GP Niemiec: trening 1 - Sutil najszybszy na wysychającym torze

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Hockenheim
23.07.1011:56
Marek Roczniak
9556wyświetlenia

Adrian Sutil uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w pierwszej sesji treningowej na przesychającym torze Hockenheim. Kierowca Force India pokonał Felipe Massę z Ferrari aż o ponad sekundę. Trzecie miejsce zajął Jenson Button, a tymczasem drugi kierowca McLarena - Lewis Hamilton rozbił swój bolid w drugiej połowie sesji i sklasyfikowany został dopiero na 17 pozycji. Robert Kubica (Renault) uzyskał trzynasty czas.

Pierwsza sesja rozpoczęła się przy bardzo mokrej nawierzchni toru i padającym deszczu, zatem na pierwszy rzut oka zanosiło się na to, że nie będziemy świadkami zbyt dużej ilości akcji, a zespoły, które przywiozły nowe części do Hockenheim nie zdołają ich dobrze przetestować. Lewis Hamilton zasugerował, że jeśli taka pogoda utrzyma się na dłużej, to z wprowadzeniem dmuchanego dyfuzora McLaren będzie musiał zaczekać do Grand Prix Węgier.

Jako pierwszy czas okrążenia w porannej sesji ustanowił Jaime Alguersuari, wykręcając w dwudziestej minucie na pełnych deszczowych oponach 1:41,068. Hiszpan na kolejnym kółku urwał blisko pięć sekund, a tymczasem na torze znaleźli się także kierowcy z głównego zespołu Red Bulla. Sebastian Vettel po pierwszym okrążeniu był drugi, ale na kolejnym przeskoczył Alguersuariego i znalazł się na czele klasyfikacji z czasem 1:34,632. Po chwili za Niemcem znalazł się jego zespołowy kolega Mark Webber, a na miejscach 4 i 5 pojawili się Kamui Kobayashi i Sebastien Buemi.

W 28 minucie Alguersuari powrócił na pierwsze miejsce, wykręcając 1:33,402. Kierowca Toro Rosso poprawił się następnie na 1:32,932, a przed Vettelem znalazł się także Webber, spychając Niemca na trzecie miejsce. Na torze był już także jeden z kierowców Ferrari - Felipe Massa, który przez chwilę był nawet w posiadaniu najlepszego czasu (1:31,981), zanim Webber poprawił się na 1:31,019. Duże problemy z utrzymaniem bolidu na mokrym torze miał tymczasem kierowca rezerwowy Lotusa - Fairuz Fauzy, wykonując na poboczu slalom między tablicami reklamowymi. Obyło się jednak bez uszkodzenia auta. Pozostali kierowcy także popełniali błędy w trudnych warunkach, ale głównie w zakrętach z asfaltowym poboczem.

W międzyczasie czterech kierowców uzyskało czasy poniżej jednej minuty i 31 sekund - byli to Nico Rosberg (1:30,864), Nico Hulkenberg (+0,002s), Felipe Massa (+0,030s) i Adrian Sutil (+0,104s). Tuż przed połową sesji na tor wyjechał Robert Kubica, którego na pierwszym okrążeniu pomiarowym zaskoczyły warunki panujące w trzynastym zakręcie, co skończyło się wyjazdem na chwilę na żwirowe pobocze. Inni kierowcy wpadali w poślizg nawet na wejściu na Parabolikę - między innymi Massa i Barrichello zaliczyli tam efektowne piruety. Kubica po kilku okrążeniach legitymował się czasem 1:32,635, który dawał mu 15 miejsce.

W 47 minucie na czele klasyfikacji znalazł się Fernando Alonso z czasem 1:30,229. Kierowcy nadal korzystali głównie z pełnych deszczowych opon, choć zaczął pojawiać się już przeschnięty optymalny tor jazdy. Poprawiające się warunki do przełamania bariery jednej minuty i 30 sekund jako pierwszy wykorzystał Rosberg, wykręcając 1:29,419. W międzyczasie Kubica przesunął się na 13 miejsce po uzyskaniu czasu 1:32,353. W końcu kierowcy zaczęli wyjeżdżać na przejściowych oponach. Hulkenberg wykręcił na takich oponach 1:29,206, a Webber - 1:29,048.

Po upływie godziny kolejność kierowców w pierwszej dziesiątce była następująca: Webber, Hulkenberg, Alguersuari, Rosberg, Kobayashi, Vettel, de la Rosa, Alonso, Sutil i Barrichello. Bez czasu okrążenia było w tym momencie trzech kierowców (Jarno Trulli, Lucas di Grassi i Lewis Hamilton), ale dwóch z nich wyjechało właśnie z alei serwisowej, a trzeci szykował się do wyjazdu na tor. W 31 minucie Vettel na przejściowych oponach uzyskał czas 1:28,735, a jeszcze szybciej pojechał Sutil, wykręcając 1:28,411. Kierowca Force India przełamał następnie barierę jednej minuty i 28 sekund (1:27,846), powiększając swoją przewagę nad Vettelem do 0,889 sekundy.

W 69 minucie Hamilton stracił kontrolę nad bolidem na wyjściu z czwartego zakrętu (wejście na długi łuk Parabolica) i wypadł z toru przy sporej prędkości, uderzając najpierw przodem, a następnie także i tyłem samochodu w barierę z opon. Brytyjczyk zajmował w tym momencie jedenaste miejsce (1:29,429), ale był to już dla niego koniec jazdy w tej sesji. Tymczasem na tor powrócił Kubica po długiej wizycie alei serwisowej, gdzie zespół Renault starał się najprawdopodobniej usunąć jakiś problem w tylnej części jego samochodu. Polak wykręcił na pierwszym okrążeniu pomiarowym na przejściowych oponach 1:29,224, plasując się na dziewiątej pozycji.

W 79 minucie Senna wypadł z toru w ostatnim zakręcie i zatrzymał się na żwirowym poboczu, unikając uderzenia w barierę z opon. Po usunięciu bolidu HRT z pobocza przez porządkowych i zniknięciu żółtej flagi, Rosberg wykręcił 1:27,448, ale tylko przez chwilę cieszył się z pierwszego miejsca, bowiem Massa, który jak dotychczas zaliczył chyba najwięcej piruetów na mokrej nawierzchni, uzyskał czas 1:26,850, pokonując kierowcę Mercedesa o blisko 0,6 sekundy. W 86 minucie Witalij Pietrow wykręcił 1:26,948 i wskoczył na drugie miejsce, ale już po chwili był piąty, bowiem na czele klasyfikacji znalazł się Sutil z czasem 1:25,701, a ponadto przed Rosjaninem znaleźli się Button i Barrichello.

Kubica sesję ukończył na 13 pozycji, za kierowcą jednego z trzech nowych zespołów, który prawdopodobnie zaryzykował w końcówce sesji założenie opon do jazdy po suchej nawierzchni. Kierowcą tym był Timo Glock z Virgin Racing, który uzyskał czas 1:28,735. Tymczasem Michael Schumacher pierwszą sesję ukończył na przedostatniej pozycji, nie korzystając w ogóle z przejściowych opon, które najwyraźniej wolał oszczędzić na dalszą część weekendu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 21°C
Temperatura powietrza: 19°C
Prędkość wiatru: 1,0 m/s
Wilgotność powietrza: 85%
Przesychający tor

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć [url= http://www.gpupdate.net/en/f1-photos/5576/2010-german-formula-1-grand-prix-friday/]tutaj[/url].

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Adrian Sutil (14)Force India VJM031:25,70120
2Felipe Massa (7)Ferrari F101:26,8501,1491,14927
3Jenson Button (1)McLaren MP4-251:26,9361,2350,08616
4Rubens Barrichello (9)Williams FW321:26,9471,2460,01121
5Witalij Pietrow (12)Renault R301:26,9481,2470,00121
6Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:27,4481,7470,50020
7Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:28,1142,4130,66631
8Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:28,1932,4920,07924
9Vitantonio Liuzzi (15)Force India VJM031:28,3002,5990,10719
10Pedro de la Rosa (22)BMW Sauber C291:28,4862,7850,18623
11Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:28,7353,0340,24921
12Timo Glock (24)Virgin VR-011:28,7353,0340,00021
13Robert Kubica (11)Renault R301:28,9033,2020,16820
14Mark Webber (6)Red Bull RB61:29,0483,3470,14513
15Jarno Trulli (18)Lotus T1271:29,2803,5790,23217
16Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:29,3663,6650,08634
17Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:29,4293,7280,0638
18Lucas di Grassi (25)Virgin VR-011:29,5003,7990,07119
19Fernando Alonso (8)Ferrari F101:29,6843,9830,18415
20Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:29,6903,9890,00617
21Fairuz Fauzy (19)Lotus T1271:30,9385,2371,24827
22Bruno Senna (21)HRT F1101:31,7206,0190,78223
23Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:32,4506,7490,73013
24Sakon Yamamoto (20)HRT F1101:32,7917,0900,34126
107% najlepszego czasu: 1:31,700

KOMENTARZE

19
Lolkoski
24.07.2010 04:54
Ja też nie widziałem treningu bo byłem w pracy - szkoda bo wiem, że był ciekawy -, a jak włączyłem Live timing na stronce F1 to na początku też się nie kapnąłem, że pada tym bardziej, że na live timingu nie pokazywali, żeby padało @kovalf1 - dokładnie mnie też zawsze dziwi jak to niektórzy pod wpływem krytyki na jakiegoś kierowcę doszukują się Kubicomanii i takich tam?
kovalf1
23.07.2010 03:05
Ale najgorsze jest to, że jak się pisze o Alonso czy Hamiltonie, od razu wsadza się w to Kubicę. A co ma piernik do wiatraka? Hamilton jest szybszy, ale przede wszystkim ma o dwie klasy lepszy bolid, dający możliwość walki o tytuł. A prawdą jest, że Kubica robi mniej błędów, ma chłodniejszą łepetynę. Dlaczego tacy ludzie jak np. Szanowny Czarosław, myślą, że jak krytykujemy Hamiltona, to automatycznie uważamy RK za geniusza??...
Kamikadze2000
23.07.2010 01:58
Wy wszyscy trzej idźcie na onet! Po co te dogryzanie i prokowanie!? Weź pomyśl Panie @Czarosław! ;///
jan5
23.07.2010 01:35
bass001 a ty kiedy pójdziesz?
Czarosław
23.07.2010 01:02
o to juz ide. Konczymy spamowac
bass001
23.07.2010 01:01
Czarosław idź czaruj na onet. Każdy z kierowców ma talent. Tylko nie każdy ma konkurencyjny samochód
Czarosław
23.07.2010 12:43
Czytam te wasze komenty dotyczace Hamiltona i az sie smiac chce. Tak wam przeszkadza ze jest lepszym kierowca od Kubicy, ze ma lepszy bolid, ze jest mistrzem i ze przede wszystkim ma talent. Oczywiscie wy macie to gdzies. Bo Kubica jest super jest genialny.
Szkot
23.07.2010 12:36
Który to już raz miszcz HAM rozwala swój bolid podczas treningów i Q?
jan5
23.07.2010 11:48
nie mogłem obejrzeć tego treningu (chyba to drugi trening który opuściłem) i jak czytam komentarze to szkoda mi niektórych ludzi. Widać, że też nie oglądali, nie wiedzą w jakich okolicznościach został rozegrany, a mają najwięcej do powiedzenia.
fernandof1
23.07.2010 11:47
Ferdek nie jeździł po tym co zobaczył wykonaiu hamiltona
Maxi18
23.07.2010 11:04
Schumacher nie zmieścił się w 107% Najlepszego czasu. :)
krzysiek_aleks
23.07.2010 10:52
Senna przed Schumacherem, to się w HRT ucieszyli
Przemysław
23.07.2010 10:43
Jedyne co mogę powiedzieć o tym treningu to, że był całkiem interesujący. A tabela z czasami mnie w ogóle nie interesuje. W kwalifikacjach zobaczymy kto ma jakie tempo.
Tom_Bombadil
23.07.2010 10:38
Wyciąganie jakichkolwiek wniosków na podstawie treningu w takich warunkach pozbawione jest większego sensu...
FelipeF1.
23.07.2010 10:34
Sutil bardzo dobrze jeździ na przesychającym torze Timo bardzo dobrze oby tak dalej:)
THC-303
23.07.2010 10:08
Tak, to są warunki dla Sutila. Gdy jest już po opadach, jak pod koniec Monako 2008 czy Chin 2009. Co do jego domniemanego przejścia do Renault, nie byłoby to z korzyścią dla Sutila. W Force India jest pierwszym kierowcą, w RF1 nie różniłby się od Pietrowa jeśli chodzi o pozycję w zespole. Co do samego wyścigu to Sutil oraz Rubens mają szanse na przeskoczenie przed MSC w generalce, choć Merc może szykować jakieś poprawki do wprowadzenia w suchych treningach. Zdaje się że przesychający tor sprzyja też nowym zespołom. Glock, Trulli i Di Grassi - pozytywnie, Senna też wypadłby nieźle gdyby nie wycieczka. Tylko Sakon to kompletna porażka, ale to było do przewidzenia. Adam - co do treningu, to przede wszystkim nie należy zwracać uwagi na miejsce Massy. Jechał cały czas na krawędzi i zapewne na pusto i popełniał fatalne błędy. Co się zaś tyczy programu RF1 ciężko stwierdzić cokolwiek. Kierowcy w różnym czasie wyjeżdżali na tor, może jakaś różnica warunków, a może istotnie RK był cięższy. Miał też jakieś problemy z prawym tylnym zawieszeniem lub tarczą hamulcową, ale trwało to tylko chwilę.
adam392
23.07.2010 10:05
Niestety nie oglądałem 1 treningu, bo zaspałem, ale RBR nie wolno lekceważyć. Moim zdaniem czołowe zespoły jechały na pełnych bakach, lub faktycznie są tak źle przygotowane. Wg mnie Robert jechał na pełnym, a Witalij na pustym zbiorniku i to widać w wynikach. Jednakże widząc, że Robert jest w czołówce najlepszych kierowców (z pełnymi bakami), zapowiada się dobry 2 trening. Ale o to czy mam racje, może wypowie się ktoś inny, kto oglądał transmisję.
Anderis
23.07.2010 10:00
Czy to nie pierwszy raz, gdy kierowca z nowego zespołu (Glock) jest pod koniec sesji w górnej połowie stawki? Sutil nie pierwszy raz odstawia wszystkich o sekundę na przesychającym torze.
szymon
23.07.2010 09:58
Sutil! Brawo, mam nadzieję że będzie w 2011 w reno