GP Europy okiem Jamesa Allena

Tekst ten został pierwotnie opublikowany w stałej rubryce Allena na stronie ITV-F1.com
24.08.0914:46
Bartosz Orłowski
2281wyświetlenia

Zapraszamy do zapoznania się z wrażeniami byłego komentatora wyścigów Jamesa Allena na temat wczorajszego wyścigu o Grand Prix Europy, w którym Rubens Barrichello odniósł swoje dziesiąte zwycięstwo w Formule 1. Tekst ten został pierwotnie opublikowany w stałej rubryce Allena na stronie ITV-F1.com.

Kiedy ostatnio widzieliśmy mechaników, wybiegających z garażu, żeby pogratulować zwycięzcy? Wygrana Rubensa Barrichello to produkt niesamowitej determinacji i to nie tylko w ciągu ostatniego wyścigu, ale także w ostatnich 12 miesiącach. Było wiele okazji, kiedy mógł się poddać, zrezygnować i przejść na emeryturę, a także niepewność podczas zimy, kiedy wiele razy dzwonił do fabryki i wciąż nie miał konkretnej odpowiedzi.

We wcześniejszej fazie tego sezonu mógł wygrać, lecz z różnych powodów nie udawało się to - przykładem może być tu Barcelona. W Walencji była to jego największa szansa na wygraną i nie wypuścił jej z rąk. Był to także długo oczekiwany powrót zespołu Brawn GP do grona zwycięzców. Początkowo, głównym pretendentem do walki o tytuł był Jenson Button, ale jego forma ostatnio nieco przybladła. Dalej wygląda na konkurencyjnego, ponieważ w każdym wyścigu zbiera punkty, ale w ostatnich czterech GP zdobył ich 11 w porównaniu do 19 Barrichello i 24 Marka Webbera.

Pomimo tego, że samochód BGP001 spisywał się dobrze w Walencji, to jednak Button nie jechał wczoraj przekonywująco po niepewnym starcie. Ruszał z piątej pozycji, ale w chwilę potem stracił dwa miejsca na rzecz Rosberga i Raikkonena, a następnie ściął szykanę i musiał oddać miejsce Webberowi. Przez chwilę walka o punkty nie wyglądała zbyt różowo, ale pomocna okazała się awaria silnika w bolidzie Vettela, a ponadto Button dzięki lepszej końcówce wyścigu (najlepszy czas na supermiękkich oponach) przeskoczył Webbera i ostatecznie zajął siódmą pozycję, podobnie jak w Budapeszcie.

Podczas czterech ostatnich wyścigów Button ciężko pracował na każdy punkt, a przed nim kolejny wyścig - Grand Prix Belgii - gdzie bolidy Bawna mogą znów nawiedzić stare problemy z poprawnym rozgrzewaniem opon, jakie uwidoczniły się w czerwcu i lipcu. W Walencji opony spisywały się dobrze, ponieważ było bardzo gorąco, ale można odnieść wrażenie, że zespół wciąż nie wie, jak ich poprawnie używać, patrząc na sposób ich użycia w wyścigu, a mianowicie konserwatywną strategię i wybór twardszej mieszanki na pierwsze dwa przejazdy.

Pomimo tego, że Hamilton zdołał wykonać bez problemu pierwszy przejazd na miękkich oponach, to jednak nie zachęciło to Brawna do założenia takich opon na drugi przejazd. [...] W przeciwieństwie do nich, McLaren przyjął bardzo agresywną strategię i opłaciła się ona aż do czasu zamieszania w boksach, które prawdopodobnie kosztowało ich zwycięstwo. Piszę prawdopodobnie, ponieważ Rubens miał więcej paliwa niż Lewis podczas środkowej fazy wyścigu i przygotowywał się do przeskoczenia go podczas drugiej rundy postojów.

Był 3,6 sekundy za Hamiltonem, kiedy ten zjechał do boksów, natomiast Rubensowi paliwa wystarczyło na jakieś 4-5 okrążeń, a generalna zasada brzmi, że na każde dodatkowe okrążeniu, które zrobi przeciwnik, trzeba mieć około jedną sekundę przewagi. Sytuacja była więc napięta, a kiedy zespół powiedział Hamiltonowi, aby pozostał na torze, choć ten był już zdecydowany na ostatni zjazd do boksów, w zamieszaniu mechanicy nie zdążyli przygotować opon. Lewis stracił więc przez to co najmniej sześć sekund do Barrichello. [...]

Podobał mi się ten wyścig, był intrygujący. W zeszłym roku było tu bardzo nudno, ale teraz Brawn Barrichello jak i McLaren Hamiltona były bardzo blisko siebie i to spowodowało, że wyścig był właśnie intrygujący, jeśli nie spektakularny. Hamilton mocno odjechał na samym początku, wypracowując potrzebną przewagę czasową, ale Brawn miał zupełnie inną strategię i długo nie było wiadomo, kto wygra - lubię tego typu wyścigi.

Silnik Vettela znów zawiódł, przez co na ostatnie sześć wyścigów zostały mu już tylko dwa. To już czwarta awaria silnika Vettela (Webber miał jedną) i pewne jest, że Niemiec będzie miał karę obniżenia pozycji startowej o 10 miejsc w którymś z wyścigów, zatem będzie to musiało być dokładnie zaplanowane, aby szanse na tytuł były jak największe. Dla Red Bulla to był zły dzień. Tempo Sebastiana było takie, jak zaplanowali, ale Webber nie był już tak szybki, przez co zespół stracił impet. Nie zdobyli żadnego punktu i stracili 12 do Brawna w klasyfikacji konstruktorów. Spa ze swymi szybkimi zakrętami może okazać się znów "ich" torem, ale nigdy nie wiadomo też, jaka będzie tam pogoda.

Myślę, że Kimi Raikkonen znów zaliczył bardzo dobry występ w Ferrari. Jego podstawowym zadaniem było utrzymanie Rosberga za nim, który także znów był w formie. Później Kimi naciskał bardzo mocno i przez większą część wyścigu jego czasy były porównywalne do tych z przodu stawki. Ponieważ czasy okrążeń Kovalainena spadły znacznie po jego postojach, pozwoliło to Raikkonenowi na przeskoczenie kierowcy McLarena w trakcie drugiego postoju. Biorąc pod uwagę, że Ferrari już nie rozwija samochodu od czasu GP Węgier, wyczyn Raikkonena budzi podziw i rzeczywiście ostatnio jeździ on o wiele lepiej.

Kolejny wyścig będzie w Spa, gdzie zastępca Felipe Massy - Luca Badoer będzie pod presją uzyskania wyraźnej poprawy swych wyników. W Walencji ustanowił trzeci najgorszy czas okrążenia w wyścigu - był szybszy od Toro Rosso, jednak wciąż nie pokonał bariery 1:40,5, co czyni go wolniejszym od Raikkonena o 1,3 sekundy. Aby zostać w czerwonym samochodzie na Monzy i później, Badoer musi zmniejszyć tę stratę połowę. Problemem jednak jest to, że Kimi jest zawsze niesamowity w Spa. Zobaczymy, czy Red Bull także będzie tam faworytem, jednak większość sądzi, że tak.


Źródło: ITV-F1.com

KOMENTARZE

12
niza
25.08.2009 09:52
Racja chłopaki, zwracam honor Dżejson ;)
Kamikadze2000
25.08.2009 09:39
Nic dodać, noc ująć! :) To jest ekspert!
bicampeon
24.08.2009 10:42
niza - pokręciłaś - kara za każdy kolejny nowy silnik ponad limit, jest przyznawana jednorazowo. Jeśli Vettel na tym 9 silniku przejedzie 3 grand prix, to tylko w tym pierwszym zostanie cofnięty o dychę do tyłu.
dmaot malach
24.08.2009 03:26
@niza - napoczęcie (ponad limit 8), nie zaś jego użycie nowego silnika to kara przesunięcia o 10 miejsc na starcie.
niza
24.08.2009 02:13
Dżejson, właśnie, że nie. Użycie każdego silnika powyżej 8 równa się z przesunięciem na starcie, nawet jeśli to ten sam silnik, ale jednak jest on 9 silnikiem więc lipa jednym słowem. No chyba, że coś mi się pomieszało i już sklerozę mam...
Dżejson
24.08.2009 02:09
Ale jak Vettel użyje 9. silnika, to kara będzie tylko w 1. wyścigu tego silnika, a nie we wszystkich :) Poza tym, dzięki temu może będzie trochę więcej wyprzedzania ?
niza
24.08.2009 01:37
Rubensowi ta wygrana po latach należała się jak nikomu innemu. Wiadomo, że mechanicy się cieszyli i nie tylko oni, bo była to ogromna praca wszystkich w zespole aby bolid Brawna był znowu na czele. Co do Vettela i jego sprawy z silnikami, to coś czuje, że właśnie przez to RBR może nie dogonić Brawn GP w generalce, bo jak zacznie się niedozwolona wymiana i chłopak zacznie być przesuwany o te 10 pozycji to już nie będzie tak kolorowo. Wówczas w najgorszym wypadki musi być w Q 1-3 bo inaczej na pkt nie ma szans. Ale taki problem dotyczy nie tylko Sebastiana, bo dużo zawodników napoczęty ma już 6 silnik.Nieco lepszą sytuację maja tylko Hamilton, Kovalainen, Raikkonen, Massa/Badoer, Heidfeld, Alonso, Grosjean, Algersuari, Buemi, Webber i Barrichello, ale to i tak nie napawa optymizmem bo wymienieni przeze mnie zawodnicy mają już napoczęty 5 silnik. Coś tak czuję, że w okolicach GP Japonii, Brazylii czy Abu Zabi zacznie się jazda z silnikami, bo albo będziemy mieć masowe, niedozwolone zmiany jednostek, albo stare będą padać jak muchy. Oby mój czarny scenariusz się nie sprawdził, ale jeśli tak się stanie to ktoś musi pomyśleć chyba nad zmianą w przepisach. A co do samego wyścigu w Walencji, to faktycznie, sama się spodziewałam większej nudy, nie było tak źle. Chociaż oczywiście, jak przez większość wyścigów, walka toczyła się w boksach a nie na torze. Widocznie trzeba się do tego przyzwyczaić bo nie widać żeby cokolwiek się miało zmienić w tej kwestii, a już na pewno nie na Valencia Street Circuit.
benethor
24.08.2009 01:24
@oligator: główna, menu po lewej;)
ir3n3usz
24.08.2009 01:22
http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=11361 już od dawna jest zestawienie na WM
oligator
24.08.2009 01:20
tez sadze, ze fajnie byloby zrobic artykul komu ile silnikow zostalo:)
lakeman
24.08.2009 01:17
odnośnie wypowiedzi Allena na temat pozostałych silników vettela - przydałoby się zestawienie (o ile coś takiego jest) ile komu jeszcze zostało silników.. bo robi się ciekawie :)
bicampeon
24.08.2009 01:07
Kiedy ostatnio widzieliśmy mechaników, wybiegających z garażu, żeby pogratulować zwycięzcy? Ano w GP Singapuru, gdzie mechanicy Renault wieszali się na płocie jak małpki :P Ruszał z piątej pozycji, ale w chwilę potem stracił dwa miejsca na rzecz Rosberga i Raikkonena, a następnie ściął szykanę i musiał oddać miejsce Webberowi. Widać Allen nie zauważył, jak Alonso ładnie wziął Buttona po zewnętrznej na pierwszym zakręcie :)