F1 2018Australia Bahrajn Chiny Azerbejdżan  Hiszpania Monako Kanada Francja Austria Wielka Brytania Niemcy Węgry Belgia Włochy Singapur Rosja Japonia USA Meksyk Brazylia Abu Zabi
  Logowanie (serwis)
Użytkownik:Hasło:
 
Rejestracja
 
  Grupy artykułów
Formuła 1 ogólnie
Wywiady Wyprzedź mnie!
Liczba artykułów: 42, najnowszy:
Paliwo kluczem do sukcesu - rozmowa z inżynierem ExxonMobil (Część 2)
Spojrzenie akkima co rymem zacina
Liczba artykułów: 60, najnowszy:
Wyścig obejrzałem, rymem opisałem: Brazylia 2012
Relacje z wyścigów F1 i innych wydarzeń
Liczba artykułów: 36, najnowszy:
Verva Street Racing 2016 z perspektywy Wyprzedź Mnie!
Recenzje książek, gier i filmów
Liczba artykułów: 12, najnowszy:
F1 i kino, czyli 5 najlepszych filmów o królowej motorsportu
Inne serie wyścigowe
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Dakar 2016 - prezentacja samochodów
Historia kierowców
Liczba artykułów: 26, najnowszy:
Niedoceniony mistrz świata - historia Damona Hilla (część 3)
Historia zespołów
Liczba artykułów: 17, najnowszy:
Bruce McLaren - początek sportowej legendy
Historia torów
Liczba artykułów: 32, najnowszy:
Historia torów: Pescara
Historia samochodów
Liczba artykułów: 1, najnowszy:
McLaren MP4/4 - najlepszy bolid w historii F1
Zrozumieć Formułę 1
Liczba artykułów: 21, najnowszy:
Zawieszenie FRIC - o co tyle krzyku?
Technika
Liczba artykułów: 22, najnowszy:
Ferrari 458 GT2 - nowe auto Kuby Giermaziaka
Bezpieczeństwo z Allianz
Liczba artykułów: 71, najnowszy:
Koniec sezonu, początek pracy
Materiały prasowe zespołów i dostawców
Liczba artykułów: 33, najnowszy:
Przewodnik Renault: Regulowane tylne skrzydło

Zmiany na sezon 2014 - przewodnik dla początkujących

Formuła 1 ogólnie, 5 marca 2014, wyświetlenia: 7978
Paweł Zając<< | lista | >> | T- | T+
Tegoroczna zima w Formule 1 była wyjątkowo pracowita. Aby podążać za ekologicznymi trendami zdecydowano się wprowadzić do wyścigów Grand Prix hybrydowe silniki V6 turbo. To jednak nie jedyna nowinka, która zadebiutuje w tegorocznej stawce, więc pierwsze wyścigi powinny być nadzwyczaj interesujące.

Poniżej przygotowaliśmy podsumowanie najważniejszych zmian, do których będą musieli przyzwyczaić się kierowcy, zespoły, a także kibice.

Jednostki napędowe

Najważniejszą zmianą przed sezonem 2014 są jednostki napędowe. 2,4 V8 odchodzą do lamusa ustępując miejsca 1,6 V6 Turbo. Tegoroczne silniki będą pracować z prędkością 15 000 obrotów na minutę, więc na pewno nie będą tak głośne jak V8, które kręciły się do 18 000 obrotów.


Silniki spalinowe mają generować moc około 600 koni mechanicznych, jednak braki zostaną uzupełnione przez znacznie wydajniejszy system odzyskiwania energii. Teraz kierowcy będą mieli do dyspozycji około 150 koni, ale nie będą z nich korzystać jak dotychczas – przez naciśnięcie guzika. Odzyskana energia będzie przekazywana na bieżąco, a o to w których miejscach toru jej użyć oraz w jakiej ilości zadecyduje elektronika.

W tym roku po raz pierwszy pojawi się także ograniczenie ilości paliwa na wyścig – 100 kg. W zeszłym roku zespoły zużywały ich około 150 i mimo tego, że mniejsze zużycie paliwa wynika z mniejszych jednostek, to jednak ekonomia silnika na pewno będzie w tym roku zmartwieniem.

Wraz z pojawieniem się nowych silników zmieniono także skrzynie biegów – w tym roku będzie osiem przełożeń, jednak tym razem zespoły będą musiały ustalić je przed sezonem i nie będzie można ich zmieniać podczas każdego z wyścigów, tak jak to dotychczas miało miejsce.

Nowe jednostki będą także cięższe, co zaowocowało podniesieniem minimalnej wagi bolidów do 691 kilogramów.

Kary

Zmienił się też system przyznawania kar za nadprogramowe silniki. W tym sezonie każdy kierowca ma ich do dyspozycji 5, jednak zostały one podzielone na sześć podzespołów – silnik spalinowy, system odzyskiwania energii kinetycznej, system odzyskiwania energii cieplnej, baterie, turbo sprężarkę oraz elektronikę. Użycie któregokolwiek podzespołu spoza puli zaowocuje karą przesunięcia o 10 miejsc na starcie, a każdego innego o 5. Jeśli kierowca sięgnie po siódmy podzespół sytuacja wygląda podobnie – 10 miejsca za pierwszy i 5 za każdy kolejny. Wymiana całej jednostki napędowej będzie się wiązała ze startem z pit lane. Ciekawostką w tym roku jest to, że kary związane z silnikiem będą przechodzić na kolejny wyścig, gdy z powodu zbyt niskiej pozycji startowej nie będzie można zastosować jej w całości. Na przykład, jeśli 18 po kwalifikacjach zawodnik będzie miał być cofnięty o 10 miejsc, to podczas pierwszego wyścigu zostanie cofnięty na koniec (czyli 4 miejsca), a pozostałe sześć zostanie doliczone go jego pozycji startowej podczas kolejnej rundy.


Za pozostałe przewinienia kierowcy będą otrzymywać punkty karne. Uzbieranie dwunastu z nich będzie skutkować zakazem startu w jednym wyścigu. Zdobyte punkty będą wygasać po upływie roku, a określenie ich ilości, za dane przewinienie, będzie leżeć w gestii sędziów. Wprowadzano również dodatkową karę za mniejsze wykroczenia – 5 sekund postoju przed pit stopem – zespół przed przystąpieniem do zmiany opon będzie musiał odczekać czas przewidziany na karę.

Aerodynamika

Tegoroczne bolidy będą również inaczej wyglądać. FIA zmniejszyła szerokość przedniego skrzydła o 15cm, więc teraz będzie ono mierzyć 1650mm. Tylne skrzydło także nie uniknęło zmian i będzie ono bardziej płytkie, zakazano również wszelkiego rodzaju lotek znajdujących się pod nim.

Najważniejsza w kwestii aerodynamiki jest jednak zmiana układu wydechowego – teraz spaliny będą wydobywały się z jednej rury, której końcówka musi znajdować się pod tylnym skrzydłem. Ma to zapobiec wykorzystywaniu gazów spalinowych do poprawiania aerodynamiki, więc możemy zapomnieć o wszelkiego rodzaju dmuchanych dyfuzorach oraz skomplikowanych częściach nakierowujących spaliny w odpowiednie miejsca.


Obniżono także wysokość nosa z 550mm do 185mm aby zapobiec takim wypadkom jak pamiętny lot Marka Webbera podczas GP Europy 2010. Trzeba przy tym dodać, że przepisy bezpośrednio nie narzucają wąskich nosów, gdyż w teorii bolidy miały wyglądać jak Brawn BGP001 z sezonu 2009. Kluczową częścią aerodynamiki jest jednak dyfuzor, który wymaga jak największej ilości powietrza pod bolidem, a wąskie nosy są wynikiem właśnie dążenia do takiego stanu rzeczy.

Młodzi kierowcy

W tym roku nowi kierowcy będą mieli więcej szans na pokazanie się, gdyż FIA zezwoliła na zmianę kierowców w bolidzie podczas pierwszej sesji treningowej. Oznacza to, że podczas pierwszych trzydziestu minut testerzy będą mieli okazję pojawienia się na torze, a każda z ekip, która się na to zdecyduje otrzyma dodatkowy komplet opon.

Powrócono również do testów w trakcie sezonu. W tym roku po czterech wyścigach ekipy zostaną na torze, gdzie we wtorek i środę będą mogły przeprowadzić pełnoprawne testy. Wynikiem tych zmian jest jednak dalsze ograniczenie prac w tunelu i symulatorze, a także zmniejszenie liczby tak zwanych dni filmowych.


