze jedno okrążenie w deszczu i (po karze dla Lewisa) P1-Heidfeld, a Alonso przed metą nie Vettela ale Massę mógłby wyprzedzić.

Szkoda, że nie pokazano ostatniego okrążenia w wykonaniu kierowców z P3-P7.
klip150, 08.09.2008 08:45[!]
Robert pojechał kolejny doskonały wyścig. Awaria dystrybutora wyglądała dość podejrzanie (zespół zachował zadziwiająco zimą krew, żadnych nerwowych ruchów, zabrakło tylko człowieka ze stoperem żeby dokładnie utrafić z wyjazdem za HEI - brzydka powtórka z Australii?). Wyścig bardzo dramatyczny - więcej takich.
McMarcin, 08.09.2008 10:03[!]
Massa nie jest żadnym zwycięzcą. Na torze wygrał Lewis Hamilton. Jednak lobby Ferrari jest olbrzymie. Ponieważ Kimi nie był w stanie dojechać do mety na mokrym torze i rozbił samochód, uznano pewnie iż tak bardzo go zdenerwował Hamilton. Decyzja sędziów to już po prostu kpina - dlaczego Raikkonen nie został ukarany za wyeliminowanie Sutila z GP Monaco?
zgAGA, 08.09.2008 11:12[!]
McMarcin, Twoja opinia to po prostu kpina. Jak sie jezdzic nie umie to sie scina zakrety, bo na torze fair play nie potrafi sie wygrac... i ten jego usmieszek, az mnie trzesie!
Szkot, 08.09.2008 12:58[!]
Gdyby Hamilton nie dostał tej kary to powiedziałbym to samo co po Monako, że z samym diabłem się sprzymierzył i wybłagał ten deszcz a następnie rzucił urok na Kimiego :) Powiem tak: od razu "na żywo" widziałem że z ustąpieniem tego miejsca po ścięciu szykany w wykonaniu Hamiltona było coś nie tak - nie do końca Räikkönenowi ustąpił, nie znalazł się wyraźnie za Kimim i od razu go zaatakował, więc... sami ocencie czy to było OK. Natomiast nie rozumiem dlaczego "za ścięcie szykany". Powinno być za nieustąpienie miejsca PO ścięciu szykany.
Co do występu Roberta to jako najlepsze podsumowanie zapraszam do obejrzenia tego skeczu, który zapewne część z Szanownych Forumowiczów zna :D http://pl.youtube.../watch?v=OsD0Qgb8zac Bo tak to... szkoTa pisać :/
kondi2111, 08.09.2008 16:04[!]
Obejrzałem sobie całe to zajście raz jeszcze na youtube. Jest tam filmik z relacji polsatowskiej z moim zapomnianym już ulubieńcem - Sz. P. Borowczykiem :) Dodam tylko, że od trzech sezonów oglądam wyścigi na Setancie Sport, gdzie komentatorzy nie są może idealni (też często popełniają gafy), ale okazują jakiekolwiek emocje.., a przy takim wyścigu jakiego byliśmy świadkami wczoraj wydzierają się wręcz w studiu.
Oglądając wczoraj wyścig na żywo skakałem na kanapie podczas ostatnich trzech okrążeń. Komentatorzy przekrzykiwali siebie nawzajem relacjonując co sie tam dzieje. A nasz Szanowny Pan Borowczyk z drugim Szanownym Panem którego nie znam zachowywali się jakby relacjonowali wyścig rowerowy Okręgowej Ligi Rowerów Górskich..
Po co ich tam trzymają, się pytam??!! IceMan w swoich wypowiedziach jest bardziej emocjonujący niż Borowczyk! Wzywam telewizję Polsat do zastanowienia się nad zmianą komentatorów choćby na Szpakowskiego :) Ten choć nie zna tematu improwizowałby lepiej niż ww. Borowczyk. Pozdrawiam fanów Królowej Motosportu :)
PawełF1Power, 08.09.2008 21:45[!]
@kondi2111
Bez przesady, nie jest aż tak źle ;P
A co do całego zajścia to uważam, że Hamilton niesłusznie został ukarany - ale to tylko moje zdanie...
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca