JARNO TRULLI
LotusLotus T128
![](https://oldf1wm.pl//img/kierowcy/jtru.jpg)
Pierwszy start w F1:Grand Prix Australii 1997
Pierwsza wygrana:Grand Prix Monako 2004
Zdobyte punkty:246.5
Najszybsze okrążenia:1 (0,4%)
Narodowość: WłochyData urodzenia: 13 lipca 1974Miejsce urodzenia: PescaraMiejsce zamieszkania: Monte Carlo (Monako)Oficjalna strona: www.jarnotrulli.comWzrost: 173 cmWaga: 60 kgStan cywilny: Żonaty z BarbarąImiona dzieci: Enzo, Marco, Veronica
KARIERA
2011![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2011_suzuka.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2011_suzuka.jpg)
Przez cały sezon zmaga się z niepasującą do jego stylu jazdy charakterystyką układu kierowniczego. Drugi rok z rzędu jego tempo okazuję się dużo słabsze od tempa Kovalainena. Jego dwa 13 miejsca, pomagają zespołowi w zajęciu 10 pozycji w klasyfikacji konstruktorów. Przedłuża kontrakt z zespołem na 2012 rok, jednakże zostaje on zerwany i Włoch straci swoje miejsce w ekipie na rzecz Witalija Pietrowa.
2010![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2010_no_slabo_jarno.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2010_no_slabo_jarno.jpg)
Dysponuje najlepszym bolidem spośród 3 nowych ekip, jednak generalnie tempo Lotusa jest słabe. Ustępuje formą partnerowi Heikkiemu Kovalainenowi, szczególnie w niedzielę. Najlepszym rezultatem sezonu okazuje się być 15 lokata w kwalifikacjach oraz 13 w wyścigu. Przedłuża kontrakt z zespołem na następny rok.
2009![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2009_toyota.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2009_toyota.jpg)
Tym razem dostaje do dyspozycji całkiem konkurencyjny bolid, który wykorzystuje stając 3 razy na podium. Ponadto po raz kolejny błyska formą w kwalifikacjach, czego owocem jest pierwsze pole startowe do wyścigu w Bahrajnie. Znów pokonuje partnera Glocka. Sezon kończy 8 miejscem w klasyfikacji generalnej i z nowym kontraktem w kieszeni dzięki związaniu się z nowym zespołem Lotus Racing.
2008![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2008_happy_man.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2008_happy_man.jpg)
Jego bolid przeżywa mały renesans formy i z każdym wyścigiem staje się coraz szybszy. Dzięki temu Trulli staje na podium po raz pierwszy od 2 lat. Łącznie gromadzi 31 punktów, co daje mu 9 lokatę na koniec sezonu - pozycję wyżej od nowego zespołowego kolegi - Timo Glocka.
2007![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2007_relaks.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2007_relaks.jpg)
Znów imponuje szybkością w sobotę, co wydaje się być dla niego jedynie nagrodą pocieszenia. 4 razy udaje mu się zapunktować, co daje mu 13 lokatę na koniec sezonu. Prezentuje bardziej przekonujące osiągi od swojego partnera Ralfa Schumachera.
2006![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2006_biala_rekawiczka.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2006_biala_rekawiczka.jpg)
Zdobywa 28 oczek mniej niż rok wcześniej, ponieważ tym razem nie dysponuje bolidem mogącym regularnie rywalizować w pierwszej ósemce. Po frustrującym sezonie plasuje się na 12 lokacie w klasyfikacji łącznej.
2005![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2005_juz_toyota.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2005_juz_toyota.jpg)
Daje Toyocie pierwsze w historii pole position, jego forma kwalifikacyjna jest wyśmienita. Również w wyścigach idzie mu dobrze, czego dowodem są 2 wizyty na podium. Regularnie szybszy od zespołowego kolegi Ralfa Schumachera, choć ostatecznie przegrywa z nim w klasyfikacji generalnej różnicą 2 punktów. Sezon kończy jako 7.
2004![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2004_calus_z_briatore.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2004_calus_z_briatore.jpg)
Tym razem to jego forma wyraźnie zwyżkuje, dzięki czemu zalicza bardzo udaną pierwszą połowę sezonu z 2 pierwszymi polami startowymi i jakże cennym pierwszy triumfem w F1 podczas Grand Prix Monako, regularnie też jest szybszy od Alonso. Niestety w połowie roku wchodzi w konflikt ze swoim szefem Flavio Briatore, czego ostatecznym owocem jest odejście z zespołu na 3 wyścigi przed końcem sezonu. W trakcie 2 ostatnich grand prix reprezentuje już barwy ekipy Toyota. Rok kończy na bardzo dobrym 6 miejscu w klasyfikacji łącznej.
2003![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2003_jazda.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2003_jazda.jpg)
Jego zespół przechodzi pozytywną metamorfozę formy, ponadto w ich szeregi wstępuje Fernando Alonso, któremu Trulli nie może dorównać. Mimo to udaje mu się zapunktować w niemal każdych ukończonych zawodach. Ostatecznie plasuje się na dobrym 8 miejscu w klasyfikacji generalnej.
2002![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2002_do_renault.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2002_do_renault.jpg)
Staje się zawodnikiem Renault. Jego partnerem jest Jenson Button, którego Trulli na ogół wyprzedza w kwalifikacjach i któremu na ogół ulega w wyścigach. Ósmy na koniec roku.
2001![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2001_helmet.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2001_helmet.jpg)
Do połowy sezonu nadal jeździ z Frentzenem, zdobywając podobną liczbę punktów, a na resztę sezonu jego nowym kolegą zespołowym zostaje Jean Alesi. Trulli okazuje się lepszy od Francuza. Wzbudza podziw szczególnie jazdą w kwalifikacjach, za co dostaje przydomek „mistrz jednego okrążenia". Wyścigi nie są w jego wykonaniu już tak wspaniałe, mimo to udaje mu się zdobyć w całym sezonie 12 punktów, dzięki czemu jego ekipa wskakuje na 5 lokatę w klasyfikacji konstruktorów.
2000![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2000_zolty.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_2000_zolty.jpg)
W poszukiwaniu większych sukcesów przenosi się do zespołu Jordan, jednak ich bolid okazuje się nie być tak szybki, jak pod koniec lat '90. Przegrywa pojedynek z partnerem Heinz-Haraldem Frentzenem i na koniec roku zajmuje 10 lokatę w klasyfikacji łącznej z 6 zdobytymi oczkami.
1999![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1999_podium_first.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1999_podium_first.jpg)
Trzeci i ostatni sezon jazdy dla Prosta. Zdobywa swoje pierwsze podium w F1 za sprawą minięcia linii mety na 2 pozycji w Grand Prix Europy. Reszta wyścigów jest dla niego o wiele mniej udana.
1998![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1998_z_wurzem.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1998_z_wurzem.jpg)
Postanawia pozostać w stajni Prosta, lecz z powodu mało konkurencyjnego bolidu nie jest to dla niego dobry sezon. Na pocieszenie udaje mu się pokonać powracającego po kontuzji zespołowego kolegę Panisa. Z jednym punktem na koncie kończy rok jako 16.
1997![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1997_minardi_zolte.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1997_minardi_zolte.jpg)
Początkowo planuje udział w Formule 3000, ale ostatecznie udaje mu się zostać kierowcą wyścigowym zespołu Minardi jeżdżącego w F1. Startuje w 7 grand prix dla tej stajni, dwukrotnie zajmując 9 miejsce. W połowie sezonu dostaje ofertę zastąpienia w ekipie Prost kontuzjowanego Oliviera Panisa, którą przyjmuje. Z jak najlepszej strony pokazuje się podczas zawodów w Austrii, niestety z powodu awarii silnika nie kończy ich. W klasyfikacji łącznej sezonu plasuje się na 9 pozycji.
1996![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1996_minardi_testowy.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1996_minardi_testowy.jpg)
Podpisuje kontrakt na posadę kierowcy testowego zespołu Benetton ścigającego się w Formule 1. Poza tym ponownie walczy w niemieckiej F3, tym razem z dużo lepszym skutkiem - 6 triumfów i 10 wizyt na podium pozwalają mu wygrać te mistrzostwa. Drugi raz z rzędu startuje w Makau, tym razem zostaje sklasyfikowany na 3 lokacie.
1995![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1995_f3_jarno.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1995_f3_jarno.jpg)
Ostatni rok przygody z kartingiem, startując w wielu mistrzostwach radzi sobie bardzo dobrze, czego najlepszym przykładem jest triumf w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Włoch klasy 100 International. Potem wchodzi do niemieckiej F3, startując w 12 z 16 rozegranych wyścigów wygrywa dwa z nich i kończy sezon jako 4. Ponadto bierze udział słynnym prestiżowym Grand Prix Makau, gdzie mija linię mety jako drugi.
1994![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1994_dumny.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1994_dumny.jpg)
Kontynuuje udział w kartingowych zawodach klasy Formuła Super A, sięgając po tytuły mistrza świata Europy i Ameryki Północnej. Ponadto zdobywa tytuł w klasie Formuła C i triumfuje w memoriale Ayrtona Senny, konkretnie w klasie 100. Próbuje również swoich sił w jednym wyścigu brytyjskiej F3, ale nie wypada w nim najlepiej.
1993![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1990_hongkong_kart.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1990_hongkong_kart.jpg)
Postanawia podwyższyć sobie poprzeczkę i rozpoczyna starty w Pucharze Świata kartingowej klasy Formuła Super A. Między innymi dzięki wygranej podczas wyścigu w Japonii staje na podium w klasyfikacji generalnej. Ten rok jest również dla niego pierwszą przygodą z bolidem, ze względu na starty we włoskiej Formule 3, jednak w żadnym z 6 wyścigów, w których wziął udział nie udaje mu się zapunktować.
1991![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1991_smutny.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1991_smutny.jpg)
Rozpoczyna starty w wielu serialach, m.in. w klasie Formuła K, którą wygrywa oraz w Mistrzostwach Europy, gdzie zajmuje miejsce na podium. Puchar Świata okazuje się jeszcze zbyt dużym wyzwaniem, ponieważ plasuje się w nim na odległym 22 miejscu. Podobnie ciężkie są dla niego Mistrzostwa Świata klasy Formuła C, gdzie kończy sezon jako 32 zawodnik. W następnym sezonie postanawia skupić się na jednych mistrzostwach - tych, które w zeszłym roku wygrał. Niestety nie udaje mu się obronić tytułu, w zamian przypada mu dopiero 19 lokata na koniec roku.
1990![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1989_dublet.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1989_dublet.jpg)
Trzeci raz z rzędu zdobywa ten sam tytuł, ponadto startuje w Mistrzostwach Świata klasy Formuła A, gdzie po zwycięstwie odniesionym w Hong Kongu plasuje się na 4 pozycji na koniec sezonu. Dodatkowo zostaje wicemistrzem świata juniorów w klasie A.
1988![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1988_mlody.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1988_mlody.jpg)
Sięga po kartingowe mistrzostwo Włoch w klasie 100 National. W następnym toku powtarza ten sukces.
1987![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1987_kart.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1987_kart.jpg)
Zdobywa złoty medal „Youth Games" w klasie kadetów 100.
1983![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1983_dzieciak.jpg)
![](https://oldf1wm.pl/img/kierowcy/kariera/jtru_1983_dzieciak.jpg)
Rozpoczyna karierę za kierownicą gokarta.
STATYSTYKI W F1
Sezon | P. | Starty | Punkty | Zwyc. | Podium | Pktwł. | P.pos. | Naj. okr. | Nie skl. | Zespoły |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 21 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | Lotus |
2010 | 21 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | Lotus |
2009 | 8 | 17 | 32.5 | 0 | 3 | 8 | 1 | 1 | 4 | Toyota |
2008 | 9 | 18 | 31 | 0 | 1 | 10 | 0 | 0 | 3 | Toyota |
2007 | 13 | 17 | 8 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 4 | Toyota |
2006 | 12 | 18 | 15 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | Toyota |
2005 | 7 | 18 | 43 | 0 | 3 | 9 | 0 | 0 | 3 | Toyota |
2004 | 6 | 17 | 46 | 1 | 2 | 9 | 2 | 0 | 3 | Renault, Toyota |
2003 | 8 | 16 | 33 | 0 | 1 | 10 | 0 | 0 | 5 | Renault |
2002 | 8 | 17 | 9 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 9 | Renault |
2001 | 9 | 17 | 12 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 8 | Jordan |
2000 | 10 | 17 | 6 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 7 | Jordan |
1999 | 11 | 15 | 7 | 0 | 1 | 2 | 0 | 0 | 7 | Prost |
1998 | 15 | 16 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 9 | Prost |
1997 | 15 | 13 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 3 | Minardi, Prost |
Razem: | 252 | 246.5 | 1 (0,4%) | 11 (4,4%) | 72 (28,6%) | 3 (1,2%) | 1 (0,4%) | 81 (32,1%) | 6 |
Objaśnienia: P. - końcowa pozycja w klasyfikacji generalnej, Zwyc. - zwycięstwa, Pktwł. - punktował, P. pos. - pole positions, Naj. okr. - najszybsze okrążenia, Nie skl. - niesklasyfikowany, ZD - zdyskwalifikowany. Starty obejmują rozpoczęte wyścigi.