F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

20.01.2019

Finlandia myśli o organizacji Grand Prix F1

Ricciardo: Nie chciałem ryzykować startów z silnikiem Hondy

Vettel: Michael byłby dumny z osiągnięć syna

19.01.2019

Mick Schumacher dołączył do juniorskiego programu Ferrari

18.01.2019

Kubica: W sezonie 2019 będę bardziej debiutantem niż weteranem

Albon: Chcę jak najszybciej osiągnąć konkurencyjne tempo

Green: Bolidy w sezonie 2019 będą dużo wolniejsze

17.01.2019

Chester: Zmiany na sezon 2019 będą miały niewielki wpływ na wyprzedzanie

16.01.2019

Niki Lauda został wypisany ze szpitala

Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)

Elkann dementuje spekulacje o kolejnych roszadach w Ferrari

Villeneuve: Powiązania z Mercedesem zablokowały Oconowi dalsze starty

Sebastien Buemi pozostanie trzecim kierowcą Red Bull Racing

Autosport: Ferrari zamierza sprawdzić najnowszy bolid 17 lutego

15.01.2019

Haas będzie kontynuował bliską współpracę techniczną z Ferrari

Mick Schumacher dołączy do akademii młodych kierowców Ferrari?

14.01.2019

Verstappen: Współpraca z sędziami była konstruktywnym doświadczeniem

Prezentacje zespołów F1 przed sezonem 2019

Budkowski: Przed Renault trzy lata atakowania rywali

Mercedes przygotował zupełnie nowy silnik na sezon 2019?

Więcej wiadomości

  Archiwum 2004
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Jaguar wycofuje się z Formuły 1

Marek Roczniak, 17 września 2004, wyświetlenia: 2426<< | lista | T- | T+ | >>
Od pewnego czasu krążyły plotki na temat planów związanych z przemianowaniem zespołu Jaguar Racing na Forda od przyszłego sezonu. Cały czas istniało jednak ryzyko, iż Ford może wycofać się całkowicie z Formuły 1 i tak niestety właśnie się dzisiaj stało. Wiadomość o zakończeniu działalności stajni z Milton Keynes z końcem sezonu 2004 została ogłoszona przez wiceprezydenta grupy Ford – Richarda Parry-Jonesa, nadzorującego jednocześnie oddział Premier Performance Division, który jest odpowiedzialny za udział Forda w sportach motorowych.

O kłopotach finansowych zarówno Forda, jak i podlegającego mu Jaguara, świadczy chociażby ogłoszenie zamknięcia jednej z fabryk tego ostatniego – Browns Lane w Coventry, zatrudniającej 2000 pracowników i produkującej Jaguary XK i XJ. Ponadto z raportów publikowanych w Stanach Zjednoczonych wynika, iż Ford z roku na rok sprzedaje coraz mniej samochodów na tym rynku i chociaż koncern ten jest nadal w czołówce, to jednak w ciągu ostatnich 10 lat jego udział na amerykańskim rynku spadł z blisko 22% do 16.6%.

Zamknięcie stajni Jaguar Racing niestety pociąga za sobą konsekwencje dla dwóch innych zespołów F1, korzystających obecnie z silników produkowanych przez firmę Cosworth Racing – Jordan i Minardi. Co prawda zarówno Jaguar Racing, jak i oddział Coswortha opracowujący silniki F1, zostaną wystawione na sprzedaż, ale nie ma pewności, że ewentualny nowy właściciel będzie chciał udostępniać silniki innym zespołom. Tymczasem zbliża się koniec sezonu i trzeba już na poważnie myśleć o przyszłorocznych bolidach. Zespół Jordan był podobno bliski podpisania umowy z Toyotą na dostawę silników, ale japońskim koncern w zamian za udostępnianie silników mniejszym stajniom, zarządał gwarancji dotyczących pozostawienia w F1 pewnych technologii od władz sportu, co oczywiście nie zostało spełnione.

Parry-Jones stwierdził, że wycofanie się z F1 jest związane z brakiem reform, które miały doprowadzić do gruntownego zmniejszenia kosztów i lepszego podziału zysków pomiędzy zespoły. Na razie różne firmy odpowiedzialne za prawa do transmisji i inne sprawy organizacyjne otrzymują największe zyski. Parry-Jones jest przekonany, że z pewnością znajdzie się wielu chętnych do wykupienia zespołu i/lub Coswortha, ale musi się to stać przed połową grudnia, gdyż do tego czasu FIA oczekuje na zgłoszenia zespołów chcących uczestniczyć w przyszłorocznych mistrzostwach. Jeśli zgłoszonych zostanie tylko dziewięć zespołów, to wówczas pozostałe stajnie zgodnie z porozumieniem Concorde będą musiały wystawić trzecie bolidy, aby liczba kierowców na starcia wynosiła co najmniej 20. Zespoły, które wystawią trzecie bolidy nie będą za nie otrzymywać punktów do klasyfikacji generalnej konstruktorów.

Dzisiejsze doniesienia to z pewnością zła wiadomość zarówno dla fanów zespołów Jaguar, Jordan i Minardi, jak i całej Formuły 1. Niestety sprawdza się przepowiednia prezydenta FIA – Maxa Mosleya, który ostrzegał, że koncerny samochodowe mogą wycofać się ze sportu z dnia na dzień, jeśli przestaną widzieć korzyści. Skoro Ford nie może już sobie pozwolić na starty w F1, to kogo będzie na to stać? Być może decyzja Forda przyczyni się do szybszego obniżenia kosztów, gdyż w przeciwnym razie F1 znajdzie się w poważnych kłopotach, o ile już tak się nie stało.

Zespół Jaguar istnieje od 2000 roku, tak więc zakończy swoją działalność po zaledwie pięciu sezonach. W swojej historii nie uzyskał zbyt olśniewających rezultatów – największym osiągnięciem była trzecia pozycja wywalczona przez Eddiego Irvine'a w wyścigu o Grand Prix Włoch w 2002 roku. Do tej pory stajnia ta zgromadziła na swoim koncie 49 punktów.

Źródło: GrandPrix.com, pitpass.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
15.07.2011  Jaguar planuje powrót do Le Mans z autem LMP1
06.02.2010  Ostatnie wieści dotyczące wyścigu 24 Godziny Le Mans
02.06.2008  Berger następcą Mosleya?
08.08.2006  Jaguar na sprzedaż?
15.11.2004  Jaguar Racing i Cosworth sprzedane
Tagi:
Jaguar
Ford
Cosworth

Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca