FELIPE MASSA
WilliamsWilliams FW40
![](https://oldf1wm.pl//img/kierowcy/fmas.jpg)
Pierwszy start w F1:Grand Prix Australii 2002
Pierwsza wygrana:Grand Prix Turcji 2006
Zdobyte punkty:1167
Najszybsze okrążenia:15 (5,6%)
Narodowość: BrazyliaData urodzenia: 25 kwietnia 1981Miejsce urodzenia: Sao PauloMiejsce zamieszkania: Sao Paulo (Brazylia)Oficjalna strona: www.felipemassa.comWzrost: 166 cmWaga: 59 kgStan cywilny: Żonaty z RafaeląImiona dzieci: Felipe
KARIERA
2017![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2017.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2017.jpg)
Mercedes po odejściu Rosberga z Formuły 1 zmuszony jest poszukać nowego kierowcy i udaje mu się pozyskać Valtteriego Bottasa z Williamsa. Stajnia z Grove w obliczu utraty lidera namawia Felipe Massę, by odroczył decyzję o przerwaniu kariery i pozostał na jeszcze jeden sezon. Brazylijczyk zgadza się i staje do pojedynku z Lance'em Strollem. Tak jak przed rokiem trzynastokrotnie melduje się w pierwszej dziesiątce, lecz zdobywa tylko 43 punkty. Jego najlepszą pozycją jest szósta w Australii i Bahrajnie, natomiast w Azerbejdżanie mając szansę na tryumf odpada po awarii zawieszenia. Deklaruje gotowość do pozostania w Williamsie na sezon 2018, lecz ekipa analizuje swoje opcje na rynku i pozbawiony gwarancji nowego kontraktu znów decyduje się opuścić F1, o czym informuje przed Grand Prix Brazylii. Swój definitywnie ostatni sezon kończy na jedenastej pozycji.
2016![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2016.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2016.jpg)
Zalicza obiecujący początek sezonu, podczas którego sześć razy z rzędu dojeżdża na metę w pierwszej dziesiątce i zagrania łącznie 37 punktów. Mimo to od Grand Prix Kanady dochodzi u niego do załamania formy i do letniej przerwy tylko raz powiększa swój dorobek. W drugiej części zmagań to bolid Williamsa nie jest już tak konkurencyjny na tle rywali i jego najlepszym wynikiem jest dopiero siódme miejsce w Austin. Wcześniej jednak podczas weekendu na Monzy ogłasza zakończenie startów w Formule 1 po sezonie 2016. Domowe Grand Prix w Brazylii kończy na 48. okrążeniu po wypadku w piętnastym zakręcie, a teoretycznie z F1 żegna się dziewiątym miejscem w Abu Zabi. Jego łączny dorobek w 2016 roku to 53 punkty i jedenaste miejsce w klasyfikacji kierowców.
2015![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2015.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2015.jpg)
W tym sezonie prezentuje o wiele większą regularność w osiąganych wynikach. Stale dojeżdża w pierwszej dziesiątce i zdobywa dwa miejsca na podium podczas wyścigów w Austrii i we Włoszech. Ponadto nie ustępuje już tak wyraźnie jak przed rokiem Valtteriemu Bottasowi, choć to nie wystarczyło do pokonania go, do czego przyczyniła się m.in. dyskwalifikacja z Grand Prix Brazylii. Sezon kończy na szóstym miejscu za Finem ze zdobyczą 121 punktów. Ponadto pozostaje na trzeci rok w Williamsie.
2014![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2014.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2014.jpg)
Decyzja o przejściu do Williamsa okazuje się być strzałem w dziesiątkę. Stajnia z Grove przygotowała znacznie lepszy bolid niż Ferrari i za jego kierownicą zgarnia trzy miejsca na podium, a na Red Bull Ringu świętuje pierwsze od sześciu lat pole position. Ma szansę na zwycięstwo w Abu Zabi, jednakże pod koniec wyścigu pojawiają się problemy z ERS i nie jest już w stanie nawiązać bliskiej walki z Hamiltonem. Traci wiele punktów przez awarie czy wypadki - które były bardzo widowiskowe - choć głównie nie z jego winy. Kończy zmagania na siódmej lokacie i zostaje w Williamsie na sezon 2015.
2013![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2013.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2013.jpg)
Na początku sezonu prezentuje niezłe osiągi, m.in. zdobywając trzecie miejsce w Grand Prix Hiszpanii. Mimo to w kolejnych wyścigach wyraźnie zaczyna odstawać od Fernando Alonso, w związku z czym Ferrari nie przedłuża z nim kontraktu, decydując się na zakończenie współpracy po ośmiu latach. Kończy sezon na ósmym miejscu z dorobkiem 112 punktów. Utrzymuje się w Formule 1, podpisując wieloletni kontrakt z Williamsem.
2012![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2012.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2012.jpg)
Zalicza fatalną pierwszą połowę sezonu, podczas której zdobywa zaledwie 24 punkty. Musi liczyć się z nieustanną krytyką, a także presją ze strony mediów, które łączą z jego posadą Sergio Pereza. Po letniej przerwie udaje mu się jednak odbudować formę, regularnie finiszując na wysokich pozycjach. Zgarnia dwa miejsca na podium podczas wyścigów w Japonii i Brazylii, co pozwala mu wywalczyć nowy kontrakt z Ferrari na sezon 2013. Plasuje się w klasyfikacji na siódmej lokacie ze 122 punktami.
2011![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2011_walencja_zblizenie.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2011_walencja_zblizenie.jpg)
Wbrew przedsezonowym zapowiedziom nie odnajduje zwycięskiej formy. Nie radzi sobie z trudniejszym od poprzednich bolidem i ponosi sromotną porażkę w wewnętrznej walce z zespołowym kolegą. Nie udaje mu się ani razu stanąć na podium pomimo tego, że jego samochód przez cały sezon zalicza się do czołowej trójki. W końcowej klasyfikacji zajmuje 6 miejsce. Czwarty Alonso zdobywa jednak aż 139 punktów więcej. Zostaje w Scuderii na rok 2012, lecz zniecierpliwione szefostwo podkreśla, że będzie to dla Massy sezon ostatniej szansy.
2010![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2010_z_alonso.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2010_z_alonso.jpg)
Po odzyskaniu sił powraca do ścigania od pierwszych zawodów sezonu. Zaliczając niezły początek roku z biegiem czasu zostaje zdominowany przez nowego zespołowego kolegę Fernando Alonso. Podczas wyścigu w Niemczech dostaje od swojego inżyniera polecenie oddania zwycięstwa Hiszpanowi. W połowie roku wypada z walki o tytuł, zmagając się z ogumieniem firmy Bridgestone.
2009![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2009_wypadek.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2009_wypadek.jpg)
Przez zmianę przepisów Ferrari spada do środka stawki, przez cały rok borykając się ze słabym tempem swoich bolidów. Massa po kiepskim początku z każdym wyścigiem zaczyna jeździć coraz szybciej, w Grand Prix Niemiec staje na podium. Niestety, podczas kwalifikacji do następnego wyścigu na Węgrzech trafiony w kask sprężyną z innego samochodu traci przytomność i uderza w bandę. Po przewiezieniu do szpitala zdiagnozowano u niego pęknięcie czaszki. Resztę sezonu spędza poza bolidem.
2008![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2008_brazylia.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2008_brazylia.jpg)
Deklasuje zespołowego partnera Raikkonena, triumfując w 6 grand prix i zdobywając 6 razy pierwsze pole startowe. Przez cały sezon toczy zacięty bój o mistrzowską koronę z Lewisem Hamiltonem. Mimo wygrania kończącego rok dramatycznego wyścigu w Brazylii przegrywa batalię o tytuł różnicą jednego punktu.
2007![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2007_z_ferrari.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2007_z_ferrari.jpg)
Następny rok jazdy w Ferrari, jego nowym zespołowym kolegą zostaje Kimi Raikkonen. Massa odnosi 3 zwycięstwa, 6 razy startuje z pole position. Problemy z niezawodnością bolidu i dyskwalifikacja podczas zawodów w Kanadzie pozbawiają go szans na walkę o tytuł, który trafia w ręce Raikkonena. Mimo to Brazylijczyk w znacznym stopniu przyczynia się do zdobycia przez Ferrari mistrzostwa wśród konstruktorów. Przedłuża swój kontrakt na kolejne 3 lata.
2006![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2006_z_schumim.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2006_z_schumim.jpg)
Partnerując Michaelowi Schumacherowi po raz pierwszy w karierze wygrywa wyścig F1 na tureckim torze Istanbul Park. Podobna sztuka udaje mu się także w kończącym sezon domowym grand prix. Rok kończy na podium w klasyfikacji generalnej, dzięki czemu obserwatorzy zaczynają w nim dostrzegać wschodzący talent tego sportu.
2005![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2005_sauber.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2005_sauber.jpg)
Kolejny rok w barwach Saubera, wygrywa pojedynek punktowy z nowym zespołowym kolegą i byłym mistrzem świata Jaquesem Villeneuve'em. Sezon kończy na 12 pozycji w klasyfikacji generalnej, zajmując m. in. 4 miejsce w Kanadzie. Podpisuje kontrakt z Ferrari na pozycję kierowcy wyścigowego od 2006 roku.
2004![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2004_powrot.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2004_powrot.jpg)
Powraca do roli kierowcy wyścigowego Saubera, startując u boku Giancarlo Fisichelli. Włoch pokazuje solidniejszą jazdę i kończy rok z większą zdobyczą punktową. Massa przechodzi wahania formy, sezon kończy z 12 oczkami na koncie, jego najlepszym wyścigiem okazuje się Grand Prix Belgii, w którym ociera się o podium.
2003![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2003_testowy_f.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2003_testowy_f.jpg)
Obejmuje posadę kierowcy rezerwowego stajni Ferrari, niestety przez cały rok nie dostaje szansy występu w żadnym wyścigu.
2002![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2002_sauber.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2002_sauber.jpg)
Po zapewnieniu sobie kontraktu z ekipą Saubera zalicza 15 z 17 wyścigów sezonu F1. Jeżdżąc u boku Nicka Heidfelda gromadzi łącznie 4 punkty, połowę z nich zdobywa za zajęcie 5 lokaty w Grand Prix Hiszpanii. Na ostatnie 2 wyścigi zostaje zastąpiony przez Heinza-Haralda Frentzena.
2001![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2001_f3.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2001_f3.jpg)
Zdobywa tytuł w Euro-Serii Formuły 3000, triumfując w 6 z 8 zawodów, zdobywając 6 pierwszych pól startowych i 5 najszybszych okrążeń. We wrześniu po raz pierwszy w swoim życiu zasiada za kierownicą bolidu Formuły 1, dwukrotnie testując z zespołem Red Bull Sauber Petronas na włoskim torze Mugello.
2000![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2000_renault.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_2000_renault.jpg)
Przenosi się do Europy, rozpoczynając starty we Włoskiej i Europejskiej Formule Renault. Rok kończy na pierwszym miejscu w klasyfikacji obu mistrzostw.
1999![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_1999_formula_ford.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_1999_formula_ford.jpg)
Kolejny sezon startów w Formule Ford. Tym razem po wygraniu 3 z 10 wyścigów zostaje mistrzem tej serii, mając 18 lat.
1998![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_1998_formula_ford.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_1998_formula_ford.jpg)
Przenosi się do brazylijskiej Formuły Ford, mistrzostwa kończy na 5 pozycji w klasyfikacji generalnej.
1990![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_karting.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/fmas_karting.jpg)
Rozpoczyna swoją przygodę z wyścigami od kartingu, kończąc pierwszy sezon w krajowych mistrzostwach na 4 miejscu. Przez następne 7 lat kontynuuje jazdę gokartami, jednak wkracza także na arenę międzynarodową.
STATYSTYKI W F1
Sezon | P. | Starty | Punkty | Zwyc. | Podium | Pktwł. | P.pos. | Naj. okr. | Nie skl. | Zespoły |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 11 | 19 | 43 | 0 | 0 | 13 | 0 | 0 | 2 | Williams |
2016 | 11 | 21 | 53 | 0 | 0 | 13 | 0 | 0 | 3 | Williams |
2015 | 6 | 19 | 121 | 0 | 2 | 13 | 0 | 0 | 2 | Williams |
2014 | 7 | 19 | 134 | 0 | 3 | 11 | 1 | 1 | 3 | Williams |
2013 | 8 | 19 | 112 | 0 | 1 | 15 | 0 | 0 | 2 | Ferrari |
2012 | 7 | 20 | 122 | 0 | 2 | 14 | 0 | 0 | 1 | Ferrari |
2011 | 6 | 19 | 118 | 0 | 0 | 15 | 0 | 2 | 3 | Ferrari |
2010 | 6 | 19 | 144 | 0 | 5 | 14 | 0 | 0 | 1 | Ferrari |
2009 | 11 | 9 | 22 | 0 | 1 | 5 | 0 | 1 | 2 | Ferrari |
2008 | 2 | 18 | 97 | 6 | 10 | 13 | 6 | 3 | 2 | Ferrari |
2007 | 4 | 17 | 94 | 3 | 10 | 14 | 6 | 6 | 1 | Ferrari |
2006 | 3 | 18 | 80 | 2 | 7 | 13 | 3 | 2 | 2 | Ferrari |
2005 | 13 | 18 | 11 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 2 | Sauber |
2004 | 12 | 18 | 12 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 4 | Sauber |
2002 | 13 | 16 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 8 | Sauber |
Razem: | 269 | 1167 | 11 (4,1%) | 41 (15,2%) | 165 (61,3%) | 16 (5,9%) | 15 (5,6%) | 38 (14,1%) | 3 |
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.