F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

13.12.2018

Szafnauer: Stroll prezentuje osiągi na poziomie Ocona

Monza chce otrzymać 100 milionów euro na modyfikacje toru

Motorsport.com: Schumacher bliski dołączenia do Akademii Kierowców Ferrari

Vettel: Mam mieszane odczucia związane z powrotem Kubicy

12.12.2018

Zespoły odrzuciły propozycję likwidacji przepisu o starcie na oponach z Q2

Kubica: Sezon 2019 jest perfekcyjnym momentem na powrót do F1

Sainz: McLaren nie kopiuje bolidu Red Bulla

Sirotkin został zaproszony przez Audi na testy samochodu DTM

11.12.2018

Bottas weźmie udział w Arctic Lapland Rally

Andreas Seidl dołączy wkrótce do McLarena

Binotto otrzymał oferty pracy z konkurencyjnych stajni

Przyszłość GP Meksyku stoi pod znakiem zapytania?

10.12.2018

Pirelli wybrało mieszanki ogumienia na pierwsze wyścigi sezonu 2019

Gasly nie obawia się o swój status w Red Bullu

Vettel: Potrzebujemy ostatniego kroku, aby skuteczniej walczyć o tytuł

Wolff wieszczy Mickowi Schumacherowi udaną karierę w F1

Verstappen: Nie możemy od razu stracić cierpliwości do Hondy

Sirotkin i Wehrlein liczą się w walce o posadę kierowcy rozwojowego Ferrari

09.12.2018

Williams: Zespół potrzebuje ducha walki Roberta Kubicy

08.12.2018

Hartley: Byłem przekonany, że mam wieloletni kontrakt na starty w F1

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2018  |  2017  |  2016  |  2015
2014  |  2013  |  2012  |  2011
2010  |  2009  |  2008  |  2007
2006  |  2005  |  2004  |  2003
2002  |  2001  |  2000  |  1999

Lotus, a właściwie dwa Lotusy

Wiele wskazuje na to, że właśnie rozpoczęła się bitwa o prawa do stosowania nazwy Lotus.
Mariusz Karolak, 23 września 2010, wyświetlenia: 2433<< | lista | T- | T+ | >>
(Oryginalne opracowanie: Adam Cooper, http://www.speedtv.com)

Lotus w tym sezonie ponownie jest obecny w Formule 1 po raz pierwszy od 1994 roku, choć nie jest to już ten sam zespół, którego założycielem był Colin Chapman. Wiele wskazuje jednak na to, że właśnie rozpoczęła się bitwa o prawa do stosowania nazwy Lotus w różnych seriach wyścigowych.

Po jednej stronie jest Grupa Lotus, którą kieruje były marketingowiec Red Bulla i Ferrari – Dany Bahar. Po drugiej stronie znajduje się Tony Fernandes, który z kolei zyskał jakiś czas temu prawa do stosowania nazwy Lotus Racing w F1 i od miesięcy negocjuje, by mógł stosować pierwotną nazwę Team Lotus, która należy do Davida Hunta i dwóch innych inwestorów.

Od pewnego czasu wyczuwa się narastające napięcie między Group Lotus i Lotus Racing. Od momentu uruchomienia nowego projektu Lotusa w F1 rozpoczęło się tez znaczne zainteresowanie Lotusa wyścigami samochodowymi. Najpierw w IndyCar Series pojawił się bolid dla Takumy Sato sponsorowany przez Lotusa, następnie zbudowany został samochód przy zastosowaniu technologii z F1, który mogą nabyć zamożni ludzi i jeździć nim po torach wyścigowych podczas organizowanych specjalnych dla nich sesji.

W ostatnich dniach sprawy przybrały dalszy obrót, jako że wpierw organizatorzy GP2 poinformowali, że Team Air Asia należący do Fernandesa zyskał prawo startów w tych mistrzostwach, a następnego dnia Grupa Lotus zadeklarowała, że wchodzi w porozumienie z ART Grand Prix i od przyszłego roku zespół ten będzie występował w GP2 i GP3 pod nazwą Lotus ART. Można się domyślać, że Team Air Asia to juniorski zespół Lotus Racing, zresztą jest już taka ekipa w Formule Renault 3.5.

Powiązania pomiędzy Group Lotus i zespołem ART, którego współwłaścicielem jest Nicolas Todt, są oczywiste. Poza Baharem – sprowadzonym do Ferrari przez Jeana Todta – dwie inne ważne osoby to Serb Miodrag Kotur i Kanadyjczyk Gianni Rosato. Kotur był przez wiele lat prawą ręką Todta w Maranello, zaś Rosato także pracował w Ferrari i często występował w roli kogoś w rodzaju ochroniarza Michaela Schumachera.

Niewątpliwie mamy do czynienia z walką o prawo stosowania nazwy Lotus i/lub Team Lotus w sportach motorowych. Malezyjscy politycy także muszą mieć w tym swój udział, jako że Group Lotus należy do malezyjskiego Protona, zaś Fernandes jest jednym z czołowych i wpływowych biznesmenów w tym kraju.

O ile nie ma żadnych przesłanek, że Group Lotus chce teraz zaangażować się w F1, o tyle nie jest tajemnicą, że ambicją Nicolasa Todta i ART jest stanie się w przyszłości częścią tego sportu. Niektóre źródła sugerują, iż rozważano mariaż między Group Lotus/ART/Toyota, lecz żadna z tych stron nie posiada prawa do startów w F1 w 2011 roku.

Co ciekawe, brytyjski rząd posiada dokumenty w Intellectual Property Office, które wskazują, że Grupa Lotus wystąpiła 15 czerwca o uzyskanie prawa do używania nazwy Team Lotus na różnych polach aktywności, niektórych wykraczających poza motorsport, lecz w większości związanych z pamiątkami i innymi gadżetami dotyczącymi zespołu F1. W dniu 2 sierpnia, Team Lotus Ventures – firma należąca do Hunta – również złożyła podobny wniosek o stosowanie nazwy Team Lotus.

Źródło: SPEEDtv.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
01.01.2012  Alex Rossi liczy na awans do Formuły 1
13.12.2011  Lotus będzie stosował czarno-złote malowanie w F1, GP2, GP3 i IndyCar
12.12.2011  HRT dementuje plotki o nawiązaniu współpracy z Caterhamem
12.12.2011  HRT zmieni silniki na Renault?
08.12.2011  Team Lotus potwierdza zatrudnienie Johna Ileya
Tagi:
Team Lotus

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mbg, 23.09.2010 12:06[!]
od dawna było wiadomo że to dwie różne organizacje ale myślałem że są między sobą bardziej powiązane. Dawno nie widziałem takiego zamieszania z jedną nazwą w roli głównej. Tak naprawdę to Lotus był tylko jeden - Chapmana, ale sympatyzuję obu ekipom bo wykazują pełen profesjonalizm.
Yurek, 23.09.2010 13:08[!]
Tylko że Grupa Lotus nie ma podstaw, by domagać się o używanie nazwy Team Lotus. Kto zna angielski, niech sobie poczyta analizę Joe Sawarda:
http://joesaward....eloping-in-malaysia/
Sar trek, 23.09.2010 18:34[!]
Mam dwa pytania, bo nierozumiem z tekstu:
1.Który Lotus startuje w Indy Car(nigdy nie myślałem, że zadam to pytanie, dwa lotusy w wyścigach) ?
2.Czy grupa Lotus ma powiązania z producentem samochodów Lotus, należącym do Protona, który jest współwłaścicielem Lotus Racing?
Maraz, 23.09.2010 18:50[!]
1. Nie jestem pewny, ale raczej Group Lotus/Lotus Cars.

2. Schemat własności jest mniej więcej taki: Proton > Group Lotus > Lotus Cars (samochody drogowe).
Proton jest zdaje się tylko jednym z wielu udziałowców w firmie 1Malaysia, do której należy zespół F1 Lotus Racing - zespół nie ma więc tak naprawdę za wiele wspólnego z Group Lotus, poza nazwą oczywiście.

Odsyłam tutaj, jeśli ktoś chce więcej się dowiedzieć: http://en.wikiped...Lotus_Racing#History
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca