JENSON BUTTON
McLarenMcLaren MCL32
![](https://oldf1wm.pl//img/kierowcy/jbut.jpg)
Pierwszy start w F1:Grand Prix Australii 2000
Pierwsza wygrana:Grand Prix Węgier 2006
Zdobyte punkty:1235
Najszybsze okrążenia:8 (2,6%)
Narodowość: Wielka BrytaniaData urodzenia: 19 stycznia 1980Miejsce urodzenia: Frome, SomersetMiejsce zamieszkania: Los Angeles (USA)Oficjalna strona: www.jensonbutton.comWzrost: 182 cmWaga: 72 kgStan cywilny: Żonaty z BrittnyImiona dzieci: Lenny, Hendrix
KARIERA
2017![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2017.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2017.jpg)
Pozostaje związany z McLarenem jako trzeci kierowca i startuje w Grand Prix Monako. Zastępuje Fernando Alonso, który otrzymał zgodę na udział w Indianapolis 500 kolidującym z eliminacją w Księstwie. W nieznanym sobie MCL32 kwalifikuje się na świetnym dziewiątym polu, lecz za złamanie zasad parku zamkniętego rusza z alei serwisowej. Z wyścigu odpada po kolizji z Wehrleinem, którego próbował wyprzedzić w sekcji przed tunelem. Na dalszym etapie sezonu zalicza gościnny start w japońskiej Super GT, a także rozstaje się z McLarenem, przekazując obowiązki kierowcy rezerwowego Lando Norrisowi.
2016![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2016.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2016.jpg)
Mimo postępów McLarena i Hondy, sezon 2016 nie układa się dla niego tak jakby sobie tego życzył. Problemy z zawodnością bolidu cały czas dają o sobie znać, natomiast w wyścigach zdobywa tylko 21 punktów, plasując się w końcowej klasyfikacji dopiero na piętnastej pozycji. Na Monzy ogłasza roczną przerwę od startów w Formule 1, która jest możliwa dzięki nowej umowie z McLarenem zawierającej opcję powrotu do kokpitu bolidu w 2018 roku. Sam jednak podkreśla, iż jego ponowne starty w F1 są mało prawdopodobne i finał sezonu w Abu Zabi traktuje jako pożegnanie, które zostaje przerwane na dwunastym okrążeniu usterką zawieszenia.
2015![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2015.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2015.jpg)
Sezon 2015 w wykonaniu McLarena jest jedną wielką katastrofą. Ekipa nawiązuje współpracę z Hondą, której jednostka napędowa wyraźnie ustępuje osiągami od konkurencji. Z kolei wysoka zawodność doprowadza do kuriozalnych sytuacji, w których Button otrzymuje kary cofnięcia o kilkadziesiąt miejsc na starcie za nadprogramowe wymiany podzespołów. Nie kończy pięciu wyścigów, a w Bahrajnie w ogóle nie przystępuje do zmagań po awarii. Zdobywa łącznie szesnaście punktów i jest pierwszym partnerem Fernando Alonso, który zdołał pokonać go w klasyfikacji. Przedłuża umowę z zespołem i po raz kolejny ucina spekulacje o odejściu z F1.
2014![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2014.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2014.jpg)
Wkracza w sezon 2014 pozbawiony jakiejkolwiek gwarancji dalszych startów w Formule 1. Jego partnerem zostaje obiecujący debiutant Kevin Magnussen, natomiast na przestrzeni całego roku media łączą z jego posadą Fernando Alonso. Mimo to Button wywiązuje się ze swoich obowiązków wzorowo i już w Australii zostaje sklasyfikowany na najniższym stopniu podium. W kolejnych eliminacjach dominuje nad Magnussenem i w ogólnym rozrachunku ma 126 punktów, które plasują go na ósmym miejscu. Udaje mu się wywalczyć nowy kontrakt z McLarenem, jednakże podpisuje go dopiero w grudniu.
2013![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2013.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2013.jpg)
McLaren przygotowuje na ten sezon fatalny bolid, za którego kierownicą nie zdobył ani jednego miejsca na podium. Jego najlepszym wynikiem jest czwarta lokata wywalczona w Grand Prix Brazylii, natomiast najwyżej kwalifikuje się w Belgii, gdzie zdobył szóste pole startowe. Kończy zmagania na dziewiątym miejscu z dorobkiem 74 punktów. Po długim okresie niepewności, w trakcie weekendu w Stanach Zjednoczonych zostaje potwierdzony jego nowy kontrakt z McLarenem.
2012![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2012_2.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2012_2.jpg)
Rozpoczyna sezon w najszybszym samochodzie w stawce i wygrywa pierwszą eliminację w Australii. Mimo to od czwartej rundy notuje bardzo duży spadek formy, zdobywając pojedyncze punkty. Wraca na optymalny poziom dopiero od Grand Prix Niemiec, pojawiając się na mecie w pierwszej trójce. W Belgii po raz pierwszy ustawia się na pole position w bolidzie McLarena, następnego dnia wygrywając wyścig. Powtarza tę sztukę jeszcze w Brazylii, zostając na koniec mistrzostw piątym kierowcą z dorobkiem 188 punktów.
2011![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2011_kanada_radosc.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2011_kanada_radosc.jpg)
Przez zdecydowaną większość sezonu Red Bull jest poza zasięgiem konkurencji, jednakże Button osiąga życiową formę i za kierownicą McLarena kilkakrotnie sprawia duże problemy Vettelowi oraz Webberowi. W genialnym stylu wygrywa wyścigi w Kanadzie, na Węgrzech oraz w Japonii, a także zgarnia dziewięć miejsc na podium. Zostaje wicemistrzem świata, a w wewnętrznym pojedynku pokonuje Lewisa Hamiltona. Pod koniec roku podpisuje nowy kontrakt z McLarenem, który gwarantuje mu starty do końca sezonu 2013.
2010![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2010_z_hamiltonem.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2010_z_hamiltonem.jpg)
Podejmuje się wyzwania konkurowania z nowym bardzo szybkim zespołowym kolegą Lewisem Hamiltonem. Zadziwia wielu odniesieniem 2 zwycięstw w pierwszych 4 wyścigach. Z biegiem czasu traci swoją werwę, jednak nadal imponuje w niedzielę mądrą jazdą. Liczy się w walce o tytuł do przedostatniego grand prix. Ostatecznie zostaje sklasyfikowany na 5 lokacie - tuż za Hamiltonem.
2009![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2009_triumf.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2009_triumf.jpg)
Po fatalnej bessy w jego karierze przychodzi wielka hossa. Startuje w swoim dotychczasowym zespole wykupionym przez Rossa Brawna. Dostając do dyspozycji bezkonkurencyjny bolid wygrywa 6 z pierwszych 7 zawodów sezonu, pewnie zmierzając po tytuł mistrza świata. W połowie roku jego maszyna przestaje dyktować tempo i podczas ostatnich grand prix Button musi się już ścigać o dalsze miejsca punktowe, mimo to udaje mu się sięgnąć po upragnioną mistrzowską koronę, pokonując swojego partnera Barrichello oraz Sebastiana Vettela. Na następny sezon przechodzi do stajni McLaren.
2008![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2008_i_co_teraz.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2008_i_co_teraz.jpg)
Tym razem dysponuje już katastrofalnym autem. Zdobywa swoje jedyne punkty za 6 miejsce w GP Hiszpanii i w klasyfikacji łącznej zajmuje dopiero 18 lokatę. Pod koniec roku Honda wycofuje się z F1, pozostawiając go bez pracy i z bardzo niepewną przyszłością.
2007![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2007_ale_bolid.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2007_ale_bolid.jpg)
Z powodu kontuzji nie uczestniczy w zimowych przygotowaniach zespołu do sezonu. Nowy bolid Hondy okazuje się dużo mniej konkurencyjny od poprzedniego modelu, co praktycznie uniemożliwia Buttonowi walkę o strefę punktową. Podczas nieprzewidywalnych zawodów w Chinach pokazuje pełnię swojego talentu i zajmuje 5 miejsce, jednak w klasyfikacji generalnej sezonu jest dopiero piętnasty.
2006![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2006_oczy.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2006_oczy.jpg)
Jego stajnia zostaje w całości wykupiona przez koncern Honda. Button dostaje niezły samochód, ale różne wyścigi przynoszą mu różne scenariusze. Podczas GP Węgier w końcu odnosi pierwsze zwycięstwo w F1. Dorzuca do tego dwie inne wizyty na podium, co pozwala mu zająć 6 lokatę w klasyfikacji generalnej - pozycję przed nowym partnerem Rubensem Barrichello.
2005![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2005_kerb.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2005_kerb.jpg)
Pierwsza połowa sezonu jest dla niego kompletnie nieudana, ponadto omija 2 wyścigi z powodu złamania regulaminu przez swój zespół. Mimo to w drugiej połowie roku odradza się w imponujący sposób i zaczyna punktować w każdych zawodach, kompletnie dominując nad partnerem Takumą Sato. Wypłaca 20 milionów funtów na wykupienie swojego kontraktu z Williamsem i postanawia pozostać w BAR-Honda.
2004![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2004_oblewa_schumiego.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2004_oblewa_schumiego.jpg)
Dostaje do dyspozycji o wiele bardziej konkurencyjny bolid, co owocuje 10 wizytami na podium i pierwszym w karierze pole position wywalczonym na torze Imola. W klasyfikacji łącznej przegrywa tylko z oboma Ferrari i niewątpliwie jest gwiazdą sezonu. Na następny rok podpisuje kontrakt z zespołem Williams, jednak po wielu kontrowersjach jest zmuszony pozostać w BAR.
2003![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2003_honda.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2003_honda.jpg)
Zwolniony z Renault podpisuje kontrakt z ekipą BAR. Powoli udaje mu się pokonać partnera Jaquesa Villeneuve'a. Niestety podczas treningu przed GP Monako ma duży wypadek, przez co nie bierze udziału w niedzielnych zawodach w Księstwie. W wyścigu w USA po raz pierwszy w F1 przez chwilę lideruje stawce. Sezon kończy na 9 pozycji.
2002![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2002_jako_poddany_flavio.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2002_jako_poddany_flavio.jpg)
Benetton zmienia nazwę na Renault, a Button zalicza o wiele bardziej udany sezon. Mimo kwalifikacyjnych porażek z zespołowym kolegą Jarno Trullim zwykle pokonuje go w wyścigu, imponując wspaniałym tempem. Ociera się o podium w GP Malezji, tracąc je z powodu awarii bolidu. W klasyfikacji łącznej plasuje sie na dobrym 7 miejscu.
2001![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2001_autko_nawala.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2001_autko_nawala.jpg)
Przenosi się do stajni Benetton, zakupionej przez Renault. Mimo zapewnień o konkurencyjności bolidu i ciągłym rozwijaniu go, w rzeczywistości nie pozwala on na regularną walkę o punkty. Button przeżywa ciężki rok, znów przegrywa z partnerem, którym tym razem jest Giancarlo Fisichella. Ostatecznie kończy rywalizację dopiero jako 17.
2000![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2000_happy_w_williamsie.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_2000_happy_w_williamsie.jpg)
Debiutancki sezon w Formule 1 nie jest dla niego łatwy, aczkolwiek z każdym grand prix spisuje się coraz lepiej. Najlepszym weekendem okazuje się dla niego ten w Belgii. Ostatecznie gromadzi 12 punktów - połowę tego, co udało się zdobyć jego zespołowemu koledze Ralfowi Schumacherowi. Rok kończy na dobrym ósmym miejscu w klasyfikacji łącznej.
1999![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1999_british_f3.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1999_british_f3.jpg)
Wchodzi do brytyjskiej Formuły 3 i udaje mu się wygrać 3 zawody. Na koniec sezonu zajmuje najlepszą pozycję w klasyfikacji wśród debiutantów i 3 ogólnie. Ponadto zalicza występ w prestiżowym Grand Prix Makau, gdzie mija linię mety jako piąty. Odbiera zdobytą w zeszłym roku nagrodę jazdy McLarenem, poza tym testuje także z innym zespołem F1 - Prost. Rzutem na taśmę zostaje kierowcą wyścigowym stajni Williams na przyszły sezon.
1998![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1998_puchar.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1998_puchar.jpg)
Przesiada się do bolidu i bierze udział w brytyjskiej Formule Ford. Po odniesieniu 9 triumfów zostaje mistrzem tej serii. Pod koniec roku otrzymuje McLaren Autosport BRDC Award, dzięki czemu zapewnia sobie jednorazową jazdę bolidem F1 stajni McLaren.
1997![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1997_memorial_senny.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1997_memorial_senny.jpg)
Zostaje najmłodszym w historii zdobywcą tytułu Kartingowego Mistrza Europy. Ponadto zwyciężą również w Memoriale Ayrtona Senny. Rok ten jest jego pożegnaniem z gokartem.
1991![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1991_numer_99.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1991_numer_99.jpg)
Z mety odnosi niesamowity sukces zwyciężając we wszystkich 34 wyścigach brytyjskich Kartingowych Mistrzostw Kadetów. W następnych latach kontynuuje swoją przygodę za kierownicą gokarta.
1988![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1988_czarno-biale.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jbut_1988_czarno-biale.jpg)
Dostaje od ojca pierwszego w życiu gokarta.
STATYSTYKI W F1
Sezon | P. | Starty | Punkty | Zwyc. | Podium | Pktwł. | P.pos. | Naj. okr. | Nie skl. | Zespoły |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 255 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | McLaren |
2016 | 15 | 21 | 21 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 6 | McLaren |
2015 | 16 | 18 | 16 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 5 | McLaren |
2014 | 8 | 19 | 126 | 0 | 1 | 13 | 0 | 0 | 1 | McLaren |
2013 | 9 | 19 | 73 | 0 | 0 | 14 | 0 | 0 | 0 | McLaren |
2012 | 5 | 20 | 188 | 3 | 6 | 14 | 1 | 2 | 2 | McLaren |
2011 | 2 | 19 | 270 | 3 | 12 | 17 | 0 | 3 | 2 | McLaren |
2010 | 5 | 19 | 214 | 2 | 7 | 16 | 0 | 1 | 2 | McLaren |
2009 | 1 | 17 | 95 | 6 | 9 | 16 | 4 | 2 | 1 | Brawn |
2008 | 18 | 18 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 4 | Honda |
2007 | 15 | 17 | 6 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 6 | Honda |
2006 | 6 | 18 | 56 | 1 | 3 | 11 | 1 | 0 | 4 | Honda |
2005 | 9 | 16 | 37 | 0 | 2 | 10 | 1 | 0 | 3 | B.A.R |
2004 | 3 | 18 | 85 | 0 | 10 | 15 | 1 | 0 | 3 | B.A.R |
2003 | 9 | 15 | 17 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 5 | B.A.R |
2002 | 7 | 17 | 14 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 5 | Renault |
2001 | 17 | 17 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 5 | Benetton |
2000 | 8 | 17 | 12 | 0 | 0 | 6 | 0 | 0 | 6 | Williams |
Razem: | 306 | 1235 | 15 (4,9%) | 50 (16,3%) | 162 (52,9%) | 8 (2,6%) | 8 (2,6%) | 61 (19,9%) | 7 |
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.