Nowa seria wyścigowa wkracza na europejskie tory

Eliminacjom europejskim WTCC będą towarzyszyły wyścigi International Formula Master S2000
01.02.0710:44
Mariusz Karolak
1780wyświetlenia

26 sierpnia ubiegłego roku pojawiły się pierwsze informacje na temat nowej kategorii wyścigowej. Firma N.Technology oraz przedsiębiorstwo Heini Mader Racing Components na początku września poinformowały o utworzeniu nowej formuły open-wheel. Seria ma zainaugurować działalność w bieżącym roku. Projekt pierwotnie nosił roboczą nazwę Formuła N.T07 (patrz informacja z 4 września 2006).

Seria ma towarzyszyć tegorocznym europejskim eliminacjom FIA World Touring Car Championship i ma być transmitowana przez stację Eurosport. Promotorem jest firma KSO. Samochód jest dziełem dwóch włoskich firm. Został zaprojektowany przez N.Technology SpA, zaś jego budową zajął się Tatuus Srl. W pierwszym sezonie ma być stosowany aluminiowy, 4-cylindrowy, 2-litrowy silnik benzynowy dysponujący mocą ok. 250 KM. Później, w kolejnych sezonach, prawdopodobnie zostanie zastosowany napęd hybrydowy. Na kierownicy umieszczonej w bolidzie znajdują się przyciski sterujące skrzynią biegów oraz sprzęgłem, tak jak w Formule 1. Pojazdy nowej formuły stosują ogumienie firmy Yokohama.


Heini Mader Racing Components gwarantuje pełen serwis aut i odbudowę silników. Firma ta została założona w 1972 roku w Gland w Szwajcarii. Jest jednym z najlepszych przedsiębiorstw w swej branży, znaną firmą z przygotowań silników do takich serii wyścigowych, jak chociażby Formuła 1, Formuła 2, Formuła 3000, wyścigów endurance i rajdów samochodowych.

8 października 2006 roku prezydent N.Technology Mauro Sipsz dokonał na torze w Walencji, gdzie akurat odbywała się 16. i 17. eliminacja wyścigów WTCC, oficjalnej prezentacji serii dla mediów i vipów. Nowa formuła przyjęła nazwę International Formula Master S2000. Kilka dni później zaprezentowano prowizoryczny kalendarz na rok 2007, który później został zatwierdzony przez Światową Radę Sportów Motorowych FIA. Na początku grudnia nastąpiła jeszcze niewielka korekta w kalendarzu, ale pozostało w nim nadal 8 eliminacji.


Na początku stycznia promotorzy serii poinformowali o już 20 zgłoszeniach. Ostatecznie w pierwszym sezonie ma być dopuszczonych do startu nie więcej niż 26 pojazdów. Bolid nowej formuły został zaprezentowany nie tak dawno na Autosport International Show w Birmingham.

Na prezentacji był obecny Mark Blundell. Anglik pochlebnie wypowiadał się o nowej formule: Nie często zdarza się zobaczyć samochód nowej formuły [...], a to zapewne będzie wartościowy dodatek do światowego motorsportu. Seria ta pomoże wyszperać nam wartościowe talenty.

Dyrektor nowej serii, Włoch Mauro Sipsz, nie krył radości z dokonanych dotychczas postępów przez swój zespół: Staliśmy się rodziną. Ten samochód to nasz produkt.


Z nową formułą związał się były kierowca F1, Włoch Giorgio Pantano, który został oficjalnym kierowcą testowym i rozwojowym International Formula Master S2000. Pantano będzie w tym roku także ścigał się w mistrzostwach GP2. Samochód wygląda niesamowicie. Z taką wagą i stosunkiem do mocy jazda nim będzie prawdziwą przyjemnością. Pracowałem już nad rozwojem kilku aut w przeszłości, ale ta sytuacja jest odmienna. Tutaj po raz pierwszy zaproszono mnie do współpracy od samego początku i zamierzam sprostać temu wyzwaniu.

Pantano wniesie do nowej serii spore doświadczenie. Dotychczas spędził kilka lat w kartingu, wygrywając trzykrotnie juniosrskie Mistrzostwa Świata i dwa razy zdobywając tytuł Mistrza Europy. Później uczestniczył w zimowej Formula Palmer Audi Winter Series, Formule 3 (zdobył tytuł Mistrza Niemiec F3 w 2000 roku) i w końcu w nieistniejącej już Międzynarodowej Formule 3000. Zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2004. Sezony 2005-2006 spędził w GP2. Ten rok będzie już jego trzecim w tej serii.

Swoje obowiązki związane z serią International Formula Master S2000 Pantano rozpoczął już w styczniu. Shakedown nowego bolidu nastąpił przed kilkoma dniami na torze Vallelunga we Włoszech. Pierwsze jazdy wypadły bardzo pozytywnie. Zarówno Sipsz był zadowolony, jak i Pantano, który zachwalał niesamowicie nowy samochód. Teraz planowane są kolejne rozwojowe testy.

Obecnie plany zakładają funkcjonowanie tej serii w latach 2007-2009. Co będzie dalej, pokaże czas. Do tej pory zgłoszonych zostało 17 zespołów z całej Europy. Znane są póki co nazwiska tylko trzech kierowców. Są to: Samy Isohella (Finlandia, Team Soderman), Nicolas Maulini (Szwajcaria, NMRT), Frenkie Provenzano (Włochy, ADM Motorsport).

Harmonogram weekendu wyścigowego zakłada piątkowe dwie wolne sesje treningowe po południu, każda o długości 45 minut. Sesja kwalifikacyjna będzie odbywała się w sobotę przed południem i trwać będzie 30 minut. W sobotę, pomiędzy godziną 12:00 a 13:00 rozgrywany ma być pierwszy wyścig na dystansie około 75 km (ok. 35 minut). Rankiem w niedzielę będzie rozgrzewkowa, a po południu, w godzinach 13:15-14:15, odbędzie się drugi wyścig. Dystans drugiego wyścigu przewiduje 100 km, czasowo ma to odpowiadać trzem kwadransom. Pierwszych ośmiu kierowców na mecie sobotniego wyścigu do eliminacji niedzielnej przystąpi w odwróconej kolejności. Ma to zwiększyć atrakcyjność serii. Kalendarz na inauguracyjny sezon przewiduje 8 eliminacji.

Potwierdzone zespoły:
ADM Motorsport (Włochy)
Alan Racing (Włochy)
Campos Racing (Hiszpania)
Cram Competition (Włochy)
ELK Motorsport (Włochy)
Euronova Racing (Wielka Brytania)
Euroracing Team (Szwajcaria)
I.S.R. Racing (Czechy)
NMRT (Szwajcaria)
Ombra Racing (Włochy)
JD Motorsport (Włochy)
John Village (Wielka Brytania)
Jenzer Motorsport (Szwajcaria)
Pole Services (Francja)
Pro Motorsport (Włochy)
Scuderia Famà (Włochy)
Team Soderman (Finlandia)

Kalendarz:
20 maja, Walencja, Hiszpania
3 czerwca*, Pau, Francja
17 czerwca, Brno, Czechy
8 lipca*, Porto, Portugalia
29 lipca, Istambuł, Turcja
26 sierpnia, Oschersleben , Niemcy
23 września, Brands Hatch, Wielka Brytania
7 października, Monza, Włochy

lokalizacja zależna od uzyskania odpowiedniej homologacji przez właściciela obiektu wyścigowego



Źródło: InternationalFormulaMaster.com

KOMENTARZE

5
Arczyn
01.02.2007 08:19
Dlaczego mieli by rezygnować? Kalendarz jest tak układany, żeby F1 i WTCC raczej ze sobą nie kolidowały.
JaJacek
01.02.2007 08:16
"Seria ma towarzyszyć tegorocznym europejskim eliminacjom FIA World Touring Car Championship i ma być transmitowana przez stację Eurosport." Czy w związku z tym Eurosport zrezygnuje z transmisji formuły GP2? Jeśli tak to wielka szkoda, bo wyścigi GP2 były bardzo widowiskowe, a startujący w niej kierowcy to praktycznie przedszkole F1.
sadektom
01.02.2007 01:53
Wlosi w natarciu :) coz za liczba zespolow. I do tego trasmituje Eurosport, jak milo.
Fireball
01.02.2007 10:21
Im więcej serii wyścigowych tym lepiej, będzie co oglądać...
Ulver
01.02.2007 10:16
No proszę, Czesi potrafią;) Ciekawe kiedy zobaczymy wreszcie jakiś polski zespół albo polski tor w jakiejkolwiek międzynarodowej serii wyścigowej.