F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2016
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Rosji
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Europy
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Węgier
GP Niemiec
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Malezji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2016
Klasyfikacje generalne 2016
Statystyki z sezonu 2016

  Wszystkie sezony
2019  2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Baku.
Grand Prix of Europe 201619 czerwca
Baku City Circuit
Długość toru: 6,006 km
Liczba okrążeń: 51
Pełny dystans: 306,306 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
-
Najszybsze okrążenie wyścigu:
-
Największa średnia prędkość wyścigu:
-
nast. GP na tym torze >><< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Sesja treningowa 1  [  T-  |  T+  ]
P.NrKierowcaBolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1.44Lewis HamiltonMercedes F1 W07 Hybrid1:46,435--23
2.6Nico RosbergMercedes F1 W07 Hybrid1:46,8120,3770,37732
3.77Valtteri BottasWilliams FW381:47,0960,6610,28434
4.14Fernando AlonsoMcLaren MP4-311:47,9891,5540,89321
5.5Sebastian VettelFerrari SF16-H1:48,6272,1920,63826
6.11Sergio PerezForce India VJM091:48,9222,4870,29517
7.22Jenson ButtonMcLaren MP4-311:49,0192,5840,09721
8.19Felipe MassaWilliams FW381:49,1252,6900,10622
9.55Carlos SainzToro Rosso STR111:49,2672,8320,14216
10.27Nico HulkenbergForce India VJM091:49,3012,8660,03427
11.8Romain GrosjeanHaas VF-161:49,6113,1760,31020
12.7Kimi RaikkonenFerrari SF16-H1:49,6353,2000,02416
13.3Daniel RicciardoRed Bull RB121:49,7783,3430,14317
14.21Esteban GutierrezHaas VF-161:50,1673,7320,38925
15.9Marcus EricssonSauber C351:50,4734,0380,30618
16.33Max VerstappenRed Bull RB121:50,4854,0500,0127
17.26Daniił KwiatToro Rosso STR111:50,5514,1160,06619
18.30Jolyon PalmerRenault R.S.161:50,9104,4750,35925
19.20Kevin MagnussenRenault R.S.161:50,9394,5040,02927
20.94Pascal WehrleinManor MRT051:51,2194,7840,28024
21.12Felipe NasrSauber C351:51,7715,3360,55211
22.88Rio HaryantoManor MRT051:51,9255,4900,15428
107% najlepszego czasu: 1:53,885


Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej przed niedzielnym Grand Prix Europy na ulicznym torze w stolicy Azerbejdżanu – Baku.

Punktualnie o godzinie trzynastej czasu lokalnego, duet Haasa – Esteban Gutierrez i Romain Grosjean, opuścił aleję serwisową udając się na pierwsze, zapoznawcze okrążenie Baku Street Circuit, inaugurując tym samym pierwszy od 2012 weekend o GP Europy F1.

Zgodnie z przewidywaniami Jensona Buttona z czwartku, większość zawodników rozpoczęła jazdę od okrążeń instalacyjnych, wykazując się dużą ostrożnością w ekstremalnie wąskich i krętych sekcjach w pobliżu murów starego miasta.

Po ośmiu minutach lider klasyfikacji generalnej – Nico Rosberg, ustanowił pierwszy rezultat na torze w Baku, wykręcając 1:57,306s, a następnie schodząc do poziomu 1:53,481s. Podczas gdy Niemiec odnotował kolejną poprawę osiągając pułap 1min51s, Lewis Hamilton notował osiągnięcia w granicach 1min55s. Obaj kierowcy korzystali z nowej wersji tylnego skrzydła, przygotowanej przez Mercedesa specjalnie z myślą o weekendzie w Azerbejdżanie.

Mniej więcej po pięciu minutach do kierowców Srebrnych Strzał dołączyli reprezentanci innych zespołów, notując swoje pierwsze rezultaty weekendu. W tym samym czasie Hamilton przesunął się przed swojego partnera z teamu, notując 1:48,174s. Kolejne okrążenie pozwoliło Brytyjczykowi po raz kolejny podnieść poprzeczkę, tym razem na 1:48,214s. Ze względu na duży ruch na torze kierowcy często poruszali się w zbitych grupach. Na długiej prostej Kevin Magnussen starał się wyprzedzić Rio Haryanto, jednak jego starania spełzły na niczym i Duńczyk musiał odpuścić, aby stworzyć sobie miejsc do spokojnej jazdy.

Podczas gdy Vettel i Gutierrez popelnili niegroźne blędy powodując wywieszanie żółtych flag, realizator pokazał ujęcia dymu wydobywającego się z Red Bulla Maxa Verstappena. Krótko po tym Rosberg urwał 0,3s z czasu Hamiltona, zostając nowym liderem tabeli. Trening szybko pokazał, że popełnienie błędu na ulicznym obiekcie w Baku może być bardzo kosztowne, nawet pod względem czasu, jaki trzeba poświęcić na powrót na tor – niesamowicie ciasne były nie tylko niektóre fragmenty toru, ale także i tak nieliczne strefy wyjazdowe.

Po zjeździe do boksów RB12 Verstappena został ustawiony na podnośnikach, a do pracy przy nim przystąpili mechanicy stajni z Milton Keynes. Blisko półmetka sesji także Bottas (przebywający w tym czasie w alei serwisowej) zgłosił swemu inżynierowi, że w jego kokpicie pojawił się dym. Wszystko wskazywało jednak, że Williams w pełni kontroluje sytuację.

Po założeniu supermiękkiej mieszanki Hamilton ustanowił rezultat 1:46,489, odzyskując prowadzenie w klasyfikacji treningu, a Rosberg przesunął się na drugie miejsce z wynikiem gorszym o około 0,3s. W międzyczasie w garażu Ferrari trwały wytężone prace nad bolidem Kimiego Raikkonena – szczególnym zainteresowaniem mechaników teamu z Maranello cieszyły się hamulce SF16-H. W trakcie sesji swoimi pierwszymi opiniami na temat toru dzieliły się legendy F1: Nigel Mansell napisał na swoim Twitterze, iż obiekt wygląda bardzo interesująco, a niektóre zakręty nie wybaczają błędów, co powinno premiować odważną jazdę.

Na czele Hamilton odnotował kolejną poprawę dzięki wynikowi 1:46,435s, by krótko po tym zblokować koła na dohamowaniu do trzeciego zakrętu i w ostatniej chwili uniknąć kontaktu z betonową ścianą po zewnętrznej toru. Kilka chwil później trzykrotny czempion F1 popełnił kolejny błąd, tym razem zbyt mocno opóźniając hamowanie do pierwszego wirażu.

Trzeci incydent z udziałem Brytyjczyka, do którego ponownie doszło w zakręcie numer trzy, nie pozostał bez konsekwencji i zakończył się kontaktem ze ścianą – jak się później okazało całkowicie niegroźnym. Na około 25 minut przed zakończeniem jazd, Daniel Ricciardo zaliczył spory uślizg i rozbił swój bolid w kompleksie zakrętów przy zamku, poważnie uszkadzając prawe tylne zawieszenie swego bolidu. Ze względu na fakt, iż przy nitce obiektu nie ma zlokalizowanych zbyt wielu dźwigów (jak ma to miejsce chociażby w Monako), uprzątnięcie wraku RB12 trwało około dziesięciu minut. Po tej przerwie kierowy mogli powrócić do jazdy.

Wielu kierowców szybko powróciło do jazdy starając się maksymalnie wykorzystać dostępny czas na realizację swoich indywidualnych programów. Carlos Sainz stał się kolejną z ofiar wymagającego dojazdu do piętnastego wirażu – Hiszpan doprowadził do drobnego kontaktu z barierą i zdecydował się na powrót do alei serwisowej. Z kolei w innym miejscu toru, w pierwszym zakręcie, Romain Grosjean wywiózł na asfaltowe pobocze Marcusa Ericssona.



Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 41°C
Temperatura powietrza: 26°C
Prędkość wiatru: 4,2 m/s
Wilgotność powietrza: 55%
Sucho

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
bartoszcze, 17.06.2016 22:17[!]
@mcracer1993
Narzekał powiadasz?
W 2014 jednostka Renault była całkiem niezła, tylko E22 miał swoje wady. A że akurat na rynku pojawiła się pula najlepszych jednostek zwolniona przez McLarena, to ją Lotus przejął (pracowicie negocjując z Renault warunki rozwiązania kontraktu), zwłaszcza że bolid nie zapowiadał fajerwerków.
mcracer1993, 17.06.2016 22:58[!]
@bartoszcze Gdyby jednostka Renault (jako całość) była niezła to Red Bull, który miał genialny bolid pod wzgl. aerodynamicznym, walczyłby w tamtym sezonie z Mercedesem jak równy z równym, a Ricciardo walczyłby z duetem Ham-Ros o mistrzowski tytuł. Mówisz jednostka niezła... jako silnik spalinowy spisuje się jeszcze znośnie, no ale niestety silnik hybrydowy plus cały system do odzyskiwania energii, to Renault miał do niczego - zresztą do dziś nie mogą w tej kwestii dorównać jednostce Mercedesa.
xdomino996, 18.06.2016 06:53[!]
@mcracer1993 znowu bajki, szkoda że na początku tamtego sezonu red Bull walczył z Toro Rosso, które... Miało te same silniki. Więc Toro Rosso też ma genialny bolid pod względem aerodynamiki, czy po prostu red Bullowi nie wyszedł bolid w 2014?
bartoszcze, 18.06.2016 08:20[!]
@mcracer1993
Usilnie przedkładam Twojej uwadze słowa "w 2014". To, że Red Bull swoimi naciskami roz***ł Renault robotę w 2015 (przez co jednostka była słabsza niż rok wcześniej), to druga historia.
Nie twierdziłem, że jednostka Renault dorównywała wtedy jednostce Mercedesa, tylko że była niezła - porównaj sobie możliwości jednostek Ferrari z tego roku.
I nie, Lotusiaki na jednostkę akurat narzekały najmniej (a tego dotyczyło Twoje twierdzenie), ich problemem była niestabilność bolidu, której nawet jednostka Mercedesa by nie pomogła.
---, 18.06.2016 08:58[!]
@xdomino996
Nie pomyliłeś się przypadkiem? W 2014 w pierwszych siedmiu wyścigach RB nie zeszło żadnym bolidem z pierwszej szóstki we wszystkich ukończonych wyścigach, a żaden z bolidów TR ani razu do niej nie zawitało.
xdomino996, 18.06.2016 10:57[!]
@--- to prawdopodobnie pomyliło mi się z 2015 rokiem
mcracer1993, 18.06.2016 11:15[!]
@xdomino996 Co ty z choinki spadłeś? Wiesz w którym miejscu był Red Bull, a gdzie STR w 2014? Ja powiem jednym słowem - przepaść. Zresztą to nie były te same bolidy - RBR z roku 2014 skonstruował Adrian Newey, a STR o ile mnie pamięć nie myli James Key. To jest pierwsza sprawa.
Druga jest taka, że RBR nie przygotowało na poprzedni sezon dobrego samochodu, bo jednostka to swoją drogą - dopiero potem wprowadzone poprawki w trakcie sezonu jakoś uratowały honor Red Bulla. Teraz w tym sezonie jednostka napędowa Renault (niby to jest TAG-Heuer ale to nadal Renault) została poprawiona. Przykład poprzedniego wyścigu w Kanadzie to dobitnie pokazał - obaj kierowcy tego zespołu nie zostali zdublowani, a Max Verstappen mógł się swobodnie bronić przed Nico Rosbergiem, czego w poprzednim sezonie by nie mógł zrobić jakby jeździł dla RBR. Chociaż teraz w Baku widzimy zupełnie co innego, bo RBR jest dość daleko z dużą stratą - być może coś się dzisiaj zmieni.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca