F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2010
GP Bahrajnu
GP Australii
GP Malezji
GP Chin
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Turcji
GP Kanady
GP Europy
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Japonii
GP Korei Południowej
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2010
Klasyfikacje generalne 2010
Statystyki z sezonu 2010

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Marina Bay.
SingTel Singapore Grand Prix 201026 września
Marina Bay Street Circuit
Długość toru: 5,073 km
Liczba okrążeń: 61
Pełny dystans: 309,316 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:44,014 - Q2, Felipe Massa (Ferrari), 2008
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:45,599 - Kimi Raikkonen (Ferrari), 2008
Największa średnia prędkość wyścigu:
159,656 km/h - Lewis Hamilton (McLaren), 2009
<< pop. GP na tym torze  |  nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]
Fernando Alonso (Ferrari) wytrzymał presję ze strony Sebastiana Vettela (Red Bull) w końcówce nocnego wyścigu na torze Marina Bay i odniósł czwarte zwycięstwo w tym sezonie, awansując tym samym na drugie miejsce w mistrzostwach. Hiszpan traci w tym momencie 11 punktów do Marka Webbera (Red Bull), który przetrwał kolizję z Lewisem Hamiltonem i stanął na najniższym stopniu.

Tymczasem Hamilton już drugi raz z rzędu nie zdobył ani jednego punktu i jego szanse na tytuł doznały sporego uszczerbku. Kierowca McLarena ma obecnie tylko jeden punkt przewagi nad Vettelem, który awansował po dzisiejszym wyścigu na czwarte miejsce i traci do Webbera 21 punktów.

Robert Kubica jechał na szóstej pozycji w końcowej fazie wyścigu, ale problemy z oponami zmusiły go do wykonania nadplanowego postoju i Polak spadł na 13 miejsce. Nowe opony pozwoliły mu jednak na wyprzedzenie kilku kierowców – paru w dość efektowny sposób – i ostatecznie zajął siódme miejsce, tak więc stracił w sumie tylko jedną pozycję.

Start wyścigu

Przed wyścigiem okazało się, że Alguersuari będzie musiał wystartować z alei serwisowej ze względu na problemy z samochodem (wyciek wody). Było to sporym ciosem dla Hiszpana, który zakwalifikował się na 11 pozycji. Alonso wystartował w miarę dobrze i po zajechaniu drogi Vettelowi utrzymał pierwsze miejsce. Hamilton, Button i Webber także utrzymali się na miejscach startowych (3-5), a Rosberg i Kubica wyprzedzili Barrichello, przesuwając się na miejsca 6 i 7. Pierwszą dziesiątkę zamykali Schumacher i Pietrow.

Pechowcami na początku wyścigu byli Heidfeld i Liuzzi, którzy zderzyli się ze sobą. Ten pierwszy musiał zjechać do boksów po nowe przednie skrzydło i spadł na koniec stawki, natomiast Liuzzi ze względu na uszkodzenie zawieszenia musiał zatrzymać się na torze w środkowym sektorze. Organizatorzy nie mieli innego wyjścia i musieli wypuścić na tor samochód bezpieczeństwa. Wielu kierowców zdecydowało się na zmianę opon w tym momencie z miękkich na twarde. Uczynili to Webber, Pietrow, Hulkenberg, Buemi, Kovalainen, Trulli, Alguersuari, di Grassi, Klien i Senna. Później uczynił to także Sutil.

Massa już na koniec pierwszego okrążenia zjechał po inne opony, tak więc wyjazd SC na tor umożliwił mu awans na 15 miejsce. Tymczasem do pierwszej dziesiątki wskoczył kierowca Virgin – Glock. Wznowienie wyścigu nastąpiło pod koniec piątego okrążeniu. Webber od razu przystąpił do odrabiania strat po postoju i szybko przesunął się na dziesiąte miejsce, by wykorzystać błąd Kobayashiego na siódmym okrążeniu i wskoczyć na 9 miejsce. W chwilę później doszło do kontaktu między Hulkenbergiem i Pietrowem podczas walki o pozycję. Obaj kierowcy zostali wyprzedzeni przez Sutila, ale mogli kontynuować jazdę.

Alonso i Vettel uciekają reszcie stawki

Po 10 okrążeniach prowadził nadal Alonso, mając 1,8 sekundy przewagi nad Vettelem i 3,7 nad Hamiltonem. Kubica (P6) tracił już ponad 10 sekund do lidera. Webber na 11 okrążeniu wyprzedził Schumachera – który popełnił podobny błąd jak Kobayashi, jadąc za szeroko w zakręcie – i awansował na ósme miejsce. Tymczasem Glock nadal był wysoko (P11) i utrzymywał za swoimi plecami Sutila, Hulkenberga, Massę, Pietrowa, Buemiego i Alguersuariego. Za kierowcą zespołu Virgin utworzył się więc sznurek sześciu samochodów. Webber kontynuował pogoń za czołówką i po 14 okrążeniach był tuż za plecami Barrichello. W międzyczasie Heidfeld wyprzedził di Grassiego i awansował na 19 miejsce.

Na 15 okrążeniu Sutil wyprzedził w końcu Glocka i wskoczył na 11 miejsce. Kierowca Force India miał już jednak aż 44 sekundy stary do lidera. Następnie Glocka wyprzedził także Hulkenberg, wywożąc kierowcę Virgin szeroko aż na krawężnik. Glock miał z tego powodu problemy z przyspieszaniem przez chwilę i wyprzedzili go od razu także Massa, Pietrow, Buemi i Alguersuari, spychając kierowcę Virgin na 17 miejsce. Webber nadal nie mógł jednak poradzić sobie z Barrichello, który był w stanie utrzymywać bezpieczną przewagę (około jednosekundową). Kierowca Williamsa do jadącego przed nim Kubicy (P6) tracił już ponad osiem sekund.

Alonso i Vettel cały czas jechali podobnym, bardzo szybkim tempem i po 24 okrążeniach dzieliły ich tylko trzy sekundy. Tymczasem trzeci Hamilton tracił już 22 sekundy do lidera. Na kolejnym okrążeniu Brytyjczyk stracił ponad 1,5 sekundy do Vettela, a Button i Rosberg jechali jeszcze wolniej od Hamiltona. Kubica po 26 okrążeniach tracił do lidera ponad 38 sekund. Na kolejnym okrążeniu na torze pojawiła się żółta flaga, prawdopodobnie z powodu jakichś problem Trullego, który zjechał do boksów i jego bolid został zapchany do garażu Lotusa.

Postoje czołówki

Pod koniec 28 okrążenia rundę postojów dla czołówki zapoczątkował Hamilton. Kierowca McLarena powrócił na tor za Webberem na ósmej pozycji. W dalszej kolejności postoje wykonali Alonso i Vettel, zachowując swoje dotychczasowe pozycje, a następnie zmianę opon zaliczył Button. Trulli powrócił w międzyczasie do wyścigu po kilkuminutowej naprawie auta. Na 30 okrążeniu pit-stop wykonali Rosberg i Schumacher. Ten ostatni miał chwilę wcześniej kolizję z Kobayashim i lewym tylnym kołem uderzył w elastyczną bandę, ale mógł kontynuować jazdę.

Na 31 okrążeniu Kobayashi popełnił błąd i uderzył w bandę pod trybuną. Następnie w Japończyka wjechał Senna i było już wiadomo, że na tor wypuszczony zostanie znowu samochód bezpieczeństwa. Kubica i Barrichello zjechali na zmianę opon, powracając na tor na miejscach 7 i 8. Postoje wykonali ponadto Buemi i Glock, a tymczasem Klien musiał wycofać się z wyścigu. Kolejność kierowców była następująca po 33 okrążeniach: Alonso, Vettel, Webber, Hamilton, Button, Rosberg, Kubica, Barrichello Sutil, Hulkenberg, Massa, Pietrow, Alguersuari, Heidfeld, Schumacher, Buemi, Kovalainen, di Grassi i Glock. Na 34 okrążeniu drugi pit-stop wykonał Kovalainen, który był ostatnim kierowcą jadącym na okrążeniu lidera.

Kolizja Webbera z Hamiltonem

Wyścig został wznowiony pod koniec 35 okrążenia. Webber zaczął wyprzedzać zdublowanych kierowców, którzy oddzielali go od Vettela i został wówczas zaatakowany przez Hamiltona. Doszło do kontaktu i bolid Hamiltona uległ uszkodzeniu, jako że kierowca McLarena zatrzymał się po chwili na poboczu. Był to już drugi wyścig z rzędu nieukończony przez Hamiltona, co poważnie zmniejszało jego szanse na tytuł. Sędziowie zapowiedzieli, że incydent ten zostanie zbadany w trakcie wyścigu. W międzyczasie doszło także do kolizji pomiędzy Schumacherem i Heidfeldem. Ten drugi wpadł po chwili na bandę – być może z powodu uszkodzenia bolidu – i to był koniec jego jazdy na dziś. Schumacher musiał z kolei zjechać do boksów po nowe przednie skrzydło. Kolizja tych kierowców także była badana przez sędziów.

Na 45 okrążeniu Kubica wykonał nieoczekiwanie drugi postój, po którym spadł z 6 na 13 pozycję. W bolidzie Polaka zmienione zostały opony – na kolejny zestaw z twardszej mieszanki. Tymczasem sędziowie uznali, że kolizja między Webberem i Hamiltonem była typowym incydentem wyścigowym, więc nie będzie kary dla żadnego z kierowców. Podobnie było w przypadku kolizji Schumachera z Heidfeldem. Kubica na nowych oponach zaczął odrabiać straty i po wyprzedzeniu Alguersuariego awansował na 12 pozycję. Jego następnym celem był Buemi – Polak wyprzedził kierowcę Toro Rosso na 51 okrążeniu. W chwilę później z wyścigu wycofał się Glock i na torze było już tylko 16 z 24 kierowców.

Kubica wraca do czołowej dziesiątki

Kubica wyprzedził następnie Pietrowa i Massę, awansując na dziewiąte miejsce. Przed nim jechali teraz blisko Sutil i Hulkenberg. Tego drugiego Polak wyprzedził już na 54 okrążeniu, a Sutila na 55 kółku i był już siódmy. Do szóstego Barrichello kierowca Renault tracił już niestety ponad 30 sekund, zatem nie miał raczej szans na dogonienie Brazylijczyka, ale tak czy inaczej odrobił większość strat po nadplanowym postoju, który najprawdopodobniej spowodowany był pęknięciem opony. Wyścig zbliżał się powoli ku końcowi – Alonso nadal prowadził, mając niewielką przewagę nad Vettelem. Trzeci Webber tracił już 28 sekund do lidera.

Na ostatnim okrążeniu małe zamieszanie spowodował Kovalainen, zatrzymując się płonącym bolidem na prostej startowej. Sytuacja została jednak opanowana po tym, jak Fin wyskoczył z bolidu i zaczął gasić Lotusa, zatem wyścig zakończył się bez kolejnej wizyty na torze samochodu bezpieczeństwa, czwartym zwycięstwem Alonso w tym sezonie. Na pozostałych stopniach podium stanęli kierowcy Red Bulla – Vettel i Webber.

•  Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Singapuru

Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 0,6 m/s
Wilgotność powietrza: 70%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
jordan23, 26.09.2010 19:20[!]
IceMan11 dobrze że to tylko twoje zdanie.
IceMan11, 26.09.2010 19:32[!]
Wiadomo każdy potrafi wyprzedzać. Niektórzy lepiej, niektórzy gorzej. Uważam, że Robert jest w tej drugiej grupie. No miał kilka sytuacji w tym sezonie kiedy mógł pokazać jaja i nie odpuścić podczas starcia, ale Robcio zazwyczaj odpuszcza :(
Poza tym powtarzam. Ja nie powiedziałem, że mi się nie podobało bo byłem wręcz ździwiony postawą Roberta, ale nie popadajmy też w pełen zachwyt, ponieważ opony dały mu sporo. Skoro Robert, który w większości mając okazję nie wyprzedza, a teraz na takim torze brał ich, że aż miło to coś jednak musiało być czyż nie?
@jordan23 - uważam, że takich jak ja jest tutaj sporo tylko zazwyczaj gdy się odezwiemy to zostajemy pożarci przez resztę forumowiczów. Nasza wina, że komuś puszczają nerwy?
jordan23, 26.09.2010 19:40[!]
IceMan11 szanuję twoje zdanie , ale prześledź karierę Kubka przed F1 . Pamiętajmy że F1 to inne wyścigi ale tu trzeba kalkulować, wystarczy spojrzeć na Ventyla i Hamiltona.
bzyk400, 26.09.2010 20:00[!]
Kubica potrafi wyprzedzać tylko ostatnio coś zrobił się za ostrożny. Mam nadzieję ,że dzisiaj przypomniał sobie jaka to frajda i teraz będzie to robił częściej.
modlicha, 26.09.2010 20:13[!]
"Skoro Robert, który w większości mając okazję nie wyprzedza, a teraz na takim torze brał ich, że aż miło to coś jednak musiało być czyż nie?"

A jakże - po prostu po przebiciu opony skończyły się kalkulacje i nie było nic do stracenia.

Ja bym raczej nie zaliczył Roberta do tych co gorzej wyprzedzają tylko do tych co za dużo kalkulują czy się opłaci. I tutaj z tymi co tak uważają się zgadzam że czasem jedzie sobie np a 6 pozycji i stwierdza że mu tak dobrze i tak już sobie jedzie. Punkty są, statystyki poprawione. To fakt nie jest skory do ryzyka ale wynika to też z tego że Kubica nigdy nie miał sprzętu takiego jak Hamilton Alonso Vettel.

"nie popadajmy też w pełen zachwyt, ponieważ opony dały mu sporo"

zawsze tak jest ze coś daje przewage: uginające skrzydło, pompowany dyfuzor, f-duct, opony świeże...co to za róznica ważne jak ktoś to wykorzystuje. Jakoś wielu sie zachwycało jak Hamilton na prostej wyprzedzał innych jakby rowerami jechali dzięki F-duct...


P.S. A Vettela do której grupy byś zaliczył wg Ciebie?
pozdr.
IceMan11, 26.09.2010 20:30[!]
Do której Vettela? Myślę, że do drugiej bo wyprzedzał tylko i wyłącznie na Silver, ale uważam, że ma większe "jaja" od Roberta :) Może to jeszcze przez wiek, ale skąd możemy to wiedzieć ;P
temal, 26.09.2010 20:51[!]
alonso alonso alonso !!!
dzięki za opis tylko to mi dzisiaj pozostało :) dopiero we wtorek powtórka :(...
Zomo, 26.09.2010 21:40[!]
jak dla mnie to Kovalainen ratowal bolid zeby miec czym jechac w Japoni - Lotus cienko przedzie, a tak zaszpachluje sie nadpalenia :-)
Z innej beczki - propozacja Nwewy-a na wyscig w Japoni:
http://mzprojekt....om/files/redbull.jpg
jordan23, 26.09.2010 22:18[!]
Zomo - dobre !
Robin Hood, 26.09.2010 22:24[!]
Można gdzieś w necie obejrzeć powtórkę tego wyścigu???????
Będę wdzięczny za jakieś info.
Dae, 26.09.2010 22:46[!]
Nie będę analizował czy Kubica za dużo myśli, czy za mało...
Zapytam się wprost ile kasy dostaje zespół za 4miejsce w klasyfikacji generalnej a ile za 5.
Jeżeli ustalicie już te kwoty, to odpowiedź dlaczego są kalkulacje (przy braku punktów od kolegi zespołowego) odnośnie wyprzedzania nie będą już potrzebne.

pozdrawiam
christoff.w, 27.09.2010 00:41[!]
flow - na stare to ostatnio jak liczylem Hamilton mialby 75pkt a Webber 74pkt reszty nie pamietam ale byloby bez zmian tylko ALonso mialby tyle samo co Button ,teraz mi sie przypomnialo. Kliknij w profil kazdego kierowcy z czolowej piatki i zobaczysz na ktorym miejscu konczyl wyscig i sobie szybko obliczysz.Przypominam stara punktacje jakbys nie pamietal(?)

1-10pkt
2-8pkt
3-6pkt
4-5pkt
5-4pkt
6-3pkt
7-2pkt
8-1pkt
grissley, 27.09.2010 01:46[!]
No i Kubek przypomniał wszystkim, że jak chce, to potrafi wyprzedzić.
Wprawdzie posiadając nieporównywalnie większą szybkość od rywali (Sutilowi odszedł na 16.9s po ilu - czterech, czy pięciu kółkach?), ale jednak.
Może zapamięta tę frajdę z wyprzedzania przez kolejne 4 wyścigi i trochę mniej będzie kalkulował, a ciut więcej walczył na torze.
Na co liczę :)
barell123, 27.09.2010 08:05[!]
Klasyfikacja w/g starej punktacji:
1. WEB - 80
2.ALO - 77
3.HAM - 75
4.VET - 74
5. BUT - 72
6.MAS - 51
7.ROS - 47
8.KUB - 44
arti0801, 27.09.2010 10:32[!]
właśnie oglądałem sobie powtórke z wyścigu gdzie Pietrov przepuścił Kubice bez walki... BEZ KOMENTARZA:)
psychoMSkaras, 28.09.2010 16:21[!]
nastepny znafca arti..no comment...
a dla wszystkich niedowiarkow talentu Kubicy to przytocze pewien motyw...zauwazcie ze Kubica wyprzedzil kilku rywali nie robiąc im zadnej "krzywdy" czgo nie mozna powiedziec o reszcie kierowow ktorzy sie wyprzedzaja i niszacza nawzajem..proste
PINHEAD, 28.09.2010 18:54[!]
arti0801
no własnie czyżby ustalone w garazu TO?
psychoMSkaras
znafca to raczej Ty. no comment.
wlodzio_boss, 28.09.2010 19:15[!]
A propos powtórek - zna ktoś może jakieś źródło, gdzie można obejrzeć lub pobrać relację z BBC Sport? Bo tego polsatu nie da się ostatnio słuchać wcale :(
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca