Toyota zaprezentowała bolid TF109
Toyota jest drugim po Ferrari zespołem F1, który zaprezentował swój bolid na sezon 2009
15.01.0912:38
8480wyświetlenia

Toyota jest drugim po Ferrari zespołem Formuły 1, który zaprezentował swój nowy bolid na sezon 2009. W ramach redukcji wydatków prezentacja była wirtualna i odbyła się na specjalnie utworzonej w tym celu stronie internetowej TF109-Premiere.com, która w chwili obecnej jest tak oblegana, iż tylko nieliczni mogą się na nią dostać.
TF109 z uwagi na liczne zmiany w przepisach różni się znacznie od poprzednich modeli Toyoty, a po obiecującym sezonie 2008, który ukończyli na piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów, zdobywając jednocześnie pierwsze podium od ponad dwóch lat, cała ekipa jest bardzo optymistycznie nastawiona do nowego sezonu.

Oczekuję, że Toyota będzie ponownie konkurencyjna.- powiedział Jarno Trulli.
Więcej nie jestem w stanie specjalnie powiedzieć, musimy poczekać i zobaczyć, co przyniosą pierwsze wyścigi. Jestem bardzo pewną siebie osobą i zawsze pozostaję optymistą, a więc ponownie mam duże oczekiwania przed sezonem, ale wiem z własnego doświadczenia, że cokolwiek powiem w czasie zimy nie będzie miało większego znaczenia, kiedy sezon już się rozpocznie - liczy się będzie tylko to, czego dokonamy na torze.
Pochodzący z Pescary 34-letni kierowca przyznał też, że radykalne zmiany w przepisach, które wchodzą w życie w sezonie 2009 bardzo utrudniają przewidzenie tego, jak mocny będzie każdy zespół.
To wielka zmiana, a kiedy coś takiego następuje, niemożliwe jest wręcz przewidzenie tego, jak wpłynie to na każdy zespół.- dodał Włoch.
Toyota ma odpowiednie możliwości, aby dobrze przystosować się do nowych przepisów, albo nawet i lepiej, niż pozostałe zespoły, tak więc mam nadzieję, że da nam to dobrą szansę.

Prezes Toyota Motorsport GmbH - John Howett powiedział, że cel zespołu na nadchodzący sezon jest jasny: odnieść pierwsze zwycięstwo w F1.
Aby znaleźć się w możliwie najlepszym położeniu do odniesienia naszej pierwszej wygranej, musimy regularnie walczyć o podium i zdobywać dużo punktów. Szef zespołu Tadashi Yamashina dodaje:
Kiedy objąłem stanowisko szefa zespołu w 2007 roku zapowiedziałem, że moim zadaniem w pierwszym roku będzie obserwowanie, w drugim - poprawa, a w trzecim i kolejnych - odnoszenie sukcesów. To mój trzeci sezon, a więc jest dla mnie oczywiste, że chcę zobaczyć, jak wygrywamy wyścig.
Na nowe przepisy dotyczące konstrukcji bolidów F1 wpływ miały trzy czynniki: ułatwienie wyprzedzania, ograniczenie ciągłego zwiększania średnich prędkości i uczynienie wyglądu samochodów bardziej czystym, bez niezliczonych elementów aerodynamicznych pojawiających się niemal we wszystkich miejscach. Wizualne różnice dotyczą szczególnie przedniego i tylnego skrzydła. Przednie jest wyraźnie szersze (ma tyle, co szerokość całego bolidu: 1800 mm) i jest niższe o 75 mm, podczas gdy tylne ma zaledwie 750 mm szerokości i jest wyraźnie wyższe. Poza redukcją siły dociskowej i co za tym idzie prędkości w szybkich zakrętach, zmiany te mają także zwiększyć szanse kierowców na wyprzedzenie samochodu jadącego z przodu.

Tak duże zmiany dały inżynierom japońskiego zespołu możliwość zaprojektowania TF109 od - jak to się mówi - czystej kartki papieru. Spowodowało to przeniesienie relatywnie niewielkiej liczby pomysłów z poprzednich samochodów. Zespół podszedł do tego metodycznie i z entuzjazmem.
Pracowaliśmy jak zwykle na maksimum naszych możliwości, ale tym razem musiało być to coś wyjątkowego, ponieważ zmiany przepisów były tak duże, że musieliśmy wszystko ponownie rozważyć.- powiedział szef techniczny ds. podwozia Pascal Vasselon.
Cały program był więc bardziej wymagający dla naszej firmy, niż którykolwiek z poprzednich projektów nowego samochodu, w które byłem zaangażowany.
Kolejną zmianą jest powrót gładkich opon Bridgestone Potenza do F1 po 12 latach przerwy. Następstwem tego jest poprawa tzw. przyczepności mechanicznej (wynikającej z samych opon i pracy zawieszenia, a nie z docisku aerodynamicznego), co spowoduje wzrost prędkości w wolnych zakrętach i potencjalnie może ułatwić wyprzedzanie. Vasselon wyjaśnia:
Jeśli jedziesz blisko za innym samochodem to tracisz sporo z wydajności aerodynamicznej, co niezwykle utrudnia wyprzedzanie. Tym samym aby ułatwić wyprzedzanie konieczne jest zredukowanie znaczenia aerodynamicznej przyczepności, ponieważ jest bardzo niestała i tu właśnie wchodzą opony slick, zwiększając przyczepność mechaniczną.
Inne ważne zmiany to zwiększenie wytrzymałości silnika z dwóch do trzech grand prix (limit ośmiu silników na jednego kierowcę w trakcie całego sezonu) i wprowadzenie systemu odzyskiwania energii kinetycznej (KERS). Toyota ogłosiła dzisiaj jednak, że człowiek, który wniósł duży wkład w prace nad silnikiem RVX-09 i systemem KERS - Luca Marmorini zdecydował się na odejście z zespołu. Obowiązki Marmoriniego przejął Kazuo Takeuchi, który odpowiada za koordynację techniczną prac związanych z silnikiem. W wydłużeniu życia silników, co ma za zadanie zmniejszyć wydatki na F1, pomóc ma zmniejszenie maksymalnych obrotów z 19.000 do 18.000 obr./min.
• Galeria zdjęć z prezentacji Toyoty TF109
• Prezentacje i pierwsze testy bolidów na sezon 2009
Źródło: Toyota-F1.com
KOMENTARZE