FIA: Korzystanie z bimetali przy chłodzeniu hamulców jest nielegalne

Red Bull poprosił o doprecyzowanie zasad związanych z hamulcami
02.11.1222:28
Paweł Zając
3213wyświetlenia

FIA poinformowała zespoły F1, że korzystanie ze sztuczki, dzięki której układ hamulcowy reagował na temperaturę i poprawiał chłodzenie podczas wyścigu, jest nielegalne.

Magazyn Autosport poinformował, że Red Bull poprosił przed GP Abu Zabi o doprecyzowanie przepisów związanych z użyciem urządzeń wykorzystujących energię cieplną w kanałach chłodzenia hamulców.

Austriacka ekipa stwierdziła, że użycie bimetalowego paska, który zmieniałby kształt kanału chłodzenia hamulców w zależności od temperatury materiału ciernego, lub siłownika termicznego, byłoby złamaniem przepisów.

W liście przesłanym do ciała zarządzającego sportem Red Bull argumentował: Użycie takiej technologii poprzez wykorzystanie wspomnianych lub podobnych urządzeń wpłynęłoby na układ hamulcowy, w tym kanał powietrzny, bez bezpośredniego działania kierowcy, a także bez pełnej kontroli nad nim, co jest wymagane w Artykule 11.1.4. RBR uważa, że byłoby to naruszeniem tegorocznego Regulaminu Technicznego F1 i prosi o opinie w tej sprawie.

FIA, odpowiadając na wątpliwości Red Bulla, przesłała list do wszystkich zespołów, w którym stwierdziła, że korzystanie z takiego rozwiązania jest sprzeczne z regulaminem. W naszej opinii ruch bimetalu lub siłownika termicznego w obrębie kanału chłodzenia hamulców odbywałby się bez bezpośredniej akcji kierowcy, dlatego uważamy, iż taki system byłby sprzeczny z Artykułem 11.1.4 Regulaminu Technicznego F1.

Działania mistrzowskiej ekipy mają wynikać z podejrzeń, że przynajmniej jedna z ekip korzysta z takiego rozwiązania, jednak dobrze poinformowane źródła w jednym z zespołów rywalizujących z Red Bullem ujawniły, że nigdy nie korzystali z takiego rozwiązania i zgadzają się, że byłoby to naruszenie zasad.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

11
sneer
03.11.2012 11:55
To już wiemy dlaczego pracują nad bolidem Alonso :lol:
akkim
03.11.2012 09:56
@marios76 dlatego to napisałem. W życiowym wydaniu zasada filmowego bohatera "Wiem ale nie powiem". Oznacza to ni mniej ni więcej: podejrzenia są ale dowodów nikt nie chce mieć. Powtórka z pierwszego tytułu mistrza. Bo jeśli udowodnią i np stwierdzą, że to rozwiązanie kilka lat ma zastosowanie to co wtedy? Pozbawią tytułu o co była walka choćby w oszustwie zespołu Michała ? Nie, zatem mając wiedzę wolą zmienić przepis niż przyznać do błędu i nieumiejętności wykrycia nielegalnego rozwiązania. Logika krycia tyłka to wszystko. Smutne ale kasa musi być w ruchu.
Karol24
03.11.2012 09:34
@agentwrogiegoukladu Srebrni mają od dawna inny system, którym mogą sterować w czasie postoju. Także raczej czerwoni.
marios76
03.11.2012 08:56
@akkim Sęk w tym, że wystarczy chcieć! Po prostu za bardzo im sędziowie techniczni kilka razy na rękę poszli, zamiast przykładnie ukarać! A teraz próbują, kombinują, wymyślają i chwała za to... ale jak odrobinę przekroczą regulamin, to zamiast kary... jest zmiana punktu regulaminu, ze względu na luki. Piszę trochę haotycznie, ale po prostu są nietykalni jak swego czasu Ferrari z Schumacherem za kółkiem. Dość mam decyzji w stylu- to jest nie do końca ok, więcej tego nie stosujcie! Jak jest ok- to niech stosują, a jak nie jest i dalej stosować nie można to DSQ za stosowanie i tyle w temacie! P@wel to też opisał- czyli nie tylko moim zdaniem w puszkach coś pływa... co pozwala latać i nie jest to izotonik! :)
akkim
03.11.2012 08:11
@Asmodeus @marios76 Już od lat są zastrzeżenia do ich samochodu, ale ciągle nikt nie znalazł na przekręt dowodu, znany temat i to przecież nie jest tylko tutaj, wiesz, że śmierdzi lecz bez faktów do nieba popukaj.
P@veL
03.11.2012 08:01
"odbywałby się bez bezpośredniej akcji kierowcy, dlatego uważamy, iż taki system byłby sprzeczny z Artykułem 11.1.4 Regulaminu Technicznego F1" Czyli jak zrobimy przycisk na kierownicy to już będzie legalne? W końcu to jest bezpośrednia akcja kierowcy. Wydaje mi się że nie chodzi o inny zespół, RBR chciał się dowiedzieć czy takie urządzenie (z przyciskiem na kierownicy) byłoby legalne
RY2N
03.11.2012 07:10
Ciekawe czy podnoszenie podłogi siłą woli jest dozwolone?
POLISH
03.11.2012 06:51
Chodzi o ekipe HRT, ktorej inzynierowie wpadli na ten innowacyjny pomysł!
agentwrogiegoukladu
03.11.2012 06:35
Ciekawe czy podejrzenie padło na czerwonych czy na srebrnych. Swoją drogą takie rozwiązanie to byłaby technologia na poziomie termostatu z czajnika elektrycznego ;)
marios76
02.11.2012 10:33
@Asmodeus Z ust mi to zdanie wyjąłeś!
Asmodeus
02.11.2012 10:20
Zamiast wytykać palcem i pouczać innych co dobre a co be niech lepiej kontrolują samych siebie. Wyścig technologiczny wyścigiem ale TEN ZESPÓŁ to powinien raczej siedzieć cicho.