RBP-Ford otrzyma częściowy status nowicjusza przed sezonem 2026

Dział Powertrains współpracując z Hondą stracił przywileje, na które może liczyć Audi.
11.02.2310:48
Mateusz Szymkiewicz
1126wyświetlenia


FIA potwierdziła, że Red Bull-Ford zostanie pozbawiony pełnego statusu nowicjusza na etapie rozwoju jednostki napędowej przed sezonem 2026.

W połowie minionego roku zatwierdzono zestaw regulacji dotyczący kolejnej generacji silników. Red Bull tworząc dział Powertrains tuż po rozstaniu z Hondą zdecydował się na opracowanie własnego pakietu, przy którym będzie mu asystował koncern Ford.

Formuła 1 chcąc zachęcić nowych producentów do dołączenia do stawki zdecydowała się wspólnie z FIA na przepisy, które zapewnią dodatkowe środki finansowe oraz czas na rozwój. Dzięki temu obecność zadeklarowało Audi, które w latach 2023-2024 będzie mogło wydać dodatkowo łącznie 20 milionów dolarów, a w 2025 roku jedną czwartą tej kwoty.

Na statusie nowicjusza zależało również Red Bull Powertrains, jednakże starania pięciokrotnych mistrzów świata były kwestionowane przez konkurencję, w tym przede wszystkim Ferrari. Stajnia z Milton Keynes aktualnie blisko współpracuje z Hondą i między innymi zajmuje się produkcją baterii do jej hybrydowej jednostki napędowej.

Jeżeli po analizie wymaganej dokumentacji producent nie spełnia wymagań do przyznania pełnego statusu nowicjusza, FIA zastrzega sobie prawo do odebrania części przywilejów. Częściowy status nowego producenta spowoduje ograniczenie dodatkowych praw w zakresie technicznym, sportowym oraz finansowym - brzmi stanowisko Federacji.

Według oficjalnego komunikatu, przywileje Red Bull Powertrains wyniosą 90 procent pierwotnych założeń. Tym samym stajnia z Milton Keynes będzie miała ograniczony dodatkowy budżet o milion dolarów kolejno w 2023 i 2024 roku, a także o 500 tysięcy w 2025 roku.