F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Sezon 2018
GP Australii
GP Bahrajnu
GP Chin
GP Azerbejdżanu
GP Hiszpanii
GP Monako
GP Kanady
GP Francji
GP Austrii
GP Wielkiej Brytanii
GP Niemiec
GP Węgier
GP Belgii
GP Włoch
GP Singapuru
GP Rosji
GP Japonii
GP Stanów Zjednoczonych
GP Meksyku
GP Brazylii
GP Abu Zabi
Strona główna sezonu 2018
Klasyfikacje generalne 2018
Statystyki z sezonu 2018

  Wszystkie sezony
2018  2017  2016  2015  2014  2013  2012  2011  2010  2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001  2000  1999  1998  1997  1996  1995  1994  1993  1992  1991  1990  1989  1988  1987  1986  1985  1984  1983  1982  1981  1980  1979  1978  1977  1976  1975  1974  1973  1972  1971  1970  1969  1968  1967  1966  1965  1964  1963  1962  1961  1960  1959  1958  1957  1956  1955  1954  1953  1952  1951  1950
Jaśniejszym kolorem oznaczone sezony, w których nie było GP
na torze Shanghai.
Heineken Chinese Grand Prix 201815 kwietnia
Shanghai International Circuit
Długość toru: 5,451 km
Liczba okrążeń: 56
Pełny dystans: 305,066 km
Poprzednie rekordy na tej wersji toru:
Najszybsze okrążenie kwalifikacyjne:
1:31,678 - Lewis Hamilton (Mercedes), 2017
Najszybsze okrążenie wyścigu:
1:32,238 - Michael Schumacher (Ferrari), 2004
Największa średnia prędkość wyścigu:
205,313 km/h - Rubens Barrichello (Ferrari), 2004
<< pop. GP na tym torze<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>
  Opis wyścigu  [  T-  |  T+  ]

Daniel Ricciardo z Red Bulla odniósł popisowe zwycięstwo w Grand Prix Chin – trzeciej rundzie tegorocznych mistrzostw świata Formuły 1. Na dwóch niższych stopniach podium szalonego wyścigu na torze w Szanghaju stanęli Valtteri Bottas i Kimi Raikkonen.

Vettel na prowadzeniu, Hamilton spada na piąte miejsce

Sebastian Vettel obronił prowadzenie po zgaśnięciu czerwonych świateł. Na drugie miejsce przesunął się Valtteri Bottas, a na trzecią lokatę awansował w widowiskowym stylu Max Verstappen, który uporał się z Kimim Raikkonenem i Lewisem Hamiltonem. Dwaj mistrzowie świata spadli na odpowiednio czwarte i piąte miejsce. Niżej plasował się Daniel Ricciardo, a czołową dziesiątkę uzupełniali kierowcy Renault: Nico Hulkenberg i Carlos Sainz oraz Haasa: Romain Grosjean przed Kevinem Magnussenem.

Dobrym startem popisał się Lance Stroll, który jechał na dwunastej pozycji, tracąc około dwie sekundy do Fernando Alonso. Poza czołową dziesiątkę spadł za to ruszający z dziewiątego pola Sergio Perez – kierowca Force India był czternasty. Po unormowaniu się sytuacji w okolicach piątego okrążenia Vettel rozpoczął powolne budowanie przewagi nad Bottasem. Także Fin oddalił się od trzeciego Verstappena na około trzy sekundy. Na kolejnym kółku Haas przystał na sugestię Magnussena i poprosił Grosjeana o oddanie pozycji – Francuz miał spowalniać Duńczyka pomimo tego, iż na początku wyścigu korzystał z ultramiękkiej mieszanki.

Grosjean odstawał tempem od najbliższych konkurentów, z czego szybko mógł skorzystać Alonso – dwukrotny czempion F1 spróbował ataku na dohamowaniu po długiej prostej, ale jego próba zakończyła się niepowodzeniem. Do zawodników Haasa i McLarena w szybkim tempie zbliżał się Esteban Ocon, który przesunął się przed Strolla. Mocne tempo na pośredniej mieszance prezentował Pierre Gasly, notujący lepsze czasy od jadącego na ultramiękkich oponach zespołowego kolegi – Brendona Hartleya. Zawodnicy Toro Rosso zajmowali jednak odległą osiemnastą i dziewiętnastą pozycję. Na jedenastym okrążeniu Hartley jako pierwszy zjechał po świeże ogumienie. Nowozelandczyk otrzymał do swego bolidu pośrednią mieszankę.

Na kolejnym kółku Alonso podjął kolejną ambitną próbę ataku na Grosjeana. Ten obronił jednak dziesiąte miejsce. Z tyłu Esteban Ocon zjechał na pit stop, próbując podciąć Hiszpana i wskoczyć do punktowanej dziesiątki. Na czele panował spokój: Vettel dysponował 3-sekundową przewagą nad Bottasem i 8-sekundową nad Verstappenem. Hamilton podążał 1,5s za Raikkonenem. Pierwsze pit stopy odbyli w tym czasie kierowcy Renault – najpierw do mechaników zjechał Sainz, a później Hulkenberg. Niemiec powrócił na tor za Gasly'ym, ale natychmiast wyprzedził Francuza unikając zbędnego tracenia czasu w rywalizacji o punkty. Sainz nie miał już tyle szczęścia i stracił nieco więcej czasu, by uporać się z wychowankiem juniorskiego programu Red Bulla.

Ferrari poświęca Raikkonena próbując ratować szanse na zwycięstwo

Przy okazji osiemnastego okrążenia do mechaników zawitał Max Verstappen, który zamienił ultramiękkie opony na pośrednie. Taką samą taktykę zastosowano w przypadku Ricciardo. Tuż po tym "białe" Pirelli PZero znalazły się w bolidach Mercedesa. Ze zjazdem zwlekało Ferrari – jak się później okazało decyzja ta miała brzemienne skutki w walce o zwycięstwo. Bottas pokonał szybkie okrążenie wyjazdowe co pozwoliło mu odrobić stratę do Vettela, Wyjeżdżając z alei serwisowej Niemiec znalazł się za kierowcą Mercedesa, a tym samym stracił prowadzenie w wyścigu. Na torze wciąż pozostawał Raikkonen – Fin tracił olbrzymie ilości czasu na zużytym ogumieniu dążąc do spowolnienia Bottasa, a tym samym otworzenia przed Vettelem szansy powrotu na pozycję lidera.

Na dwudziestym szóstym okrążeniu Bottas znalazł się w strefie aktywacji DRS, ale Raikkonen utrzymał pozycję. W pierwszym zakręcie następnego kółka reprezentant Mercedesa wyprzedził w końcu swojego rodaka, a następnie obronił prowadzenie w walce z Vettelem, który natychmiast został przepuszczony przez zespołowego kolegę. Czterokrotny mistrz świata utrzymywał się w bliskiej odległości za Bottasem, ale nie miał większych szans na przeprowadzenie próby ataku. W międzyczasie na postój zjechał Raikkonen – Fin powrócił do walki na szóstym miejscu, ze stratą 13 sekund do Ricciardo. Niżej plasowali się Alonso, Hulkenberg, Sainz i Magnussen.

Trzydzieste okrążenie przyniosło postój Alonso oraz kuriozalną kolizję kierowców Toro Rosso, do jakiej doszło w nawrocie za długą prostą. "Zamknął przede mną drzwi" – krzyczał przez radio Pierre Gasly. Okrążenie później na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa, by umożliwić porządkowym uprzątnięcie odłamków z bolidów STR13. Moment ogłoszenia neutralizacji wykorzystali Verstappen i Ricciardo, którzy otrzymali do swych bolidów miękkie opony. Do czołowej trójki, za Botasa i Vettela, wskoczył Lewis Hamilton. Za nim znajdowali się dwaj kierowcy Red Bulla, rozdzielani przez Kimiego Raikkonena.

Cuda na torze i sprinterski popis Daniela Ricciardo

Do restartu doszło na trzydziestym szóstym okrążeniu. W czołówce nie doszło do żadnych przetasowań Verstappen musiał raczej bronić się przed Raikkonenem niż myśleć o zaatakowaniu Hamiltona. Pięknym atakiem popisał się Alonso, który uporał się Grosjeanem i zaliczył awans na P9. Niedługo później Ricciardo wykorzystał przewagę ogumienia i wyprzedził Raikkonena nawet pomimo tego, iż nie mógł korzystać z DRS. Różnice pierwszej piątce były minimalne.

Tylko Bottas wykorzystywał jazdę w czystym powietrzu i miał szansę na powolne budowanie przewagi. Na trzydziestym dziewiątym okrążeniu Verstappen zaryzykował próbę wyprzedzenia Hamiltona po zewnętrznej siódmego zakrętu. W pewnym momencie Holendrowi brakło jednak miejsca na torze – wyjechał na pobocze i spadł na piąte miejsce, za Ricciardo. Australijczyk nie próżnował i przystąpił do ataku na Hamiltona. Kierowca Red Bulla znienacka wyprzedził Brytyjczyka na dohamowaniu do T14.

Dwa okrążenia później Hamilton spadł na piąte miejsce, wyprzedzony przez Verstappena. Niemal w tym samym czasie Ricciardo uporał się z Sebastianem Vettelem i zaczął zmniejszać stratę do jadącego na pierwszym miejscu Bottasa. Nie był to bynajmniej koniec emocji – na 43. kółku Verstappen podjął desperacką próbę ataku na Vettela w nawrocie za długą prostą. Pomiędzy kierowcami doszło do kontaktu, obaj obrócili swoje bolidy, co natychmiast wykorzystali Raikkonen i Hamilton, którzy przesunęli się na odpowiednio trzecią i czwartą lokatę.

Daniel Ricciardo dawał z siebie absolutne maksimum i wykorzystywał każdy centymetr toru. Na nieco ponad dziesięć okrążeń przed metą Australijczyk wyczuł okazję do awansu na pozycję lidera i wcisnął się przed Bottasa na dojeździe do czwartego wirażu. Bottas nie był w stanie utrzymać tempa kierowcy z Perth, który miał w swoi bolidzie świeższe, bardziej przyczepne opony. Verstappen także odrabiał straty po incydencie z Vettelem – miał ku temu dodatkową motywację, gdyż nałożona została na niego kara doliczenia 10 sekund do czasu wyścigu. Nie był to koniec akcji. Holender wyprzedził Hamiltona, a do Bottasa w szybkim tempie zbliżał się Raikkonen.

Próby kierowcy Ferrari zakończyły się niepowodzeniem. Za podium znalazł się Verstappen – reprezentant Red Bulla spadł jednak na piąte miejsce, za Lewisa Hamiltona, w związku z karą czasową. Szóstą pozycję dowiózł do mety Nico Hulkenberg, za którym finiszował Fernando Alonso. Na przedostatnim okrążeniu lider McLarena wcisnął się przed Sebastiana Vettela we wjeździe w trzeci zakręt. Czołową dziesiątkę uzupełnili Carlos Sainz i Kevin Magnussen.


  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
DBR, 15.04.2018 10:20[!]
Czy można wyprzedzać w alei zjazdowej?
DBR, 15.04.2018 10:23[!]
Bo za manewr na STR przez RBR właśnie powinna być kara.
Masio, 15.04.2018 10:26[!]
@DBR Vettel tak samo zrobił w Chinach dwa lata temu i kary nie było, więc można.
DBR, 15.04.2018 10:33[!]
A jak głoszą przepisy? (chyba, że uznamy, że w GP F1 mamy prawo precedensowe).
marrcus, 15.04.2018 10:38[!]
a ty co marudzisz już
mariusz0608, 15.04.2018 10:42[!]
Podczas SC i VSC w boksach można wyprzedzać, na torze oczywiście nie.
Aeromis, 15.04.2018 10:44[!]
@DBR
Cytat :
Czy można wyprzedzać w alei zjazdowej?
Tak - o ile bolid przed jedzie zbyt wolno, za co można zostać zresztą karę.
DBR, 15.04.2018 10:49[!]
@Aeromis. Dzięki za wyjaśnienie

@mariusz0608 manewr nie miał miejsca w boksach a jeszcze przed nimi, stąd moje wątpliwości.
bartoszcze, 15.04.2018 11:05[!]
@DBR
Nie ma żadnego przepisu zakazującego wyprzedzania ani ograniczającego prędkość na zjeździe ani wyjeździe, za to jest przepis wyraźnie pozwalający na wyprzedzanie na zjeździe za SC.
Siux, 15.04.2018 11:15[!]
Ten wyścig przypomniał mi dlaczego tak nie lubię Ferrari, staram się o tym nie pamiętać ze względu na Kimiego. Poświęcić wyścig jednego kierowcy dla iluzorycznych korzyści dla drugiego to tylko w Ferrari.
Aeromis, 15.04.2018 11:22[!]
@Siux
Swego czasu w Force India było tak samo (PER musiał być przed HUL, nawet jeśli przez to mieli mniej punktów - Monako'15).
kumien, 15.04.2018 12:24[!]
Nie dramatyzujmy. Kimi i tak jakby zjechał zaraz za Sebem to byłby pewnie 4. Dzięki temu opóźnieniu zjazdu ostatecznie miał dużo swiezsze opony od Valteriego I co jak co powinien go wyprzedzić.

Ferrari dzisiaj zawaliło po całości. Jakby był SC to pewnie i tak Redbulle by ich objechali, ale zawsze byłby z przodu przed Lewisem.
MairJ23, 15.04.2018 14:47[!]
@DBR to jest czesc toru wiec wyprzedzac mozna. Nie mozna miec wiekszej predkosci niz nakazana w strefie ograniczenia predkosci w boksach ale jak ktos bedzie jechal wolniej niz ta predkosc to mozna wyprzedzic. Przed ta strefa i za mozna wyprzedzac. Tak jak ktos napisam Vettel wyprzedzil przed strefa 2 bolidy rok czy 2 lata temu.
DBR, 15.04.2018 17:11[!]
Cytat MairJ23 :
@DBR to jest czesc toru wiec wyprzedzac mozna...


W czasie SC??? Dość odważna teza. Jeśli potraktować to jako część toru wyprzedzanie w czasie neutralizacji jest zakazane. To, że ktoś tak już zrobił to słaby argument.
bartoszcze, 15.04.2018 17:37[!]
Cytat DBR :
W czasie SC??? Dość odważna teza. Jeśli potraktować to jako część toru wyprzedzanie w czasie neutralizacji jest zakazane

Pisałem powyżej, że jest wyraźny przepis pozwalający na wyprzedzanie na zjeździe, w pitlane i na wyjeździe za SC...
piotrek380, 15.04.2018 18:07[!]
@marcelo92
Chyba inny wyscig ogladales. Bottas zjechał na 19 a Vettel zaraz za nim na 20
MairJ23, 15.04.2018 19:13[!]
@DBR zwrociles mi uwage na bardzo wazna czesc mojej wypowiedzi. Musze to sprawdzic. Dobra robota.
bartoszcze, 15.04.2018 19:25[!]
@marcelo92
Około sekundę Vettel stracił do Bottasa na samym wykonaniu stopu, oprócz tego Bottas odpalił bardzo szybkie okrążenie wyjazdowe. Ferrari nie opóźniło tego zjazdu.
MairJ23, 16.04.2018 15:53[!]
widze ze bystrzachy sie dostaly do internetu... panowie (albo moze drogie dzieci) - dzieki za smieci.
Tetracampeon, 16.04.2018 21:34[!]
Ktoś tu chyba jest niepoważny.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+

  Dodanie nowego komentarza
Musisz być zalogowany, aby móc pisać komentarze. Skorzystaj z formularza w lewym górnym rogu strony.
Forum Wyprzedź mnie!
<< pop. GP w kolejności  |  nast. GP w kolejności >>  |  ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca