GP Monako: opis wyścigu
Mark Webber nowym liderem mistrzostw, Robert Kubica po raz drugi na podium w tym sezonie
16.05.1016:09
10294wyświetlenia

Zespół Red Bull Racing odniósł drugie podwójne zwycięstwo w tym sezonie po tym, jak Mark Webber i Sebastian Vettel finiszowali na dwóch pierwszych pozycjach w tegorocznym wyścigu o Grand Prix Monako. Na najniższym stopniu podium stanął Robert Kubica (Renault), tracąc drugie miejsce na rzecz Vettela już na starcie.
W dzisiejszym wyścigu aż czterokrotnie na tor wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa - ostatni raz w samej końcówce. Ostatnie wznowienie na ostatnim okrążeniu przyniosło nieoczekiwaną zmianę w kolejności kierowców, kiedy Fernando Alonso popełnił błąd za zakrętem Rascasse i został wyprzedzony przez Michaela Schumachera, tracąc szóste miejsce. Sędziowie badają obecnie, czy wszystko odbyło się zgodnie z przepisami.
Wyścig rozpoczął się przy średnio zachmurzonym niebie, ale nie spodziewano się opadów deszczu dzisiejszego popołudnia. Webber utrzymał prowadzenie, a jeszcze lepiej wystartował Vettel, wyprzedzając Kubicę i awansując na drugie miejsce. W połowie pierwszego okrążenia w tunelu w bandę uderzył Hulkenberg po tym, jak zjechał na brudną stronę toru i nie zdołał opanować bolidu. Na tor wyjechał od razu samochód bezpieczeństwa i moment ten do zmiany opon na twardszą mieszankę wykorzystał Alonso, który wystartował z alei serwisowej. Hiszpan mógł już więc próbować przejechać wyścig bez kolejnego postoju.
Na trzecim okrążeniu, jeszcze w czasie neutralizacji, nastąpiła awaria silnika w bolidzie Buttona i kierowca McLarena odpadł z wyścigu. Przed wznowieniem wyścigu kolejność kierowców była następująca: Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Barrichello, Schumacher, Rosberg, Liuzzi, Sutil, Buemi, Pietrow, de la Rosa, Kobayashi, Alguersuari, Kovalainen, Glock, Trulli, di Grassi, Chandhok, Alonso i Senna (Brazylijczyk także zmienił opony w czasie neutralizacji). Kierowcy ruszyli ponownie do walki pod koniec szóstego okrążenia i od razu Alonso wyprzedził Chandhoka, awansując na 20 miejsce.
Kolejnym celem Alonso był di Grassi, który przez parę okrążeń był w stanie utrzymać za sobą kierowcę Ferrari, ale w końcu uległ mu na 10 okrążeniu tuż za tunelem. W tym samym miejscu Alonso wyprzedził także Trullego na 11 kółku i był osiemnasty. Tymczasem jadący nadal na prowadzeniu Webber uciekł już Vettelowi na 4,8 sekundy. Alonso kolejne miejsce zyskał na 14 okrążeniu, wyprzedzając - znowu za tunelem - Glocka. Ostatnim kierowcą z nowych zespołów jadącym przed Hiszpanem był Kovalainen. Z wyprzedzeniem Fina kierowca Ferrari uporał się na 16 okrążeniu, awansując na 16 miejsce. Teraz czekała już Alonso znacznie trudniejsza praca, bowiem przed nim nie było już wyraźnie wolniejszych samochodów.
Na 17 okrążeniu Hamilton zapoczątkował pierwszą rundę postojów w boksach. Kierowca McLarena powrócił na tor tuż przed Alonso na 15 pozycji. Następnie postoje wykonali Massa, Barrichello, Schumacher i Liuzzi. Hamilton i Alonso awansowali w tym momencie na miejsca 12 i 13. Okrążenie 20 to z kolei pierwszy postój Buemiego, który po powrocie na tor spadł na 15 miejsce. Na 21 okrążeniu w boksach pojawili się Kubica, Pietrow i Alguersuari; na 22 - Vettel, Sutil i de la Rosa, a na 23 - Webber. Australijczyk utrzymał prowadzenie, a na drugiej pozycji znalazł się tymczasowo Rosberg, który jeszcze nie odwiedzał boksów. Vettel i Kubica spadli na miejsca 3 i 4, a za nim jechał ostatni kierowca bez postoju - Kobayashi. Japończyk działał na korzyść Kubicy, spowalniając Massę. Miejsca 7-10 zajmowali: Hamilton, Alonso, Schumacher i Sutil.
W międzyczasie z wyścigu wycofał się Glock - prawdopodobnie z powodu uszkodzenia zawieszenia po uderzeniu w barierę. Następnie jazdę zakończyli drugi kierowca Virgin - di Grassi oraz Kobayashi. Tymczasem ostatni kierowca bez postoju na swoim koncie - Rosberg w alei serwisowej pojawił się na 28 okrążeniu. Kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była po postojach następująca: Webber, Vettel, Kubica, Massa, Hamilton, Alonso, Schumacher, Rosberg, Sutil i Barrichello. Ten ostatni miał jednak jakąś awarię opony lub zawieszenia i stracił kontrolę nad bolidem w zakręcie Massenet, uderzając w bariery i kończąc udział w wyścigu na 31 okrążeniu. Na torze po raz drugi w tym wyścigu pojawił się samochód bezpieczeństwa. Jednakże jeszcze przed neutralizacją boksy odwiedził Pietrow w celu wymiany pękniętej opony. Rosjanin na tor powrócił na 13 pozycji.
Wznowienie wyścigu nastąpiło pod koniec 34 okrążenia, a punktowaną dziesiątkę po wypadku Barrichello zamykał Liuzzi. Warto dodać, że Barrichello zaraz po wypadku wyrzucił kierownicę ze swojego samochodu, po której przejechał po chwili bolid HRT. Za nierozważne zachowanie kierowcę Williamsa mogła więc czekać jakaś kara. Na 43 okrążeniu na torze po raz trzeci pojawił się samochód bezpieczeństwa - powodem tego były jakieś problemy ze studzienką w zakręcie nr 3 (Massenet). To właśnie w tym miejscu wypadek miał Barrichello. Problem ze studzienką został szybko rozwiązany i wyścig został wznowiony pod koniec 45 okrążenia. Na 61 okrążeniu z wyścigu wycofali się Kovalainen i Senna - na torze było już tylko 15 z 24 samochodów.
Piętnaście okrążeń przed końcem wyścigu Webber prowadził z przewagą blisko siedmiu sekund nad Vettelem. Kubica cały czas trzymał się blisko Vettela, a tuż za Polakiem jechał Massa. Na 74 okrążeniu spektakularną kraksą w zakręcie Rascasse zakończyła się walka Trullego z Chandhokiem o 14 miejsce. Na torze pojawił się po raz czwarty samochód bezpieczeństwa. W chwilę później z wyścigu wycofał się także Pietrow. Do mety było już tylko parę okrążeń i nie zanosiło się na to, aby tor został oczyszczony przed końcem wyścigu. Tym samym Webber odniósł drugie zwycięstwo z rzędu i dzięki temu objął prowadzenie w mistrzostwach, zrównując się punktami z Vettelem (o wyższej pozycji decydowała większa liczba zwycięstw Australijczyka w tym sezonie). Kubica po raz drugi w tym sezonie stanął na podium, finiszując w Monako na trzeciej pozycji.
Tymczasem okazało się, że Alonso popełnił błąd tuż przed zakończeniem wyścigu, kiedy samochód bezpieczeństwa zjechał już z toru na końcu 78 okrążenia. Okazji nie zmarnował Schumacher, wyprzedzając kierowcę Ferrari przed ostatnim zakrętem i kończąc wyścig na szóstej pozycji. Sędziowie zapowiedzieli jednak, że zdarzenie to zostanie wkrótce przeanalizowane, ponieważ nie było wiadomo, czy Schumacher wyprzedził Hiszpana przed lub za tzw. linią zjazdu samochodu bezpieczeństwa.
• Rezultat końcowy wyścigu o Grand Prix Monako
Pogoda na koniec wyścigu
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 21°C
Prędkość wiatru: 2,5 m/s
Wilgotność powietrza: 49%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszego wyścigu można znaleźć tutaj.