Testy w Walencji dzień 3: Ferrari do końca najszybsze

Hiszpan po południu podniósł poprzeczkę na 1:11,470, przejeżdżając w sumie 127 okrążeń
03.02.1018:23
Marek Roczniak
7452wyświetlenia

Fernando Alonso pozostał najszybszym kierowcą do końca pierwszych grupowych testów Formuły 1 przed sezonem 2010, które odbywały się w tym tygodniu w Cheste w Walencji.

Hiszpan po południu podniósł poprzeczkę na 1:11,470, przejeżdżając w sumie 127 okrążeń za kierownicą Ferrari F10, które przez wszystkie trzy dni testów było najszybszym samochodem na torze Ricardo Tormo. Alonso poprawił wczorajsze osiągnięcie zespołowego kolegi Felipe Massy o ćwierć sekundy.

Pierwszy dzień testów dwukrotnego mistrza świata z zespołem Ferrari przyszło w sumie zobaczyć 35.000 kibiców, którzy zapełnili trybuny toru. Alonso już w pierwszej godzinie jazdy uzyskał czas poniżej jednej minuty i 12 sekund, a najlepszy czas dnia ustanowił na początku blisko 10-okrążeniowego przejazdu, zatem nie był to raczej symulowany przejazd kwalifikacyjny.

Imponujące wydają się być także osiągi nowego bolidu Sauber C29, za którego kierownicą Pedro de la Rosa uzyskał dzisiaj drugi czas. Hiszpan stracił jednak trochę czasu na jazdę w wyniku kolizji z Nico Hulkenbergiem na początku testów, która była wynikiem nieporozumienia. W sumie de la Rosa przejechał w środę 80 okrążeń, tracąc do Alonso 0,624 sekundy (1:12,094), choć tak naprawdę nie wiadomo, czy różnica ta wynikała w większym stopniu z samych osiągów samochodu, czy z innej ilości paliwa w baku w danym momencie.

Michael Schumacher zaliczył dzisiaj swój pierwszy pełny dzień testów za kierownicą bolidu Mercedes GP W01, uzyskując trzeci czas dnia (1:12,438). Siedmiokrotny mistrz świata poprawił wczorajsze osiągnięci zespołowego kolegi Nico Rosberga o ponad pół sekundy, ale wciąż wystarczyło to zaledwie na siódmy czas całych testów, jako że wczoraj lepszy wynik uzyskali Massa, Kobayashi, Hamilton i Kubica. Nie dziwi więc specjalnie dzisiejsza wypowiedź Niemca, który powiedział, że nie spodziewa się zwycięstw w początkowej fazie sezonu 2010.

W dodatku Schumacher musiał zakończyć jazdę godzinę przed końcem testów ze względu na problem z hydrauliką samochodu, zatem jego dorobek wyniósł dzisiaj 82 okrążenia. Więcej okrążeń i tylko nieznacznie gorszy czas uzyskał Jaime Alguersuari, który po raz pierwszy poprowadził dzisiaj bolid Toro Rosso STR5. Hiszpan stracił zaledwie 0,138 sekundy do Schumachera, pokonując jednocześnie aktualnego mistrza świata Jensona Buttona (McLaren MP4-25) o blisko 0,4 sekundy. Nie znając ilości paliwa trudno jest oczywiście ocenić tempo poszczególnych bolidów, jednak jeśli sam Ross Brawn przyznaje, że nie są tam, gdzie chcieli się znajdować w tej fazie przygotowań to znaczy, że Mercedesa czeka odrabianie strat do rywali.

Witalij Pietrow swój pierwszy dzień testów w Formule 1 ukończył na przedostatniej pozycji, powoli poprawiając swoje osiągi podczas przyzwyczajania się do samochodu grand prix. Swój najlepszy czas - 1:13,097 - kierowca Renault ustanowił pod koniec dnia, mieszcząc się poniżej dwóch sekund straty do Alonso, co jak na debiut można chyba uznać za przyzwoity wynik. Na końcu tabeli uplasował się tymczasem Nico Hulkenberg, przejeżdżając tylko o jedno okrążenie mniej od Alonso, zatem był drugim najbardziej pracowitym kierowcą w środę. Gorzej z szybkością Williamsa FW32, jako że mistrz GP2 stracił do najszybszego kierowcy ponad dwie sekundy.

Kolejne grupowe testy odbędą się w przyszłym tygodniu na torze Jerez w dniach 10-13 lutego.

Pogoda
Temperatura powietrza: 6-14°C
Temperatura toru: 7-19°C
Słonecznie przez cały dzień

Najlepsze czasy całych testów można zobaczyć tutaj.

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Fernando Alonso (-)Ferrari F101271:11,470
2Pedro de la Rosa (-)BMW Sauber Ferrari C29801:12,0940,624 0,624
3Michael Schumacher (-)Mercedes GP W01821:12,4380,968 0,344
4Jaime Alguersuari (-)Toro Rosso Ferrari STR5971:12,5761,106 0,138
5Jenson Button (-)McLaren Mercedes MP4-25821:12,9511,481 0,375
6Witalij Pietrow (-)Renault R30751:13,0971,627 0,146
7Nico Hulkenberg (-)Williams Cosworth FW321261:13,6692,199 0,572

KOMENTARZE

21
tomask75
04.02.2010 01:06
fernandof1 nie zrozum mnie źle bo nie czepiam się Ciebie, ale mam takie luźne spostrzeżenie: w czasach kiedy chodziłem do szkoły podstawowej czy liceum nie było dyslektyków czy innych kombinacji z przedrostkiem "dys". Solidna 2 czy potem 1 była w stanie wyleczyć tą nieznaną w tamtych czasach przypadłość. To się nazywa niedbalstwo (rodziców, dziadków, szkoły), brak oczytania (książki, czasopisma w formie papierowej), chory system nauczania i chęć wymigania się od jakiejkolwiek odpowiedzialności i pokonania lekko uniesionej poprzeczki. Gdzie ten świat zmierza, juz się boję jakim "świrem" będzie moja córka jak dorośnie hehe.... fernandof1 - rada - pisz sobie w Wordzie, tam podkreśli Ci błędy. Albo jak piszesz to nie klep tyle w spacje....
fernandof1
04.02.2010 11:01
to nie moja wina że się urodziłem dyslektykiem
Aquos
04.02.2010 08:44
Rok temu na testach BMW Sauber też wydawał się być w ścisłej czołówce, a jak było dalej na pewno pamiętacie. Teraz wyniki testów mówią jeszcze mniej niż kiedykolwiek wcześniej, więc chyba jedyne co można na ich podstawie wnioskować (a i tak mało precyzyjnie), to jak wypadają względem siebie kierowcy tego samego zespołu. Tu niespodzianek raczej nie ma. Alonso szybszy od Massy, Schumi od Rosberga (to była chyba największa niewiadoma, ale zaskoczony nie jestem), Hamilton od Buttona, Kubica od Pietrowa, Barrichello od Hulkenberga, Kobayashi od de la Rosy (mnie to przynajmniej nie dziwi), Alguersuari od Buemiego. Nikogo nie pominąłem?
paolo
04.02.2010 07:25
Paradoksalnie testy ciasno jak nigdy. Mimo większego możliwego wachlarza ładunku paliwa (w okrążeniach od 0 do 60 a nie od 0 do 30 na "standardowym" torze) czasy bardzo wyrównane. W trakcie dnia pomiędzy topowym czasem, a czasem cysterny rozbieżności są duże bo muszą być ale każdy zespół będzie przed tym sezonem przywiązywał dużą wagę do jazdy na oparach. Kiedyś żeby wejść do Q3 czyli jadąc na oparach czołowe zespoły używały nawet "wolniejszych" opon żeby zaoszczędzić te lepsze. Teraz jazda na oparach będzie decydować o kolejności startowej od 0 do 10. Nawet "testy nic nie znaczą" chyba zauważyli jak ciasno zamyka się cała stawka. Perfekcyjny bolid podczas zerowego obciążenia będzie ważniejszy niż kiedykolwiek dzięki czemu tegoroczna tabela najlepszych testowych czasów będzie bardziej miarodajna niż kiedykolwiek. Nawet jeśli plan testowy będzie zakładał długie przejazdy to co za problem wypuścić gościa na 3-6 okrążeniowy stint na początek lub koniec zabawy? Taka zagrywka będzie cenniejsza niż kiedykolwiek dotąd. Po pierwsze ze względów rozwojowych, a po drugie niech się goście przyzwyczajają na szok wagowy żeby na starcie wyścigu nie zgłupieli :) Może jeszcze nie teraz i być może nigdy nie dosłownie ale i tak będzie bardziej przejrzyściej niż kiedykolwiek. fernandof1: "prawdo po dobnie" Ty nie możesz być "nasz". Ty na pra wdę musisz mieć na imię Fernando. Jak w serialach brazylijsko wenezuelskich. WI TA MY U NAS :)
czarodziej_f1
03.02.2010 10:20
@fernando_f1 -> masz jakiś problem z pisaniem, czy to tylko taka pocieszna twórczość zainspirowana nudą?. Nieźle wkurza...;p
Petron@s F1
03.02.2010 10:16
Heli
03.02.2010 09:15
Hmm... Tak się zastanawiam. Może ktoś z Was mi powie czy mam racje (albo czy dobrze myślę). Wiem, testy to tylko testy, ale jak popatrzyłem na wyniki to zauważyłem coś ciekawego. Pierwsze Ferrari - silnik Ferrari, drugi Sauber - silnik Ferrari, 4-ty S T R - silnik Ferrari.(Wiem, że w poprzednie dni było gorzej, ale pomińmy to). Silniki Ferrari wydają się świetne. Najbardziej dziwi dobra postawa STR, musieli już sami budować bolid a mimo to nieźle się spisują. I właśnie dlatego wydaje mi się, że silnik Ferrari działa naprawdę dobrze i to może być przewaga stajni które używają silników tej marki. Pytanie tylko jak ze spalaniem... Co o tym sądzicie? Pozdrawiam Heli :)
arti0801
03.02.2010 08:43
http://www.youtube.com/watch?v=CPy1_P4s9pg mimo ze juz widac na zdjeciach wszystkie dyfuzory to jednak nadal je zakrywaja... hmmm moze testuja ich nowsze wersje juz...
raafal
03.02.2010 08:42
Pięknie Witalij, tak trzymaj :)
rvs
03.02.2010 08:30
@fernandof1 Jeśli można Cię prosić, zainstaluj sobie jakąś przeglądarkę, która podkreśla błędy. Nie chodzi mi o samą ortografię, bo możesz mieć jakieś dysfunkcje (dysleksja czy podobne), ale o słowa, których nie ma. Słowa złożone rozbijasz na mniejsze, których sens jest ciężko odgadnąć... Co do tematu gratulacje dla Saubera, za to, że się nie poddali w zimie i przygotowali bardzo dobry samochód. Co do Ferrari, przez te całe 3 dni kręcili na początku wyśrubowany wynik, a potem testowali w długich stintach... Takie zagranie pod publikę, aby znaleźć się na czele tabeli:)... Choć nie twierdzę, że ich samochód jest zły, wręcz przeciwnie:)
Sanki
03.02.2010 08:00
To tylko testy ale po Hulkenbergu można się było więcej spodziewać. Cóż, tak jest. Nie zawsze, mistrz niższej serii będzie mistrzem w wyższej. Dobrze, że się tak dzisiaj stało. Może co niektórzy ostudzą swój zapał w stosunku do tego IMO mocno przeciętnego kierowcy. Kolejny średniak taki jak Rosberg. PS: Tak, tak. Testy... .
fernandof1
03.02.2010 07:27
jak będzie po tych testach w Jerez to potem będzie męczarnia coraz mniej dni ale coraz dłuższe będą się robić :) Sauber miał końcówkę dobrą ale Bolid zmienili i jest na razie dobry (chyba) Witek nawet mnie zaskoczył z Reno (chyba) nie jest najgorzej Prawdopodobnie potwierdzą się Słowa Rubensa w stosunku do Nico R. Ale z tych testów nie ma co wróżyć jak to miało miejsce 2 lata temu bo nie ma sensu Up@ własnie Ferrari nie mogło miec takiego wydechu a Merc może zaraz na myśl przyszła mi Ferka jak zobaczyłem to zdjęcie prawdopodobnie daje to jakiś docisk
arti0801
03.02.2010 07:01
myslę ze Kubica juz próbował zrobic czas z mniejsza iloscia paliwa ale to tylko domysl... ja to widzialem i pisałem o tym juz po prezentacji bolidu Mercedesa... tez jestem ciekawy co na to przepisy
Metalpablo
03.02.2010 07:00
http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=144850&catID=4650 zobaczcie na wydech Mercedesa, czy w regulaminie nie jest tak,że rury wydechowe nie powinny wystawać z pod karoseri, (ktoś zwrócił na to uwagę?)? McLaren ma schowane http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=144813&catID=4650 ,Ferrari i Reno także. Rok temu Ferrari miało tak wystające i było to niezgodne i wydaje mi się ,że ten przepis dalej obowiązuje.
Hans_Kloss
03.02.2010 06:57
Trzech Hiszpanów ;p A Alguersuari zaszalał ;p
dashofer
03.02.2010 06:44
Wiadomo, że na treningach ćwiczone są różne warianty, w związku z tym Renault tez będzie musiało wykręcić w końcu najlepszy czas, kiedyś muszą sprawdzić na co stać ich zabawkę:), jeżeli tak się nie stanie, nie wykręcą czasu, dobrego w stosunku do innych zespołów będę miał wątpliwości o konkurencyjność ich "żółtaczki". Trzymam kciuki za postępy w przygotowaniach!! ps.jeżeli Sauber zacznie szaleć na torach to się zdenerwuje:)
Czechoslowak
03.02.2010 06:42
Nie wiem czemu tak dziwią Was osiągi Saubera, w końcu to ekipa która w ciągu ostatnich 3 lat, dwukrotnie była w czołowej trójce zespołów, a ich bolidy często stawały na podium. BMW niby odeszło, ale ludzie którzy zbudowali F1.07 czy F1.08 zostali...
kemot
03.02.2010 06:35
Cobra - może oszczędzają kilometry testowe dla Roberta, który będzie walił po 200 kółek na dzień w Jerez? ; d
cobra
03.02.2010 06:15
Pietrow celowo tak mało okrążen przejechał czy był jakiś problem z bolidem?
kryzak
03.02.2010 06:01
Sauber znowu świetnie :D Może będą w czołówce choć to tylko treningi.
Patryk777
03.02.2010 05:32
Pietrow bardzo ładnie :)