GP Brazylii 2011 okiem Pirelli

Podczas ostatniej rundy będą wykorzystywane opony miękkie i pośrednie
23.11.1119:48
Inf. prasowa
1041wyświetlenia

Po osiemnastu wyścigach, w trakcie których pokonano 5488 kilometrów, Pirelli zakończy niesamowity sezon - wyróżniający się największą liczbą manewrów wyprzedzania w całej 61-letniej historii mistrzostw świata Formuły 1 - na legendarnym torze Interlagos w Sao Paulo.

W przeszłości na tym obiekcie miało miejsce wiele dramatycznych wyścigów, ale obecnie Pirelli koncentruje się bardziej na przyszłości. W ten weekend zadebiutują dwie nowe mieszanki.

Podczas dwóch piątkowych treningów kierowcy otrzymają do dyspozycji po dwa dodatkowe zestawy eksperymentalnych twardych opon, które zostały już sprawdzone przez jeżdżącego Toyotą TF109 Lucasa di Grassiego podczas prywatnych testów w Jerez i Barcelonie. To ogumienie jest bardziej miękkie niż obecna twarda mieszanka. Wyniki z jazd trafią do inżynierów Pirelli, przygotowujących się do sezonu 2012 - tak jak miało to miejsce po treningach w Abu Zabi, gdzie sprawdzano eksperymentalne miękkie opony.

Na sam wyścig nominowano ogumienie miękkie P Zero „żółte” i pośrednie P Zero „białe”. Jednak miękkie opony to kolejna nowinka, sprawdzana przez zespoły podczas testów młodych kierowców w Abu Zabi w zeszłym tygodniu, a także w piątkowych treningach na Nurburgringu.

Tor Interlagos słynie z pełnych pasji kibiców, różnic wysokości i lewoskrętnego kierunku jazdy. Jednym z kluczowych elementów dla kierowców oraz ogumienia jest ostatni fragment, od Zakrętu 10 - właściwie jest to jeden bardzo długi lewy łuk, mocno obciążający opony i karki kierowców.

O tej porze roku deszcz nie jest w Brazylii rzadkością, co może przewrócić rywalizację do góry nogami. Jak zwykle, Pirelli przywiezie deszczowe opony P Zero „pomarańczowe” i przejściowe P Zero „niebieskie”. W myśl obowiązujących przepisów kierowcy będą mieli do dyspozycji pięć zestawów ogumienia przejściowego (jeśli będzie padać w piątek, w przeciwnym razie będą to cztery komplety) i trzy zestawy opon deszczowych.

DYREKTOR PIRELLI MOTORSPORT MÓWI:



Paul Hembery: Przygotowania do sezonu 2012 idą pełną parą, zatem z zaciekawieniem czekamy na uwagi kierowców na temat nowych twardych i miękkich opon, które dostaną do dyspozycji w Brazylii. Podczas testów dla młodych kierowców zebraliśmy już dużo informacji odnośnie nowego miękkiego ogumienia, więc ich porównanie z realnymi danymi z wyścigu będzie przydatne. Ważne jest, żeby nie przywiązywać się za bardzo do nazw mieszanek: ta, którą obecnie określamy mianem „miękkiej”, może w przyszłym roku stać się pośrednią - na tym polega proces testowania. Ogólnie przyszłoroczne ogumienie będzie mniej konserwatywne, bo druga część tego sezonu pokazała, jak dobrze zespoły zrozumiały nasz produkt. To pozwoliło nam na rozsądnie agresywne podejście, jak w przypadku opon supermiękkich i miękkich w Korei. Cieszymy się, że sezon kończy się w Brazylii: to nie tylko legendarny tor o wspaniałej atmosferze, ale także kluczowy rynek dla Pirelli.

CZŁOWIEK ZZA KIEROWNICY MÓWI



Bruno Senna (Lotus Renault): Interlagos to bardzo wymagający tor, jeden z nielicznych w kalendarzu, które pokonywane są w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jest także węższy i bardziej wyboisty niż większość obecnie używanych obiektów. Tylne opony przechodzą tu trudny test, przede wszystkim ze względu na liczne miejsca wymagające dobrej trakcji, zmiany poziomu, wysoką temperaturę asfaltu oraz dość dużą szorstkość nawierzchni. Wiemy, że czeka nas niełatwy weekend, bo większość zakrętów jest z natury dość wolna, a na obiektach o takiej charakterystyce nie szło nam zbyt dobrze. Wierzę jednak, że uda nam się pozytywnie zakończyć sezon i mam nadzieję na zdobycz punktową. Oczywiście pozostaje ryzyko związane z niestabilną pogodą, ze względu na niedaleko położoną tamę i sztuczny zbiornik wodny. To może sprawić, że wyścig będzie jeszcze bardziej ekscytujący.

UWAGI TECHNICZNE:



  • Okrążenie toru Interlagos liczy 4,309 kilometra długości, a wyścig zaplanowano na 71 okrążeń. Nawierzchnia jest dość wyboista, co utrudnia oponom odnalezienie przyczepności i zwiększa obciążenie fizyczne kierowców.

  • Interlagos to kolejny nowy tor dla Pirelli. Kilka istotnych czynników zostanie poznanych dopiero w warunkach wyścigowych. Jednak przy relatywnym braku przeciążeń poprzecznych, poza ostatnim sektorem, Interlagos nie będzie zbytnio obciążać struktury opon.

  • Różnorodność szybkich i wolnych zakrętów w połączeniu z dużymi różnicami w poziomie i położeniem wysoko nad poziomem morza oznaczają, że trudno jest odnaleźć właściwe ustawienia aerodynamiczne i kolejny raz potrzebny jest odpowiedni kompromis. Ostatni sektor ma największy wpływ na ostateczny czas okrążenia, więc przy doborze ustawień jest on najbardziej brany pod uwagę.


Mieszanki opon wybrane na wyścigi w sezonie 2011
Grand PrixTor@Supermiękka
(czerwona)
@Miękka
(żółta)
@Pośrednia
(biała)
@Twarda
(srebrna)
@Strategie
1AustraliiAlbert Parkpokaż
1MalezjiSepangpokaż
1ChinShanghaipokaż
1TurcjiIstanbul Parkpokaż
1HiszpaniiCatalunyapokaż
1MonakoMonte Carlopokaż
1KanadyMontrealpokaż
1EuropyValenciapokaż
1Wielkiej BrytaniiSilverstonepokaż
1NiemiecNurburgringpokaż
1WęgierHungaroringpokaż
1BelgiiSpapokaż
1WłochMonzapokaż
1SingapuruMarina Baypokaż
1JaponiiSuzukapokaż
1Korei Pd.Yeongampokaż
1IndiiBuddhpokaż
1Abu ZabiYas Marinapokaż
1BrazyliiInterlagos

PIRELLI W BRAZYLII:



  • Brazylia to jeden z kluczowych rynków dla Pirelli. Firma ma tutaj pięć fabryk (więcej niż w jakimkolwiek innym kraju świata, wliczając w to Włochy). Jedna produkuje ogumienie do samochodów osobowych, jedna do samochodów i ciężarówek, kolejna do ciężarówek i sektora rolniczego, jeszcze inna do motocykli i wreszcie ostatnia wytwarza kord stalowy.

  • Szybko rozwijający się rynek w Ameryce Łacińskiego według prognoz ma w 2015 roku stanowić jedną trzecią globalnych dochodów Pirelli Group. Pirelli jest już liderem rynku w tym regionie.

  • Firma Pirelli, obecna w Brazylii od 80 lat, zainwestowała w latach 2008-2011 ponad 300 milionów dolarów w swoich brazylijskich fabrykach. Zatrudnia obecnie prawie 10 000 ludzi w całym kraju.


Źródło: Informacja prasowa Pirelli

KOMENTARZE

2
Sir Wolf
23.11.2011 07:30
Gdyby nie Vettel, to by nie mieli tylu :p
SoBcZaK
23.11.2011 07:05
Szkoda, że sie nie pochwalili ile zdobyli PP w tym sezonie