Numery i inne zmiany w regulaminie sportowym

Po raz pierwszy w historii F1 wprowadzono stałe numery dla kierowców. Zawodnicy musieli wybrać przed sezonem liczby, które będą towarzyszyć im przez resztę kariery. Sebastian Vettel jako mistrz świata będzie korzystał z jedynki, choć zarezerwował sobie piątkę na wypadek niezdobycia w tym roku tytułu ;).

Ostatni tegoroczny wyścig będzie podwójnie punktowany, przez co zwycięzca GP Abu Zabi otrzyma 50, a nie 25 punktów. FIA oraz promotor mistrzostw liczą, że dzięki temu walka o tytuł będzie trwała aż do ostatniego wyścigu.
Wprowadzono również jeszcze dodatkowe trofeum dla kierowcy, który najwięcej razy wygra kwalifikacje.

Ponadto drobnym zmianom uległy także kwalifikacje. Teraz Q1 będzie trwało 18 minut, a Q3 zostało przedłużone do 12. Czołowa dziesiątka będzie rozpoczynać wyścig na oponach, z których korzystała w Q2, a Pirelli dostarczy dodatkowy komplet tylko na Q3, aby kierowcy nie zostawali w garażu z chęci oszczędzania ogumienia.
<< | lista | >> | T- | T+ | zgłoś błąd w artykule | ^

  Komentarze  
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
WooQash, 06.03.2014 16:16[!]
@Directormiki A może wystosować pytanie do posiadaczy praw F1 dla Polski zamiast do Polsatu? Prawda jest taka, że już chyba za późno aby obejrzeć początek sezonu w polskiej telewizji. Jeśli ktoś się zdecyduje to na pewno w jego trakcie albo w ogóle (co jest bardziej prawdopodobne). Wszyscy w Polsce lecą w kulki z kibicami odnośnie transmisji.

Co do zmian to też nie rozumiem tej odnośnie skrzyni biegów. To jest bardzo, ale to bardzo dziwne i nie wierzę, że zespoły zgodziły by się tak sobie. Musi być jakiś sposób aby przystosowywać skrzynię pod dany tor. Bo nie chce mi się wierzyć, że 8 przełożeń z góry pasuje i na Monako i na Monzę.

Tak sobie teraz myśląc i wspominając możliwości ustawienia rFactora (wiem, że to symulator, ale chyba można na nim bazować) jest coś takiego jak bieg końcowy, który można przestawiać i umożliwia przesuwanie wszystkich przełożeń (które nadal są w tych samych pozycjach teoretycznie). Nie wiem niestety jak to wygląda od strony technicznej, ale myślę, że w taki sposób można te biegi regulować.
ICEman, 06.03.2014 17:53[!]
Ze skrzynią to polecieli z regulaminem ostro. Pewnie skoro jest teraz 8 biegów i są zablokowane na stałe to na Monaco będą dochodzić do 5 - 6 biegu a na Monzy będą dobijać do 8 biegu. W sumie teraz moment obrotowy w F1 zrobił się ogromny więc na każdym biegu bolidy będą miały kopa
borro, 06.03.2014 19:44[!]
Cytat mat_eyo :
Nowe silniki mają mniejszą pojemność, mniejszą moc, ale jednocześnie są cięższe o.O może od razu dajmy kierowcom taczki?

Cytat piotr_del_grey :
Jeju dawno nie było aż tak wielkich zmian w przepisach. Niektóre są wręcz nierealne albo głupie. Przecież poprzez większą niezawodność którą trzeba osiągnąć by nie otrzymywać kar, wyścigi będą coraz bardziej nudne i sterylne. Ścigać się na maksa też nie będzie można bo trzeba będzie oszczędzać paliwo i silniki. Nonsens. To jak odczłowieczanie wyścigowego sportu. Coraz mniej ma do powiedzenia sam kierowca, tylko przepisy. Niedługo to już zupełnie każdy będzie jeździł praktycznie tym samym samochodem, jednym silnikiem na sezon....

Formuła 1 nie może być ekologiczna! Jeśli ktoś chce ekologii to niech popatrzy na Formułę E która zresztą niedługo startuje...motosport to jest motosport, upowszechnianie ekologii na co dzień jest jak najbardziej w porządku ale nie tutaj!

No i ten przepis o skrzyni biegów jest bez sensu...te same przełożenia na Monaco i Monzę???

