F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2009
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Bahrajnu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Europy
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2009
Klasyfikacje generalne 2009
Statystyki z sezonu 2009

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Yas Marina.
Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 20091 listopada
Yas Marina Circuit
Długość toru: 5,554 km
Liczba okrążeń: 55
Pełny dystans: 305,470 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Sebastian Vettel wygrał pierwszy w historii dzienno-nocny wyścig Formuły 1, który został dzisiaj rozegrany na nowym torze Yas Marina, zapewniając sobie tym samym tytuł wicemistrza. Największym przegranym był tymczasem niewątpliwie początkowy lider wyścigu – Lewis Hamilton, którego z walki tuż po pierwszym postoju wyeliminowały problemy z hamulcami.

Na pozostałych stopniach podium po widowiskowej walce w końcówce wyścigu stanęli Mark Webber i Jenson Button. Robert Kubica nie zaliczy jednak ostatniego występu w barwach BMW do zbyt udanych, bowiem ukończył go na dziesiątej pozycji po drobnej kolizji z Sebastienem Buemim. Gwiazdą wyścigu był tymczasem Kamui Kobayashi, który w swoim zaledwie drugim starcie w F1 zdobył trzy punkty.

Większość kierowców zdecydowało się na start na średnich oponach – wyjątek stanowił między innymi Fisichella. Hamilton wystartował bardzo dobrze i utrzymał prowadzenie. Na kolejnych dwóch pozycjach utrzymali się Vettel i Webber, a tymczasem miejscami zamienili się kierowcy Brawn GP, jako że Button awansował na czwartą pozycję (Barrichello miał niewielki kontakt z Webberem na pierwszym zakręcie i stracił fragment swojego przedniego skrzydła). Ponadto jedną pozycję zyskał na pierwszym okrążeniu Kubica, któremu udało się wyprzedzić Trullego po emocjonującej walce i awansować na szóste miejsce. Na miejscach 8-10 utrzymali się Heidfeld, Rosberg i Buemi.

Na piątym okrążeniu Alonso wyprzedził kolegę z zespołu Renault – Grosjeana i awansował na 17 pozycję. Po 10 okrążeniach Hamilton był nadal liderem wyścigu, mając 1,7 sekundy przewagi nad Vettelem. Straty kolejnych kierowców w pierwszej dziesiątce były następujące: Webber – 4,1 sek., Button – 7,6 sek., Barrichello – 9,9 sek., Kubica – 11,9 sek., Trulli – 16,0 sek., Heidfeld – 17,7 sek., Rosberg – 19,9 sek. i Buemi – 20,9 sek. Na 11 okrążeniu Hamilton popełnił błąd na krętej sekcji toru i jego przewaga nad Vettelem spadła do 0,9 sekundy.

Pierwszą rundę postojów zapoczątkowali Barrichello i Kubica, zjeżdżając do boksów na 16 okrążeniu. Barrichello na tor powrócił za Kobayashim na 10 pozycji, a Kubica za Kovalainenem na 13 pozycji. Na 17 okrążeniu w alei serwisowej pojawili się lider wyścigu Hamilton i Button, a na kolejnym kółku Webber, Trulli, Rosberg i Buemi. W międzyczasie Kobayashi wyprzedził Buttona i awansował na ósme miejsce. Na 19 okrążeniu pierwsze postoje wykonali także Vettel i Heidfeld. Vettel na tor powrócił nadal na prowadzeniu, jako że problemy z hamulcami zmusiły początkowego lidera Hamiltona do wycofania się z wyścigu.

Po 21 okrążeniach kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Vettel, Webber, Kobayashi (bez postoju), Button, Barrichello, Raikkonen (bez postoju), Kovalainen (bez postoju), Heidfeld, Trulli i Kubica (Polak stracił dwa miejsca podczas pierwszej rundy postojów na rzecz Heidfelda i Trullego, a z kolei Heidfeld zyskał dwa miejsca, przeskakując Trullego). W międzyczasie z wyścigu wycofał się Alguersuari, której wcześniej zjechał do boksów, ale omyłko próbował zatrzymać się na stanowisku serwisowym Red Bull Racing, omal nie wchodząc w drogę Vettelowi. Być może później zabrakło po prostu Hiszpanowi paliwa na powrót do boksów.

Raikkonen swój pierwszy postój w tym wyścigu wykonał pod koniec 29 okrążenia i zmienił opony na miękką mieszankę, a zatem była to jego ostatnia wizyta w boksach w tym wyścigu. Podobnie wyglądała sytuacja w przypadku Kobayashiego, który tankowanie paliwa i zmianę opon zaliczył na kolejnym kółku i Kovalainena (postój na 31 okrążeniu). Tym samym cała pierwsza dziesiątka miała już minimum jeden postój na swoim koncie, a jej kolejność była następująca: Vettel, Webber (+10,1), Button (+22,1), Barrichello (+25,1), Heidfeld (+30,2), Trulli (+35,5), Kubica (+37,9), Rosberg (+40,3), Buemi (+43,3) i Kobayashi (+49,3).

Na 34 okrążeniu Alonso wyprzedził Kobayashiego i awansował do pierwszej dziesiątki, po czym zjechał na swój drugi i zarazem ostatni postój w tym wyścigu, po którym spadł na 14 miejsce za Nakajimę (kolejny obok Kobayashiego, Kovalainena i Raikkonena kierowca jadący tylko na jeden postój). Warto dodać, że Kovalainen zdołał przeskoczyć Raikkonena dzięki późniejszemu postojowi i w tym momencie zajmował 11 miejsce. W międzyczasie Fisichella wykonał karę przejazdu przez aleję serwisową, którą otrzymał za przekroczenie limitu prędkości podczas wcześniejszej wizyty w boksach.

Drugą rundę postojów zapoczątkował Rosberg, zjeżdżając do boksów na 38 okrążeniu. W następnej kolejności ostatnie postoje wykonali Kubica (39 okr.), Webber (40 okr.), Barrichello, Heidfeld, Buemi (cała trójka na 41 okr.), Vettel, Button i Trulli (42 okrążenie). Buemi na tor powrócił tuż przed Kubicą i Polak próbował go od razu wyprzedzić, jednak skończyło się to kontaktem i poślizgiem polskiego kierowcy. Kubica spadł w efekcie za Rosberga na 10 pozycję, a na punktowanych pozycjach po zakończeniu wszystkich postojów jechali: Vettel, Webber (+16,6), Button (+20,8), Barrichello (+26,3), Heidfeld (+28,8), Kobayashi (+31,8), Trulli (+38,4) i Buemi (+45,1).

W końcówce wyścigu Button dognił Webbera i rozpoczęła się walka o drugie miejsce. Mieliśmy więc na zakończenie dość nudnego, inauguracyjnego Grand Prix Abu Zabi trochę emocji. Walkę toczyli też Grosjean i Fisichella na końcu stawki. Włoch zdołał wyprzedzić kierowcę Renault, ale ten ściął zakręt i odzyskał miejsce. Zgodnie z przepisami musiał ją jednak oddać, c też uczynił. Tymczasem Webber po świetnej walce z Buttonem na ostatnim okrążeniu zdołał jednak dowieźć drugie miejsce do mety. Vettel zwycięstwem przypieczętował z kolei tytuł wicemistrza świata. Na miejscach 4-8 finiszowali Barrichello, Heidfeld, Kobayashi (pierwsze punkty w F1), Trulli i Buemi.

Na tym zakończył się ostatni wyścig tego sezonu, w którym mistrzami świata zostali Jenson Button i ekipa Brawn GP. Kolejny sezon rozpocznie się dopiero za 132 dni w Bahrajnie.

•  Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Abu Zabi

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 1,1 m/s
Wilgotność powietrza: 47%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Madiavanran, 01.11.2009 15:52[!]
Button i Webber dali widzom trochę rozrywki pod koniec, keidy było pozamiatane. W sumie ciekawy wyścig: ładne pożegnanie z F1 na 132 dni. Pozostaje tylko czekać.
Szadi, 01.11.2009 15:54[!]
Miałem nadzieje że Kimi wyprzedzi Kovalainena :/ warto było czekac na walke Jensona i Marka
gnt3c, 01.11.2009 15:55[!]
może mi ktoś wytłumaczyć jakim cudem i HEI i Trulli wyprzedzili Kubice po pierwszym stincie??? Bo kurna nie czajnikuje tego jakem koszauek opauek. może Kubek miał jakiś kontakt z Kovą jak go wyprzedzał? wie ktos? bo te grzbiety w telewizorze oczywiście były zajęte walką baricza z raikkonenem mimo że tam wcale nie było tak blisko...
scanner, 01.11.2009 16:02[!]
Ogólnie cały wyścig mi się podobał - szkoda, że Robert nie zapunktował, ale mówi się trudno. Krawcy już szyją mu nowy kombinezon. Oby było jeszcze lepiej, niż było w BMW (a źle nie było, patrząc obiektywnie na całość współpracy).
Wielkie brawa dla Kobayashiego - świeża krew i już walczy.
mlospeed, 01.11.2009 16:14[!]
Świetny wyścig!
Kobayashi wspaniale, ciekawe gdzie jest teraz Maly-boy - Wielki znawca :(
push_mss, 01.11.2009 16:21[!]
@mlospeed - no właśnie czekam na Maly-boy-a :D:D
robertunio, 01.11.2009 16:38[!]
To sezon 2009 sie zakonczyl. BTW tutaj mam link do swietnego filmiku podsumowujacego ten sezon przygotowany przez BBC; filmik dzieli sezon 2009 na 3 etapy:
1. Jenson Master of the Universe
2. The Red Bulls strike back
3. Clash of the Brawns
http://www.youtub.../watch?v=ZaASbzZhjOw
Warto zobaczyc!!!!
twardy, 01.11.2009 17:07[!]
Czy mi się wydaje, czy Jarno zawadza jak... To już nie pierwszy raz :/
Amalio, 01.11.2009 17:13[!]
No Button i Webber ożywili na szczęście ten nudny wyścig. No cóż. Teraz nie pozostaje nam nic innego jak wytrwać do marca :)
kibic, 01.11.2009 17:29[!]
Wyścig ciekawy ale na pewno nie świetny (nawet trochę nudny). Gdyby nie Button, Webber,
Kubica i Kobayashi to nie było by większych emocji. Na szczęście w tunelu na wyjeździe
wszyscy sobie poradzili. Szkoda, że taktyka BMW była ustawiona wyłącznie ze wskazaniem na NH.
Nie twierdzę, że Kubica wyprzedziłby NH ale punkty były realne. Takim postępowaniem BMW same sobie
odbiera punkty (no Robert też trochę się do tego przyłożył ale walka była super).
Ogólnie tor super się prezentuje. Szkoda tylko, że wyścig trochę w formie pochodu. Dobrze, że
obejrzałem GP2 i WTCC. To mi dostarczyło wystarczającej dawki emocji.
Gratulacje dla Kobayashiego. Pokazał sceptykom, że ma potencjał.
Maraz, 01.11.2009 17:30[!]
twardy - równie dobrze możesz powiedzieć, że Webber zawadzał Buttonowi jak ...
Carlota, 01.11.2009 18:33[!]
Wyścig nudny. Jedyne fajne momenty to walka Webbera z Buttonem, próby wyprzedzania Kubicy i dezorientacja Alguersuariego (z tego to się będę śmiać jeszcze długo).
robertunio, 01.11.2009 20:25[!]
Znalazlem jeszcze inny link do tego filmiku o ktorym wczesniej napisalem (jest on nawet w lepszej jakosci od poprzedniego): http://www.youtub.../watch?v=OCyeoo0vCSI
buran, 01.11.2009 22:57[!]
Niestety nie dane było mi obejrzeć pierwszej połowy wyścigu czy ma może ktoś to nagrane lub też wie gdzie mogę to zobaczyć bądź skąd pobrać? Będę dozgonnie wdzięczny jeśli ktoś mi pomoże.

Z tego co widziałem to wyścig był średni, dobra walka Buttona i Webbera, ta walka pewnie zakończyła by się inaczej gdyby zakręt 12 był w lewo. Kubica trochę się nie popisał podczas walki z Buemim.
nickolas, 02.11.2009 08:07[!]
buran
Kubica to się nie popisał, ale nie w walce z Buemim (walka jest walka czyli ryzyko-czasem się nie opłaci), tylko w kwalifikacjach! Co to za pozycja była z taką ilością paliwa?!
Poza tym jak Barichello cisnał przed 1-wszym stopem - a jak cisnał Kubek? Cieniutko było tuż przed stopem, a co było potem. żal było patrzeć!
marios76, 02.11.2009 23:06[!]
pasior, a możesz mi przypomnieć o tych srebrnych strzałeczkach? Coś pisałeś że Hamilton i Kovalainen dublet zaliczą? Coś nie wyszło, bo Lewis czekał w garażu, a Heikki jednak pojechał... A mógł być dublet... A cieńki Kubica z takimi błędami ,pechem , a przed strzałami... BEZCENNE:) Możesz to wytłumaczyć, bo ja już nie wiem jak słaby musi być zespół, żeby oba bolidy były za BMW, straszne... :) Ale może cię nauczy szacunku:D

nickolas---> 10kg mniej- 0,3 sekundy szybciej... Qual pojechał tak jak Nick!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca