F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Typ wiadomości
Wyszukiwarka wiadomości

  Najnowsze wiadomości

16.02.2019

Grafik kierowców F1 na testy w Barcelonie

15.02.2019

Kubica jako pierwszy poprowadzi Williamsa FW42

Williams zaprezentował wizualizację bolidu FW42

Leclerc: Partnerowanie Vettelowi to szansa, a nie powód do nerwów

Haas ogłosił program jazd swych kierowców na zimowe testy

Binotto: Obraliśmy agresywne podejście do projektu bolidu SF90

Ferrari przedstawiło bolid SF90

Alonso może być w tym sezonie nieoficjalnym rezerwowym McLarena

F1 nie zamierza rezygnować z piątkowych treningów

Brown: Mieliśmy zbyt wysokie oczekiwania przed sezonem 2018

14.02.2019

McLaren zaprezentował bolid MCL34

Pierwsze zdjęcia bolidu Alfy Romeo wyciekły do internetu

Marko: Red Bull z silnikami Hondy może znaleźć się na czele stawki

Alonso nie weźmie udziału w zimowych testach z McLarenem

Raikkonen: Nie czuję się za stary na Formułę 1

Hulkenberg: Moja przyszłość w Renault zależy od pojedynku z Ricciardo

Racing Point nie zdąży z nowym bolidem na pierwszy dzień testów?

13.02.2019

Projekt nowego bolidu Racing Point opiera się na konstrukcji z sezonu 2018

Racing Point zaprezentowało nowe barwy na sezon 2019

Red Bull RB15 wyjechał na tor Silverstone

Więcej wiadomości

  Archiwum 2010
PnWtŚrCzPiSoNd
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
2019  |  2018  |  2017  |  2016
2015  |  2014  |  2013  |  2012
2011  |  2010  |  2009  |  2008
2007  |  2006  |  2005  |  2004
2003  |  2002  |  2001  |  2000
1999

Lotus, a właściwie dwa Lotusy

Wiele wskazuje na to, że właśnie rozpoczęła się bitwa o prawa do stosowania nazwy Lotus.
Mariusz Karolak, 23 września 2010, wyświetlenia: 2444<< | lista | T- | T+ | >>
(Oryginalne opracowanie: Adam Cooper, http://www.speedtv.com)

Lotus w tym sezonie ponownie jest obecny w Formule 1 po raz pierwszy od 1994 roku, choć nie jest to już ten sam zespół, którego założycielem był Colin Chapman. Wiele wskazuje jednak na to, że właśnie rozpoczęła się bitwa o prawa do stosowania nazwy Lotus w różnych seriach wyścigowych.

Po jednej stronie jest Grupa Lotus, którą kieruje były marketingowiec Red Bulla i Ferrari – Dany Bahar. Po drugiej stronie znajduje się Tony Fernandes, który z kolei zyskał jakiś czas temu prawa do stosowania nazwy Lotus Racing w F1 i od miesięcy negocjuje, by mógł stosować pierwotną nazwę Team Lotus, która należy do Davida Hunta i dwóch innych inwestorów.

Od pewnego czasu wyczuwa się narastające napięcie między Group Lotus i Lotus Racing. Od momentu uruchomienia nowego projektu Lotusa w F1 rozpoczęło się tez znaczne zainteresowanie Lotusa wyścigami samochodowymi. Najpierw w IndyCar Series pojawił się bolid dla Takumy Sato sponsorowany przez Lotusa, następnie zbudowany został samochód przy zastosowaniu technologii z F1, który mogą nabyć zamożni ludzi i jeździć nim po torach wyścigowych podczas organizowanych specjalnych dla nich sesji.

W ostatnich dniach sprawy przybrały dalszy obrót, jako że wpierw organizatorzy GP2 poinformowali, że Team Air Asia należący do Fernandesa zyskał prawo startów w tych mistrzostwach, a następnego dnia Grupa Lotus zadeklarowała, że wchodzi w porozumienie z ART Grand Prix i od przyszłego roku zespół ten będzie występował w GP2 i GP3 pod nazwą Lotus ART. Można się domyślać, że Team Air Asia to juniorski zespół Lotus Racing, zresztą jest już taka ekipa w Formule Renault 3.5.

Powiązania pomiędzy Group Lotus i zespołem ART, którego współwłaścicielem jest Nicolas Todt, są oczywiste. Poza Baharem – sprowadzonym do Ferrari przez Jeana Todta – dwie inne ważne osoby to Serb Miodrag Kotur i Kanadyjczyk Gianni Rosato. Kotur był przez wiele lat prawą ręką Todta w Maranello, zaś Rosato także pracował w Ferrari i często występował w roli kogoś w rodzaju ochroniarza Michaela Schumachera.

Niewątpliwie mamy do czynienia z walką o prawo stosowania nazwy Lotus i/lub Team Lotus w sportach motorowych. Malezyjscy politycy także muszą mieć w tym swój udział, jako że Group Lotus należy do malezyjskiego Protona, zaś Fernandes jest jednym z czołowych i wpływowych biznesmenów w tym kraju.

O ile nie ma żadnych przesłanek, że Group Lotus chce teraz zaangażować się w F1, o tyle nie jest tajemnicą, że ambicją Nicolasa Todta i ART jest stanie się w przyszłości częścią tego sportu. Niektóre źródła sugerują, iż rozważano mariaż między Group Lotus/ART/Toyota, lecz żadna z tych stron nie posiada prawa do startów w F1 w 2011 roku.

Co ciekawe, brytyjski rząd posiada dokumenty w Intellectual Property Office, które wskazują, że Grupa Lotus wystąpiła 15 czerwca o uzyskanie prawa do używania nazwy Team Lotus na różnych polach aktywności, niektórych wykraczających poza motorsport, lecz w większości związanych z pamiątkami i innymi gadżetami dotyczącymi zespołu F1. W dniu 2 sierpnia, Team Lotus Ventures – firma należąca do Hunta – również złożyła podobny wniosek o stosowanie nazwy Team Lotus.

Źródło: SPEEDtv.com
Ostatnie pokrewne tematy: (wyszukaj wszystkie)
01.01.2012  Alex Rossi liczy na awans do Formuły 1
13.12.2011  Lotus będzie stosował czarno-złote malowanie w F1, GP2, GP3 i IndyCar
12.12.2011  HRT dementuje plotki o nawiązaniu współpracy z Caterhamem
12.12.2011  HRT zmieni silniki na Renault?
08.12.2011  Team Lotus potwierdza zatrudnienie Johna Ileya
Tagi:
Team Lotus

  Komentarze  
Strony  •  1 Odśwież T- T+
mbg, 23.09.2010 12:06[!]
od dawna było wiadomo że to dwie różne organizacje ale myślałem że są między sobą bardziej powiązane. Dawno nie widziałem takiego zamieszania z jedną nazwą w roli głównej. Tak naprawdę to Lotus był tylko jeden - Chapmana, ale sympatyzuję obu ekipom bo wykazują pełen profesjonalizm.
Yurek, 23.09.2010 13:08[!]
Tylko że Grupa Lotus nie ma podstaw, by domagać się o używanie nazwy Team Lotus. Kto zna angielski, niech sobie poczyta analizę Joe Sawarda:
http://joesaward....eloping-in-malaysia/
Sar trek, 23.09.2010 18:34[!]
Mam dwa pytania, bo nierozumiem z tekstu:
1.Który Lotus startuje w Indy Car(nigdy nie myślałem, że zadam to pytanie, dwa lotusy w wyścigach) ?
2.Czy grupa Lotus ma powiązania z producentem samochodów Lotus, należącym do Protona, który jest współwłaścicielem Lotus Racing?
Maraz, 23.09.2010 18:50[!]
1. Nie jestem pewny, ale raczej Group Lotus/Lotus Cars.

2. Schemat własności jest mniej więcej taki: Proton > Group Lotus > Lotus Cars (samochody drogowe).
Proton jest zdaje się tylko jednym z wielu udziałowców w firmie 1Malaysia, do której należy zespół F1 Lotus Racing - zespół nie ma więc tak naprawdę za wiele wspólnego z Group Lotus, poza nazwą oczywiście.

Odsyłam tutaj, jeśli ktoś chce więcej się dowiedzieć: http://en.wikiped...Lotus_Racing#History
Strony  •  1 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!





F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca