Relacja z pierwszego dnia drugiej tury testów w Barcelonie (zakończona)

Rozpoczyna się druga tura przedsezonowych zajęć w Montmelo.
01.03.1618:01
Nataniel Piórkowski
8776wyświetlenia
&,news/tory/catalunya_testy_mala.jpg,,


Najnowszy wpis

Przejdź do komentarzy na dole strony


09:00 Serdecznie witamy naszych Czytelników rozpoczynając relację z pierwszego dnia drugiej tury zimowych testów przed startem sezonu 2016. Znajdujemy się na półmetku przygotowań do tegorocznych mistrzostw F1 - w ubiegłym tygodniu, także w Barcelonie, większość zespołów zadebiutowała na torze ze swoimi tegorocznymi konstrukcjami. Dopiero dziś jednak garaż Saubera opuści po raz pierwszy bolid C35.

Mercedes po raz kolejny zdecydował się wprowadzić rotacyjny system jazd, dzięki któremu każdego dnia będziemy mogli oglądać na torze zarówno Nico Rosberga jak i Lewisa Hamiltona. We wtorek realizację programu rozpocznie ubiegłoroczny wicemistrz świata. Pozostałe stajnie oddelegowały do pracy następujących kierowców: Kimi Raikkonen (Ferrari), Valtteri Bottas (Williams), Daniił Kwiat (Red Bull), Nico Hulkneberg (Force India), Kevin Magnussen (Renault), Max Verstappen (Toro Rosso), Felipe Nasr (Sauber), Fernando Alonso (McLaren), Rio Haryanto (Manor), Esteban Gutierrez (Haas).

Kolejne cztery dni zapowiadają się niezwykle interesująco. Mercedes po raz pierwszy w tym roku przetestuje opony Pirelli wykonane z miękkiej mieszanki. Po rozczarowującym zakończeniu pierwszej tury testów McLaren postara się zaprezentować lepszy poziom niezawodności i osiągów, szczególnie koncentrując się na działaniu silnika Hondy, której programem w F1 kieruje od dzisiaj Yusuke Hasegawa.

Na ostatniej prostej o jak najlepsze przygotowanie do startu sezonu z pewnością będzie zabiegała stajnia Ferrari, mająca nadzieję na nawiązanie z Mercedesem walki o mistrzostwo świata. Interesujące będzie także śledzenie prac Renault i Red Bulla oraz poznanie pierwszych opinii kierowców Saubera na temat nowego C35. Czy pozytywne wrażenie po raz kolejny sprawią stajnie Force India oraz Haasa? Jak na torze będzie spisywała się udoskonalona wersja bolidu STR11? Kolejne cztery dni powinny dać nam chociaż częściową odpowiedź na te pytania. Pierwsze pełne wnioski na temat aktualnego układu sił poznamy bowiem dopiero w Melbourne, przy okazji inaugurującego sezon weekendu o Grand Prix Australii.

Podobnie jak w trakcie pierwszej tury zajęcia będą trwały od godziny 9:00 do 18:00 z 60-minutową przerwą na lunch od 13:00 do 14:00. Jak zawsze zapraszamy do śledzenia aktualizacji relacji, jakie będą pojawiały się z każdą kolejną godziną oraz komentowania wydarzeń na torze.


10:00 Najwcześniej na torze pojawili się Fernando Alonso oraz Kevin Magnussen. Jako pierwszy pomiarowe okrążenie pokonał jednak Nico Rosberg, który ustanowił rezultat 1:47,084s. Toro Rosso zakończyło z kolei okrążenie instalacyjne Verstappena treningiem postoju.

Już od pierwszych minut zespoły prowadziły badania aerodynamiczne, czego dowodem były ślady farby flow viz, dostrzegalne między innymi w okolicach tylnych partii bolidów Manora i Saubera oraz skomplikowanych sensorów, zamontowanych chociażby w McLarenie MP4-31 czy Ferrari SF16-H.

Podczas gdy Mercedes testował na torze nową wersję przedniego skrzydła, Pirelli koncentrowało się na rozwoju ogumienia. W tym tygodniu zespoły ponownie otrzymają możliwość wykorzystywania nieoznakowanych opon (według doniesień brytyjskich dziennikarzy będzie to ponownie pośrednia mieszanka), pochodzących z fabryki włoskiego koncernu w Rumunii.

W miarę upływu czasu wyniki osiągane przez kierowców ulegały stopniowej poprawie - Rosberg zszedł do poziomu 1min33s, by wkrótce ustąpić pozycji lidera Magnussenowi, który wykręcił rezultat 1:27,905s, a następnie 1:27,891s. Wśród kierowców standardowo przeważały jednak na początku krótkie wyjazdy na tor - blisko końca pierwszej godziny jazd czasami okrążenia legitymowało się tylko pięciu kierowców - prócz wspomnianego wcześniej Niemca i Duńczyka byli to Daniił Kwiat, Fernando Alonso oraz Esteban Gutierrez.


11:00 Krótko po godzinie dziesiątej Daniił Kwiat przesunął się na pierwsze miejsce tabeli osiągając 1:26,286s, by dosłownie minutę później ustąpić miejsca Bottasowi, który pokonał pętlę katalońskiego obiektu w czasie 1:25,682s, korzystając z pośredniej mieszanki ogumienia.

Nieco później na torze ponownie pojawił się Fernando Alonso, który prócz dodawania do swojego konta kolejnych kilometrów, poprawiał też nieznacznie swoje osobiste rekordy - najpierw na 1:29,551, a na kolejnym kółku 1:29,380s. Dość niemrawo druga tura testów ruszyła dla Saubera, który rozpoczął dzień od czasu 1:39,334s. Dziennikarze na torze szybko odnotowali, że Brazylijczyk pokonywał aleję serwisową w bardzo wolnym tempie, a silnik bolidu C35 "nie brzmiał zbyt dobrze". Po tym jak Brazylijczyk zjechał do pit-lane, na torze na krótką chwilę zapanowała cisza, którą przerwał wyjazd Bottasa, Rosberga i Verstappena.

Niemiec już na pierwszym pomiarowym okrążeniu awansował na drugie miejsce (1:26,118s), mając w swoim Mercedesie założone pośrednie opony. Poprawę odnotował także Gutierrez, który uzyskał rezultat 1:26,661s. W międzyczasie mechanicy Manora nadal uwijali się przy bolidzie Rio Haryanto, który o poranku pokonał zaledwie jedno okrążenie instalacyjne, a Raikkonen na jednym ze swych pierwszych mierzonych okrążeń wskoczył na drugą lokatę.

U progu ostatniego kwadransa drugiej godziny dzisiejszych zajęć sytuacja na torze uległa uspokojeniu - nie obserwowaliśmy już znaczących zmian w tabeli. Większość kierowców pokonywała kolejne kółka w spokojnym tempie (Rosberg i Magnussen notowali wyniki w okolicach 1min28s). Na jednym z okrążeń Duńczyk uzyskał nieznaczną poprawę - przejeżdżając okrążenie w czasie 1:27,688s.


12:00 U progu trzeciej godziny jazd do realizacji programu Force India powrócił Nico Hulkenberg. Tymczasem Manor poinformował, że pracuje nad usunięciem drobnego wycieku uleju do jakiego doszło w trudno dostępnym miejscu bolidy Rio Haryanto. Nico Rosber po raz kolejny pojawił się na torze korzystając z pośredniego ogumienia Pirelli.

Na tej samej mieszance garaż Williamsa opuścił Bottas, który rozpoczął swoje pomiarowe kółko od rekordu w pierwszym sektorze. Koniec końców Fin przekroczył linię mety z rezultatem o 0,3s gorszym od swego dotychczasowego rekordu. Kolejne okrążenia Bottas pokonywał już tempem 1min27s, bardzo zbliżonym do czasów osiąganych przez Rosberga. Wkrótce do kierowców Mercedesa i Williamsa dołączył Sauber 35 Felipe Nasra.

Około w pół do dwunastej pit lane opuścił Kimi Raikkonen, który niedługo później awansował na czoło klasyfikacji sesji ustanawiając 1:24,907s. Swój osobisty rezultat poprawił również Fernando Alonso, który zszedł do poziomu 1:26,971. Na kolejnym przejeździe także Bottasowi udało się zaliczyć szybsze okrążenie (1:25,263) - reprezentant Williamsa wspiął się dzięki niemu na drugie miejsce. Na kwadrans przed południem Kwiat zjechał do alei serwisowej z dymiącym prawym tylnym hamulcem. Mechanicy Red Bulla dla bezpieczeństwa użyli gaśnicy po czym RB12 został zepchnięty do garażu. Po powolnym rozpoczęciu dnia Alonso pojawił się na torze na miękkiej mieszance i wskoczył na piąte miejsce legitymując się czasem 1:25,519s.

Pięć minut przed godziną dwunastą niezwykle szybkie okrążenie rozpoczął Rosberg. Niemiec uzyskał rekordowe wyniki w dwóch pierwszych sektorach i przekroczył linię mety uzyskując 1:24,329s - w dalszym ciągu korzystając z pośrednich opon Pirelli.

Kolejne okrążenia Rosberga nie przyniosły już jednak dalszej poprawy - Niemiec szybko zszedł do poziomu 1min25-26s, podczas gdy Alonso zjechał do boksów kończąc krótki przejazd na miękkiej mieszance. Po krótkiej przerwie w alei serwisowej Hiszpan powrócił na tor, ponownie mając w swoim bolidzie oznaczone żółtym kolorem ogumienie Pirelli.


13:00 Dziesięć minut po dwunastej poza aleją serwisową przebywał już jednak wyłącznie Hulkenberg. Po chwili dołączył do niego Rosberg - w bolidzie Mercedesa po raz pierwszy w tym roku znalazły się opony wykonane z miękkiej mieszanki. Ubiegłoroczny wicemistrz świata od razu odnotował rekordy w poszczególnych sektorach, awansując na pierwsze miejsce z czasem 1:23,022, dającym mu przewagę 1,8s nad drugim w tabeli Raikkonenem.

Swoje wyniki poprawili po kierowcy Mercedesa także Bottas, Nasr i Alonso. Rosberg pozostawał na torze i po kilku wolniejszych okrążeniach ponownie odnotował rekordowy międzyczas, ale zakończył swoje szybkie kółko z czasem 1:23,424s. Podczas gdy Mercedes brylował na torze, Sauber nie mógł cieszyć się z debiutu na torze konstrukcji C35, która miała wydawać niepokojące odgłosy za każdym razem, gdy Nasr próbował dodawać gazu.

Dziesięć minut przed zakończeniem porannej części zajęć Alonso przesunął się na trzecią lokatę wykonując kolejny już przejazd na miękkich oponach. O nieznaczną poprawę pokusił się także Raikkonen, który na pośredniej mieszance uzyskał 1:24,836s. Przez krótką chwilę na torze pojawił się korzystający z supermiękkiej mieszanki Hulkenberg. Niemiec szybko zanurkował jednak do alei serwisowej, pozostawiając na torze Rosberga notującego wyniki 1min28s, któremu towarzyszyli Raikkonen, Alonso (w ostatniej minucie Hiszpan zatrzymał swój bolid na wyjeździe z pit lane) oraz Verstappen.

Tak też dobiegły końca pierwsze cztery godziny drugiej tury przedsezonowych testów. Nasza relacja będzie kontynuowana po zakończeniu 60-minutowej przerwy na lunch.
_

15:00 Pierwsza godzina po przerwie rozpoczęła się dość niemrawo. Jako pierwszy, dopiero piętnaście minut po zapaleniu się zielonego światła u wyjazdu z alei serwisowej, pojawił się na torze Valtteri Bottas. Po chwili do Fina dołączył Nico Hulkenberg. Zarówno w bolidzie Williamsa jak i Force India znajdowała się pośrednia mieszanka ogumienia.

Kilka minut później do jazdy powrócił Haryanto - pierwsze pomiarowe okrążenie Indonezyjczyk pokonał w czasie 1:31,605. Pół godziny po rozpoczęciu jazd swój bolid zatrzymał a alei serwisowej Lewis Hamilton. Chwilę po zepchnięciu W07 do garażu Mercedesa, Brytyjczyk bez problemu przystąpił do pracy, która rozpoczęła się od serii przejazdów z wykorzystaniem pit lane.

Dziesięć minut przed szesnastą na torze pojawiła się czerwona flaga spowodowana zatrzymaniem się bolidu Ferrari na prostej startowej. Po kilku dłuższych chwilach SF16-H stało już na lawecie i było przygotowane do powrotu na stanowisko pracy Ferrari w alei serwisowej.


16:00 Około 15:10 Lewis Hamilton pokonał pierwsze dzisiaj pomiarowe okrążenie osiągając czas 1:30,011, który pozwolił mu przesunąć się w tabeli przed Rio Haryanto. Krótko później swój osobisty rekord poprawił Magnussen, który legitymował się osiągnięciem 1:25,994.

Początek drugiej godziny był niezwykle aktywny - w bolidach pozostawali jedynie Raikkonen, Gutierrez oraz Kwiat. Większość zespołów realizowała jednak standardowe dla tej pory dnia programy dłuższych przejazdów i sprawdzania zachowania ogumienia. Pogoda dopisywała: nad torem świeciło wiosenne słońce, a temperatury powietrza i nawierzchni wynosiły odpowiednio 18 i 37 stopni Celsjusza.

Hamilton przejeżdżał okrążenie za okrążeniem w wolnym tempie - około godziny 15:25 trzykrotny mistrz świata odnotował poprawę na 1:28,042, ale pozostał na jedenastym miejscu. Świetnym wynikiem popisał się za to korzystający z miękkiej mieszanki ogumienia Valtteri Bottas - wynik 1:23,785 był o około 0,75s gorszy od rezultatu przewodzącego tabeli Rosberga.

Fin szybko zjechał do boksów, dołączając do innych kierowców którzy zdecydowali się na odwiedzenie swoich inżynierów. Na torze pozostawali jedynie Verstappen, Hulkenberg oraz Hamilton. Po 10-minutowej przerwie Bottas ponownie opuścił aleję serwisową i raz jeszcze poprawił swój najlepszy rezultat: czas 1:23,575 pozostawał o nieco ponad pół sekundy gorszy od osiągnięcia Rosberga. Piętnaście minut przed godziną szesnasta do pracy powrócił Daniił Kwiat. Chwilę później Bottas po raz kolejny pokonał szybkie kółko (już na ultramiękkiej mieszance), ponownie redukując stratę do Rosberga: tym razem do 0,2s.


17:00 Na początku przedostatniej godziny wtorkowych jazd najszybszym kierowcą na torze był Hamilton, który utrzymywał tempo 1min28s. Pomimo wcześniejszych zapowiedzi, mechanikom Haasa nie udało się wyeliminować problemy z systemem paliwowym, a Gutierrez zakończył udział w sesji.

Około godziny 16:15 Kwiat awansował na czwartą lokatę, ustanawiając rezultat 1:25,049s. Swój osobisty rezultat poprawił również niedługo potem Hamilton (1:27,043s). Według doniesień portalu motorsport.com, zatrzymanie się na torze Kimiego Raikkonena było spowodowane awarią przekładni, która zacięła się na ósmym biegu.

Podczas gdy Hamilton w dalszym ciągu pozostawał na pośredniej mieszance (w trakcie popołudniowego spotkania z prasą Toto Wolff zasugerował, że jego zespół w ogóle nie będzie sprawdzał podczas testów najbardziej miękkich rodzajów ogumienia), Bottas rozpoczął kolejny przejazd na ultramiękkiej mieszance, wykręcając jednak dość wolne czasy, oscylujące w granicach 1min26s.

W międzyczasie Haryanto podkręcił swoje tempo pokonując pętlę Circuit de Barcelona-Catalunya w czasie 1:29,331s. Około pięć minut przed godziną siedemnastą do pracy na torze powrócił Kimi Raikkonen - Fin korzystał z pośredniej mieszanki, notując wyniki w okolicach 1min25s.

18:00 Krótko po 17:00 Magnussen rozpoczął swoje setne okrążenie, podczas gdy Alonso osiemdziesiąte. Hiszpan przesunął się na trzecie miejsce tabeli poprawiając swój rezultat podczas przejazdu na miękkiej mieszance. Niedługo później Hiszpan zjechał do garażu McLarena pozostawiając na torze wyłącznie Bottasa, Kwiata oraz Magnussena.


Na nieco ponad pół godziny przed zakończeniem zajęć Hamilton zaliczył awans na P6, ustanawiając wynik 1:25,051. Pod koniec przyspieszyli również Felipe Nasr i Max Verstappen - Brazylijczyk wskoczył na ósme miejsce a Verstappen siódme. Krótko przed tym, jak Magnussen spowodował wywieszenie flagi na 13 minut przez wywieszeniem flagi w szachownicę, przed Nasra powrócił Hulkenberg, który wykręcił 1:25,336s.

Ściągnięcie zepsutego bolidu Renault potrwało grubo ponad dziesięć minut. Sesja została wznowiona na minutę przed końcem jej zaplanowanego czasu, a na torze pojawiło się kilku kierowców. Ze względu na ograniczony czas żaden z nich nie pokonał już jednak pomiarowego kółka.

Dziękujemy za spędzenie dnia wspólnie z [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie![/color] . Do relacji z testów powrócimy jutrzejszego poranka. Wkrótce na naszym portalu pojawią się wypowiedzi kierowców oraz galeria.
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Nico Rosberg (6)Mercedes W07821:23,022
2Valtteri Bottas (77)Williams Mercedes FW381231:23,2290,207 0,207
3Fernando Alonso (14)McLaren Honda MP4-31931:24,7351,713 1,506
4Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF16-H721:24,8361,814 0,101
5Daniił Kwiat (26)Red Bull TAG-Heuer RB12691:25,0492,027 0,213
6Lewis Hamilton (44)Mercedes W07901:25,0512,029 0,002
7Max Verstappen (33)Toro Rosso Ferrari STR111441:25,1762,154 0,125
8Nico Hulkenberg (27)Force India Mercedes VJM091211:25,3362,314 0,160
9Felipe Nasr (12)Sauber Ferrari C351031:25,4932,471 0,157
10Kevin Magnussen (20)Renault RS161191:25,7602,738 0,267
11Esteban Gutierrez (21)Haas Ferrari VF-16231:26,6613,639 0,901
12Rio Haryanto (88)Manor Mercedes MRT05451:27,6254,603 0,964

KOMENTARZE

20
Aquos
02.03.2016 07:32
@Yurek Przyglądam się, porównuję, czytam, analizuję...
Yurek
01.03.2016 06:06
[quote="Aquos"]Z tego, że C35 nie różni się za bardzo od poprzednika[/quote] Skąd to wiesz?
Aquos
01.03.2016 05:41
@exxxile Z tego, że C35 nie różni się za bardzo od poprzednika, a niewielki rozwój oznacza de facto cofanie się.
michal132
01.03.2016 04:15
a może Ty trochę pomyślisz? wszystko tak bierzesz na serio? ludzie poluzujcie se trochę
nate
01.03.2016 04:14
@michal132 @rno2 Nikomu nie zamierzamy blokować konta bez powodu ;) Oczekujemy (i prosimy) jednak prowadzenia dyskusji na poziomie :)
rno2
01.03.2016 04:11
@michal132 no to jak da się żyć bez konta na tej stronie, to może daj sobie zawczasu spokój, bez pisania takich bredni? Nie zaniżajmy poziomu do onetu czy wp...
michal132
01.03.2016 04:08
Nie spinajcie się tak bo wam żyłki popękają. zablokują mi konto to trudno bez tego da się żyć.
rno2
01.03.2016 04:01
@michal132 nie wiem czy wiesz, ale złorzeczenie na tej stronie grozi zablokowaniem konta. Zresztą nie ogarniam jaki masz interes, żeby McLaren znowu się zepsuł. Ja jak komuś nie kibicuję, to się nim po prostu nie interesuję...
michal132
01.03.2016 03:52
@tomask75 niestety wiem że telemetria liczyłem na coś więcej ;)
tomask75
01.03.2016 03:40
@michal132 usterka telemetrii zatrzymała bolid... Wszystko naprawione i ALO śmiga dalej.
rno2
01.03.2016 03:27
@rydz14_09 symulacja może i to była, ale nadal Mercedes nie założył 2 najmiękkszych mieszanek, podczas gdy większość zrobiła właśnie swoje best lapy na ultra softach...
rydz14_09
01.03.2016 02:53
Rosberg powiedział ze ten przejazd to była już symulacja kwalifikacji. Dodał również że tempo Ferrari jest bliskie tempu Mercedesa.
rno2
01.03.2016 12:38
@Macveler Dlaczego legendarnym zespołom ma się należeć miejsce w czołówce, tylko dlatego, że są legendami? Niech każdy walczy o swoje. Nie mam nic przeciwko temu, żeby o wygrane walczył Manor z Toro Rosso, jeśli zbudują konkurencyjne bolidy... Co do czasu 1:23 - Mercedes nie założył nawet supersoftów do swojego bolidu. Jak w ostatni dzień testów wszyscy zaczną sprawdzać swoje realne możliwości, to może się okazać, że czasy na poziomie 1:23 to robią maruderzy, natomiast Mercedes może nawet zejść do 1:20-1:19 :-)
michal132
01.03.2016 12:22
@SkC nie było czerwonego światła bo sesja jeszcze trwała ;)
SkC
01.03.2016 12:18
@michal132 Może dlatego ze było już czerwone światło na wyjeździe.
michal132
01.03.2016 12:14
hehehehe McL znowu zdechł jak fajnie :D
exxxile
01.03.2016 12:08
@Aquos Sauber w przeciwieństwie do konkurencji dopiero odpalił dziś nowy bolid, konstrukcja działa (liczba okrążeń ok w porównaniu z resztą), nie wiem skąd taka ocena już teraz.
Macveler
01.03.2016 11:55
Wg mnie Haas powinien być w środku a na szczycie powinny walczyć legendarne zespoły tego sportu , mam tu na myśli Ferrari , Mclaren , Williams i wyjątkiem Mercedes -to powinna być czołówka wyścigowa . Mam nadzieje ze tak bedzie przebiegać wieczność wyścigów. Jeżeli Mclaren zejdzie do 1.23 -ziści sie lista legend a wtedy juz tylko czekać na bitwy o pozycje i oczekiwać ze pod koniec, sezon 2016 bedzie najlepszym od kilku lat !
Aquos
01.03.2016 11:11
@SkC Jak na debiut prezentują się bardzo dobrze. W przeciwieństwie do Saubera, który wydaje się staczać co raz bardziej :(
SkC
01.03.2016 10:06
Jestem ogromnie ciekaw formy Haasa już podczas weekendu GP, chyba w końcu mamy nowy team, który coś pokaże.