GP Niemiec: trening 2 - Hamilton nadal najszybszy
Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Hockenheim
18.07.0815:43
9741wyświetlenia

Lewis Hamilton (McLaren) ponownie okazał się najszybszym kierowcą na torze Hockenheim. Brytyjczyk w drugiej sesji treningowej pokonał o ponad pół sekundy kierowców Ferrari - Felipe Massę i Kimiego Raikkonena. Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona zmieścili się Heikki Kovalainen (McLaren) i Mark Webber (Red Bull). Tymczasem Robert Kubica uplasował się na ósmej pozycji, tuż przed drugim kierowcą BMW - Nickiem Heidfeldem.
Druga sesja rozpoczęła się przy zupełnie suchym torze i wszyscy kierowcy od razu zabrali się do pracy. Jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Sebastien Bourdais (Toro Rosso), jednak Francuz miał jakieś problemy, gdyż jego czas wyniósł zaledwie 1:25,202. Na kolejnym kółku Bourdais uzyskał już bardziej reprezentatywny czas, a tymczasem na szczycie tabeli czasowej znalazł się drugi kierowca Toro Rosso - Sebastian Vettel (1:16,830). Tuż za Niemcem uplasował się Kubica w naprawionym po porannej kraksie bolidzie BMW Sauber, tracąc do Vettela 0,3 sekundy.
Po dziesięciu minutach na czele klasyfikacji znajdowali się już kierowcy McLarena - Hamilton i Kovalainen, wykręcając czasy 1:15,817 i 1:16,816. Hamilton chwilę wcześniej o mały nie wpadł na wolno jadącego Bourdaisa, na którego trafił w szybkim zakręcie prowadzącym na część stadionową toru. Francuz najwyraźniej miał nadal problemy z bolidem, gdyż po powrocie do boksów wysiadł od razu z kokpitu, a mechanicy Toro Rosso przystąpili do naprawy auta. W tarapatach znalazł się także Rubens Barrichello (Honda), ale tylko na chwilę, bowiem zaliczył niegroźny poślizg zaraz na nawrotem.
W międzyczasie na pozycjach 2 i 3 znaleźli się kierowcy Ferrari - Massa i Raikkonen. Massa uzyskał czas gorszy o blisko pół sekundy od Hamiltona, a Raikkonen był wolniejszy o kolejne 0,2 sekundy. Czwarte miejsce zajmował po 20 minutach Heidfeld, a oprócz niego poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona mieścił się jeszcze tylko Kovalainen. W 22 minucie Vettel uzyskał czas 1:16,478 i awansował na trzecie miejsce. W chwilę później Raikkonena i Heidfelda rozdzielił Fernando Alonso (Renault), wykręcając 1:16,756. Kubica zajmował w tym momencie ósme miejsce, plasując się tuż za Jarno Trullim (Toyota). Następnie przed Polakiem znalazł się także Adrian Sutil (Force India), uzyskując na bardziej miękkich oponach czas 1:17,075.
Po upływie pierwszych trzydziestu minut bez czasu był tylko Kazuki Nakajima (Williams), który do tej pory przejechał zaledwie trzy okrążenia, w tym ani jednego pełnego. Japończyk siedział na stanowisku dowodzenia Williamsa, podczas gdy zespół pracował nad jego bolidem, próbując usunąć bliżej nieokreśloną usterkę. W międzyczasie Massa poprawił się na 1:16,027, ale nadał był drugi. Brazylijczyk wykręcił następnie 1:15,826, a więc jego strata do Hamiltona zmalała do zaledwie 0,009 sekundy. Tymczasem Kubica na bardziej miękkich oponach uzyskał czas 1:16,823 i przesunął się na ósme miejsce. W chwilę później jadący także na oponach z białym paskiem Trulli wykręcił 1:16,530, co zapewniło mu awans na szóste miejsce.
W połowie sesji kolejność pierwszej dziesiątki była następująca: Hamilton, Massa, Raikkonen, Kovalainen (Fin poprawił się w międzyczasie na 1:16,333), Vettel, Nico Rosberg (Williams), Trulli, Heidfeld, Alonso i Kubica. Najwolniejszym kierowcą na torze był w tym momencie Barrichello, który miał już na swoim koncie dwa niegroźne piruety. Tymczasem okazało się, że problemy z bolidem poza Bourdaisem i Nakajimą ma także Webber. W 46 minucie Kubica uzyskał na oponach z białym paskiem czas 1:16,363 i awansował do pierwszej piątki. W międzyczasie Timo Glock (Toyota) popełnił błąd w ostatnim zakręcie i wypadł na chwilę na pobocze, na którym jego auto podskoczyło w górę, ale wszystko skończyło się dość szczęśliwie.
W 50 minucie Massa zdołał w końcu zrzucić Hamiltona z pierwszego miejsca, wykręcając 1:15,722. Warto dodać, że Brazylijczyk nadal korzystał z twardszych opon. Tymczasem Kovalainen jadąc na bardziej miękkich oponach poprawił się na 1:16,069, ale nadal był czwarty. Po godzinie kolejność pierwszej dziesiątki wyglądała następująco: Massa, Hamilton, Raikkonen, Kovalainen, Rosberg (Niemiec poprawił się na 1:16,355), Kubica, Heidfeld, Vettel, Trulli i David Coulthard (Red Bull). W międzyczasie na tor wyjechał Nakajima, którego bolid został w końcu naprawiony. Japończyk na oponach z białym paskiem uzyska czas 1:17,940 (P18). Bardziej miękkie opony wypróbowali także Hamilton i Raikkonen, ale nie udało im się poprawić czasu Massy i nadal zajmowali miejsca 2 i 3.
Nakajima swój pierwszy dłuższy przejazd zakończył z czasem 1:17,623 i nadal był osiemnasty. Tymczasem Massa na swoim pierwszym kółku na bardziej miękkich oponach nie zdołał poprawić czasu, choć w środkowym sektorze ustanowił rekord sesji. W 71 minucie na tor powrócił Webber, mając założone opony z białym paskiem. Australijczyk uzyskał czas 1:17,139 i nadal był siedemnasty. Z czołówki w tym momencie na torze był tylko Raikkonen, który na bardziej miękkich oponach zszedł poniżej jednej minuty i 16 sekund (1:15,981), ale nadał był trzeci. W 79 minucie barierę 76 sekund przełamał także Kovalainen i nadal zajmował czwartą pozycję.
Osiem minut przed końcem sesji Massa powrócił na tor na oponach z białym paskiem, jednak pomimo rekordu sesji w pierwszym sektorze nie poprawił czasu okrążenia, popełniając niewielki błąd w zakręcie nr 11. W międzyczasie na tor powrócił ostatni z pechowców - Bourdais, który w tym momencie zajmował ostatnie miejsce. W końcówce sesji Hamilton podczas symulowanego przejazdu kwalifikacyjnego uzyskał na bardziej miękkich oponach czas 1:15,025 i awansował na pierwsze miejsce, mając blisko 0,7 sekundy przewagi nad Massą. Ponadto Webber poprawił się na 1:16,017 i wskoczył na piąte miejsce, a tuż za nim znalazł się Alonso z czasem 1:16,230. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Rosberg, Kubica, Heidfeld i Coulthard.
Po zakończeniu sesji odbyła się kolejna próba nowego oprogramowania do jednolitych ECU, które ma umożliwić ograniczenie prędkości bolidów w miejscu wypadku.
Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 32°C
Temperatura powietrza: 23°C
Prędkość wiatru: 3,1 m/s
Wilgotność powietrza: 39%
Sucho
Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.
REZULTATY TRENINGU 2
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton (22) | McLaren MP4-23 | 1:15,025 | 37 | |||
2 | Felipe Massa (2) | Ferrari F2008 | 1:15,722 | 0,697 | 0,697 | 31 | |
3 | Kimi Raikkonen (1) | Ferrari F2008 | 1:15,760 | 0,735 | 0,038 | 34 | |
4 | Heikki Kovalainen (23) | McLaren MP4-23 | 1:15,990 | 0,965 | 0,230 | 37 | |
5 | Mark Webber (10) | Red Bull RB4 | 1:16,017 | 0,992 | 0,027 | 25 | |
6 | Fernando Alonso (5) | Renault R28 | 1:16,230 | 1,205 | 0,213 | 38 | |
7 | Nico Rosberg (7) | Williams FW30 | 1:16,355 | 1,330 | 0,125 | 41 | |
8 | Robert Kubica (4) | BMW Sauber F1.08 | 1:16,363 | 1,338 | 0,008 | 36 | |
9 | Nick Heidfeld (3) | BMW Sauber F1.08 | 1:16,377 | 1,352 | 0,014 | 40 | |
10 | David Coulthard (9) | Red Bull RB4 | 1:16,378 | 1,353 | 0,001 | 35 | |
11 | Sebastian Vettel (15) | Toro Rosso STR3 | 1:16,422 | 1,397 | 0,044 | 41 | |
12 | Jarno Trulli (11) | Toyota TF108 | 1:16,530 | 1,505 | 0,108 | 45 | |
13 | Jenson Button (16) | Honda RA108 | 1:16,542 | 1,517 | 0,012 | 38 | |
14 | Rubens Barrichello (17) | Honda RA108 | 1:16,677 | 1,652 | 0,135 | 28 | |
15 | Nelson Piquet Jr (6) | Renault R28 | 1:16,734 | 1,709 | 0,057 | 42 | |
16 | Timo Glock (12) | Toyota TF108 | 1:16,781 | 1,756 | 0,047 | 44 | |
17 | Kazuki Nakajima (8) | Williams FW30 | 1:16,829 | 1,804 | 0,048 | 21 | |
18 | Sebastien Bourdais (14) | Toro Rosso STR3 | 1:16,860 | 1,835 | 0,031 | 14 | |
19 | Adrian Sutil (20) | Force India VJM01 | 1:17,008 | 1,983 | 0,148 | 39 | |
20 | Giancarlo Fisichella (21) | Force India VJM01 | 1:17,047 | 2,022 | 0,039 | 37 |
107% najlepszego czasu: 1:20,276
KOMENTARZE