Cytat Ralph1537 :
Chore są te nowe przepisy i bez sensu, niszczą f1 tylko


2014, Bahrajn,Testy, Massa: 1:33,258
2013, Bahrajn, Kwalifikacje, Rosberg: 1:32,330

Zaledwie 0,928 sekundy różnicy przy całkiem nowych bolidach po kilku dniach testów. Poprzednie silniki/bolidy miały o wiele tysięcy kilometrów przebiegu bardziej dopracowane rozwiązania.
Nie rozumiem o co ten lament. Spokojnie panie i panowie, jeszcze będzie ciekawie.
dejacek, 06.03.2014 21:23[!]
kamikadze - sądzę że za 2 lata zostaną wprowadzone nowe silniki 3 cylindrowe 1000cm3 z sześciostopniową turbosprężarką spalające 3 litry na 100km. To oczywiście ironia ale powiem szczerze że coraz częściej oglądam i z dużą satysfakcją wyścigi motogp. Tam zawsze coś się dzieje i nie chodzi o wypadki tylko o walkę na torze
piotr_del_grey, 06.03.2014 23:03[!]
Cytat borro :
2014, Bahrajn,Testy, Massa: 1:33,258
2013, Bahrajn, Kwalifikacje, Rosberg: 1:32,330

Zaledwie 0,928 sekundy różnicy przy całkiem nowych bolidach po kilku dniach testów. Poprzednie silniki/bolidy miały o wiele tysięcy kilometrów przebiegu bardziej dopracowane rozwiązania.
Nie rozumiem o co ten lament. Spokojnie panie i panowie, jeszcze będzie ciekawie.


Niewątpliwie będzie ciekawie. Tak jak zawsze jest. Martwi mnie tylko że Formuła 1 traci ten swój klimat, jest coraz bardziej 'sterowana'.
ROOK, 07.03.2014 09:13[!]
Cytat WooQash :
@Directormiki A może wystosować pytanie do posiadaczy praw F1 dla Polski zamiast do Polsatu?
.    Odradzałbym. To jest taka gra – Polsat i inni pokazują, że wcale im nie zależy i obejdzie się, a posiadacz praw do transmisji pokazuje, że też jest twardy i nie spuści z ceny.

.    I o ile mailowanie do Polsatu wzmacnia w nich przekonanie, że zainteresowanie wciąż jest i może warto się szarpnąć, to pisanie do posiadacza praw do transmisji tylko utwierdza go w przekonaniu, że nadawcy zmiękną i na krok nie należy odpuszczać z ceny. A to się może skończyć brakiem porozumienia.

.    Zatem jeśli już, to radzę pisać indywidualne zapytania do Polsatu (podać adresy), udzielać się na ich forach, jeśli takie są, itp. aktywność.
ada1, 07.03.2014 14:59[!]
ALTERNATYWA DLA POLSATU :

http://www.soccer...je.php?id=motorsport

Jest wszystko treningi kwalifikacje i GP >
qqryq, 10.03.2014 08:31[!]
Na satelicie F1 dostępna na trzech kanałach ORF1, RTL oraz SF ZWEI. ORF1 w zeszłym sezonie na 100% nie kodowało.
Strony  •  < 1 2 Odśwież T- T+
Komentowanie tej wiadomości zostało zablokowane  |  Forum Wyprzedź mnie!


F1WM
F1WM.plAktualności, Newsy i wyniki w WAP
Testy, Artykuły, Słowniczek pojęć F1, Sondy
Katalog www, Kuba Giermaziak, Karol Basz
Baza danych F1Sezony, Statystyki, Kierowcy, Zespoły, Tory, Bolidy, Silniki, Konstruktorzy bolidów, Dostawcy silników, Dostawcy opon
Robert KubicaAktualności, Profil kierowcy, Osiągnięcia, Daniele Morelli (menedżer), Statystyki kierowcy, Historia startów z BMW
Inne serieAuto GP, DTM, Mistrzostwa Europy F3, FR3.5, GP2, GP3, GT Series, WEC, IndyCar, Supercup, WTCC
 
  •   ISSN 2080-4628   •   Serwis poświęcony F1 i innym seriom wyścigowym   •   Istnieje od 1999 roku   •   Wszelkie prawa zastrzeżone
Kanał RSS  •  Redakcja serwisu Wyprzedź Mnie!  •  Informacja o prawie autorskim i polityka prywatności  •  Reklama i współpraca