F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2009
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2009
Klasyfikacje generalne 2009
Statystyki z sezonu 2009

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Interlagos.
Grande Premio Petrobras do Brasil 200918 października
Autódromo José Carlos Pace
Długość toru: 4,309 km
Liczba okrążeń: 71
Pełny dystans: 305,909 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:09,822 - Q1, Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:11,473 - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
208,517 km/h - Juan Pablo Montoya (Williams), 2004
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Mark Webber wygrał wyścig o Grand Prix Brazylii, w którym flagą w szachownicę pomachał na koniec Felipe Massa. Na pozostałych stopniach podium po równie świetnej jeździe stanęli Robert Kubica i Lewis Hamilton – ten ostatni po starcie niemal z końca stawki. Tymczasem Jenson Button finiszując na piątej pozycji zapewnił sobie swój pierwszy tytuł mistrza świata. Zwycięstwo w mistrzostwach konstruktorów przypieczętowała także ekipa Brawn GP. Rubens Barrichello zmierzał po czwarte miejsce, jednak drobna kolizja z Hamiltonem spowodowała pęknięcie opony i Brazylijczyk ostatecznie zajął ósme miejsce.

Wyścig rozpoczął się przy suchej nawierzchni toru i zachmurzonym niebie, a prognozy przewidywały niewielką możliwość wystąpienia opadów deszczu w pierwszych 30 minutach rywalizacji. Barrichello wystartował bardzo dobrze i utrzymał prowadzenie, mając za sobą Webbera. Raikkonen dzięki KERS zdołał wyprzedzić Sutila oraz Trullego i awansował na trzecie miejsce. Na dalszych miejscach za pierwszym zakrętem doszło tymczasem do kontaktu pomiędzy Fisichellą i Kovalainenem. Ten drugi wykręcił bączka i Fisichella musiał go ominąć poboczem, ale obaj mogli kontynuować jazdę.

Na drugiej prostej Raikkonen próbował wyprzedzić Webbera, ale ten zajechał mu drogę i w bolidzie Ferrari uszkodzeniu uległo przednie skrzydło. Za nimi Sutil próbował tymczasem bronić się przed atakami Trullego, ale zmusił Włocha do wyjechania poza tor za piątym zakrętem, co dla kierowcy Toyoty skończyło się utratą kontroli nad bolidem i niekontrolowanym powrotem na tor. Trulli zderzył się następnie z Sutilem, którzy wpadł z kolei na Alonso. Cała trójka zakończyła od razu udział w wyścigu, a na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa.

Kilku kierowców zdecydowało się w tym momencie na wykonanie pierwszych postojów (Kovalainen, Hamilton i Liuzzi), a ponadto Raikkonen zjechał do boksów po nowe skrzydło. Kovalainen ruszył ze stanowiska serwisowego z przyczepionym nadal wężem do tankowania i wyrwał go z dystrybutora, rozlewając trochę paliwa na pas serwisowy i nadjeżdżającego Raikkonena. Paliwo to zapaliło się, ale na szczęście ogień szybko zgasł i kierowca Ferrari mógł kontynuować jazdę. Kovalainen także powrócił wkrótce na tor po tym, jak odczepiono wąż od jego bolidu. Dyrektor wyścigu ogłosił później, że trzy incydenty – Kovalainen/Fisichella, Sutil/Trulli i postój Kovalainena – zostaną przeanalizowane po wyścigu.

Kolejność po czterech okrążeniach była następująca: Barrichello, Webber, Rosberg, Kubica, Buemi, Nakajima, Kobayashi, Grosjean, Button, Alguersuari, Vettel, Heidfeld, Fisichella, Hamilton, Raikkonen, Kovalainen i Liuzzi. Wznowienie wyścigu nastąpiło pod koniec piątego okrążenia i od razu Kubica zaatakował jadącego na trzeciej pozycji Rosberga, wyprzedzając go przed pierwszym zakrętem. Następnie Button wyprzedził Grosjeana i Nakajimę, awansując na siódmą pozycję. Do przodu przesuwał się także Vettel – po ośmiu okrążeniach Niemiec był dziewiąty i próbował atakować jadącego przed nim Nakajimę.

Na 20 okrążeniu pierwszy postój w tym wyścigu wykonał Heidfeld. Następnie w boksach pojawił się dotychczasowy lider wyścigu – Barrichello. Brazylijczyk powrócił na tor tuż przed Vettelem, ale wkrótce został wyprzedzony przez Niemca i spadł na dziewiąte miejsce. Na 23 okrążeniu postój wykonał także Kubica, a na kolejnym w alei serwisowej pojawili się Rosberg i Buemi. W międzyczasie Heidfeld zakończył jazdę ze względu na problemy techniczne. Na początku 25 okrążenia Button po długiej walce wyprzedził w końcu Kobayashiego i dzięki postojom Rosberga oraz Buemiego przesunął się na drugie miejsce.

Kobayashi po stracie miejsca na rzecz Buttona znalazł się od razu pod presją ze strony Nakajimy, ale był w stanie się obroni przed atakiem kierowcy Williamsa. Do walki tej włączyli się po chwili także Vettel i Kubica. Na 26 okrążeniu Webber wykonał pierwszy postój i na tor zdołał powrócić nadal jako lider, podczas Barrichello zajmował w tym momencie dopiero szóste miejsce i był za Kubicą, który także zdołał go przeskoczyć podczas pierwszej rundy postojów. W chwilę później z rywalizacji wycofał się Rosberg, parkując swój bolid w garażu Williamsa. Tymczasem Kobayashi po postoju Nakajimy znalazł się pod presją ze strony Vettela, ale jego również był w stanie utrzymać za swoimi plecami.

Na 29 okrążeniu w boksach pojawił się po raz pierwszy lider mistrzostw – Button, powracając na tor za Buemim na jedenastej pozycji. Następnie pierwszy postój wykonał także Kobayashi, który z alei serwisowej wyjechał tuż przed Nakajimą. Kierowca Williamsa próbował wyprzedzić swojego rodaka przed czwartym zakrętem, ale ten – podobnie jak Webber na początku wyścigu – zajechał drogę rywalowi, gdy ten był już zdecydowany na atak. Doszło do kolizji i Nakajima stracił przednie skrzydło, tracąc jednocześnie kontrolę nad bolidem, co skończyło się uderzeniem w barierę z opon za czwartym zakrętem. Japończyk wyszedł z tej kraksy bez szwanku i obeszło się bez kolejnej neutralizacji.

Na 34 okrążeniu Button wyprzedził Buemiego i awansował na ósme miejsce. Po 35 okrążeniach kolejność była następująca: Webber, Vettel (bez postoju), Kubica, Barrichello, Hamilton (Brytyjczyk zaliczył pierwszy postój na początku wyścigu i czekał go jeszcze tylko jeden), Raikkonen, Button, Buemi, Fisichella (bez postoju), Liuzzi, Kobayashi, Kovalainen, Grosjean i Alguersuari. Jako ostatni pierwsze postoje w tym wyścigu wykonali Vettel i Fisichella, zjeżdżając do boksów na 37 okrążeniu. Vettel na tor powrócił za Buttonem na siódmej pozycji, a Fisichella spadł na przedostatnie miejsce.

Po zakończeniu pierwszej rundy postojów Kubica znalazł się na drugiej pozycji ze stratą 6,6 sekundy do Webbera i co ciekawe, jechał szybciej od kierowcy Red Bulla. Kilka okrążeń później Hamilton zapoczątkował ostatnią rundę postojów w tym wyścigu. Brytyjczyk tak się spieszył, że o mały włos nie stracił kontroli nad bolidem w wyjeździe z boksów. Wszystko skończyło się jednak szczęśliwie i kierowca McLarena znalazł się za Liuzzim na dziewiątej pozycji. W następnej kolejności boksy odwiedzali Raikkonen (okr. 43), Liuzzi (44), Kubica (46), Barrichello (50), Webber (52), Button (55), Vettel (56) i Kovalainen (59).

Po 60 okrążeniach kolejność kierowców była następująca: Webber, Kubica, Barrichello, Hamilton, Vettel (awans o dwa miejsca), Button, Raikkonen, Buemi, Kovalainen, Fisichella, Kobayashi, Liuzzi, Grosjean i Alguersuari. Pod koniec 61 okrążenia Hamilton zaatakował Barrichello na prostej startowej. Doszło do małego kontaktu i Hamilton stracił kawałek przedniego skrzydła, ale mimo to udało mu się wyprzedzić Barrichello i awansował na trzecie miejsce. Tymczasem w bolidzie Brazylijczyka z opony zaczęło schodzić powietrze i kierowca musiał zjechać do boksów, przez co spadł na ostatnie punktowane miejsce.

Ostatnim zdarzeniem w tym wyścigu był udany atak Kobayashiego na dziesiątą pozycję zajmowaną przez Fisichellę na 67 okrążeniu. Do mety na 71 okrążeniu kolejność kierowców nie uległa już zmianie. Wygrał najlepszy dzisiejszego dnia Webber, a za nim finiszowali po również po bardzo dobrej jeździe Kubica i Hamilton. Tymczasem Button finiszując na piątej pozycji zapewnił sobie swój pierwszy tytuł mistrza świata. Zwycięstwo w mistrzostwach konstruktorów przypieczętowała także ekipa Brawn GP. Przed nami już tylko ostatni wyścig sezonu, który zostanie rozegrany za dwa tygodnie w Abu Zabi.

•  Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Brazylii

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 24°C
Prędkość wiatru: 6,2 m/s
Wilgotność powietrza: 81%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
luka237, 18.10.2009 21:19[!]
jeden z najciekawszych wyścigów jakie widziałem :)
luka237, 18.10.2009 22:09[!]
Kubica drugi i od razu przeciążony serwer xDD
Gibonlak, 18.10.2009 22:10[!]
cholera!!, czy tam w Brazylii, na tym całym torze, tyle jest tam ludzi, inżynierów, znawców, podobno najnowocześniejszy sport świata i nie znajdzie się jedna ogarnięta osoba, która potrafiłaby powiesić prawidłowo Polską flagę?? Jak dla mnie prestiż GP Brazylii spada - 100. Wyścig bardzo ciekawy. Raikkonen napewno pierwszy raz w swojej karierze płonął.
d3cK, 18.10.2009 22:19[!]
flaga polska w stosunku do flagi australijskiej byla dobrze zamocowana, nie czepiajcie sie az tak. wyscig swietny!
A.S., 18.10.2009 23:02[!]
Wielkie brawa dla Lewisa. Szczerze mówiąc po wczorajszych kwalifikacjach miałem średnią chęć siadania do dzisiejszego wyścigu (spodziewając się telepania McLarenów na końcu stawki). A tu taka niespodzianka... Nie dość, że udało się wskoczyć w punkty to jeszcze na podium. Brawo!!!
I jeszcze udało się wyprzedzić czerwonych w generalce konstruktorów – super!!! Chyba wizyta na grobie wielkiego mistrza natchnęła Hamiltona.

PS. Oczywiście gratulacje dla nowego mistrza. Należało mu się po tylu latach ciężkich zmagań – zasłużył sobie Jenson na ten tytuł.

PS 2. Może nie potrzebnie marudzę, ale przypomnijcie mi drodzy moi, czy Massa dostał jakąś karę w Singapurze 2008 za jazdę z wężem?
noofaq, 18.10.2009 23:14[!]
A.S.: przypomnij mi drogi mój czy Massa rozlewał benzynę po pitlane co spowodwało że jakieś auto stanęło w płomieniach?
A.S., 18.10.2009 23:27[!]
Gratuluję wspaniałej dedukcji noofag. Czyli jak stanę na ulicy i zacznę strzelać z automatu do przechodniów to:
1.Dopóki nikogo nie trafię to wszystko będzie ok.?
2.Jak kogoś zabiję, to dopiero się mną zajmą?
Matti, 19.10.2009 07:56[!]
@Gibonlak
Prawidłowo tzn. jak? Nie zauważyłeś jeszcze że w ten sam sposób flagi są zawsze obracane i wieszane podczas ceremoni dekoracji zwycięzców w F1? Nieważne jakiego kraju jest to flaga. Za dużo podobnych wypowiedzi i "czepiania" się o to jest na innych portalach, a nie zauważa się, że to nie nam polakom ktoś robi na złość tylko tak już jest.
Wyścig bardzo przyjemny do oglądania i ciekawy :)

@A.S. Czy ktoś dostanie karę jak popełni bład i się rozbije czy dostanie karę jak kogoś staranuje po drodze? dedukcja u noofag'a jest prawidłowa w tym wypadku - zauważ że wystarczyło by aby wizjer Kimiego był podniesiony i mamy oparzenia twarzy... Sytuacja była niebezpieczna i to bardzo. Prównanie do strzelania z karabinu jest lekko nie na miejscu. Bardziej prawidłowym było by jazda setką przez miasto - jak kogoś potrącisz to możesz mieć problemy większe niż za sam fakt takiej jazdy.
jednooki_cyklop, 19.10.2009 08:46[!]
Tak czy siak, Massa dostał wtedy karę przejazdu przez boksy :)
maciec1981, 19.10.2009 09:11[!]
ktos sie zgodzi ze mna?
jak ogladalem wyscig to ci panowie komentatorz mnie rozwalali
czasami gadali cos a widac bylo ze tak nie jest
do bani ci 2
kurde czesto sie gubia
np. but zjechal na 1 pit a gadali ze bar
kubek bylo widac ze 3 gadali ze 4 aj czasami jak ich slysze to krew mnie zalewa
a zientek to juz calkiem jak dla mnie to on nie ma pojecia o f1
mika02, 19.10.2009 10:09[!]
maciec1981: mnie też z cholera brała, gdy słyszę "eksperta" Kochańskiego, szczególnie gdy się upiera, że to Toyota Trullego wpadła na Alonso (uparcie powtarzał to chyba ze 4 razy)

A tak po za tym: przy ataku Hamiltona na Barichello niespecjalnie dopatrzyłem się kontaktu, mam raczej wrażenie, że kawałek spolera Mclarena odpadł po kontakcie z asfaltem, a potem dostał się pod koła brazylijczyka
maciec1981, 19.10.2009 10:35[!]
mika02
no pamietam ham wyprzedzil bar i bylo widac ze prawa czesc spojlera dotykala toru a inna kamera ,tuz przed koncem prostej, pokazala iskry z pod bolidu ham a pan maurycy stwierdzil ze to przez ten spojler ale bylo widac jak byk ze ham podbija i te iskry ze srodka auta leca zreszta jak czesto na innych toracz i inne auta
ale nie to przez ten spojler
a przyznam sie ze do tego ze gadal ze to truli wpadl na aloonso to nie slyszalem
moze przez te emocje na starcie heh

albo jek na jakies 10 kolek do mety bylo ujecie roberta i on widzial ze opony roberta juz sa dojechane pytam sie jak on to widzial?

albo przy 1 pit vet bylo widac jak byk ze nie maja zielonego paska ale oni nie widziwidzieli
kuzwa jak oni mnie czasami wkur................................!
yorg, 19.10.2009 10:43[!]
no niestety do komentarza z BBC Polsatowi jeszcze daleko :P
Kochański i tak jest najbardziej rozgarnięty z nich wszystkich. Zientar i Borówa to po prostu wstyd.

O co chodzi właściwie z Heidfeldem? na pierwszym pit stopie nie wlano mu paliwa? Jakoś mi to umknęło.
mika02, 19.10.2009 11:15[!]
nasz kochany ekspert niestety nie odróżnia kolorów Toyoty i Force India, facet truł o tym już po zakończeniu wyścigu w studiu.
Swoją drogą może napiszemy jakąś petycję o wyścig bez komentarza naszych specjalistów?
maciec1981, 19.10.2009 11:16[!]
@yorg,
no maszyna od nalewania paliwa nawalila
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca