GP Chin: trening 1 - Button najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze w Szanghaju
16.04.1005:47
Konrad Házi
14068wyświetlenia

Za nami pierwsza sesja treningowa przed czwartym wyścigiem sezonu 2010 - GP Chin. Najszybszy był Jenson Button z czasem 1:36,677, za którym uplasowali się Nico Rosberg (Mercedes) oraz Lewis Hamilton (McLaren).

Weekend dobrze rozpoczął się dla zespołu Renault, w którego barwach jeździ Robert Kubica. Polak zajął szóste miejsce, a jego partner zespołowy - Witalij Pietrow był siódmy.

Tradycyjnie już, pierwszy trening rozpoczął się od wykonania przez kierowców okrążeń instalacyjnych, po których powrócili oni do boksów. Mierzone okrążenie wykonał na początku jedynie Lewis Hamilton (1:41,819), który podczas swego pierwszego przejazdu pokonał trzy kółka.

Po upływie dwudziestu minut bolidy znów zaczęły się pojawiać na torze. Niektórzy rozpoczęli dłuższe przejazdy, podczas gdy inni ograniczyli się do kolejnych okrążeń instalacyjnych. Na torze znajdowali się w tym czasie przede wszystkim przedstawiciele środka stawki oraz nowych ekip. Problemy od samego początku miał tymczasem Timo Glock, w którego bolidzie pojawiły się problemy ze wspomaganiem kierownicy. Ponadto uszkodzeniu, na nierówności w pierwszym zakręcie, uległo przednie skrzydło, którego połowa wyraźnie opadła.

Po upływie 45 minut aktywność kierowców na torze wciąż była niewielka, a sześciu z nich nadal nie wykonało okrążeń pomiarowych. Niemniej na półmetku najszybszy był Lewis Hamilton legitymujący się czasem 1:37,224. W kolejnych minutach ruch na torze zaczął się zwiększać, a kierowcy skupiali się na dłuższych przejazdach. Warto powiedzieć też kilka słów o innych zespołach. Od McLarena nie odstawali w tej sesji właściwie jedynie kierowcy Mercedesa oraz Sebastian Vettel (RBR). Tymczasem trudno powiedzieć cokolwiek o zespołach ze środka stawki, gdyż różnice są tam naprawdę niewielkie.

Na 36 minut przed końcem sesji po raz kolejny na tor wyjechał Fernando Alonso, dla którego było to już szóste okrążenie instalacyjne. Hiszpan nie dotarł jednak zbyt daleko, gdyż w jego bolidzie odmówił posłuszeństwa silnik. Doszło do tego w drugim sektorze po tym, jak z prawej rury wydechowej zaczął wydobywać się gęsty, szary dym i pojawiły się płomienie. Ferrari potwierdziło, że była to jednostka, która sprawiała problemy w Bahrajnie.

Bardzo długo w boksach pozostawał Sebastian Buemi, w którego bolidzie pojawił się wcześniej wyciek z układu hamulcowego. Kierowca STR wykonał swoje pierwsze okrążenie pomiarowe na ok. 20 minut przed końcem sesji. Nie pozostał jednak na torze zbyt długo, gdyż na 14 minut przed końcem od jego bolidu, najprościej rzecz ujmując, oderwały się jednocześnie dwa przednie koła na dohamowaniu przed zakrętem 14! Szwajcar wyszedł z tego wypadku bez szwanku, jednak z pewnością sytuacja ta może odebrać mu sporo zaufania do bolidu. Na torze pojawiła się wtedy czerwona flaga.

Sesja wznowiona została na sześć minut przed końcem i przebiegała już dalej zupełnie spokojnie. Po raz kolejny największą aktywnością wykazały się dziś nowe ekipy, których wszyscy kierowcy wykonali ponad 20 okrążeń. Sporo problemów sprawiały cały czas kierowcom nierówności w strefie hamowania przed pierwszym zakrętem, które powodowały dobijanie bolidów do nawierzchni. Przypuszcza się, że właśnie one spowodowały problemy z przednim skrzydłem w bolidzie Glocka, a w późniejszej fazie sesji uszkodzenie elementów aerodynamicznych w bolidzie Lotusa.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 29°C
Temperatura powietrza: 15°C
Prędkość wiatru: 0,5m/s
Wilgotność powietrza: 39%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Jenson Button (1)McLaren MP4-251:36,67715
2Nico Rosberg (4)Mercedes GP W011:36,7480,0710,07117
3Lewis Hamilton (2)McLaren MP4-251:36,7750,0980,02719
4Michael Schumacher (3)Mercedes GP W011:37,5090,8320,73414
5Sebastian Vettel (5)Red Bull RB61:37,6010,9240,09220
6Robert Kubica (11)Renault R301:37,7161,0390,11517
7Witalij Pietrow (12)Renault R301:37,7451,0680,02925
8Mark Webber (6)Red Bull RB61:37,9801,3030,23517
9Adrian Sutil (14)Force India VJM031:38,0081,3310,02813
10Felipe Massa (7)Ferrari F101:38,0981,4210,09019
11Jaime Alguersuari (17)Toro Rosso STR51:38,1611,4840,06319
12Kamui Kobayashi (23)BMW Sauber C291:38,3751,6980,21421
13Pedro de la Rosa (22)BMW Sauber C291:38,4211,7440,04619
14Nico Hulkenberg (10)Williams FW321:38,5691,8920,14820
15Paul di Resta (15)Force India VJM031:38,6181,9410,04926
16Rubens Barrichello (9)Williams FW321:38,6782,0010,06017
17Sebastien Buemi (16)Toro Rosso STR51:39,9393,2621,2615
18Jarno Trulli (18)Lotus T1271:41,5314,8541,59222
19Heikki Kovalainen (19)Lotus T1271:41,7795,1020,24823
20Timo Glock (24)Virgin VR-011:41,8305,1530,05120
21Lucas di Grassi (25)Virgin VR-011:42,1815,5040,35127
22Bruno Senna (21)HRT F1101:43,8757,1981,69423
23Karun Chandhok (20)HRT F1101:43,9497,2720,07420
24Fernando Alonso (8)Ferrari F10---6
107% najlepszego czasu: 1:43,444

KOMENTARZE

34
michael85
16.04.2010 01:39
@Up Wspomniano o jakimś wsporniku który był nowym elementem.
kuba22
16.04.2010 12:51
a ktos wie jaka była przyczyna odpadnięcia kół??
michael85
16.04.2010 09:49
Martwi mnie kolejny defekt silnika Ferrari. Mam nadzieję że to tylko przypadek i że winę ponosi pojedyncza wadliwa jednostka. @VXR Jeśli wiadomość jest z TVN to faktycznie póki nie zobaczymy zdjęcia to ciężko zweryfikować. Ta stacja specjalizuje się w tworzeniu tzw. "faktów medialnych" - czyt. kłamstw.
archibaldi
16.04.2010 09:19
spostrzezenia co do STR: 1. Koła na dohamowaniu na wybojach zrobiły najpierw "zeza" a potem odleciały 2. Buemi hamował i zwalniał, koła dalej pędziły jak szalone, odbiły się od betonowej ściany i wpadły na skarpę a tam mogło być sporo osób...
Bart125
16.04.2010 09:17
Gdzie mogę oglądnąć powtórkę 1 i 2 treningu? Z góry dzięki ;D
A.S.
16.04.2010 09:01
Toro Rosso wspaniała bliźniacza konstrukcja RBR-a, skonstruowana przez geniusza inżynierii Formuły 1 Adriana Neweya, po raz kolejny okazuje się być szkodliwa dla zdrowia kierowcy, innych kierowców, stewardów i kibiców. Powiem szczerze od 20 lat oglądam F1 i takiego numeru jeszcze nie widziałem. Jednak kiedyś coś podobnego widziałem w filmie Bareji. Facet siedzący w Maluchu kichnął i samochód się rozleciał :)
hemicuda1984
16.04.2010 08:53
Zabawne jest to jak pozniej jeszcze chlopak kreci ta kierownica jak zbliza sie do barierki :P
LowR
16.04.2010 08:31
Kapsel, zadziwiające jak technika idzie do przodu :)
martyna
16.04.2010 08:16
http://www.youtube.com/watch?v=84-egMy9GTM&feature=player_embedded takiego czegoś to dawno nie widziałam na torze , jak odpadają części bolidu , koła ... ten chłopak to ma szczęście >
AliAs99
16.04.2010 08:14
Czy ktoś wie, który silnik z Bahrajnu pogrzebał dziś Alonso? Czy ten z treningów, czy też ten z wyścigu? Raczej ten z treningów, ale pewności nie mam, w końcu w Australii i tak założyli mu trzeci silnik.
francorchamps
16.04.2010 08:07
MaxCapsel.. Jeśli to co napisałeś jest prawdą to STR beda chcieli zatrudnić Kubicę.. Robert ma duży nos i z całą pewnością pzryniosłoby mu to wymierne korzyści.. Ale, wydaje mi się że jednak FIA nie zaakceptuje tego pomysłu..
macbas
16.04.2010 08:01
MaxKapsel Przez Ciebie oplułem klawiaturę , leżę i ciężko łapię powietrze....
crush
16.04.2010 07:50
:) dobre
MaxKapsel
16.04.2010 07:45
Z ostatniej chwili: Toro Rosso testowało dziś na torze nowy system do obrony pozycji, polegający na wystrzeleniu kół w kierunku ewentualnych przeciwników próbujących wyprzedzać bolid STR i wyeliminowaniu przez to zagrożenia z ich strony. Testy zakończyły się niemal pełnym sukcesem, oba koła w bolidzie Sebastiana Buemiego odpaliły prawidłowo i w porządanych kierunkach. Pozostaje jedynie kilka drobnych problemów do dopracowania, np. zupełnie nie zrozumiały brak reakcji bolidu na późniejsze próby skrętu dokonane przez Buemiego. Mechanicy STR podejrzewają, że być może po odstrzeleniu kół zmianie uległ docisk aerodynamiczny lub nastąpiło przesunięcie balansu i to spowodował nieoczekiwaną podsterowność. Ferrari i McLaren już złożyły apelację do FIA w celu zbadania legalności tego systemu, ponieważ ich zdaniem ingeruje on w zawieszenie i aerodynamikę bolidu w trakcie jazdy, co jest niezgodne z regulaminem F1. W odpowiedzi na protesty Franz Tost stwierdził: "Nie rozumiem o co im chodzi. Oni (McLaren) mają system który zmienia aerodynamikę poprzez użycie kolana kierowcy. Nasz system jest podobny - kierowca uruchamia go poprzez zatkanie nosem tzw. "kanału G" w kasku, z którego następnie powietrze jest sprężane i służy do pneumatycznego odepchnięcia kół. Wszystko jest bardzo proste i jak najbardziej legalne. Mamy tylko mały problem z drugim bolidem, bo Jaime ma za mały nos, ale pracujemy nad tym w naszej fabryce i jestem pewien, że wszystko będzie w pełni gotowe na Barcelonę".
francorchamps
16.04.2010 07:43
pjkarp dzięki :)
pjcarp
16.04.2010 07:26
do francorchamps- Colour Codes Yellow Default display colour. Red Indicates cars exiting and entering the pits. When a car leaves the pits the word OUT is displayed in the time column. The car number and driver name appears in red until that car goes through the first sector when it will revert to its normal colour. When a car enters the pits the words IN PIT are displayed in the time column. The car number and driver name is shown in red and reverts to its normal colour after a short period of time. White Indicates the most recent information available for that driver (e.g. a white sector time is the information for the sector just completed). Green Indicates a personal best for that driver and may relate to individual sector times as well as a lap time. Magenta Indicates the overall best in that session and may relate to individual sector times as well as a lap time. Grey Used in qualifying only. Indicates drivers who have been knocked out in the first or second qualifying phase and are therefore no longer eligible to parti***te in the session. STOP Appears in place of the sector information in the event of a car not completing that sector, indicating that in all probability the car has stopped on the circuit. OUT Appears in place of the sector information to indicate that a car has just exited the pits. IN PIT Appears in place of the sector information to indicate a car has just entered the pits. A line showing the personal best time in each sector for that car in the current session is displayed in yellow after the car has been in the pits for 15 seconds. przetlumacz sobie:)
francorchamps
16.04.2010 07:16
cześć wszystkim! Mam pytanko do kogoś kto ogląda LIVE TIMING na stronie F1.. Otóż dzisiaj włączyłem sobie to poraz pierwszy.. Wiadomo, jest w kolejności: pozycja, numer kierowcy, nazwisko, czas, kolor który pokazuje czy kierowca jest na torze czy nie i co dalej...? Jest rozbicie na sektory: S1 S2 S3 no i czasy tych sektorów... Kierowca który jedzie okrążenie i osiąga jakieś tam czasy poszczególnych sektorów, czasy pojawiają się w kilku kolorach... Różowy - rekord sektora Zielony - rekord indywidualny a co znaczy gdy czasy pojawiają się wkolorze białym i żółtym...? Jeśli dla kogoś to pytanie jest głupie to sorry, ale proszę mimo wszystko o odpowiedź...Z góry dziękuję i pozdrawiam!
Witekb
16.04.2010 07:05
Buemi jeszcze kręcił kręcił ale nie miał już kół. Facet miał szczeście ze było dużo miejsca do wyhamowania w innym miejscu na torze mogłoby się skończyń gorzej.
pasior
16.04.2010 07:03
brawo alonso, nie ma żadnych problemów z silnikami. druga awaria po rząd była na pewno zaplanowana, trenowali zjazdy alonso na pobocze. Tak trzymaj ferdek............
sebas
16.04.2010 06:19
Oczywiście, całe szczęście, że nic mu sięnie stało, ale niezła heca z tymi kołami. Myślałem, że umrę ze śmiechu:-))) On jeszcze próbował potem sterować tym samochodem, ale zapomniał, że nie ma kół:-))) Dzięki za ten filmik :-)))))))) Max z Seksmisji powiedziałby: "Ale tandeta!!!" :-)))))
frugzdacz
16.04.2010 06:15
@ noofaq Virgin w Bahrajnie stracił koło i też było to niebezpieczne
Adi1976
16.04.2010 06:14
Qnik dzięki za filmik , zobaczcie że te koła urwały się praktycznie przy mocowaniu ,jakby piasty nie wytrzymały ,wahacze i drążki kier. widać dopóki wrak ich nie przemielił, koła odfruwają same (a podobno miały być jakieś linki utrzymujące koła w takim wypadku blisko bolidu ,czy się mylę?)
Nomis
16.04.2010 06:14
@Giboniak z punktu widzenia regulaminu jakikolwiek bolid, który brał udział w wypadku, może być w dowolnym momencie zatrzymany i sprawdzony. (24.6 F1 Sporting Regulation). I jeśli jego konstrukcja jest niebezpieczna może zostać wykluczony z zawodów. (127 International Sporting Code)
rmn
16.04.2010 05:49
Buemi chyba trochę straci zaufanie do samochodu;) Tego typu sytuacje pokazują jak precyzyjnie zaprojektowane i wykonane są poszczególne elementy. Obie strony zawieszenia połamały się w tym samym momencie (przy takich samych obciążeniach). No chyba, że po prostu zawieszenie się rozpięło na skutek zniszczenia któregoś z centralnych elementów;)
noofaq
16.04.2010 05:47
a wszyscy śmiali sie z nowych zespołów czy saubera - im się taki wpadki nie przytrafiły...
francorchamps
16.04.2010 05:46
No, to przecież bardzo niebezpieczne... Gdyby ktoś jechał za Buemim z dużą prędkością i takie koło uderzyłoby go w głowę, mielibyśmy kolejną tragedię.. Tym razemw "Jedynce" Bez wyjaśnienia tego incydentu STR, nie ma prawa pojawić się na torze... ale to tylko moje zdanie....
Gibonlak
16.04.2010 05:41
I co wezmą udział w wyścigu z takimi potencjalnie urywającymi się kołami, bez dokładnego wyjaśnienia przyczyny wady? Wszyscy mówią, że takie koła są najniebezpieczniejsze, więc chyba jakoś muszą się wytłumaczyć. Ciekawe jak to dokładnie wygląda z punktu widzenia regulaminu. Robią analizy 5why i FMEA?.
francorchamps
16.04.2010 05:36
Hmmm Najgorsze że w barwach Renault ciężko jest wyeksponować czarny - żałobny kolor... Flagi Polski zaś już tak....
VXR
16.04.2010 05:26
z TVN24: 'Polak, tak jak zapowiadał, na torze w Szanghaju uczcił pamięć 96 ofiar katastrofy prezydenckiego samolotu. Jego bolid ozdobiły umieszczone po bokach biało-czerowne flagi, a polski kierowca na ramię założył czarną opaskę.' jednak potwierdzenia w postaci zdjęcia nie mam ;p
francorchamps
16.04.2010 05:17
Oglądał ktoś może ten trening...? Kubica ma jakieś znaki żałoby na kasku lub kokpicie...?
scanner
16.04.2010 05:17
To jest nowa wersja niezależnego zawieszenia.
Qnik
16.04.2010 04:26
Zawieszenie się po prostu rozsypało jak wcisnął hamulec... Edit: Zdjęcie
vivon
16.04.2010 04:25
to zawieszenie czy co sie stalo? bo nie widze dokladnie? jakby cos uderzylo w opone?
Qnik
16.04.2010 04:21
http://www.viddler.com/explore/juniperberry/videos/63/ tu macie film z incydentem Buemiego