F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Liczba artykułów: 114, najnowszy:
Honda - od katastrofy z McLarenem do umowy z Red Bullem
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 42, najnowszy:
Paliwo kluczem do sukcesu - rozmowa z inżynierem ExxonMobil (Część 2)
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 29, najnowszy:
Robert Kubica - Droga do powrotu (Część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Nowy tunel aerodynamiczny zespołu Sauber

Technika, 16 grudnia 2003, wyświetlenia: 4564
Marek Roczniaklista | >> | T- | T+
We wtorek, 16 grudnia 2003 roku w Hinwil (Szwajcaria) nastąpiło otwarcie ultra-nowoczesnego tunelu aerodynamicznego zespołu Sauber Petronas. Uroczystego otwarcia dokonali architekt tunelu – Walter Weschle i szef szwajcarskiej stajni – Peter Sauber. Cała inwestycja, której pierwsze plany powstały w 1999 roku, pochłonęła około 55 milionów USD. Budowę rozpoczęto 14 stycznia 2002 roku, a ostatnie wyposażenie techniczne zostało zamontowane w zeszły piątek (12 grudnia). Zanim nowy tunel aerodynamiczny będzie gotowy do użytku, musi być jeszcze skalibrowany. Proces ten zostanie zakończony w lutym 2004 roku i dzięki temu aerodynamika przyszłorocznego bolidu C23 będzie mogła być poprawiona na czas pierwszego europejskiego wyścigu sezonu (Grand Prix San Marino), który odbędzie się 25 kwietnia.

Nowy tunel aerodynamiczny zespołu Sauber jest wyposażony w najnowszą dostępną obecnie technologię. Tunel tworzy zamknięty obieg (stalowa rura długości 141 metrów), w którym pęd powietrza o maksymalnej prędkości 300 km/h wytwarza wielki wiatrak (maksymalne zużycie mocy 3000 kW). Z taką samą prędkością przesuwa się stalowy pas noszącej nazwę Rolling Road wielkiej platformy, symulującej przesuwającą się drogę pod badanym w tunelu modelem bolidu. Cała platforma może być obrócona o 10 stopni, umożliwiając badanie właściwości aerodynamicznych skręcającego lub wpadającego w poślizg pojazdu. Dodatkowo pod platformą umieszczone są czujniki, umożliwiające pomiar nacisku każdego z kół.

Duży rozmiar platformy Rolling Road – 15 metrów kwadratowych pozwala nawet na testowanie normalnych pojazdów drogowych wielkości półciężarówki. W większości przypadków inżynierowie z zespołu Sauber będą korzystali z modelu bolidu w 60-procentowej skali, jednakże w miarę potrzeb można także testować bolid w skali rzeczywistej. Najciekawszą zaletą, która jest jednocześnie absolutną nowością w tunelach aerodynamicznych tego typu, jest jednak możliwość testowania na raz dwóch bolidów w skali 60-procentowej. W ten sposób można badać wpływ strumienia powietrza powstałego za jadącym z przodu pojazdem na podążający za nim testowany bolid (angielska nazwa tego efektu to slipstream).

Budynek, w którym mieści się nowy tunel aerodynamiczny szwajcarskiej stajni, ma długość 65 metrów i szerokość 50 metrów. Został on tak zaprojektowany, aby odbywać się w nim mogły ekskluzywne imprezy dla partnerów i sponsorów zespołu Sauber. Całość składa się jakby z dwóch oddzielnych części: tunelu aerodynamicznego i wielopiętrowego skrzydła, w którym mieszczą się pomieszczenia robocze, hala przeznaczona na wspomniane wyżej imprezy oraz muzeum zespołu Sauber. Obie części budynku oddzielone są od siebie szklaną ścianą, która z jednej strony tłumi hałas powstający w tunelu aerodynamicznym, a z drugiej strony zachowuje wizualne połączenie tych części.

„Aerodynamika to główny czynnik mający wpływ na osiągi współczesnego bolidu Formuły 1. W rezultacie tunel aerodynamiczny jest podstawowym narzędziem do stworzenia udanego samochodu wyścigowego. [...] Nowy tunel aerodynamiczny pod względem ogólnego zamysłu jest na prawdę wyjątkowy. Wizualnie dokumentuje nasz główny cel, którym jest nieustające dążenie do zwiększenia konkurencyjności naszego zespołu i jednocześnie zapewnia, że Hinwil pozostanie atrakcyjnym miejscem przez dłuższy czas”, powiedział założyciel zespołu, Peter Sauber.


(Wolne tłumaczenie na podstawie komunikatu prasowego z oficjalnej strony zespołu Sauber)
lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca