F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

19.01.2019

Mick Schumacher dołączył do juniorskiego programu Ferrari

18.01.2019

Kubica: W sezonie 2019 będę bardziej debiutantem niż weteranem

Albon: Chcę jak najszybciej osiągnąć konkurencyjne tempo

Green: Bolidy w sezonie 2019 będą dużo wolniejsze

17.01.2019

Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie

16.01.2019

Niki Lauda został wypisany ze szpitala

Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)

Elkann dementuje spekulacje o kolejnych roszadach w Ferrari

Villeneuve: Powiązania z Mercedesem zablokowały Oconowi dalsze starty

Sebastien Buemi pozostanie trzecim kierowcą Red Bull Racing

Autosport: Ferrari zamierza sprawdzić najnowszy bolid 17 lutego

15.01.2019

Haas będzie kontynuował bliską współpracę techniczną z Ferrari

Mick Schumacher dołączy do akademii młodych kierowców Ferrari?

14.01.2019

Verstappen: Współpraca z sędziami była konstruktywnym doświadczeniem

Prezentacje zespołów F1 przed sezonem 2019

Budkowski: Przed Renault trzy lata atakowania rywali

Mercedes przygotował zupełnie nowy silnik na sezon 2019?

Stefano Domenicali może powrócić do Ferrari?

11.01.2019

Toro Rosso STR14 uzyskało homologację FIA

Brown: Nie zamierzamy wywierać zbyt dużej presji na Norrisie

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Komisja Europejska otrzymała zażalenie dotyczące F1

Największą niespodzianką jest jednak tożsamość zespołu składającego skargę.
Mateusz Furgał, 2 sierpnia 2009, wyświetlenia: 9784<< | lista | T- | T+ | >>
Jak informuje na łamach gazety Telegraph redaktor serwisu Pitpass ds. biznesu – Chris Sylt, jeden z zespołów, którego aplikacja o starty w sezonie 2010 została odrzucona, wysłał do Komisji Europejskiej zażalenie, w którym informuje, że FIA rzekomo wymusiła na nim używanie silników wyprodukowanych przez firmę Cosworth.

Pierwsze zarzuty w tej sprawie pojawiły się już trzy tygodnie temu. Stawiają one w niepewnej sytuacji nowe zespoły, które mają zadebiutować w przyszłym sezonie. Jeśli KE rozpocznie śledztwo i ustali, że zarzuty stronniczości są prawdziwe, cały proces selekcji może zostać unieważniony.

Największą niespodzianką jest jednak tożsamość zespołu składającego skargę. Jest nim Serbska firma inżynieryjna AMCO, która zamierzała brać udział w przyszłorocznych mistrzostwach jako Stefan Grand Prix. Nazwa zespołu pochodzi od nazwiska dyrektora generalnego Zorana Stefanovica, który nie był rozpoznawalną osobą starającą się o miejsce na starcie sezonu 2010, ale pojawił się już wcześniej w kręgach Formuły 1, gdy próbował kupić samochody zespołu Lola po ich wycofaniu się w 1997 roku.

Pitpass wyjawił, że w liście wysłanym do KE, Stefanovic napisał: „AMCO Corporation została zmuszona przez FIA do podpisania umowy z firmą Cosworth i dlatego też składamy zażalenie. [...] Za naszymi plecami pojawia się element spisku, którego nie jesteśmy się w stanie pozbyć bez interwencji Komisarza ds. Konkurencji”.

AMCO planowało użyć silników jednego z obecnych dostawców F1. „Braliśmy także pod uwagę używanie własnego silnika” – powiedział Stefanovic. „Zostaliśmy zmuszeni do kontraktu z Coswrothem wbrew naszej woli, tylko w celu bycia 'nadającym się' do wybrania”. Niemniej jednak Stafanovic zgodził się ostatecznie na użycie silników Cosworth, ale jego aplikacja została odrzucona. Teraz złożył oficjalne zażalenie do KE w celu ponownego przeprowadzenia procesu wyboru nowych zespołów.

„AMCO chce, aby proces wybierania nowych zespołów na sezon 2010 przez FIA został zbadany w anty-monopolowym śledztwie i uznany 'automatycznie nieważnym'” – napisał Stefanovic w liście. Twierdzi, że podstawą do zażalenia jest złamanie przez FIA Artykułu 81 i 82 Traktatu Unii Europejskiej, które dotyczą konkurencji: „FIA ograniczyła konkurencję i postąpiła wbrew zasadom konkurencyjności, zawartym w Artykułach 81 i 82 Traktatu”. Zasady te mają zapobiegać praktykom ograniczającym konkurencję. Zgodnie z nimi wszystkie decyzje podjęte bez zastosowania się do nich powinny zostać uznane za nieważne.

Jedyna informacja, którą w tej sprawie udzieliła dotychczas KE jest następująca: „Możemy potwierdzić, że otrzymaliśmy zażalenie”. Ryzyko uznania przez KE procesu selekcji nowych zespołów za nieważny może spowodować duże problemy dla nich. Aktualnie Manor GP, Campos Meta i US F1 są w trakcie zbierania milionów dolarów potrzebnych do rywalizowania w Formule 1. Każdy znak zapytania nad ich udziałem w mistrzostwach może osłabić ich szanse na zdobycie wsparcia sponsorów.

Oskarżona już wcześniej o stronniczość, FIA nie tylko nie zaprzeczyła, ale stwierdziła, że „zawsze uważała dostępność niezależnego dostawcy silników dla nowych zespołów Formuły 1 i innych niezależnych zespołów za priorytet. Bez niezależnego dostawcy silników, cała stawka byłaby na łasce przemysłu samochodowego i nowe zespoły nie byłyby w stanie startować bez ich pozwolenia. Istniejące niezależne zespoły także musiałyby podążać za ich instrukcjami. Niezależny dostawca jest niezbędny dla zdrowia Formuły 1”.

Stefanovic uważa jednak, że to, co byłoby najlepsze dla sportu to ponowne rozpatrzenie wniosków z powodu uniemożliwienia innym producentom dostawy silników, co jest „czynem ograniczającym rozwój technologiczny, nie tylko konkurencję i takie ograniczenie niszczy Formułę 1”. Dla fanów jest to jeszcze bardziej istotne, ponieważ nie chcą oni oglądać zespołów, które zostały wybrane z powodów politycznych. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest to skarga złożona na Formułę 1, czy też żadną z firm prowadzonych przez Berniego Ecclestone'a. Nie jest ona także skierowana w kierunku firmy Cosworth, a w kierunku samej FIA.

Jeśli KE przystanie na żądania Stefanovica, nie będzie to pierwsza sytuacja, w której Unia Europejska będzie się przypatrywać Formule 1. W późnych latach 90. KE prowadziła śledztwo i oskarżyła FIA o ograniczanie konkurencji poprzez faworyzowanie F1. FIA nie wyszła z tej sytuacji obronną ręką i w rezultacie musiała sprzedać prawa komercyjne do F1 na 100 lat i zmienić swoje struktury.

Źródło: Pitpass.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
17.01.2019  Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie
14.01.2019  Prezentacje zespołów F1 przed sezonem 2019
09.01.2019  Tost: Władze F1 powinny zredukować docisk bolidów o 40-50 procent
03.01.2019  F1 proponuje zakaz testów wyścigowych opon podczas piątkowych treningów
03.01.2019  Steiner: Rozmowy o przepisach na sezon 2021 toczą się zbyt wolno
Tagi:
FIA
F1 ogólnie
Stefan

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
oligator, 02.08.2009 17:58[!]
moj syn sie nazywa Stefan, ma 5 lat i odroznia np. Masse od Raikkonena po samym numerku na bolidzie:) bardzo by mi sie podobal zespol o takiej nazwie :D
kkacperek, 02.08.2009 18:00[!]
oligator-no prosze :P

Nie wiem co mogą im jeszcze prawa komercujne jeszcze 90 lat spokój no to co jeszcze?
SoBcZaK, 02.08.2009 18:21[!]
ja rozumiem jakby ktoś dał nazwe Sobczak GP ale Stefan GP? Może od razu Józek GP albo Tomuś GP XD
kkacperek, 02.08.2009 18:29[!]
A widziałbyś KołodziejczykGP SoBcZaK??To dopiero by był śmiech na sali a tak to ciekawa odmiana od Ferrari,Mclarena,BMW itd.
Dżejson, 02.08.2009 19:03[!]
Jakby zgłosił team jako Stefanović GP nie byłoby o czym pisać :P
SoBcZaK, 02.08.2009 19:04[!]
Te ciekawe odmiany mam tam gdzie słońce nie dociera... F1 to nie ma być śmiechu warte tylko to ma być kozacka seria wyścigowa.
Hans_Kloss, 02.08.2009 19:40[!]
Dżejson- jest jeden problem, kto z zachodu wymówi Ci Stefanović? Tu chodzi o grubą kasę, Stefan jest raz- łatwiejsze, dwa- krótsze, łatwiejsze do zapamiętania. Dla nie znających niemieckiego każda ich nazwa wydawałaby się trudna dlatego też skracaliby je :) Stefanoshternisterentoher GP nie pojawiłoby się nigdy a zamiast tego Stefan GP :D

SoBcZaK- nazwa nie obniża poziomu serii :P
Ducsen, 02.08.2009 20:50[!]
@Hans Kloss - nazwiska balkanskie nie sprawiaja takich problemow w wymowie jak polskie czy slowackie. Wytarczy, ze obejrzalbys kilka meczow Bundesligi i bys zauwazyl, ze komentatorzy nie maja zadnych problemow z wymawianiem takich nazwisk.
YAHoO, 02.08.2009 20:55[!]
Nie wiem co jest śmiesznego w nazwie Stefan GP... Owszem, nazwa oryginalna, ale jakoś nazwiska Ferrari, Williams, McLaren czy nawet Brawn nikogo nie rozbawiają...
ergie, 02.08.2009 20:58[!]
Odnośnie Europejskości FIA: proponuję odwiedzić stronę główną organizacji i zobaczyć sobie kto jest jej członkiem.
A seria wyścigowa organizowana przez FIA nosząca nazwę F1 jest jej wewnętrzną sprawą. Nikt nikogo nie zmusza do udziału w niej, a jak ktoś ma na to ochotę to powinien dostosować się do reguł gry ogłoszonych przez organizatora.
Sir Wolf, 02.08.2009 22:15[!]
Ja jeśli organizowałbym jakąś dyscyplinę, z naciskiem na JA, to wybrałbym zespoły tak, aby było ciekawie, ale też poniekąd wygodnie - czyli odrzuciłbym odrazu robiących problemy. I nikt nie miałby prawa wtrącać się w to, bo to MOJA seria. Tak samo jest z FIA i F1.

Więc co do tego ma KE???
Hans_Kloss, 02.08.2009 22:57[!]
@Duscen

Ano wiem, ale mimo wszystko Stefan GP na 100% będzie łatwiejsza do skojarzenia niż Stefanović GP :)

P.S. Bundesliga to moja ulubiona liga :D Ale brak kablówki doskwiera :P
rmn, 02.08.2009 23:29[!]
Dziwne, że KE ma się zajmować takimi sprawami. Swoją drogą może to jest... po prostu reklama firm Stefana;)
Corvi78, 03.08.2009 00:13[!]
A co za znaczenie ma skąd pochodzą członkowie FIA?
- organizacja zarejestrowana jest we Francji wiec podlega prawu europejskiemu i "kropka".
Skoro KE może nakładać kary na firmy uprawiające monopol i uprawiające nie czyste zagrania to i na 100% może ukarać organizacje...
Nie znam się na prawie - ale wydaje mi się, że tu bardziej chodzi o to, że FIA nie napisała czrno na białym "przyjmniemy tylko ekipy z silnikami Coswortha", a jedynie "ustnie" sugerowała dostawce silników.
Tak wieć jeśli FIA miało to w "regulaminie przyjęć" na sezon 2010 to raczej KE nic im nie zrobi.
mateusz, 03.08.2009 09:18[!]
@ergie FIA jest organizacją zarejestrowaną we Francji i podlega prawu europejskiemu - nic prostszego.

"A seria wyścigowa organizowana przez FIA nosząca nazwę F1 jest jej wewnętrzną sprawą. "
Tu się z tobą zgodzę, ale UE ma na ten temat inne zdanie.
rafaello85, 03.08.2009 10:18[!]
ergie---> a Ty myślisz, że FIA jest organizacją, która może działać ponad prawem? Bardzo Cię zaskoczę, bo tak NIE JEST! Nie ma takiej organizacji ani firmy. Wymieniany tu wcześniej Microsoft, mający główną siedzibę w USA, zapłacił ponad 1 miliard euro kary jaką nałożyła na niego komisja europejska. To, że FIA ma status organizacji międzynarodowej nie zwalnia jej z obowiązku przestrzegania praw i reguł. Przypominam Ci, że siedziba Federacji jest usytuowana w Paryżu, a zatem na terytorium UE. Wiele zespołów ma swoje siedziby w państwach należących do UE, wyścigi rozgrywane są w krajach UE. Pragnę Ci zwrócić uwagę, że 4 lata temu ( zgodnie z unijnymi rozporządzeniami ) z torów i z zespołów musiały zniknąć reklamy wyrobów tytoniowych. Gdyby FIA była ponad tymi zakazami, to dalej byśmy oglądali reklamy firm tytoniowych.

Mam nadzieję, że KE rozpatrzy te wnioski i ustali jak naprawdę było. Liczę, że wszystko zostanie wyjaśnione. A jeśli potwierdzą się te zarzuty, to KE powinna: dobrać się do tyłka decydentom, którzy byli za to odpowiedzialni, nałożyć gigantyczną karę finansową na FIA i unieważnić ten cały żałosny proces rekrutacyjny.

"Zostaliśmy zmuszeni do kontraktu z Coswrothem wbrew naszej woli, tylko w celu bycia 'nadającym się' do wybrania”.
Mnie się to w głowie nie mieści! Cosworth miał być jedną z opcji ( tak od samego początku deklarowała FIA ) dla zespołów, które nie byłyby w stanie same pozyskać silników. Opcją, a nie przymusem! Dlaczego nowe zespoły przymusowo muszą korzystać z jednostek napędowych Coswortha, jeśli wolałyby np. silniki Renaulta czy Mercedesa?
Kamikadze2000, 03.08.2009 11:47[!]
No i kolejny problem! A już myślałem, że wszystko gra i nie będzie tego typu "rzeczy". Gdy przeczytałem tytuł tego artykułu, w pierwszej chwili pomyślałem już o N. Technology, gdyż to Oni najbardziej byli oburzeni tym, że nie zostali wybrani. Ale jak okazało się, że to nie Oni, a zupełnie nie znana przeze mnie "strona", trochę mnie to zaszokowało. Pierwszy raz słyszę o jakimś Stefan GP!!! No cóż.... ciekawe, czy coś ugrają. Dla dobra F1 i nowych ekip byłoby dobrze, gdyby nie!
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca