F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Testy Formuły 1
Sezon 2018
Sezon 2017
Sezon 2016
Sezon 2015
Sezon 2014
Sezon 2013
Sezon 2012
Sezon 2011
Sezon 2010
Sezon 2009
Sezon 2008
Sezon 2007
Sezon 2006
Sezon testowy obejmuje okres od pierwszych testów po ostatnim wyścigu poprzedniego sezonu do ostatnich testów przed zakończeniem następnego sezonu wyścigowego.
Uczestnicy testów F1
i kierowcy innych serii
Ostanie raporty i inne wiadomości o testach:

Leclerc najszybszy drugiego dnia testów Pirelli w Abu Zabi

Leclerc na czele po czterech godzinach drugiego dnia testów

Vettel na czele tabeli pierwszego dnia testów w Abu Zabi

Bottas najszybszy w porannej wtorkowej sesji testów ogumienia

Raikkonen weźmie udział w testach opon wspólnie z Sauberem

Ricciardo nie otrzymał zgody na udział w testach ogumienia z Renault

Barcelona utrzymała organizację zimowych testów F1

Testy w Barcelonie dzień 2: RBR i STR na czele
Marek Roczniak, 18 listopada 2008<<  |  lista newsów  |  T-  |  T+  |  >>
Niewiele zabrakło, a we wtorek najszybszym kierowcą podczas testów na torze Catalunya ponownie okazałby się Takuma Sato (Toro Rosso). Japończyk jeździł jednak tylko do przerwy na lunch, kiedy panowały chłodniejsze warunki, a po południu jego czas 1:20,017 zdołał poprawić o ponad ćwierć sekundy Sebastian Vettel (Red Bull).

Tym niemniej Sato ponownie pokazał się z jak najlepszej strony i zarówno jeżdżący po południu jego bolidem Sebastien Bourdais (P3), jak i testujący przez cały dzień w drugim STR3 Sebastien Buemi (P4) nie zdołali go pokonać. Jutro Bourdais będzie jeździł przez cały dzień, ale tak czy inaczej wygląda na to, że zespół Toro Rosso będzie miał twardy orzech do zgryzienia, jeśli chodzi o wybór kierowców na przyszły sezon.

Piąty czas uzyskał Gary Paffett, który pod nieobecność Pedro de la Rosy w garażach McLarena (Hiszpan testował dzisiaj z Force India) jeździł we wtorek dwoma różnymi bolidami – MP4-23K z systemem KERS (właśnie w nim uzyskał swój najlepszy czas 1:21,340, przejeżdżając 31 okrążeń) i bardziej standardowym MP4-23A (P9, 1:21,835, 46 okrążeń). W sumie Brytyjczyk przejechał dzisiaj 77 okrążeń.

Na szóstej pozycji swój drugi i zarazem ostatni dzień testów w tym tygodniu ukończył Robert Kubica, tracąc z bolidzie F1.08B ze skrzydłami w specyfikacji na sezon 2009 niewiele ponad półtorej sekundy do Vettela. „Oczywiście straciliśmy sporo docisku w porównaniu do samochodu z sezonu 2008.” – tłumaczył Polak wpływ nowych przepisów dotyczących aerodynamiki. „Jednakże z powodu przejścia z opon rowkowanych na slicki zyskaliśmy znacznie lepszą przyczepność w wolnych zakrętach. Myślę więc, że dzięki dalszym pracom rozwojowym nie będzie zbyt wielkiej różnicy pomiędzy samochodami na sezon 2009 i 2008”.

Nick Heidfeld przejął dzisiaj od Christiana Kliena drugi bolid BMW Sauber F1.08B, w którym został zamontowany KERS i kontynuował zapoczątkowane przez Austriaka testy systemu odzyskiwania energii kinetycznej. Niemiec uplasował się na 15 pozycji, przejeżdżając o pięć okrążeń więcej od Kubicy. Poza Paffettem i Heidfeldem z KERS jeździli dzisiaj także Nico Rosberg (Williams – P7) i Luca Badoer (Ferrari – P13). Rosberg jeździł ponadto z nowym tylnym skrzydłem, a Jenson Button (Honda – P8) z nowym przednim skrzydłem.

Lucas di Grassi swój pełny dzień testów za kierownicą bardziej standardowej Hondy RA108 ukończył tuż za Adrianem Sutilem (Force India) na 11 pozycji, łącznie przejeżdżając 110 okrążeń. Strata Brazylijczyka do Vettela wyniosła dwie i pół sekundy. Jutro kolej na Bruno Sennę, który jest drugim kandydatem do zastąpienia Rubensa Barrichello w Hondzie w sezonie 2009. Pozostali uczestnicy dzisiejszych testów: Nelson Piquet Jr (Renault), Marc Gene (Ferrari), Giedo van der Garde (Renault) i de la Rosa uplasowali się odpowiednio na miejscach 12, 14, 16 i 17, przy czym tylko Piquet zmieścił się poniżej trzech sekund straty do Vettela.

Wtorkowe testy były przerywane dwukrotnie. Czerwona flaga pojawiała się jednak tylko w pierwszej godzinie jazd – pierwszy raz po awarii w bolidzie Heidfelda, który zatrzymał się w zakręcie nr 1, a drugi raz po poślizgu Buemiego w tym samym zakręcie. Ponadto problemy miał rano Vettel, w którego bolidzie zapaliły się najprawdopodobniej tylne hamulce. Całe zdarzenie miało miejsce w alei serwisowej, a więc nie spowodowało przerwy w testach.

Czasy uzyskane we wtorek na torze Catalunya (4,655 km)
P.Kierowca Nar. Konstruktor Bolid Czas okr. Strata Okr. 
1.Sebastian Vettel Red Bull Renault RB4   1:19,751   70 
2.Takuma Sato STR Ferrari STR3   1:20,017 +0,266 79 
3.Sebastien Bourdais STR Ferrari STR3   1:20,034 +0,283 48 
4.Sebastien Buemi STR Ferrari STR3   1:20,223 +0,472 99 
5.Gary Paffett McLaren Mercedes MP4-23K  1:21,340 +1,589 31 
6.Robert Kubica BMW Sauber F1.08B  1:21,521 +1,770 76 
7.Nico Rosberg Williams Toyota FW30B 1:21,525 +1,774 113 
8.Jenson Button Honda RA108(B)  1:21,770 +2,019 110 
9.Gary Paffett McLaren Mercedes MP4-23A   1:21,835 +2,084 46 
10.Adrian Sutil Force India Ferrari VJM01   1:22,073 +2,322 58 
11.Lucas di Grassi Honda RA108   1:22,283 +2,532 110 
12.Nelson Piquet Jr Renault R28   1:22,348 +2,597 85 
13.Luca Badoer Ferrari F2008K  1:22,425 +2,674 127 
14.Marc Gene Ferrari F2008   1:22,772 +3,021 31 
15.Nick Heidfeld BMW Sauber F1.08B 1:22,945 +3,194 81 
16.Giedo van der Garde Renault R28   1:23,250 +3,499 37 
17.Pedro de la Rosa Force India Ferrari VJM01   1:23,499 +3,748 86 
A - pakiet aerodynamiczny na sezon 2009, K - system KERS lub jego namiastka
Pogoda
Temperatura powietrza: 7-14°C
Temperatura toru: 8-15°C
Pochmurno przez cały dzień

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: TSL-Timing.com (czasy), F1Today.nl, Autosport.com, McLaren.com

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
mielony, 18.11.2008 21:38[!]
-> alhan - podzielam twoje obawy co do BMW np. w porównaniu z Wiliamsem. Ale to dopiero początki i jeszcze nia na docelowych bolidzach.
-> McLuke, Kubecks jeżeli Ferari zdecyduje się na KERS mechaniczny (szybko obracające się kolo/walec) to jeżeli zamontują oś obrotu w poprzek bolidu to mogą mieć problemy np. z podsterownością bo takie rozpędzone kolo może utudniać skręcanie (słynne doświadczenie z przenoszeniem walizki w której jest rozpędzone koło). Ale jeżeli zamontują niesymetrycznie to bedzie jeszcze weselej. :) Może więc już trenują taką ewentualność?
noofaq, 18.11.2008 21:45[!]
mielony: możliwe że pomyślą nad możliwościami zmiany kąta położenia osi wirującego elementu w stosunku do osi pojazdu w zależności od konfiguracji toru.. będzie ciekawa możliwość dodatkowego wpływu na zachowanie bolidu :)
rmn, 18.11.2008 22:06[!]
jeżeli zamontują je odpowiednie to ustabilizują samochód, to chyba zaleta KERS mechanicznego ( vide tocząca się moneta, która się nie przewraca). Ale taki KERS jest chyba najsłabszy?
kmk, 18.11.2008 22:07[!]
z tym ze Rosberg miał tylko nowe tylnie skrzydło a przednie miał stare
wiec ten jego czas nie jest jeszcze taki do porównywania z innymi
w tym artykule to jest napisane "Rosberg jeździł ponadto z nowym tylnym skrzydłem"
paolo, 18.11.2008 22:28[!]
Po dzisiejszych testach Pedro "widżeja01" Haug zaleci chyba Dennisowi, żeby dać FI cały bolid bo nie będzie chciał brukać dobrego imienia Mercedesa :) A może to testy silnika Ferrari nie bolidu FI?

mielony noofaq rmn : Przeglądałem właśnie zdjęcia i wychodzi na to, że Ferrari ma elektryczny KERS a nie "latające kółko".
ksAnderson, 18.11.2008 23:27[!]
http://f1.gpupdat...15833&catID=3663

http://f1.gpupdat...15827&catID=3663

Jeśli Ferrari miałoby stosować dysk to po co gumowe rękawice i napis "high voltage"? W tym garbie mieści się jakaś porządna bateryjka, skoro wymaga takiej przybudóweczki.

Na jednym ze zdjęć widać tylne skrzydło Williamsa z boku, jakoś tak wygląda, jakby się mogło urwać pod naporem powietrza przy większych prędkościach... Chociaż może teraz jeśli taki Nakajima spróbowałby jeszcze raz zrobić to co było w Valencji z Alonso to może nie da rady nosem dojechać do samej góry i urwać skrzydła. Ale kto tam wie do czego on jest zdolny...
A.S., 18.11.2008 23:52[!]
Niech już zaczną testować wszyscy w nowych specyfikacjach, wtedy osiągane rezultaty cokolwiek będą mówiły.
Trzeba przyznać, że bolidy w nowej wersji są paskudne. Oj długo trzeba się będzie do ich wyglądu przyzwyczajać.
hide, 19.11.2008 00:25[!]
Nie wiem czy ktos z was zauwazyl podobienstwo ale ja w bolidzie BMW widze Williamsa FW26 tylko bez klow morsa. Nos wyciosany z grubego bala;] Natomiast tylny spojler ludzaco przypomina mi sie z McLarenem z 89 roku w, ktorym smigal Ayrton i Alain. Jest to w przeciwienstwie do nosa, ktory mam nadzieje, ze jest tylko przejsciowym elementem w nadwoziu BMW jeden z najladniejszych elementow nowego bolidu. Dodam jeszcze tyle, ze widac w tej chwili plynna linie w bolidach bez gownianych skrzydelek, ktore robily z tego samochodu nie bolid ale kosmiczny pojazd i mysle ze to wyjdzie F1 na dobre bo to poprostu jest ladniejsze i bardziej naturalne.
NEO86, 21.11.2008 17:44[!]
Vettel pojechał dzisiaj bardzo dobrze a Sato znów jest w czołówce. Pedro de la Rosa zmienił bolid i już jest ostatni.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca