F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

18.12.2018

Sirotkin bliski startów w WEC w 2019 roku

Alexander Albon wybrał numer startowy

Kubica: Raikkonen wciąż jest jednym z najlepszych kierowców w F1

Steiner: Powinniśmy byli zdobyć więcej punktów

Sainz: Okres spędzony w Renault pozwolił mi lepiej poznać samego siebie

Brawn: Alonso nie odniósł tak wielu sukcesów na ile pozwalał mu talent

17.12.2018

Racing Point przedstawi zespół 13 lutego

Grosjean: F1 potrzebuje więcej takich zespołów jak Haas

Vettel nie jest fanem elektrycznych samochodów

Leclerc chciałby wygrać w przyszłym roku dwa wyścigi Grand Prix

Costa bagatelizuje doniesienia o problemach z nowym silnikiem Mercedesa

Vasseur: Ericsson dokonał olbrzymich postępów w sezonie 2018

16.12.2018

Brawn: Nowe przepisy na sezon 2019 to pierwszy krok w zmienianiu F1

14.12.2018

Giovinazzi: Raikkonen ma motywację, by ścigać się dla Saubera

Ferrari zaprezentuje nowy bolid 15 lutego

13.12.2018

Szafnauer: Stroll prezentuje osiągi na poziomie Ocona

Monza chce otrzymać 100 milionów euro na modyfikacje toru

Motorsport.com: Schumacher bliski dołączenia do Akademii Kierowców Ferrari

Vettel: Mam mieszane odczucia związane z powrotem Kubicy

12.12.2018

Zespoły odrzuciły propozycję likwidacji przepisu o starcie na oponach z Q2

Więcej wiadomości

  Archiwum 2009
PnWtŚrCzPiSoNd
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Bridgestone o węższych oponach, zakazie tankowania i GP Korei

Na tematy te wypowiedział się szef ds. rozwoju opon w Bridgestone - Hirohide Hamashima.
Marek Roczniak, 13 listopada 2009, wyświetlenia: 4493<< | lista | T- | T+ | >>
Szef działu ds. rozwoju opon w firmie Bridgestone Motorsport – Hirohide Hamashima udzielił dzisiaj wywiadu, w którym poza podsumowaniem sezonu 2009 z perspektywy japońskiego producenta wypowiedział się także na temat przyszłorocznych zmian w przepisach i kolejnego nowego wyścigu w kalendarzu.

„W sezonie 2010 będziemy mieli węższe przednie opony. Umożliwi to lepsze zrównoważenie przyczepności pomiędzy przednią i tylną osią bolidów” – powiedział Hamashima. „Kiedy przeszliśmy z rowkowanych na gładkie opony, zachowany został rozmiar opon, co oznaczało, że przednie zyskały proporcjonalne większą przyczepność niż tylne. Rozwiązaliśmy tę kwestię, zwężając przednie opony”.

W przyszłym roku zacznie także obowiązywać zakaz tankowania paliwa w trakcie wyścigów, co zdaniem Hamashimy nie stawi zbyt dużego wyzwania dla Bridgestone. „Samochody będą o około 100 kg cięższe na początku wyścigu, zatem opony muszą być mocniejsze. Jednakże jeśli weźmiemy po uwagę fakt, że docisk aerodynamiczny samochodu może dochodzić do 2000 kg, to te dodatkowe 100 kg nie stanowi zbyt dużej zmiany, jeśli chodzi o nasze mieszanki czy konstrukcje opon”.

„Dla zespołów rezygnacja z tankowania paliwa będzie dodatkowym wyzwaniem i spodziewam się, że zobaczymy ewolucję strategii wyścigowych w trakcie sezonu, podczas gdy wszyscy zaczną dowiadywać się, jakie rozwiązania najlepiej się sprawdzają. Kierowcy będą dobrze musieli korzystać ze swoich umiejętności zarządzania oponami na początku wyścigu, zwłaszcza podczas startu, kiedy samochody są najcięższe, a opony najzimniejsze”.

W prowizorycznej wersji kalendarza na przyszły rok widnieje nowy wyścig – Grand Prix Korei Południowej. Hamashima twierdzi, że Bridgestone z radością powita kolejny nowy tor w F1. „Powitaliśmy już wiele nowych torów Formuły 1 w ostatnich kilku sezonach i podejmowanie nowych wyzwań jest zawsze czymś interesującym. Korea będzie nowym wyścigiem w kalendarzu, ale powróci do niego także tor w Montrealu, który może stanowić specyficzne wyzwanie. Dziewiętnaście wyścigów oznacza, że czeka nas bardzo pracowity rok!”

Źródło: BridgestoneMotorsport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
07.06.2015  Massa wątpi w powrót do F1 wojny oponiarskiej
21.05.2015  Alonso: Powrót wojny oponiarskiej pomógłby F1
05.06.2013  Bridgestone wyklucza możliwość powrotu do Formuły 1
05.01.2011  Bridgestone może wycofać się także z IndyCar po roku 2011
09.11.2010  Przed Bridgestone ostatni weekend w Formule 1
Tagi:
Bridgestone

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
RomanSz, 13.11.2009 17:10[!]
Pewnie zorbicie ze mnie idiotę ale mnie na fizyce w szkole uczyli że przyczepność (=tarcie) nie zależy od powierzchni styku a wyłącznie od siły docisku i współczynnika tarcia, który jest własnością materiału. Według tego bolid powinien równie dobrze pojechać na kołach o szerokości 2cm (poszlaką na poparcie tego twierdzenia są jednoślady). Oczywiście gdyby opony były węższe to byłby większy nacisk jednostkowy, a więc większe zużycie itp., ale przyczepność ta sama. Więc dlaczego pan z Bridgestona mówi że większa powierzchnia to lepsza przyczepność?

Szkoda że nikt nie czyta wypowiedzi p. Hamashimy, przez to nie dostanę odpowiedzi na odwieczne pytanie...
Nirnroot, 13.11.2009 17:16[!]
A zebys wiedzial ze dostaniesz : P

od powierzchni oczywiśnie ze zależy, bo im wieksza opona tym wiecej materiału ktory jest przyczepny, nie? a pojechać to by pojechał, ale po prostej, coś jak dragster. w zakrętach im szersza opona tym lepsze trzymanie (nie w nieskonczonosc oczywiscie).

Zobacz jak fatalnie zwrotny przy wyzszych predkosciach jest smart, a jak cos z szersza opona, chociazby i Mondeo...
George, 13.11.2009 17:17[!]
Większa powierzchnia równa się z tarciem na większej części opony, czyli wychodzi z tego lepsza przyczepność.
Dżejson, 13.11.2009 17:41[!]
Może jeszcze ktoś powie, że przyczepność nie zależy od temperatury ? Tego, że przyczepność ZALEŻY od powierzchni styku nie trzeba udowadniać na przykładzie szerokiej i wąskiej opony, tylko bierzemy SLICKA i FULL WETA. Czy te opony mają taką samą przyczepność ? Czy opona rowkowana AD 2008 ma taką samą przyczepność jak tegoroczny SLICK ? Sami sobie odpowiedzcie :)
zitol, 13.11.2009 17:53[!]
Tak ale RomanSz rozważając wzór ogólny na tarcie ( F= w x N ) dobrze rozumie teorię
gdzie: w(mi) - współczynnik tarcia, N- siła nacisku

Wypada przytoczyć znane motto:
"Teoria jest wtedy gdy wszystko wiemy, ale nic nie działa.
Praktyka jest wtedy gdy wszystko działa, ale nikt nie wie dlaczego."

:)
RomanSz, 13.11.2009 18:02[!]
zitol brzmi przekonująco, pozostali nie za bardzo :)
w.macko92, 13.11.2009 18:29[!]
A mi nasunęło sie jeszcze jedno pytanie...
Skoro w 2009 został zachowany rozmiar opon, to co z tego, że przednie opony zyskały większą przyczepność?! Czy to nie mogło zostać potraktowane jako kolejne wyzwanie dla inżynierów aby to wykorzystac...wiem ze zespoly opieraja sie tez troche na danych z przeszlosci. dobra. ale czy przednie opony faktycznie trzeba zweżać?! gdzie tu pragmatyzm(przystosowanie się do wymogów) ?!
481, 13.11.2009 18:35[!]
Tarcie opony wąskiej czy szerokiej jest takie same.Ale na wąskie opony działa większy nacisk jednostkowy czyli działa większa siła na wiązania międzycząsteczkowe „gumy” dlatego szybciej odrywają się od siebie i powstaje poślizg.
Patryk777, 13.11.2009 18:41[!]
przeczytaj artykuł o oponach w najnowszym F1 Racing :P
Kamikadze2000, 13.11.2009 18:48[!]
O ile mnie pamięc nie myli, wąskie oponki były gdzieś z 10 lat temu. Cóż, miejmy nadzieje, że Robert wyjdzie na tym dobrze. :))
rmn, 13.11.2009 20:17[!]
zitol ma racje. ah ta teoria:P

Z praktyką jest tak, że chociaż w początkowej fazie hamowania siła tarcia będzie taka sama dla wąskich i szerokich opon to wąskie opony nie są w stanie oddać tak szybko energi kinetycznej samochodu ( przekształcić ją na ciepło(głównie) i oddać powierzchni po której się toczą / powietrzu, które je opływa) jak opony szerokie. W przypadku wąskich opon przy hamowaniu wcześniej osiągany jest punkt, w którym traci ona swoje właściwośći i.. maleje siła tarcia ponieważ inny (mniejszy) jest współczynnik tarci - teoria pokrywa się z praktyką!:) ( F = mi x N)

Ogólnie rzecz biorąc chodzi o ilość energii jaką opona jest w stanie przenieśc na nawierzchnię w jednostce czasu. ( to samo dotyczy przyspieszania ) a nie o samą siłę tarcia, która jest zależna od chwilowych właściwości opony, które to z kolei pogarszają się szybciej w wypadku wąskiego koła.


Analogiczna sytuacja dotyczy tarczy hamulcowej:) W Ferrari jest większa niż w Poldonie właśnie dlatego, żeby utrzymywała swoje właściwości przy większych obciążeniach.
RomanSz, 13.11.2009 23:38[!]
Dzięki! Na to czekałem tyle lat!
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca