F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

18.01.2019

Kubica: W sezonie 2019 będę bardziej debiutantem niż weteranem

Albon: Chcę jak najszybciej osiągnąć konkurencyjne tempo

Green: Bolidy w sezonie 2019 będą dużo wolniejsze

17.01.2019

Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie

16.01.2019

Niki Lauda został wypisany ze szpitala

Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)

Elkann dementuje spekulacje o kolejnych roszadach w Ferrari

Villeneuve: Powiązania z Mercedesem zablokowały Oconowi dalsze starty

Sebastien Buemi pozostanie trzecim kierowcą Red Bull Racing

Autosport: Ferrari zamierza sprawdzić najnowszy bolid 17 lutego

15.01.2019

Haas będzie kontynuował bliską współpracę techniczną z Ferrari

Mick Schumacher dołączy do akademii młodych kierowców Ferrari?

14.01.2019

Verstappen: Współpraca z sędziami była konstruktywnym doświadczeniem

Prezentacje zespołów F1 przed sezonem 2019

Budkowski: Przed Renault trzy lata atakowania rywali

Mercedes przygotował zupełnie nowy silnik na sezon 2019?

Stefano Domenicali może powrócić do Ferrari?

11.01.2019

Toro Rosso STR14 uzyskało homologację FIA

Brown: Nie zamierzamy wywierać zbyt dużej presji na Norrisie

Rosberg: Vettel może mieć problem z pokonaniem Leclerca

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Wirth chce udowodnić, że CFD nadaje się do wielu zastosowań

"Jesteśmy zdeterminowani, aby zaprezentować tę technologię na międzynarodowej scenie".
Marek Roczniak, 1 stycznia 2010, wyświetlenia: 4174<< | lista | T- | T+ | >>
Dyrektor techniczny Virgin Racing – Nick Wirth chce pokazać światu korzyści płynące z zastosowania technologii CFD, projektując tylko z jej wykorzystaniem udany samochód grand prix.

Brytyjczyk wraz ze swoją firmą Wirth Research zaprojektował bolid Virgin-Cosworth VR-01 tylko z wykorzystaniem obliczeniowej mechaniki płynów, a więc nie zastosował testów z modelem w tunelu aerodynamicznym do potwierdzenia wyników symulacji komputerowych.

Były główny projektant Benettona, a wcześniej szef swojego zespołu Simtek ma już sukcesy na tym polu przy konstruowaniu prototypów do wyścigów długodystansowych, a poprzez zastosowanie tego teraz w Formule 1 chce przekonać „rzeczywisty świat” do szerszego wykorzystywania CFD. „Cud programu Acury polegał na stojącej za tym technologii – symulatorze i CFD” – powiedział Wirth.

„Mam 11-letniego syna i 14-letnią córkę, chcielibyśmy w jakiś sposób powstrzymać topnienie lodowców i uchronić wszystkich przed zalaniem. Chcemy więc doczekać czasów, kiedy stosowanie tej technologii ułatwi życie w rzeczywistym świecie. Formuła 1 nie jest rzeczywistym światem, ale jesteśmy bardzo zdeterminowani, aby zaprezentować tę technologię na międzynarodowej scenie i potem stosować ją w bardziej użyteczny sposób dla ludzkości”.

Wirth zwraca też uwagę na ważną rolę CFD w redukcji wydatków na prowadzenie zespołu F1. „To kluczowa sprawa” – powiedział. „Zdecydowaliśmy się na to, ponieważ jest to tańsza i szybsza metoda. Gdyśmy mieli nieograniczone pieniądze, to zatrudnilibyśmy po prostu mnóstwo ludzi. Rzecz w tym, że można otrzymać bardziej dokładne odpowiedzi na pytania związane z aerodynamiką za daną sumę pieniędzy z użyciem tej technologii, niż jakiejkolwiek innej”.

„Można wypróbować więcej zakończeń skrzydeł, więcej całych tylnych skrzydeł i innych rzeczy za te same pieniądze, jakie wydajesz na testy w tunelu aerodynamicznym z modelem w rzeczywistej skali. Robiliśmy już to – zbudowaliśmy samochody wygrywające wyścigi i mistrzostwa, zatem jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Wykonywaliśmy też pewne prace związane z wyścigami open-wheel dla Formuły 3 i IndyCar w tym samym czasie, co program Acury, więc nie jest to dla nas nic nowego”.

„Czy coś może pójść nie tak? Oczywiście że tak, takie jest życie. Brawn przywiózł nowe przednie skrzydło dla Jensona Buttona na tor Suzuka w tym roku i okazało się ono katastrofą – nie działało zgodnie z założeniami i popsuło mu wyścig. Mają mnóstwo technologii do pracy nad aerodynamiką, która mówiła im, że skrzydło to jest dobre. Założyli je facetowi walczącemu o mistrzostwo świata w ważnym wyścigu i nie zadziałało. Co musieli sobie pomyśleć o swojej wiedzy na temat aerodynamiki? Wszyscy mają swoje problemy”.

Źródło: Autosport.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
24.01.2012  Symonds: Ubiegłoroczny bolid był lepszy niż się wydawało
01.01.2012  Marussia zaprezentowała nowe logo
11.12.2011  Booth: Symonds gorąco wspiera prace Virgin Racing
27.11.2011  Charles Pic kierowcą Marussi w sezonie 2012
17.11.2011  Glock żartuje z Pica
Tagi:
Virgin

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
MacF1, 01.01.2010 15:19[!]
Uważam, że wykorzystanie obliczeniowej mechaniki płynów może być bardziej efektowne od tunelu aerodynamicznego, a także tańsze i mniej czasochłonne, ale jak gada o tych lodowcach to, aż mi się niedobrze robi.
testauto, 01.01.2010 15:40[!]
Poczytałem o mechanice płynów i muszę przyznać, że nie wiedziałem o tak szerokim jej zastosowaniu i korzyściach płynących z jej stosowania. Wygląda to wszystko bardzo realnie i sensownie tym bardziej, że on (Nick Wirth) ma już za sobą sukcesy w tej materii.
Huckleberry, 01.01.2010 16:06[!]
Prędzej czy później metody analogowe przejdą do lamusa. Czy to już ten moment i uda im się stworzyć w ciągu kliku lat udany bolid za niewielkie pieniądze? Zobaczymy :)
Ale z tymi lodowcami to rzeczywiście przesadził... :P
michael85, 01.01.2010 16:25[!]
Myślę że skoro ma taką wiedzę z dziedziny fizyki to najwyższy czas wyedukować także swoje dzieci, które póki co żyją raczej w świeci telewizyjnych fantazji.
CFD jest bardzo obliczenio-chłonne ale czy już jest na tyle rozwinięte żeby całkowicie mu zaufać? Zobaczymy! To już chyba drugi zespół, który stawia wyłącznie na ten sposób projektowania aerodynamiki bolidu.
kamarinho1991, 01.01.2010 16:31[!]
MacF1 - chyba miałeś na myśli, że może być bardziej efektywne.
SirKamil, 01.01.2010 16:35[!]
Ameryki nie odkrywa...szerokie zastosowanie CFD jest od dawna znane. Przy okazji budowy centrum CFD przy fabryce Renault F1 w Enstone, szeroko wspominano o wykorzystaniu metody chociażby do badania ruchów gazu w cylindrze silnika.

Inna rzecz, że dziś i w najbliższych latach zbudowanie samochodu za pomocą SAMEGO CFD i wygranie nim z samochodami które robi się w tunelem/ami i CFD w warunkach zespołu F1 można włożyć między bajki..i.

Być może byłoby to możliwe, ale do tego trzeba byłoby zaangażować... ja wiem... komputer o mocy obliczeniowej ~1 petaflopa, odpowiednie oprogramowanie i wielką ilość nowoczesnych stanowisk pracy z 3-cyfrową liczbą specjalistów CFD a tego Virgin ani żadna inna ekipa nie ma.
Adam1970, 01.01.2010 17:25[!]
Albo Wirth jest idiotą albo już teraz usprawiedliwia się przed ewentualną porażką. Jeśli CFD daje tak doskonałe wyniki to dlaczego dzielic się tą wiedzą w tak nachalny sposób?
Stawiam jednak na to drugie. Za pieniądze Bransona niewiele można zdziałać a pokonanie Lotusa będzie ich wielkim sukcesem, o czym zresztą marzą.
A ja mam 3 córki i niech lodowce nie topnieją przez tunele aerodynamiczne :D
MacF1, 01.01.2010 17:32[!]
Zgadza się, powinno być efektywne, a nie efektowne.
michael85, 01.01.2010 17:40[!]
Zastanawiam się czy w realiach F1 nie sprawdziłoby się zastosowanie obliczeń rozproszonych. Takie zespoły jak Ferrari mają wielkie rzesze oddanych fanów. Każdy z pewnością byłby dumny gdyby w jakiś sposób mógł "wspomóc" projekt i badania nad kolejnymi maszynami i lepszymi osiągami. Wydajność całego systemu mogłaby przekroczyć moce obliczeniowe najszybszych superkomputerów. Pytanie tylko czy CFD jest na tyle skuteczne?
Maraz, 01.01.2010 17:43[!]
@michael85

Mike Coughlan pierwszy zgłosiłby się do uczestnictwa w tym przedsięwzięciu, hakując odpowiednio programik-klienta, aby rejestrował mu gdzieś na dysku wyniki wszystkich obliczeń ];->
paolo, 01.01.2010 18:19 Komentarz poprawiony przez moderatora[!]
CFD to bez wątpienia przyszłość. W zupełności wystarcza do rozwiązywania wielu aero("fluido")dynamicznych problemów jak chociażby wspomniane statki, samoloty jachty czy zwyczajne samochody ale czy nadaje się do wiodącej roli w aero F1? Nie mam pojęcia choć trzeba przyznać, że F1 pozbyła się elementów, które mogły "zamulić" nie jeden superkomputer. Z punktu widzenia przenoszenia rozwiązań do życia codziennego aero w F1 jest po prostu niedorzecznie rozwinięte ale dlatego może służyć do rozwoju tej dziedziny. Ale co do tego mają lodowce to już nie mam pojęcia.
quattro75, 01.01.2010 18:35[!]
Albo kolo zbudował super bolid albo super jeździdełko. Zobaczymy jakie będą mieć wyniki już po kilku GP.
Ramzes, 01.01.2010 19:08[!]
paolo twoja wypowiedź powinna zatrzymac się na tym zdaniu "Z punktu widzenia przenoszenia rozwiązań do życia codziennego aero w F1 jest po prostu niedorzecznie rozwinięte ale dlatego może służyć do rozwoju tej dziedziny. Szczerze nie mam zamiaru czytać opinii o naszym rządzie, kraju itp. to nie ten serwis ;) To, że facet powiedział, że "topnieją lodowce" trzeba było odebrać jako jakiś tam jego pogląd, który nie koniecznie trzeba komentować i robić art na A4 i wrzucać do jednego wora jeszcze o polityce w naszym kraju. Wyluzuj :)
grzesiek811, 01.01.2010 20:23[!]
Wszystko fajnie, tylko, że CFD, podobnie jak FEM i inne metody numerycznych obliczeń opierają się na mniejszym lub większym przybliżeniu. Na pewno są w stanie zaoszczędzić czas i pieniądze, ale nie zastąpią dokładności tunelu aerodynamicznego, bo tam są pomiary rzeczywiste, a nie przybliżone. Zobaczymy jak wypadną na torze, ale ja rewelacji im nie wróżę.
Simi, 01.01.2010 20:40[!]
grzesiek811 - no dokładnie. Nie wydaje mi się, by mieli dobre wyniki bez tunelu.
Huckleberry, 01.01.2010 21:10[!]
grzesiek811 i simi "...ale nie zastąpią dokładności tunelu aerodynamicznego, bo tam są pomiary rzeczywiste, a nie przybliżone" - pomiary rzeczywiste to są na torze z uwzględnieniem czynników takich jak - zmiany temperatury asfaltu, niekontrolowane podmuchy powietrza, sąsiedztwo i wpływ innych bolidów, pył, piach i inne zabrudzenia asfaltu i tysiące innych czynników o których nie mamy pojęcia i których NIE MA w tunelu aerodynamicznym, a które MOŻNA wprowadzić jako zmienną w rzeczywiostości wirtualnej. Tunel to niestety również PRZYBLIŻENIE rzeczywistości i to niezbyt dokładne.
Kiedyś ludzie sądzili, że komputer nigdy nie pokona człowieka w szachy, teraz wiemy, że to śmieszne zadanie nawet dla mało wydajnej maszyny. A już dość dawno komputer pokonał arcymistrza szachowego co brzmiało już zupełnie nieprawdopodobnie bo ludzie twierdzili, że komputer nie będzie miał polotu i wyobraźni człowieka. Teraz wiemy, że nie potrzebny jest polot i wyobraźnia jeśli można przeanalizować WSZYSTKIE możliwe rozwiązania. Podobnie będzie z CFD i to szybciej niż sądzimy... Co więcej wyobrażam sobie sytuację w której wystarczy dobry zespół programistów i nie potrzebny będzie genialny konstruktor typu Wirth, Newey itp. Po prostu zostaną przeanalizowane WSZYSTKIE możliwe rozwiązania i wybrane zostanie najlepsze. To tylko kwestia mocy komputera...
Ramzes, 01.01.2010 22:46 Komentarz poprawiony przez moderatora[!]
Co do Bransona to dla mnie ten facet lepiej by było jakby zajął się swoimi lotami w kosmos, wytwórnią muzyczną, linia lotniczymi i czym tam jeszcze. Jego "przepiękny" uśmiech nie pasuje mi do F1 jak cała jego osoba. Taki mój osobisty pogląd. Poruszając wątek lodowców, tyle mnie to obchodzi, co miesiąc temu robione zakupy, włączając w to "zielone paseczki" w F1 i gdzieś xx czas temu jak to wprowadzali w F1 durny artykuł Hamiltona, że F1 "powinna iść w tą stronę ekologii".
maroo, 02.01.2010 11:37[!]
Jakość obliczeń w modelach matematycznych zależy od bardzo wielu czynników. W zwiazku z tym że ich wartość zależy od dokładności a ta bezpośrednio od niejako rozdzielczości podanych danych oraz od ilości podanych różnych czynników z ich właśną dokładnością - CFD nie jest w tej chwili konkurencyjne z tunelem. Napewno CFD jest świetnym rozwiązaniem na prace z modelem cyfrowym przed przejściem do modelu rzeczywistego - daje szanse na solidne podwaliny, na porównanie wielu idei i rozwiązań w krótkim czasie co nie jest tak łatwe w przypadku pracy na modelach. Ale gdy chodzi o badanie bolidu jako całości w dodatku takiego gdzie liczy się 0,01s to tunelu zastąpić się nie da. Można w CFD zaprojektować bardzo dokładnie wyliczone lusterko, końcówkę skrzydła, jakiś wlot i wylot ale bolid ma być najbliższy ideałowi jako całość a tutaj już jakość i dokładność modelu cyfrowego sa niewystarczające.
rmn, 02.01.2010 14:44[!]
Odpowiedź na pytanie czy CFD wystarczy zadają sobie napewno wszyscy. Do tej pory nie było takiego zespołu, który by stwierdził, że samo CFD wystarczy. Napewno gdyby była taka opcja to pozostałe zespoły też by sotosowały taką metodologię.. ALE zawsze musi być ten pierwszy;) być może to właśnie oni.

Huckleberry narazie komputery nie są zdolne do pełnej analizy takich gier jak szachy - analizują wszystkie możliwości na x ruchów do przodu i korzystają ze swojego 'polotu' porównując stany gry z ogromną bazą danych rozegranych partii przez.. ludzi. Podobnie jest w projektowaniu. Możesz naipsać program, który zoptamalizuję rozwiązanie zaproponowane przez Ciebie według metod, które wymyślił człowiek ale do programów, które same projektują to jeszcze daleko.. i nie jest to kwestia mocy obliczeniowej komputera tylko braku możliwości odpowiedniej definicji zadania do rozwiązania.

W takich metodach jak CFD i generalnie symulacjia kluczowe jest odpowiednie sparametryzowanie modelu.. i właśnie po to są miedzy innymi próby w tunelu aby określić jak się ma model do rzeczywistości ( połączyć jedno z drugim)i na tej podstawie dalej projektować wirtualnie.
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca